AndroidHealthClinic

Fullbody goed voor beginner? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Am_Nightmare

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
24 feb 2003
Berichten
29
Waardering
0
Heuj,

Ik ben net 2 weken bezig in de sportschool met krachttraining. Ik train 3x per week zo'n 70 - 80 min (op ma, wo, vr). Nu doe ik tot nu toe fullbody (zoals dat geloof ik heet); ik train elke spiergroep op iedere dag.
Nu lees ik veel verschillende dingen. Is dit een goed schema voor een beginner? Of kan ik beter een schema nemen waarin elke spiergroep 2x per week getrained wordt (ik las ergens dat dat voor het eerste jaar prima is).
 
Ik zou een schema maken en niet elke spiergroep elke dag, want zo kan je nooit volledig elke spiergroep pakken.
maak een schema en train elke spiergroep 1 a 2 x per week.
 
om mee te beginnen is het zeker een goed schema! Die volledigheid van elke spiergroep heb je in het begin zowiezo niet, omdat je eerst kennis moet maken met het ijzer. Dus op de uitvoering letten enzo. Aangezien hij op ma wo en vrij traint, heeft hij voor in het begin genoeg rust. Je zal hier prima op groeien.
 
Thanx KaLe, dat geeft den beginnende bb'er moed :) Ik ging er inderdaad vanuit dat ik "kennis moest maken met 't ijzer" zoals jij zegt. Ik heb pas sinds de laatste paar keer nauwelijks spierpijn meer namelijk.. daarvoor ging ik half dood, de 2 dagen na een training ;)

Hoelang denk je dat ik fullbody zou moeten blijven doen?
 
Ik zou zelf zeggen een maandje of 2, misschien zelfs 3, maar je kan je oefeningen best wel eens veranderen zodat je ook wat meer oefeningen leert.... dus na 3 weken, of na 1 maand eens een ander schema kiezen...

Welk schema heb je nu als ik vragen mag?
 
Originally posted by frietbakker

Welk schema heb je nu als ik vragen mag?

Ik weet 't zo niet precies uit m'n hoofd, ik heb 't op de sportschool liggen namelijk.. :rolleyes:

Maar we (ik train met een vriend van me) wisselen de oefeningen wel af. Hij traint al langer, en weet dus ook oefeningen met dumbbells die apparaten kunnen vervangen.
 
ik zou iid een maandje of 3 aanhouden. het constant wisselen van oefeningen raad ik af, omdat dan je lichaam gewend raakt aan het afwisselen, terwijl je lichaam juist moet schrikken. Dus elke 6 weken zou ik ff van oefeningen wisselen.

en wat je daarna (na de fullbody periode) kan doen is een schema in elkaar breien, waar je de spiergroepen twee keer per week aanpakt. Aangezien het je eerste jaar is zul je niet snel overtraint raken (niet overdrijven natuurlijk!). Dit schema pas je elke 6 a 8 weken aan, dmv. wisseling dagen, oefeningen, aantal sets, aantal reps, supersets, enz, enz. lekker laten schrikken.

Na een jaar zou ik overwegen om de spiergroepen 1 keer per week aan te pakken.
 
Laatst bewerkt:
Hier heb ik wat aan :) En hoe zit 't met de buikspieren.. kan ik die elke dag trainen (dus ook thuis) of raad je aan om het bij die 3 trainingsdagen te houden?
 
biukspieren en kuiten net zo vaak trainen als de rest.... die moeten ook groeien na een zware training net als je biceps en borstspieren.... je kan ze wel met meer herhalingen doen dan die je voor je bovenlichaam doet, dus 15 tot 20 ofzo voor je buik evt....
 
buik, kuit, onderarm en trapezius (de shrug oefening) oefeningen hebben ietwat meer herhalingen nodig. zou een reprange van 10-20 aanhouden. het elke dag trainen van de buik, raak je overtraint.
 
Ik zou niet alle spiergroepen op een dag trainen! Wat er goed is voor beginners is om bijv 3 spiergroepen per keer te doen, en dan maar 2oefeningen.

Bijv:
MA: Borst+voork.schouders+triceps
WO: Benen+Rug+Achterk.schouders
VRIJ: Buik+biceps+kuiten

Dit schema klinkt raar, maar is alleen bedoelt om je tere spiertjes de eerste 2 a 3mnden te laten "wennen" aan het ijzer, en nog niet om te groeien. Ga na deze verkenningsfase over op

Bijv:
MA: Borst+triceps
WO:Benen+schouders
VRIJ: Rug+biceps

Pak dan voor borst en rug 4oefeningen en voor biceps/triceps 3oefeningen (max.).

Dit heb ik van een artikel uit de "muscle and fitness"

Succes!
 
wat denk je dat je tere spiertjes doen met alle spiergroepen op een dag? In het begin kun je je toch niet overtrainen op deze manier.
 
Zeg am nightmare, ben jij fan van de amerikaanse band amercan nightmare? Vette HC!
 
Originally posted by Dr. Worf
Zeg am nightmare, ben jij fan van de amerikaanse band amercan nightmare? Vette HC!

[OT] Ja :cool: Het schijnt dat ze nou American Nothing heten ??? Heb er al tijden niets meer van gehoord en hou 't ook niet meer zo bij eigenlijk. [/OT]
 
Ik denk dat 2-3 x per week een fullbody schema het beste is wat er is voor een beginner. Maar dan wel aangepast naar een beginner.

Dus 1 basisoefening per spiergroep (benen en rug 2) en zeker de eerste maand lichte gewichten en hogere reps om de oefeningen te leren.

Ik denk trouwens dat als je 70-80min. bezig bent je te veel doet. Post je huidige schema eens.
 
Originally posted by 3XL
[..] Ik denk trouwens dat als je 70-80min. bezig bent je te veel doet. Post je huidige schema eens.

Schema ligt nog steeds op de sportschool :P ik zal het de volgende keer meenemen en dan hier posten.

Die 70-80 min komen ook omdat we met z'n 2en zijn en dus om de beurt de oefeningen doen. Vandaag was ik toevallig alleen en was wel binnen het uur klaar (incl 10 min warming up).
 
Originally posted by Am_Nightmare


Schema ligt nog steeds op de sportschool :P ik zal het de volgende keer meenemen en dan hier posten.

Die 70-80 min komen ook omdat we met z'n 2en zijn en dus om de beurt de oefeningen doen. Vandaag was ik toevallig alleen en was wel binnen het uur klaar (incl 10 min warming up).

om de beurt maakt geen drol uit, behalve als je alleen maar staat te ouwehoeren. Als je maatje aan de beurt is zit jij in je rust, is hij klaar kan jij weer. Dus in een uur kan je dus wel klaar zijn met ze tweeen.
 
Back
Naar boven