MuscleMeat

Fullbody trainingsschema beginner (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gast 165513

Novice
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
20
Waardering
1
Een jaar geleden ben ik begonnen met fitnessen. Na 6 maanden ben ik gestopt vanwege een verhuizing. Sinds die tijd heb ik het ook niet meer opgepakt. Aanstaande maandag ga ik weer beginnen.

De eerste keer dat ik begon, liep ik maar wat aan te kloten met een flutschema dat ik vanuit de sportschool had gekregen. Ik wil het nu veel serieuzer aan gaan pakken, dus ben ik zelf op zoek gegaan naar een schema.

Kunnen jullie beoordelen of dit een goed schema is en zo niet, wat er dan anders moet?

upload_2019-8-8_20-42-51.png
 
Het schema ziet er goed uit vind ik..
Ik zou persoonlijk de compound oefeningen afwisselen bijvoorbeeld dag 1 squat als eerst en dag 2 een andere compound oefening,
Compound zijn dus de zwaardere oefeningen,

Voor een beginner is een full body schema vaak het beste! Ik zou je aanraden om je niet te veel te focussen op gewicht maar juist op iets meer herhalingen dus geen 6 maar 10-12 voor een grote spiergroep. Je lichaam heeft ook 48-72 uur de tijd nodig om te herstellen,
wanneer iets niet hersteld is kan het dus ook niet gaan groeien ik zou het lekker rustig aan doen! Vooral de oefeningen goed uitvoeren in details is het belangrijkst wanneer dat goed word gedaan kan je jezelf gaan verbeteren in gewicht


Succes
 
Het schema ziet er goed uit vind ik..
Ik zou persoonlijk de compound oefeningen afwisselen bijvoorbeeld dag 1 squat als eerst en dag 2 een andere compound oefening,
Compound zijn dus de zwaardere oefeningen,
Thanks voor je feedback!

Je bedoelt dus de volgorde van de compound oefeningen wisselen elke dag? Dat doe ik sowieso denk ik. Ik ga me niet precies aan deze volgorde houden. Uiteraard doe ik elke dag wel gewoon de oefeningen die dan gepland staan.

Ik heb inderdaad al gelezen dat uitvoering belangrijker is dan gewicht. Daar wil ik me dan ook op focussen. Maar zijn dit wel goede oefeningen en gewichten om mee te beginnen?
 
Nou het is belangrijk dat je als eerst de zware oefeningen uit gaat voeren dus de volgorde staat prima zo, daar moet je je wel aan houden , je bent met de eerste oefening de meeste energie kwijt daarom moet je de zware oefeningen altijd als eerste doen dus als ik bijvoorbeeld met een upper lower schema bezig ben pak ik de ene dag borst als eerste en de andere dag rug snap je?

De oefeningen zijn prima !
De gewichten zijn persoons gebonden natuurlijk dat moet je zelf gaan ondervinden
Denk er aan om niet te zwaar te pakken en meer herhalingen doen dan 6 of 8
Minimaal 10 of 12 zorg dat je bij de laatste reps moeite hebt..
Neem de oefeningen goed door als je het verkeerd doet maak je het alleen maar erger dan het is
 
Goed, laten we het maar meteen zeggen. Je schema is helemaal niet goed, er zijn duidelijk programmeerfouten (rows voor deadlifts....) en je hebt te veel oefeningen. En een focus op perfecte techniek is heel leuk, maar lineaire progressie en progressive overload zijn key, zeker als beginner. Je techniek hoeft niet perfect te zijn, maar goed genoeg om veilig steeds zwaardere gewichten aan te kunnen.

Dus tenzij je ernstige lichamelijke tekortkomingen hebt is er geen reden om net als ieder ander succes te boeken met een beproefd schema als Stronglifts 5x5, Greyskull LP of Starting Strength.

Beetje leesvoer in deze self plug: https://forum.bodybuilding.nl/topics/trainingsprogrammas-voor-beginners.412841/
 
Starx6673


Met een full body schema kan een beginner toch ook prima vooruitgang boeken? Inderdaad de compound oefeningen als eerste en niet te veel sets per spiergroep.
Maar een serieus power lift schema voor iemand die sommige oefeningen nog niet eens doorheeft kan wel heel slecht uit gaan pakken ?
 
Starx6673


Met een full body schema kan een beginner toch ook prima vooruitgang boeken? Inderdaad de compound oefeningen als eerste en niet te veel sets per spiergroep.
Maar een serieus power lift schema voor iemand die sommige oefeningen nog niet eens doorheeft kan wel heel slecht uit gaan pakken ?
De schema's die ik noemde zijn stuk voor stuk full body schema's voor beginners en hebben helemaal niets met powerliften te maken. Ik was 41 toen ik begon en op een incidentele back tweak in mijn latere lift carrière na heb ik gewoon Stronglifts 5x5 en Greyskull kunnen doen. Misschien moet je even in de link kijken?
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Ik heb me een beetje ongelezdn en wat youtube filmpjes bekeken. Ik heb besloten met die stronglifts 5x5 te beginnen. Opzich wel spannend, omdat het me toch wel een heftig schema lijkt. Maar dat zal wel goed komen hoor, aangezien het juist bekend staat als een schema voor beginners.

Nu vraag ik me wel af of je nog extra oefeningen toe kan voegen, aangezien je elke dag in principe maar 3 oefeningen doet...
 
Ik heb me een beetje ongelezdn en wat youtube filmpjes bekeken. Ik heb besloten met die stronglifts 5x5 te beginnen. Opzich wel spannend, omdat het me toch wel een heftig schema lijkt. Maar dat zal wel goed komen hoor, aangezien het juist bekend staat als een schema voor beginners.

Nu vraag ik me wel af of je nog extra oefeningen toe kan voegen, aangezien je elke dag in principe maar 3 oefeningen doet...
Kan je allemaal terugvinden op de website. Er is trouwens ook een app voor Stronglifts om het je nog gemakkelijker te maken.
 
Starx6673


Stronglift*** schema's zien er inderdaad leuk uit voor beginners als hij ze correct uitvoert is het prima! Kleine details zou hij later kunnen toepassen.
zou je misschien mijn schema is willen bekijken op mijn topic
 
Starx6673


Stronglift*** schema's zien er inderdaad leuk uit voor beginners als hij ze correct uitvoert is het prima! Kleine details zou hij later kunnen toepassen.
zou je misschien mijn schema is willen bekijken op mijn topic
Net gedaan! :)
 
Ik lees wel veel op internet dat je je benen te veel traint en je bovenlichaam te weinig bij 5x5 stronglifts... klopt dit?
 
Ik lees wel veel op internet dat je je benen te veel traint en je bovenlichaam te weinig bij 5x5 stronglifts... klopt dit?

Je squat 3 keer in de week, daar start je elke workout mee. Ik heb totaal niet het idee gehad dat de verhouding LB/UB scheef ligt in dit schema!

Op een bepaald moment wordt het gewoon erg zwaar, dan wil je geen extra oefeningen meer.
 
Wat is dit voor alphadestinybrol? :roflol:

Het kon veel erger maar ik ben geen fan. Ik zou gewoon bij squat/deadlift/vertical push&pull/horizontal push&pull/abs blijven en wat fluff isolatie toevoegen indien gewenst (bv. bicep curls of lateral raises)
 
Je squat 3 keer in de week, daar start je elke workout mee. Ik heb totaal niet het idee gehad dat de verhouding LB/UB scheef ligt in dit schema!

Op een bepaald moment wordt het gewoon erg zwaar, dan wil je geen extra oefeningen meer.

dus gewoon het schema volgen, en dan komt het goed volgens jou?
 
Heb je de website doorgelezen van SL?
Jazeker. Alleen ik vind op internet ook negatieve reacties op dit schema. Dat je upper body niet zo heel veel getraind wordt tov je onderlichaam. En dat je er niet heel gespierd van wordt.
 
Jazeker. Alleen ik vind op internet ook negatieve reacties op dit schema. Dat je upper body niet zo heel veel getraind wordt tov je onderlichaam. En dat je er niet heel gespierd van wordt.

Ja, klopt. Die heb ik ook gelezen. Vooral op Reddit. Maar vaak als je dan verder leest, zijn het reacties van mensen die het soms niet lang hebben volgehouden, of 1800 kcal erbij aten.

Het is een schema dat op kracht gebaseerd is. Als je voldoende erbij eet, ga je hier zeker massa van aanzetten. Ik heb in het begin de extra oefeningen erbij gedaan zoals in de uitleg beschreven. Daarna werd het me te veel en de trainingen te lang, dus toen heb ik die oefeningen achterwege gelaten.

Ik zou gewoon beginnen en over 3 maanden kijken wat het je heeft gebracht.
 
Jazeker. Alleen ik vind op internet ook negatieve reacties op dit schema. Dat je upper body niet zo heel veel getraind wordt tov je onderlichaam. En dat je er niet heel gespierd van wordt.

Je wel eens afgevraagd waarom de oorspronkelijke naam van 5x5 Starting Strength is en niet starting mass?

Mijn "probleem" met het sema is dat veel mensen die op eigen houtje bezig zijn te snel gewicht verkiezen boven vorm en dat op dit moment iereendievanzichzelfdenkverstandvanzakentehebben z'n eigen versie aan de man brengt.
 
Ik lees wel veel op internet dat je je benen te veel traint en je bovenlichaam te weinig bij 5x5 stronglifts... klopt dit?

Ik heb stronglifts ongeveer 2 maanden gedaan en ben dan overgestapt op ivysaur 4-4-8, hier train je meer je bovenlichaam en minder de benen (3x per week schouders, borst, bovenrug). En je traint zowel 4x8 als 4x4.
 
Back
Naar boven