Fitness Seller

Fullbody (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

The hunter

Cool Novice
Lid geworden
25 jan 2019
Berichten
39
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
86kg
Goedemiddag,

Ik ben op dit moment ongeveer een half jaar wat fanatieker bezig met fitness.

Ik ben van plan om 3 avonden te gaan fitnessen/krachttraining te doen. Ik had in eerste instantie een split-schema, maar dan train je maar elke spiergroep één keer in de week en dan schiet volgens mij niet op om daadwerkelijk iets te bereiken.

Doel is voornamelijk spiergroei. Voor elke oefening zijn denk ik 3 sets per oefening en tussen de 8-12 reps voldoende?

Ik neem aan dat een fullbody schema dan beter geschikt zal zijn voor mij? Ik had onderstaande in elkaar gezet.

Dus voor elke dag 1 oefening per spiergroep. Zie hieronder:

Maandag
Squat (benen)
Benchpress (borst)
Latt Pulldown (rug)

Lateral raises (schouders)
Incline dumbell curl (Biceps)
Triceps pushdown (Triceps)

Woensdag
Incline Dumbell Press (borst)
Deadlift (rug)
Leg extensions (Benen)

Rear delt machine (schouders)
Kickback tricep (triceps)
Preacher curl (Biceps)

Vrijdag
T-Bar Row (Rug)
Militairy Press (schouders)
Benchpress (Borst)

Calf Raises (Benen/kuiten)
Skullcrushers (triceps)
Hammer Curl (Biceps)
Seated leg curl (Hamstrings)

Voor de woensdag bijvoorbeeld nog iets van Dumbell row erbij voor de rug of is dat overbodig? Omdat je voornamelijk de onderrug traint met de Deadlift?

Thnx!
 
Inderdaad,met 3 x per week is een splitschema niet optimaal.
3 x per week full body is dan effectiever.

Anyway,,,,succes man.....Go
 
Ja idd wat marina1975 zegt

Sowieso isolaties eruit
Compounds erin
 
Ik train zelf ook 3x per week FB. Ik vind zelf dat UB/LB minder past bij 3 dagen omdat er best wat tijd tussen je UB en LB workouts zit. De aangedragen schema's voor beginners passen m.i. prima. Mocht het echt zo zijn dat je meer variëteit wil dan zou ik als eerste kijken naar ice cream fitness of het programma van alpha destiny, die bieden al meer oefeningen. Zolang je het programma zelf ook leuk vindt.

Als je toch doorgaat met je eigen schema dan zou ik:
leg extension vervangen voor leg press of lunges
lat pulldown vervangen door pull ups
leg curl vervangen door romanian deadlift (op maandag en lager gewicht ivm deadlift op woensdag)
vrijdag ook isolatie voor zijkant schouder toevoegen (upright row bijvoorbeeld).
minder tricep / bicep isolatie (skullcrusher houden ivm achterste triceps) en 2x buik toevoegen.
Voeg shrugs toe voor upper traps
2e bench press vervangen voor incline barbell bench of incline DB fly.
 
Thnx heren!

Ik heb even gekeken naar de verschillende schema's die worden aangeraden.

@marina stronglifts of starting strenght lijken mij in eerste instantie niet. Wel heel weinig oefeningen per training. Het is namelijk niet dat ik vanaf 0 begin zeg maar. Dan zal zo'n 5x5 Ice cream iets meer in mijn straatje passen. Iets meer oefeningen en ook nog oefeningen voor de armen apart. Dat vind ik persoonlijk wel beter en fijner.UB/LB lijkt voor mij op dit moment niet geschikt. Ik train namelijk 3x per week en daarnaast voetbal ik nog. Dus dat ga ik qua tijd gewoon niet reden.

Misschien is het wel handig om meer isolatie eruit te halen. Op dit moment zitten er 8 compound oefeningen in.

Maandag
Squat (benen)
Benchpress (borst)
Pullups (rug)
Romanian Deadlift

Lateral raises (schouders)
Incline dumbell curl (Biceps)
Triceps pushdown (Triceps)

Woensdag
Incline Dumbell Press (borst)
Deadlift (rug)
Leg press (Benen)

Rear delt machine (schouders)
Kickback tricep (triceps)
Preacher curl (Biceps)
Shrugs

Vrijdag
T-Bar Row (Rug)
Militairy Press (schouders)
incline barbell bench (Borst)

Skullcrushers (triceps)
Hammer Curl (Biceps)
Upright Row

Buikoefeningen vind ik op dit moment niet zo interessant om toe te voegen.

Zal dit wat zijn of is bv de ICE CREAM variant beter?
 
Heb mij eigen nog eens verdiept in verschillende schema's. Nu kwam ik bij het volgende:

Schema A
Squat 5x5
Bench press 5x5
Barbell Row 5x5
Chest Dips 1x10
Side Raises 3x10
Tricep Cable down 2x8
Incline biceps curl 3x10

Schema B
Squat 5x5
Incline press 5x5
Overhead press 5x5
Deadlift 1x5
Pullup 4x5
Skullcrushers 3x12
Hammer curl 3x10

Dit een beter schema tot zoverre?
 
Heb mij eigen nog eens verdiept in verschillende schema's. Nu kwam ik bij het volgende:

Schema A
Squat 5x5
Bench press 5x5
Barbell Row 5x5
Chest Dips 1x10
Side Raises 3x10
Tricep Cable down 2x8
Incline biceps curl 3x10

Schema B
Squat 5x5
Incline press 5x5
Overhead press 5x5
Deadlift 1x5
Pullup 4x5
Skullcrushers 3x12
Hammer curl 3x10

Dit een beter schema tot zoverre?

Ik heb een soortgelijk schema aangehouden afgelopen weken. Mij beviel het goed moet ik zeggen. Ik boek nog steeds vooruitgang en vind het aantal oefeningen precies genoeg per training.
 
Thnx voor de reactie!

Ik vind het inderdaad ook wel belangrijk om er wat extra oefeningen aan het huidige 5x5 schema toe te voegen.

Ik heb daarnaast ook bij schema B nog een borstoefening toegevoegd, zodat men ook 3 keer de borst traint.

Is dit een goede oplossing of een beetje overkill?

iig bedankt voor de reacties tot zoverre!
 
Thnx voor de reactie!

Ik vind het inderdaad ook wel belangrijk om er wat extra oefeningen aan het huidige 5x5 schema toe te voegen.

Ik heb daarnaast ook bij schema B nog een borstoefening toegevoegd, zodat men ook 3 keer de borst traint.

Is dit een goede oplossing of een beetje overkill?

iig bedankt voor de reacties tot zoverre!

Als je echt elke training 100% geeft, lijkt me dit overbodig. Ik heb zelf niet het idee dat ik met 1 oefening voor de borst te weinig heb gedaan voor deze spiergroep. Wat is je idee hierachter? Loopt je borst achter ten opzichte van de rest?
 
Als je echt elke training 100% geeft, lijkt me dit overbodig. Ik heb zelf niet het idee dat ik met 1 oefening voor de borst te weinig heb gedaan voor deze spiergroep. Wat is je idee hierachter? Loopt je borst achter ten opzichte van de rest?

Hoi,

Nee, het is niet dat mijn borst achterloopt of iets dergelijks. Dus jij zal gewoon die extra borstoefening eruit halen en de rest van het schema gewoon volgen, wat ik tot zoverre als extra oefeningen erin had gezet?

Alvast bedankt voor je reactie!

Als er nog andere meningen zijn hoor ik het graag ;-)!
 
Bedoel je trouwens dat je nog een borstoefening hebt toegevoegd aan bovenstaand schema (bij schema B)? Of dat je hem al hebt toegevoegd bij A?
 
Bedoel je trouwens dat je nog een borstoefening hebt toegevoegd aan bovenstaand schema (bij schema B)? Of dat je hem al hebt toegevoegd bij A?

Schema A zat die er al in. Schema B heb ik hem toegevoegd zeg maar.

Schema A
Squat 5x5
Bench press 5x5
Barbell Row 5x5
Chest Dips 1x10
Side Raises 3x10
Tricep Cable down 2x8
Incline biceps curl 3x10

Schema B
Squat 5x5
Incline Bench press 5x5
Overhead press 5x5
Deadlift 1x5
Pullup 4x5
Skullcrushers 3x12
Hammer curl 3x10
 
Ik denk dat je met jou aanpassing de essentie van t schema gaat missen;

Zoals ik m lees is t een variant op 5x5 die beide trainingen in balans heeft

Basis 5x5:
A 5x5 squat
B 5x5 squat
A 5x5 bench
B 5x5 overhead
A 5x5 row
B 1x5 deadlift

Dan secundair
A 4 setjes met dips en side raises
B 4 setjes pullups

En nog wat isolatie bij beide

Jou voorstel zou afbreuk doen aan de overhead press door t te vroeg in de training te programmeren, en daarbij zet je t in als hoofd ipv secundaire oefening...

Je hebt ogenschijnlijk enkel gekeken naar aantal oefeningen, terwijl de opbouw van t schema juist de essentie is.
Als je uit wil bereiden kan je dat doen bij de secundaire oefeningen, maar ik denk dat het aardig in balans is.
 
Ik denk dat je met jou aanpassing de essentie van t schema gaat missen;
Door het toevoegen van secundaire en isolatieoefeningen?

Jou voorstel zou afbreuk doen aan de overhead press door t te vroeg in de training te programmeren, en daarbij zet je t in als hoofd ipv secundaire oefening...
In het 5x5 schema staat de overhead press ook als tweede. Dan is het toch geen secundaire oefening of zie ik dit verkeerd?

Ik hoor het graag..
 
Door het toevoegen van secundaire en isolatieoefeningen?


In het 5x5 schema staat de overhead press ook als tweede. Dan is het toch geen secundaire oefening of zie ik dit verkeerd?

Ik hoor het graag..

Door t toevoegen van de incline bench press...

Overhead valt onder de basis, idd geen secundair :)
 
Door t toevoegen van de incline bench press...

Overhead valt onder de basis, idd geen secundair :)

Oké duidelijk! om het even samen te vatten.. De Incline Bench press eruit halen. Dan blijft onderstaande over.

Schema A
Squat 5x5
Bench press 5x5
Barbell Row 5x5
Chest Dips 1x10
Side Raises 3x10
Tricep Cable down 2x8
Incline biceps curl 3x10

Schema B
Squat 5x5
Overhead press 5x5
Deadlift 1x5
Pullup 4x5
Skullcrushers 3x12
Hammer curl 3x10

Zo aardig in balans of nog op- of aanmerkingen?
 
Back
Naar boven