MuscleMeat

Galen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

update status van je levenswerk?
 
update status van je levenswerk?
Feedback van de eerste 5 hoofdstukken binnengekregen. Is echt zeer nuttig, en ben ermee bezig om die te verwerken. Ik weet alleen niet in hoeverre het Coronavirus roet in het eten gaat gooien in zijn tijd om door te gaan met proeflezen de komende periode.
 
Feedback van de eerste 5 hoofdstukken binnengekregen. Is echt zeer nuttig, en ben ermee bezig om die te verwerken. Ik weet alleen niet in hoeverre het Coronavirus roet in het eten gaat gooien in zijn tijd om door te gaan met proeflezen de komende periode.
Je zou zeggen dat men meer tijd heeft om te lezen nu men minder tijd aan sociale activiteiten buitenshuis kan verdoen.
 
Je zou zeggen dat men meer tijd heeft om te lezen nu men minder tijd aan sociale activiteiten buitenshuis kan verdoen.
Ik heb anders ook behoorlijk veel overwerk op het lab waardoor ik weinig tijd heb om iets anders te doen:( Dus ik snap wel dat dit vertraging zou kunnen veroorzaken.
 
Ik heb anders ook behoorlijk veel overwerk op het lab waardoor ik weinig tijd heb om iets anders te doen:( Dus ik snap wel dat dit vertraging zou kunnen veroorzaken.
Ik zit ook niet stil, maar ik neem aan dat degenen die het boek reviewen niet belast zijn met de coronacrisis.
 
Laat jij je boeken op spelfouten nakijken door een derde partij?
 
Ik zit ook niet stil, maar ik neem aan dat degenen die het boek reviewen niet belast zijn met de coronacrisis.
Het is een arts, en het kan best wel eens één grote chaos worden in de ziekenhuizen. Nu niet natuurlijk, maar toch.

Laat jij je boeken op spelfouten nakijken door een derde partij?
Ja, er wordt geredigeerd door een derde partij.
 
Ah, nu begrijp ik je vraag beter. Nee, hoogstwaarschijnlijk ook niet. Nu is dat niet specifiek onderzocht, maar het lijkt er simpelweg op dat het verhogen van HDL-cholesterol an sich helemaal niets doet. Hierdoor falen farmacologische interventies met het verhogen van het HDL-cholesterol jammerlijk. Het HDL-cholesterol per se lijkt niet hart- en vaatziekten te voorkomen. De final nail in the coffin hiervan lijkt geleverd te zijn door deze studie: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1609581

Dit medicijn verhoogt het HDL-cholesterol aanzienlijk (met meer dan 100% zelfs), maar het bleek wederom 0 effect te hebben.

Wat belangrijk lijkt is de HDL-cholesterolfunctie. In het bijzonder is hierbij de zogeheten HDL-cholesteroleffluxcapaciteit interessant. Dit is de capaciteit van het HDL-cholesterol om te zorgen voor de efflux van cholesterol uit cellen (met name macrofagen). Er zijn nog wat meer studies nodig, maar het lijkt erop dat dit een causaal verband is en dat medicatie die deze capaciteit verhoogt ook de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Er zijn ook twee studies die het effect van AAS hierop hebben gemeten, maar die moet ik nog lezen.

(Net zo zeer als dat die middelen die HDL-cholesterol verhogen geen effect blijken te hebben op hart- en vaatziekten, betekent het ook niet direct dat middelen die het verlagen een negatief effect hierop hebben.)

Inmiddels al bekend of aas een negatief effect heeft?
 
Op wat precies?

In de tekst stond dat hdl verhogende middelen geen postitief effect hebben op de gezondheid

Het artikel of hdl verlagende middelen wel persee de kans op hart en vaatziektes verhogen moest je nog lezen
 
In de tekst stond dat hdl verhogende middelen geen postitief effect hebben op de gezondheid

Het artikel of hdl verlagende middelen wel persee de kans op hart en vaatziektes verhogen moest je nog lezen
Dat stond er niet. Wel dat ik nog twee artikelen moest lezen over het effect van AAS op HDL-effluxcapaciteit. Daar viel helaas weinig uit op te maken, mogelijk negatief effect.
 
Laatst bewerkt:
Oke

Dus eigelijk is de vergroten kans op hart en vaatziekte door aas gebruik niet tegen te gaan of te verminderen door bepaalde supplementen of medicatie

Mijn ldl is vrij laag maar mijn hdl is ook heel laag

Cholestrol 3.2 mnol/l (2.9/7.2)
Hdl 0.67 ( 0.9 / 1.7)
Hdl ratio 4.8 (1.6/5.5)
Ldl 2.33 ( 2.1/4.9)
Triglyceriden 0.7 ( 0.6/2.2)


Zoals je ziet zien alle waardes netjes maar zou graag mijn hdl wat hoger zien, pak al veel goede vetten in voeding en 6 caps visolie
 
Oke

Dus eigelijk is de vergroten kans op hart en vaatziekte door aas gebruik niet tegen te gaan of te verminderen door bepaalde supplementen of medicatie
De impact op het cholesterol vormt slechts een deel van het nadelige effect van AAS-gebruik op hart- en vaatziekten.

Een eventuele stijging van het LDL-cholesterol kun je behandelen, die stijging heeft anders waarschijnlijk een nadelig effect op je risico op hart- en vaatziekten. Een daling van het HDL-cholesterol kun je waarschijnlijk ook tegengaan, maar of het nut heeft voor je risico op hart- en vaatziekten? Daar lijkt het niet op. Andersom; het is onduidelijk of die daling ook per se slecht is.

Visolie doet niet zoveel voor je HDL-cholesterol (maar wel je triglyceriden).
 
Oke bedankt

Wat vind je van mijn waardes, iets om je zorgen over te maken?

Laag ldl is dus wel iets dat belangrijk is?
 
Nou, het boek is inhoudelijk wel zo'n beetje klaar. Ik heb alle feedback verwerkt en het manuscript is naar het redactiebureau. Hopelijk weten die al mijn taalfouten eruit te vissen. De verwachting is dat dat zo'n kleine maand duurt.

Het boek telt inmiddels 214 pagina's (excl. register) en 565 inline referenties naar de wetenschappelijke literatuur.
 
Wat wordt de oplage van je eerste druk?
 
Back
Naar boven