AndroidHealthClinic

Galen

Bezoekers in dit topic

Werd er op gewezen gisteravond door kennis. kan zo geen waarde vinden die hoog is of dosis qua suppletie
250-335pmol/L kom ik op. 340-455pg/mL waar een kwart van de deelnemers boven de 455pg/mL zou zitten. of ik lees het verkeerd.
(ref. waarden 130-700pmol/L)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een beetje verbaasd dat de onderzoekers zelf kennelijk waarschuwden voor vitamine B12-suppletie aan de hand van hun onderzoek: deelnemers die vitamine B12 suppleerden waren namelijk uitgesloten van deelname. Hun onderzoek zegt daar dus ook helemaal niets over.

Wat ze hebben gevonden is simpelweg een onverklaarde associatie tussen de vitamine B12-concentratie in het bloed en sterfte. Dat kan tal van oorzaken hebben. De volgende studie, die later datzelfde jaar is gepubliceerd, schrijft daar wat meer over: https://link.springer.com/article/10.1186/s12916-020-01771-y

Kort door de bocht is hun inschatting dat de hoge vitamine B12-concentratie an sich niet de boosdoener is, maar dat dat secundair is aan een onderliggend ziekteproces. Oftewel; een onschuldige omstander. Na correctie voor diverse risicofactoren vonden zij géén significante relatie tussen een te hoge B12-concentratie en totale sterfte of sterfte door kanker, maar wel nog met cardiovasculaire sterfte. Bij hun onderzoek waren proefpersonen die B12 suppleerden overigens niet uitgesloten van deelname. De onderzoekers vonden geen verband tussen vitamine B12-suppletie en totale sterfte, sterfte door kanker of cardiovasculaire sterfte.
 
Mogen ze eigenlijk wel aanpassen in de zorg krant.
 
Galen maat van mijn zit in Cut en gebruikt 20mg stanozolol ED. Zijn HDL is gezakt naar .5 en zijn LDL is met .7 gestegen. Nu kreeg ie advies voor satines, maar werken die wel als ie eigenwijs winny blijft gebruiken ? Weet verder alleen zijn Chol ratio wat op 7.9 ligt. Meer vertelt ie me niet. Ik zei al dat ie beter met winny kan stoppen, maar ja.
update:
Chol ratio is flink verlaagd, door gebruik van Rode Gist Rijst met 10mg Monacolin K. Nu is de huisarts verbaasd en wist dit gebruik in 1e instantie niet. Nu is het verhaal dat hij moet stoppen met 10mg Mono ED en hooguit 3mg(wat ook in 2022 door regelgeving is gewijzigd) Er is gebeld met het Vergiftigingencentrum. De maximale dagdosering is 3mg, want bij hogere doseringen zijn in verleden meldingen gemaakt van leverfunctiestoornissen, spierafbraak en spierklachten en ontsteking van de alvleesklier. Hij moet opnieuw bloed laten onderzoeken en nu de lever en nierwaarden. Ik heb hem de Rode Gist Rijst geadviseerd dus ik ben nu de schuldige. Omdat dit hier op DBB ook wordt geadviseerd wil ik graag weten wat jij ervan weet.
Is dit weer betutteling en is er af en toe dit gemeld, maar bij patiënten met onderliggende klachten en slechte gezondheid, of is het werkelijk niet aan te raden om RGR met 10mg Monaclin te suppleren ?
 
update:
Chol ratio is flink verlaagd, door gebruik van Rode Gist Rijst met 10mg Monacolin K. Nu is de huisarts verbaasd en wist dit gebruik in 1e instantie niet. Nu is het verhaal dat hij moet stoppen met 10mg Mono ED en hooguit 3mg(wat ook in 2022 door regelgeving is gewijzigd) Er is gebeld met het Vergiftigingencentrum. De maximale dagdosering is 3mg, want bij hogere doseringen zijn in verleden meldingen gemaakt van leverfunctiestoornissen, spierafbraak en spierklachten en ontsteking van de alvleesklier. Hij moet opnieuw bloed laten onderzoeken en nu de lever en nierwaarden. Ik heb hem de Rode Gist Rijst geadviseerd dus ik ben nu de schuldige. Omdat dit hier op DBB ook wordt geadviseerd wil ik graag weten wat jij ervan weet.
Is dit weer betutteling en is er af en toe dit gemeld, maar bij patiënten met onderliggende klachten en slechte gezondheid, of is het werkelijk niet aan te raden om RGR met 10mg Monaclin te suppleren ?
Ik vind het behoorlijk overtrokken (de reactie van die huisarts).

De regelgeving snap ik op zich wel, er is inderdaad sinds afgelopen jaar nieuwe regelgeving waardoor rodegistrijstextracten niet meer dan 3 mg lovastatine per dagdosering mogen bevatten. Dit is gebaseerd op enkele case reports. Je loopt namelijk, net als bij statinegebruik, een klein risico op sommige bijwerkingen. Die bijwerkingen zijn volkomen acceptabel voor een medicijn dat wordt voorgeschreven door een arts om je risico op hart- en vaatziekten te verlagen, maar niet als vrij verkrijgbaar voedingssupplement. Ook al is die kans echt heel klein. Over het algemeen kun je wel stellen overigens dat het gebruik veilig is: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30844537/

Daarnaast, wanneer een statine wordt voorgeschreven, wordt ook eerst een bloedtest gedaan van de leverenzymen, om te kijken of deze niet verhoogd zijn. Een verminderde leverfunctie geldt als contra-indicatie bij statinegebruik. Ook wordt dan vaak het creatinekinase meegeprikt, al wordt hier verder niet actief op gemonitord (dient als nulmeting voor als gedurende de behandeling zich spierpijn/-zwakte ontwikkelt).

Een bijkomend probleem is dat die supplementen citrinine kunnen bevatten, wat toxisch kan zijn. (Al zou het dan beter zijn als het simpelweg verboden wordt dat die supplementen citrinine bevatten.)

Als die huisarts nu gewoon een statine voorschrijft (mits inderdaad geïndiceerd), is dat natuurlijk het beste. Gegarandeerd een bepaalde effectieve dosis, i.p.v. dat je afhankelijk bent van de grillen van de supplementenmarkt.

Ik vind het zelf overigens een prima advies voor als iemand, om wat voor reden dan ook, geen statine voorgeschreven kan krijgen maar wél duidelijk baat kan hebben bij een statine. Op eigen houtje even je leverwaardes en CK prikken van tevoren is goed te doen en zo spannend zijn statines nu eenmaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Thanks ! Ik wist het ook adhv dat onderzoek. maar ja, je weet het wel denk ik; ik ben geen arts en nu ben ik zgn de gebeten hond, want een huisarts zou het wel beter weten dan ik.
 
Galen

Selenium is een belangrijk mineraal/anti-oxidant en dat neem ik dan ook als supplement maar lees ook dat het er snel teveel van kan worden ingenomen, is dagelijks 150 mcg een (te) hoge dosis?

Ik heb dit gelezen of kan er ook nog andere redenen/ oorzaken zijn om niet te hoog te doseren?

"Selenium is toxisch in doses vanaf 400 microgram en kan dan haarverlies, misselijkheid, diarree, broze nagels en problemen met het zenuwstelsel veroorzaken (11). Selenium heeft dus een nauwe marge tussen efficiëntie en toxiciteit. Overdosering moet bijgevolg vermeden worden."
 
Ik zie vooral niet in waarom je het zo hoog zou willen doseren.
 
Uit oa: Vlees, vis, eieren, broccoli, knoflook krijg je toch genoeg selenium binnen ?
 
Ik zie vooral niet in waarom je het zo hoog zou willen doseren.
Verklaar je nader...

Ik neem het in samen met zink, selenium/zink supplement, ik vroeg het mijzelf ook af...of het wel nodig is en of het evt. kan schaden bij die dosering? ( en/of het klachten zou kunnen veroorzaken ivm toxiteit. )
 
Ik durf het bijna niet te vragen maar wat is uw mening over Vigorous Steve en de onlangs overleden Leo & Longevity?
 
Ik heb beiden in elk geval nooit gesproken. Wel hier-en-daar wat beeldmateriaal van gezien. Is natuurlijk prima als je hun video's kijkt voor entertainment. Voor informatie zou ik toch echt elders kijken.
 
Ik durf het bijna niet te vragen maar wat is uw mening over Vigorous Steve en de onlangs overleden Leo & Longevity?
Er zitten teveel van dit soort figuren op Socialmedia. Vroeger was er niet eens internet en ben er blij van. Veel mensen raken in de war en weten niet meer wie ze moeten volgen/geloven
 
Er zitten teveel van dit soort figuren op Socialmedia. Vroeger was er niet eens internet en ben er blij van. Veel mensen raken in de war en weten niet meer wie ze moeten volgen/geloven

Dat is zeker zo, wordt soms moeilijk om te filteren maar 9/10 zijn het ofwel mensen met bro science ofwel mensen die ergens wel kapitaliseren met foutieve info maar Vigorous Steve en hetgene die ik heb gezien qua content van hem leek me nog informatief, MPMD ook maar kan natuurlijk ook mijn beperkte kennis zijn die me dat doet denken
 
Er zitten teveel van dit soort figuren op Socialmedia. Vroeger was er niet eens internet en ben er blij van. Veel mensen raken in de war en weten niet meer wie ze moeten volgen/geloven
Leo and longevity heeft Bonac geholpen met zijn comeback (de arnold classic 2022) waarin hij eerste had moeten worden ipv Curry.

Vigirous Steve is op gerespecteerde bodybuilding podcasts ook een gewilde gast vanwege zijn expertise. Dus ik vind niet dat dit echt op gaat.

Wetenschappelijke onderzoeken zijn leuk en aardig maar het merendeel gericht op bodybuilding kan je met een korreltje zout nemen omdat de controlegroep zo goed als nooit vergelijkbaar zijn met echte bodybuilders van x gewicht en x gram aan gear in hun lichaam. Los te staan van de trainingservaring en of techniek etc.
 
In ieder geval zonder slijmen ofzo apprecieer ik jullie raad sowieso meer. Ik ben trouwens Galen zijn posts aan het doorlezen en ga boeken aanschaffen want na wat ik gelezen heb al echt respect man. Schat van informatie die op een goed verstaanbare manier word uitgelegd
 
Leo and longevity heeft Bonac geholpen met zijn comeback (de arnold classic 2022) waarin hij eerste had moeten worden ipv Curry.

Vigirous Steve is op gerespecteerde bodybuilding podcasts ook een gewilde gast vanwege zijn expertise. Dus ik vind niet dat dit echt op gaat.

Wetenschappelijke onderzoeken zijn leuk en aardig maar het merendeel gericht op bodybuilding kan je met een korreltje zout nemen omdat de controlegroep zo goed als nooit vergelijkbaar zijn met echte bodybuilders van x gewicht en x gram aan gear in hun lichaam. Los te staan van de trainingservaring en of techniek etc.
Weet je insteek van dit bericht niet, maar het klopt exact wat ik schreef.
Vroeger had je Iron Man Magazine, en een boek van oa Tudor Bompa, echt meer was er niet
 
Laatst bewerkt:
Leo and longevity heeft Bonac geholpen met zijn comeback (de arnold classic 2022) waarin hij eerste had moeten worden ipv Curry.

Vigirous Steve is op gerespecteerde bodybuilding podcasts ook een gewilde gast vanwege zijn expertise. Dus ik vind niet dat dit echt op gaat.

Wetenschappelijke onderzoeken zijn leuk en aardig maar het merendeel gericht op bodybuilding kan je met een korreltje zout nemen omdat de controlegroep zo goed als nooit vergelijkbaar zijn met echte bodybuilders van x gewicht en x gram aan gear in hun lichaam. Los te staan van de trainingservaring en of techniek etc.

Ik denk dan in mijn nederige mening dat beide alternatieven kunnen worden samen bekeken en op persoonlijke basis geïmplementeerd worden met eventuele kennis van eigen trial & error om individuele toepassing te optimaliseren.
 
Leo and longevity heeft Bonac geholpen met zijn comeback (de arnold classic 2022) waarin hij eerste had moeten worden ipv Curry.

Vigirous Steve is op gerespecteerde bodybuilding podcasts ook een gewilde gast vanwege zijn expertise. Dus ik vind niet dat dit echt op gaat.

Wetenschappelijke onderzoeken zijn leuk en aardig maar het merendeel gericht op bodybuilding kan je met een korreltje zout nemen omdat de controlegroep zo goed als nooit vergelijkbaar zijn met echte bodybuilders van x gewicht en x gram aan gear in hun lichaam. Los te staan van de trainingservaring en of techniek etc.
+100
 
Weet je insteek van dit bericht niet, maar het klopt exact wat ik schreef.
Vroeger had je Iron Man Magazine, en een boek van oa Tudor Bompa, echt meer was er niet
"Dit soort figuren" komt negatief over, ik weet niet wat je insteek precies is dan? Hellraiser vraagt of hun informatie betrouwbaar en of bruikbaar is. Ik geef aan dat ik vind dat dat in sommige instanties het geval is. Niemand heeft in zijn eentje alle wijsheid in handen. Maar ik vind hun niet vergelijkbaar met vele "influencers" die onbetrouwbare informatie delen.
 
Back
Naar boven