MuscleMeat

Game/goede dekstop

Bezoekers in dit topic

hoxyz

Colossal Veteran
10 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2013
Berichten
17.091
Waardering
18.917
Ik ben aan het kijken om binnenkort een nieuwe dekstop te kopen. Budget ligt rond de 1000-1500 euro. Spaar bonus via het werk die ik zonder belasting kan uitgeven dus een paar honderd meer of minder maakt me niet uit. PC zal voornamelijk gebruikt worden voor gewoon browsen met wat applicaties zoals Discord en eventueel codeerprogramma's open hebben. Gamen doe ik niet meer maar wil ik wel weer wat oppakken, ik heb 2x1440p schermen dus er zal wel een goede GPU in moeten zitten want ik wil wel 1440p op minimaal 60fps maar idealiter call of duty op een 100+ fps kunnen draaien. Daarnaast als ik m'n pc idle zou ik ook wel wat crypto willen minen, maar dat is een leuke bijkomstigheid, niet het doel.

Vroeger waren custom builds altijd erg goedkoop relatief tegen pre builds maar tegenwoordig lijkt dat mee te vallen. Als ik toch zoveel geld uit geef wil ik ook een mooie case met eventueel wat cleane RGB. Ik kwam deze aanbieding tegen (die vandaag weg is, maar zulke aanbiedingen roteren de gehele dag) en dit leek wel aantrekkelijk.

Een case als dit vind ik echt heel bruut, maar daar komt wel aardig wat prijs extra bij denk ik.

Nootmuskaatje kwam hiermee als self build, maar dan moet er nog een 3060ti en case bij waardoor je niet echt veel goedkoper uit komt. 3060ti is al 600-900 euro afhankelijk van de versies, ik weet zo niet welke je precies moet hebben.
5971d4cc39c13841518e732046c62af4.png

Als jullie andere voorstellen voor pre builds of self builds hebben, shoot.
 
Persoonlijk zou ik toch wel voor een core i7 of een core i9 proberen te gaan. Ten opzichte van een i5 gaat je dat wel merken. In hoeverre dit voor games noodzakelijk is weet ik niet.

Bij Megekko krijg je tijdelijk een PSU erbij van 750w (Gold) als je een 3060Ti koopt van GB:


Zo'n pre build, zou ik eigenlijk liever zelf bouwen, maar voor die prijs is het natuurlijk wel een koopje incl. de 3060Ti
 
Persoonlijk zou ik toch wel voor een core i7 of een core i9 proberen te gaan. Ten opzichte van een i5 gaat je dat wel merken. In hoeverre dit voor games noodzakelijk is weet ik niet.

Bij Megekko krijg je tijdelijk een PSU erbij van 750w (Gold) als je een 3060Ti koopt van GB:


Zo'n pre build, zou ik eigenlijk liever zelf bouwen, maar voor die prijs is het natuurlijk wel een koopje incl. de 3060Ti
Maarja waar ga je een dikkere CPU merken? Ik doe niet aan video bewerking of ander render werk. Hoogstens een game en wat andere applicaties draaien die niet zo thread-heavy zijn.

Voel je vrij om een custom build door te sturen als je tijd/zin hebt. Ik had even in de Alternate builder rondgekeken maar er waren amper GPU opties. Liefst komt alles wel van dezelfde site weg i.v.m bestellen via werk, van vijf verschillende shops onderdelen moeten scrapen is wat gaar. Compatibility van mobos + CPU/GPU heb ik geen kaas van gegeten. Verdere vereisten zou ik wifi werkend willen hebben via het moederbord voor die twee tientjes extra en een terabyte SSD lijkt me ook wel handig aangezien die tegenwoordig cheap zijn.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Geen idee. Maar misschien een idee om te wachten tot black friday en tweakers in de gaten te houden?
 
Geen idee. Maar misschien een idee om te wachten tot black friday en tweakers in de gaten te houden?
Moet sowieso nog minimaal een keer de bonus halen zonder zelf bij te betalen voor die prijs range. Maar er heerst een chiptekort dus videokaarten zullen niet goedkoper worden denk ik. De rest misschien wel.
 
Moet sowieso nog minimaal een keer de bonus halen zonder zelf bij te betalen voor die prijs range. Maar er heerst een chiptekort dus videokaarten zullen niet goedkoper worden denk ik. De rest misschien wel.
Videokaarten op marktplaats kun je meestal wel voor een goede prijs scoren
 
Videokaarten op marktplaats kun je meestal wel voor een goede prijs scoren
Zou zelf niet snel een 2e hands videokaart halen. als iemand er een jaar lang crypto op heeft zitten minen worden ze er niet sneller op. Mijn broertje heeft laatst ook een pc bij dragoncomputers gehaald voor 1900 en die is aardig aan het maximale wat er momenteel is zegma 3070 erin enzo. Zijn vorige game PC heeft die zelf gebouwd door overal onderdelen te halen maar tegen hun prijs kon hij bijna niet aanbouwen.
 
Videokaarten op marktplaats kun je meestal wel voor een goede prijs scoren
Meh liever 100 euro meer dan tweedehands. Mede om wat jojo zegt. En ook omdat ik alle onderdelen via de zaak kan kopen. Heb zelf nu dit samengesteld maar hoor wat slechte verhalen over de voeding. Dat zou wel balen zijn want hij zit gratis bij de 3060ti.
 
Bij Megekko krijg je tijdelijk een PSU erbij van 750w (Gold) als je een 3060Ti koopt van GB:
Tenzij je je hele systeem wilt frituren, zal ik je adviseren ver en ver weg te blijven van die gratis Gigabyte voeding.

De P750GM heeft meerdere systemen gefrituurd. 3060s, 3090s, noem het maar op. Moederborden en al.
Persoonlijk zou ik toch wel voor een core i7 of een core i9 proberen te gaan.
Een i5, i7 of i9 zegt niets zonder de generatie en specifieke model. Een I5 11600k staat nek aan nek met een ryzen 5600x (https://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-amd_ryzen_5_5600x-1750-vs-intel_core_i5_11600k-1865). Doet het op een paar punten marginaal wat slechter, maar scheelt toch weer 3 tientjes. Sterker dan dat zal je voor 1440p gamen niet nodig hebben. Zou zelfs nog minder kunnen. Meer betalen is alleen extra performance waar je niets mee doet.

Normaal gesproken zou ik een ryzen adviseren, maar aankomende generatie krijgt een nieuwe socket. Er is weinig in de toekomst bij beide sockets onderhand. Ik heb sinds de 2000 series een ryzen waar ik mooi heb kunnen blijven upgraden met hetzelfde moederbord.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Vonk
Heb je ook aan een Ryzen 7 of 9 setup gedacht?
 
Heb je ook aan een Ryzen 7 of 9 setup gedacht?
Nope, ben niet meer extreem thuis in de markt. Als je wat leuks tegen ziet komen mag je het doorsturen. Maar ik leun toch richting dragoncomputers en dan wat customizing.
 
Tenzij je je hele systeem wilt frituren, zal ik je adviseren ver en ver weg te blijven van die gratis Gigabyte voeding.

De P750GM heeft meerdere systemen gefrituurd. 3060s, 3090s, noem het maar op. Moederborden en al.

Een i5, i7 of i9 zegt niets zonder de generatie en specifieke model. Een I5 11600k staat nek aan nek met een ryzen 5600x (https://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-amd_ryzen_5_5600x-1750-vs-intel_core_i5_11600k-1865). Doet het op een paar punten marginaal wat slechter, maar scheelt toch weer 3 tientjes. Sterker dan dat zal je voor 1440p gamen niet nodig hebben. Zou zelfs nog minder kunnen. Meer betalen is alleen extra performance waar je niets mee doet.

Normaal gesproken zou ik een ryzen adviseren, maar aankomende generatie krijgt een nieuwe socket. Er is weinig in de toekomst bij beide sockets onderhand. Ik heb sinds de 2000 series een ryzen waar ik mooi heb kunnen blijven upgraden met hetzelfde moederbord.

Fijn cadeautje dan :roflol:
 
Fijn cadeautje dan :roflol:
Er is een reden dat ze een voeding gratis weggeven, iets met van een voorraad troep afkomen wat niet gekocht wordt :D. Dat is ook altijd het nadeel van pre-builds, de voedingen zijn een stuk minder robuust. Zal vaak vast geen probleem zijn, maar imo een risico die je eerder wilt mijden. Extra bonus is dat mijn RM750x ook nog eens 10 jaar garantie heeft, die hoeft voorlopig geen upgrade te krijgen.

Voor voedingen altijd kijken waar die qua tier in valt, zitten meer explosieven tussen: https://linustechtips.com/topic/1116640-psu-tier-list/

Voor een beetje degelijke cpu + voeding en een upgradepath in de toekomst zou ik toch wel minimaal naar B kijken.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Thx, ik ga verder de rabbithole in duiken. Wordt duurder en duurder :roflol:
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
En dan zo'n cheap ass moederbord van ASrock? Neem gewoon een ASUS of MSI.

Die ASUS'en overclocken ook nog eens als een malle.
 
Ik vind deze look bijvoorbeeld fucking bruut. Als ik toch al zoveel geld uit geef moet hij er ook mooi uit zien. Die 3060ti die ik wil is gewoon de bottleneck bij custom builds, absurd duur.
 
Back
Naar boven