AndroidHealthClinic

Gamma oryzanol inreases testosterone?

Bezoekers in dit topic

Cools

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Waardering
2.950
Gamma-oryzanol is een mengsel van verbindingen (plantensterolen en ferulazuur) die van nature in rijst voorkomt en in mindere mate in gerst en maïs. Een kopje zilvervliesrijst bevat ongeveer 18 mg gamma-oryzanol, witte rijst bevat aanmerkelijk minder gamma-oryzanol. Rijstkiem(olie) is rijk aan zogenaamde sterylfumaraten, wat chemisch gezien natuurlijke esterverbindingen zijn tussen plantensterolen en ferulazuur. Deze groep verbindingen wordt ook wel oryzanolen genoemd.
Gamma-oryzanol wordt in het algemeen moeilijk geabsorbeerd; het is gebleken dat minder dan 10% van de in de voeding aanwezige gamma-oryzanol wordt opgenomen.
De substantiële hoeveelheid gamma-oryzanol die dit voedingssupplement levert, wordt gewonnen uit rijstkiemen.

Gamma-oryzanol:

■Helpt bij overgangsverschijnselen, zoals opvliegers en wisselende stemmingen;
■Helpt bij verlaging van het cholesterolgehalte, vermoedelijk door de (her)opname van cholesterol te verminderen, de conversie van cholesterol in galzuren te verhogen en de uitscheiding van deze galzuren te stimuleren;
■Is een antioxidant en vrije radicalenvanger, met name in de celmembranen en beschermt vetten tegen peroxidatie door bijvoorbeeld UV-straling;
■Bevordert een goede conditie van hart en bloedvaten;
■Maakt minder stressgevoelig;
■Ondersteunt een normale zuurgraad in de maag en heeft een maagversterkend effect;
■Stimuleert de eetlust en ondersteunt de spijsvertering.

Nu wordt er ook van gezegd dat dit testosteron verhoogt en het rare is..

Gamma oryzanol-plant sterol supplementation: metabolic, endocrine, and physiologic effects.
Wheeler KB, Garleb KA.

Medical Department, Ross Laboratories, Columbus, OH 43216.

The use of gamma-oryzanol and phytosterols is gaining popularity among various athletic populations. These compounds are being consumed in the belief that they elicit anabolic effects ranging from increased testosterone production and release to stimulating human growth hormone release. However, published scientific studies suggest that these compounds are poorly absorbed. Furthermore, animal studies indicate that when these compounds are injected subcutaneously or intravenously, they induce antianabolic or catabolic activity. Normally, less than 5% of orally consumed phytosterols are absorbed from the intestinal tract, with the majority being excreted in the feces. Intravenous or subcutaneous injections of gamma-oryzanol in rats have been shown to suppress luteinizing hormone release, reduce growth hormone synthesis and release, and increase release of the catecholamines, dopamine and norepinephrine, in the brain. Although it hasn't been directly measured, this metabolic milieu, if accurate, may actually reduce testosterone production.

PMID: 1844993 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Het onderdrukt dus LH en groeihormoon,maar het verhoogt da afgifte van dopamine en norepinephrine.
Nu dopamine verhoogt dus testosteron,maar in pricipe verhoogt testosteron ook groeihormoon.
Maar als LH onderdrukt wordt dan zal er ook minder testosteron aangemaakt worden.
Dus dat is het rare,het verhoogt dopamine maar onderdrukt LH en groeihormoon.
Iemand een idee hierover?

• Topic Starter Topic Starter
Nippon Naibunpi Gakkai Zasshi. 1982 Oct 20;58(10):1350-6.

[Effects of gamma-oryzanol on the hypothalamo-pituitary axis in the rat]
[Article in Japanese]

Ieiri T, Kase N, Hashigami Y, Kobori H, Nakamura T, Shimoda S.

The effects of gamma oryzanol (gamma-OZ), a ferulic acid of triterpene alcohol, on the synthesis and release of the growth hormone (GH) and prolactin (PRL) in vitro and turnover rates of hypothalamic catecholamines were investigated. A single subcutaneous injection of 20 mg/kg of gamma-OZ suppressed GH synthesis and PRL release 1 hour after the injection. gamma-OZ increased medial basal hypothalamic (MBH) dopamine (DA) content, and the DA content was decreased by a treatment of alpha-methyl-p-tyrosine (alpha MpT), a tyrosine hydroxylase inhibitor, indicating increased synthesis and release of DA in MBH by gamma-OZ. gamma-OZ did not alter norepinephrine (NE) content in MBH, while the NE content was significantly decreased, indicating unchanged synthesis and increased release of NE in MBH by gamma-OZ. These results may explain the previous data concerning the changes in serum levels of GH and PRL by gamma-OZ and also suggest that gamma-OZ can affect the synthesis and/or release of at least two hypothalamic neurotransmitters, DA and NE, resulting in the alterations of anterior pituitary hormone synthesis and/or release.

PMID: 7185574 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Is het niet zo dat door de stijging van dopamine er minder prolactine wordt aangemaakt dat de aanmaak van testosteron remt. Het is wel hele moeilijke literatuur en ik kan er niet zo 1.2.3 uithalen wat de stof precies doet. Als het de aanmaak van prolactine remt en de aanmaak van dopamine verhoogt dan zou het door de terugkoppeling van deze hormonen meer testosteron doen aanmaken. Maar of dat effect sterker is dan de hoeveelheid testosteron het remt in eerste instantie vraag ik me af.

Persoonlijk lijkt het me niet zo`n relevant product. Ik zou niet kunnen bedenken waar ik het voor zou kunnen gebruiken. Ik heb niet zo`n last van opvliegers.

Laatst bewerkt:
Ik heb een maagontsteking en door men gevoelige lever kan ik geen maagzuurremmers nemen.Gamma oryzanol remt het maag zuur dus.

Nippon Yakurigaku Zasshi. 1978 Mar;74(2):285-95.

[Effects of gamma-oryzanol on gastric secretions in rats (author's transl)]
[Article in Japanese]

Mizuta K, Kaneta H, Itaya K.

gamma-Oryzanol has been reported to inhibit gastric secretion and experimental ulcers in rats. In this paper, the inhibitory effects of gamma-oryzanol on gastric secretions caused by three stimulants have been compared. gamma-Oryzanol was slightly effective for histamine-stimulated acid secretion, non effective for carbachol-stimulated secretion and significantly inhibited the tetragastrin-stimulated secretion. The effect of gamma-oryzanol on acid secretion stimulated by tetragastrin was prevented by vagotomy but not by splanchnicotomy. It is assumed that the gastric antisecretory effect of gamma-oryzanol is mediated by the vagus nerve which plays a role in the action of gastrin.

En als het dopamine verhoogt kan het wel voor meerdere handig zijn.Altijd leuk om je goed te voelen.

Laatst bewerkt:
Oeps. Foutje. Edit.

Is dit product ook los als supplement te krijgen? Net als GABA bijv?

Laatst bewerkt:
Oeps. Foutje. Edit.

Is dit product ook los als supplement te krijgen? Net als GABA bijv?

Zeker,ik heb het van het merk bonusan.Zitten er 90 van 100mg in.
En ik moet zeggen ik ben gevoelig aan testosteronverhogers of verlagers.Deze heeft geen effect.
Maar voor men maag is het heel goed.En beschermd de lever ook.

---------- Toegevoegd om 13:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:46 ----------

Is het niet zo dat door de stijging van dopamine er minder prolactine wordt aangemaakt dat de aanmaak van testosteron remt. Het is wel hele moeilijke literatuur en ik kan er niet zo 1.2.3 uithalen wat de stof precies doet. Als het de aanmaak van prolactine remt en de aanmaak van dopamine verhoogt dan zou het door de terugkoppeling van deze hormonen meer testosteron doen aanmaken. Maar of dat effect sterker is dan de hoeveelheid testosteron het remt in eerste instantie vraag ik me af.

Persoonlijk lijkt het me niet zo`n relevant product. Ik zou niet kunnen bedenken waar ik het voor zou kunnen gebruiken. Ik heb niet zo`n last van opvliegers.

Als er minder lh is dan zal er door de testes minder test aangemaakt worden.
Maar!de bijnieren maken ook test aan.
Niet zo goed voor de teelballen dus.
Het rare is gewoon als er meer dopamine en minder prolactine zou zijn,dan zou groeihormoon ook verhoogt moeten worden.
Het is een mengsel van 2 stoffen.Dus 1 van de 2 zal de lh en groeihormoon verlagen.

Laatst bewerkt:
Experientia. 1979 May 15;35(5):696-9.

Trans-4-hydroxy-3-methoxycinnamic acid (ferulic acid) inhibits the effect of androgens on the rat prostate.
Saito T, Nohno T, Yoshida H, Yokoya H.

Trans-4-hydroxy-3-methoxycinnamic acid (ferulic acid, FA) antagonized the effect of exogenous androgens on the ventral prostate (VP) in castrated rats as well as the effect of endogenous androgens in intact rats. FA, however, had no effect on the seminal vesicles (SV) and levator ani muscle (LAM), nor oestrogenic effect in female rats and mice. FA did not antagonize the receptor binding of testosterone nor inhibit the conversion of testosterone into 5 alpha-dihydrotestosterone (DHT).

Deze dus niet,het zal in de plantensterolen zitten of in de triterpene alcoholen,wat er dus ook in zit.
Werk toch liever met 1 enkele stof,altijd makkelijker.

Laatst bewerkt:
Intravenous or subcutaneous injections of gamma-oryzanol in rats
on the synthesis and release of the growth hormone (GH) and prolactin (PRL) in vitro
gamma-Oryzanol has been reported to inhibit gastric secretion and experimental ulcers in rats
Trans-4-hydroxy-3-methoxycinnamic acid (ferulic acid) inhibits the effect of androgens on the rat prostate.
Het is een major leap of faith om dit te supplementeren aan de hand van een paar ratten/IV/in vitro studies.
Zijn er uberhaupt menselijke studies?

Zo een grote leap is het nu ook weer niet.
Menselijke studies vind ik niet.

Laatst bewerkt:
Theelepeltje crea en 3 keer per dag een shake en goed eten, harde training, en lekker slapen....bovenstaande chemiefabriek is echt overdreven,allemaal persoonlijk,ik weet het, maar tot hoever wil je gaan met je gezondheid.Een superpumpje of een andere supp.prima, maar ik trek me grens.Vergeet niet dat sommige uitwerkingen pas na later jaren naar voren komen.Regelmatig eerst het zoet, dan het zuur.Geloof me ik kan het weten.

Theelepeltje crea en 3 keer per dag een shake en goed eten, harde training, en lekker slapen....bovenstaande chemiefabriek is echt overdreven,allemaal persoonlijk,ik weet het, maar tot hoever wil je gaan met je gezondheid.Een superpumpje of een andere supp.prima, maar ik trek me grens.Vergeet niet dat sommige uitwerkingen pas na later jaren naar voren komen.Regelmatig eerst het zoet, dan het zuur.Geloof me ik kan het weten.

Het zijn stoffen uit rijstzetmeel.Zo slecht zal het niet zijn.
Trouwens ik neem het voor men maag.
Creatine en teveel eiwitten trouwens ook is voor mensen met een gevoelige lever zelfs belastend terwijl gamma oryzanol de lever beschermd(bij ratten dan)

Laatst bewerkt:
Zo een grote leap is het nu ook weer niet.
Menselijke studies vind ik niet.
Nou, het is weldegelijk een enorme leap. Rattenstudies zijn leuk om een werkingsmechanisme te zoeken, maar dit betekent niet dat het in mensen hetzelfde doet!
Met dank aan isdatzo, pyramide van bewijstlast:
f_pyramid12m_e47183f.jpg

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waar een bepaalde stof wel effecten heeft in ratten maar niet in mensen.

Tja ik heb op moment geen andere optie dus ik moet het maar met rattenstudies doen tot er testen op mensen gebeuren.
Maar het komt uit rijstzetmeel en het is veilig bevonden bij ratten.Het beschermd de lever zelfs in testen tegen vergiftiging en er zijn alleen maar positieve effecten van gevonden.Dus ik zit vrij veilig vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Weet iemand of oestrogeen dopamine verhoogt bij mannen?

Ok ik heb het al,in gamma oryzanol zitten licht oestrogene stoffen in zoals beta-sitosterol, stigmasterol and campesterol.Plantensterolen dus.Het ferulazuur erin zorgt voor de vermindering van maagzuur.Een mengsel van fenolzuren zou de beste oplossing zijn in plaats van maagzuurremmers dus.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18930797

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven