XXL Nutrition

Geen effect verzadigd vet op hart-en vaatziekten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Als je gezond wil eten kun je over het algemeen wel stellen dat als de jagers en verzamelaars het konden eten, jij het ook mag eten. Dus zo veel mogelijk vers, en zo zo min mogelijk bewerkt/geprocesseerd. En zuinig met koolhydraten.
 
Zelf ben ik ook van mening dat het dieet van onze voorouders een belangrijk uitgangspunt moet vormen.
Hier zijn ook verschillende argumenten voor te noemen.

The high reliance upon animal-based foods would not have necessarily elicited unfavorable blood lipid profiles because of the hypolipidemic effects of high dietary protein (19 – 35% energy) and the relatively low level of dietary carbohydrate (22 –40% energy). Although fat intake (28 –58% energy) would have been similar to or higher than that found in Western diets, it is likely that important qualitative differences in fat intake, including relatively high levels of MUFA and PUFA and a lower o-6/o-3 fatty acid ratio, would have served to inhibit the development of CVD. Other dietary characteristics including high intakes of antioxidants, fiber, vitamins and phytochemicals along with a low salt intake may have operated synergistically with lifestyle characteristics (more exercise, less stress and no smoking) to further deter the development of CVD.

Het argument dat verzadigde vetten weleens niet zo slecht kunnen zijn als wordt aangenomen wordt meestal niet genoemd bij dit onderwerp. Bovendien is de vetsamenstelling van het vlees drastisch veranderd, mede door het n-6 rijke voer dat slachtdieren nu krijgen.

Een ander probleem dat we zien wanneer we kijken naar verzadigde vetten is dat bijna altijd verwezen wordt naar het effect op het cholesterolgehalte. Hierbij vergeten we dat het cholesterolgehalte slechts een intermediate endpoint is. Het kan dienen als aanwijzing maar niet om ermee aan te tonen dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziektenverhoogd.

Goed werk isdatzo!
 

Bijlagen

  • paleo-dieet ajcn.pdf
    268,8 KB · Weergaven: 101
  • evolutionaire geneekunde Voeding.pdf
    304,9 KB · Weergaven: 68
hmmm , weet niet of het klopt
op universiteit heb ik anders gehad.
 
Laatst bewerkt:
Zet eerst even je aluminiumhoedje af en leg me daarna even uit wat er niet aan dat onderzoek klopt.
 
Zet eerst even je aluminiumhoedje af en leg me daarna even uit wat er niet aan dat onderzoek klopt.

Verzadigd vet kan het cholesterolgehalte in het bloed laten stijgen, als dit te lang gebeurt kunnen bloedvaten dichtslibben. De dichtgeslibde bloedvaten zorgen voor hartfalen op langere termijn.

---------- Toegevoegd om 00:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:44 ----------

Verzadigd vet kan het cholesterolgehalte in het bloed laten stijgen, als dit te lang gebeurt kunnen bloedvaten dichtslibben. De dichtgeslibde bloedvaten zorgen voor hartfalen op langere termijn.

het staat overigens in ELKE medische boek dat verhoogde cholesterol kan leiden tot het dichtslibben van het vasculair systeem.

over het onderzoek:
Het onderzoek is niet recent, en het zijn allemaal onderzoeken (21) bij elkaar gevoegd. Wie zegt dat dit wel correct is gebeurd. En onder welke omstandigheden?

overigens zijn er veel meer onderzoeken die wel erkend zijn en specifiek die aantonen dat overmatig verzadigd vet leidt tot cholesterol stijgingen. !
 
dit onderzoek is BS
dat hebben wij op de universiteit gehad .
het is slecht gerefereerd, de bronnen zijn niet betrouwbaar.

Het is weer een stunt van de " junk food " industrie.

BS dus ik word echt boos van zulke crap onderzoeken
Van wie heb je les gehad dan?

Professor Kromhout zeker :rolleyes:
 
het staat overigens in ELKE medische boek dat verhoogde cholesterol kan leiden tot het dichtslibben van het vasculair systeem.
Kom dan zelf ook met een wetenschappelijke studie...

over het onderzoek:
Het onderzoek is niet recent, en het zijn allemaal onderzoeken (21) bij elkaar gevoegd. Wie zegt dat dit wel correct is gebeurd. En onder welke omstandigheden?
Het is wél een recent onderzoek, gepubliceerd in 2010. Dat het de resultaten uit 21 onderzoeken betreft maakt het juist extra betrouwbaar. Een meta analyse wordt doorgaans als de meest betrouwbare soort onderzoek gezien.

Tegenvraag: Wie zegt dat al die onderzoeken die het tegendeel beweren (ben ik overigens heel benieuwd naar waar ik die kan vinden) wel correct zijn uitgevoerd? Onder goede omstandigheden?

overigens zijn er veel meer onderzoeken die wel erkend zijn en specifiek die aantonen dat overmatig verzadigd vet leidt tot cholesterol stijgingen. !
Iedereen hier in dit topic plaatst wetenschappelijke onderzoeken bij zn post, maar jij blaat alleen maar 'dat ze er zijn'. Post ze dan ook
 
citaat :
Tegenvraag: Wie zegt dat al die onderzoeken die het tegendeel beweren (ben ik overigens heel benieuwd naar waar ik die kan vinden) wel correct zijn uitgevoerd? Onder goede omstandigheden?

ik zal morgen ff wat voor je opzoeken. ik ga nu slapen moet morgen vroeg op :)
kickboks gala in amsterdam :)

slaap lekker zo
 
Wilde exact hetzelfde posten, maar zie dat Daster me al voor is geweest.

Aanvulling:
Wat is de reden dat je twijfelt of de onderzoeken wel correct zijn uitgevoerd? Graag een onderbouwing. Tenminste ik neem aan dat je ze hebt doorgelezen, toch?!
 
onderzoek:

Am J Clin Nutr. 2010 Jan 20. [Epub ahead of print]
Saturated fat, carbohydrate, and cardiovascular disease.

Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.

Department of Atherosclerosis Research Children's Hospital Oakland Research Institute Oakland CA Harvard School of Public Health Boston MA.

A focus of dietary recommendations for cardiovascular disease (CVD) prevention and treatment has been a reduction in saturated fat intake, primarily as a means of lowering LDL-cholesterol concentrations. However, the evidence that supports a reduction in saturated fat intake must be evaluated in the context of replacement by other macronutrients. Clinical trials that replaced saturated fat with polyunsaturated fat have generally shown a reduction in CVD events. An independent association of saturated fat intake with CVD risk has not been consistently shown in prospective epidemiologic studies, although some have provided evidence of an increased risk in young individuals and in women. Replacement of saturated fat by polyunsaturated or monounsaturated fat lowers both LDL and HDL cholesterol. However, replacement with a higher carbohydrate intake, particularly refined carbohydrate, can exacerbate the atherogenic dyslipidemia associated with insulin resistance and obesity that includes increased triglycerides, small LDL particles, and reduced HDL cholesterol. In summary, although substitution of dietary polyunsaturated fat for saturated fat has been shown to lower CVD risk, there are few epidemiologic or clinical trial data to support a benefit of replacing saturated fat with carbohydrate. Furthermore, particularly given the differential effects of dietary saturated fats and carbohydrates on concentrations of larger and smaller LDL particles, respectively, dietary efforts to improve the increasing burden of CVD risk associated with atherogenic dyslipidemia should primarily emphasize the limitation of refined carbohydrate intakes and a reduction in excess adiposity.


zoals hierboven te lezen is bij het eerste rode zinnetje wat ik heb aangegeven:
is er geen geen ZELFSTANDIGE link tussen het inname van onverzadigde vet en het krijgen van CVD ( cardio vascular disease/ hart en vaat ziekten).
Hierop is het onderzoek van deze toppic gebaseerd. Het wil echter niet zeggen dat het niet via via kan leiden tot CVD . Er is alleen aangetoond dat het geen ZELFSTANDIGE link is.

---------- Toegevoegd om 01:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:30 ----------

Cardiovascular disease risk of dietary stearic acid compared with trans, other saturated, and unsaturated fatty acids: a systematic review.

Hunter JE, Zhang J, Kris-Etherton PM.

Department of Chemistry University of Cincinnati Cincinnati OH 45221-0172, USA. hunterje@ucmail.uc.edu

BACKGROUND: High stearic acid (STA) soybean oil is a trans-free, oxidatively stable, non-LDL-cholesterol-raising oil that can be used to replace trans fatty acids (TFAs) in solid fat applications. OBJECTIVE: The objective was to assess the cardiovascular health effects of dietary STA compared with those of trans, other saturated, and unsaturated fatty acids. DESIGN: We reviewed epidemiologic and clinical studies that evaluated the relation between STA and cardiovascular disease (CVD) risk factors, including plasma lipids and lipoproteins, hemostatic variables, and inflammatory markers. RESULTS: In comparison with other saturated fatty acids, STA lowered LDL cholesterol, was neutral with respect to HDL cholesterol, and directionally lowered the ratio of total to HDL cholesterol. STA tended to raise LDL cholesterol, lower HDL cholesterol, and increase the ratio of total to HDL cholesterol in comparison with unsaturated fatty acids. In 2 of 4 studies, high-STA diets increased lipoprotein(a) in comparison with diets high in saturated fatty acids. Three studies showed increased plasma fibrinogen when dietary STA exceeded 9% of energy (the current 90th percentile of intake is 3.5%). Replacing industrial TFAs with STA might increase STA intake from 3.0% (current) to approximately 4% of energy and from 4% to 5% of energy at the 90th percentile. One-to-one substitution of STA for TFAs showed a decrease or no effect on LDL cholesterol, an increase or no effect on HDL cholesterol, and a decrease in the ratio of total to HDL cholesterol. CONCLUSIONS: TFA intake should be reduced as much as possible because of its adverse effects on lipids and lipoproteins. The replacement of TFA with STA compared with other saturated fatty acids in foods that require solid fats beneficially affects LDL cholesterol, the primary target for CVD risk reduction; unsaturated fats are preferred for liquid fat applications. Research is needed to evaluate the effects of STA on emerging CVD risk markers such as fibrinogen and to understand the responses in different populations.



hierboven is te lezen. dat verzadigde vetten een verhoging geven van het totale cholesterol niveau in vergelijking met onverzadigde vetten.
 
onderzoek:

Am J Clin Nutr. 2010 Jan 20. [Epub ahead of print]
Saturated fat, carbohydrate, and cardiovascular disease.

Siri-Tarino PW, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.

Department of Atherosclerosis Research Children's Hospital Oakland Research Institute Oakland CA Harvard School of Public Health Boston MA.

A focus of dietary recommendations for cardiovascular disease (CVD) prevention and treatment has been a reduction in saturated fat intake, primarily as a means of lowering LDL-cholesterol concentrations. However, the evidence that supports a reduction in saturated fat intake must be evaluated in the context of replacement by other macronutrients. Clinical trials that replaced saturated fat with polyunsaturated fat have generally shown a reduction in CVD events. An independent association of saturated fat intake with CVD risk has not been consistently shown in prospective epidemiologic studies, although some have provided evidence of an increased risk in young individuals and in women. Replacement of saturated fat by polyunsaturated or monounsaturated fat lowers both LDL and HDL cholesterol. However, replacement with a higher carbohydrate intake, particularly refined carbohydrate, can exacerbate the atherogenic dyslipidemia associated with insulin resistance and obesity that includes increased triglycerides, small LDL particles, and reduced HDL cholesterol. In summary, although substitution of dietary polyunsaturated fat for saturated fat has been shown to lower CVD risk, there are few epidemiologic or clinical trial data to support a benefit of replacing saturated fat with carbohydrate. Furthermore, particularly given the differential effects of dietary saturated fats and carbohydrates on concentrations of larger and smaller LDL particles, respectively, dietary efforts to improve the increasing burden of CVD risk associated with atherogenic dyslipidemia should primarily emphasize the limitation of refined carbohydrate intakes and a reduction in excess adiposity.


zoals hierboven te lezen is bij het eerste rode zinnetje wat ik heb aangegeven:
is er geen geen ZELFSTANDIGE link tussen het inname van onverzadigde vet en het krijgen van CVD ( cardio vascular disease/ hart en vaat ziekten).
Hierop is het onderzoek van deze toppic gebaseerd. Het wil echter niet zeggen dat het niet via via kan leiden tot CVD . Er is alleen aangetoond dat het geen ZELFSTANDIGE link is.

Ja zoals Kromhout al zo mooi zei "Dat het niet aangetoond is, wil niet zeggen dat het er niet is".

Je hebt een X aantal mensen, een bepaald percentage daarvan heeft CVD gekregen. En dat percentage lag niet hoger bij het deel met een hoge inname van verzadigde vetten. Hoe zou er anderwijs dan toch een link moeten zijn?

Dit klinkt gewoon puur als gezond verstand gebruiken voor mij. Ik heb maar een beperkte wetenschappelijke achtergrond maar met logisch denken kom je ook een heel eind. Volgens mij kun je alleen maar aan deze conclusie ontsnappen als je heel veel moeite wil doen het tegendeel te geloven.

Nog meer logisch denken:

-Moedermelk bestaat voor een groot deel uit verzadigd vet.
-De voeding van de prehistorische mens bestond voor een groot deel uit verzadigd vet

Iets wat van nature zo sterk in natuurlijke voeding aanwezig is, waar je naar geëvolueerd bent, dat kan toch niet slecht zijn...

Verder,

-CVD begonnen pas een probleem te worden in de jaren '70, en alhoewel de vetinname sterk is verminderd is er toch een stijging van het aantal mensen met CVD
-Innuit en andere volkeren met hoge inname van verzadigde vetten hebben minder last van CVD

 
ik wil even een paar dingen duidelijk maken

het onderzoek van deze toppic Hoeft niet perse fout te zijn !
Ik zeg alleen dat je veel objectiever moet zijn en niet zomaar onderzoeken aan moet nemen, er zijn namenlijk x aantal onderzoeken uitgevoerd. Niemand weet in de belang van wie. En wie ze heeft gesponsord.

ik heb dit onderzoek opgezocht op PUBMED en er is geen andere onderzoek die het ondersteunt. het is de enige. miss omdat het een doorbraak is maar dat betwijfel ik.

als het echt zo is en de onderzoeken van nu niet kloppen dan zullen we dat heel snel merken.

alleen er is nu nog te weinig informatie om zo snel een conclusie te trekken.

dit is mijn mening . Ik snap dat je het er niet mee eens kan zijn.
maar hou je reacties beleefd aub :P dan heb ik ook zin om te reageren :)

bedankt !

---------- Toegevoegd om 01:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:52 ----------
Je hebt een X aantal mensen, een bepaald percentage daarvan heeft CVD gekregen. En dat percentage lag niet hoger bij het deel met een hoge inname van verzadigde vetten. Hoe zou er anderwijs dan toch een link moeten zijn?




dat probeer ik dus te zeggen er is geen directe link dat verzadigd vet CVD veroorzaakt. Alleen is er wel bewezen dat verzadigd vet Cholesterol verhoogt
en als dit te lang hoog blijft kan dit uiteindelijk lijden tot dichtslibben van het cardio vasculair systeem ( hart en bloedvaten )
 
Laatst bewerkt:
Er is geen enkele studie die aantoont dat een verhoogde inname van verzadigd vet de kans op hartziekten veroorzaakt, er dus nu nog in geloven = FAIL.

"verzadigd vet verhoogt cholesterol" Who cares? Het is alleen VLDL en Lp(a) die het risico verhogen, het totale LDL nummer betekent NIETS, alleen geoxideerde LDL is van belang.

"Veel objectiever" yeah right, elk onderzoek dat ooit hierover is uitgevoerd is gesponserd zeker? Haha
 
Er is geen enkele studie die aantoont dat een verhoogde inname van verzadigd vet de kans op hartziekten veroorzaakt, er dus nu nog in geloven = FAIL.

"verzadigd vet verhoogt cholesterol" Who cares? Het is alleen VLDL en Lp(a) die het risico verhogen, het totale LDL nummer betekent NIETS, alleen geoxideerde LDL is van belang.

"Veel objectiever" yeah right, elk onderzoek dat ooit hierover is uitgevoerd is gesponserd zeker? Haha

ik weet niet man , het kan toch niet zomaar verzonnen zijn dat artsen over de hele wereld een te hoog cholesterol afraden ivm CVD ?

waar ik dus over twijfel bij dit onderzoek. is de mate waarop ze verzadigd vet hebben gekregen. Als ze maar een klein beetje verschilden met de andere groep dan zal er idd geen uitkomst verschil zijn.

eigenlijk zou er een onderzoek gedaan moeten worden waarbij groep 1 een grote hoeveel heid onverzadigd vet moet consumeren over een langere tijd.
en groep 2 een grote hoeveelheid verzadigd vet .
echter is zo een onderzoek ethisch onverantwoord.
 
Ik stel me beschikbaar. Krijg dagelijks zeker 100gr verzadigd vet binnen :)
 
ik heb dit onderzoek opgezocht op PUBMED en er is geen andere onderzoek die het ondersteunt. het is de enige. miss omdat het een doorbraak is maar dat betwijfel ik.
Het onderzoek betreft 21 afzonderlijke studies. Een overzicht van de afzonderlijke RR is in dat onderzoek te vinden in figuur 2.

Design: Twenty-one studies identified by searching MEDLINE and EMBASE databases and secondary referencing qualified for inclusion in this study. A random-effects model was used to derive composite relative risk estimates for CHD, stroke, and CVD.
Results: During 5–23 y of follow-up of 347,747 subjects, 11,006 developed CHD or stroke. Intake of saturated fat was not associated with an increased risk of CHD, stroke, or CVD.


Verder heeft Uffe Ravnskov eerder een overzicht gegeven van de twijfelachtige rol van verzadigd vet op hvz. Hierin bleek de mate van atherosclerose niet geassocieerd te zijn met de inname van verzadigd vet (bij case-control). Eerder heb ik dat artikel als bijlage hier toegevoegd.

The questionable role of saturated and polyunsaturated fatty acids in cardiovascular disease.
Among 21 cohort studies of CHD including 28 cohorts, CHD patients had eaten significantly more SFA in three cohorts and significantly less in one cohort than had CHD-free individuals; in 22 cohorts no significant difference was noted. In three cohorts, CHD patients had eaten significantly more PUFA, in 24 cohorts no significant difference was noted. In three of four cohort studies of atherosclerosis, the vascular changes were unassociated with SFA or PUFA; in one study they were inversely related to TF. No significant differences in fat intake were noted in six case-control studies of CVD patients and CVD-free controls; and neither total or CHD mortality were lowered in a meta-analysis of nine controlled, randomized dietary trials with substantial reductions of dietary fats, in six trials combined with addition of PUFA. The harmful effect of dietary SFA and the protective effect of dietary PUFA on atherosclerosis and CVD are questioned.
 
ik weet niet man , het kan toch niet zomaar verzonnen zijn dat artsen over de hele wereld een te hoog cholesterol afraden ivm CVD ?

waar ik dus over twijfel bij dit onderzoek. is de mate waarop ze verzadigd vet hebben gekregen. Als ze maar een klein beetje verschilden met de andere groep dan zal er idd geen uitkomst verschil zijn.

eigenlijk zou er een onderzoek gedaan moeten worden waarbij groep 1 een grote hoeveel heid onverzadigd vet moet consumeren over een langere tijd.
en groep 2 een grote hoeveelheid verzadigd vet .
echter is zo een onderzoek ethisch onverantwoord.

Je praat altijd maar over 1 onderzoek, het gaat over een meta analysis, dat wil zeggen een combinatie van alle mogenlijke onderzoeken ooit gedaan, dit is dus ZEKER wel te vertrouwen.
 
Vooral het verzadigd vet dat de persoon zelf bezit (vet%) heeft natuurlijk een invloed op het risico op hart-en vaatziekten...

Dus logisch dat men dit eraan linkt omdat verzadigd vet vaak het vet% vergroot, hoewel het op zich niet het risico hoeft te vergroten bij gezonde personen.

In elk geval is een onevenwichtige hoeveelheid vetten vaak het probleem, dus te weinig omega 3 en teveel omega 6.
 
het zat toch gewoon zo, de eetgewoontes van mensen tegenwoordig geeft hen vaak hypertensie, wat weer de aderen beschadigd, wat er weer voor zorgt dat LDL veel makkelijker blijft plakken. Als de vaten in goede conditie zijn dan blijven alleen de LDL deeltjes met hoge dichtheid plakken, en die komen van suiker en niet van verzadigd vet.
Maar als de aders goed kapot zijn door de lang-aanhoudende hypertensie kan ook het grotere/lichte LDL blijven hangen.
 
Back
Naar boven