XXL Nutrition

Geen effect verzadigd vet op hart-en vaatziekten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Een reactie uit Maastricht van Ronald Mensink over vetzuren en hart- en vaatziekten in de bijlage.:

Het volgende citaat uit het artikel wat je hebt toegvoegd, vind ik ronduit eng:

This discussion is fed by findings from a recent metaanalysis based on prospective cohort studies that did not demonstrate a positive relationship between the intake of saturated fatty acids and cardiovascular disease [5] . Another meta-analysis, however, did show such a relationship, even if the studies used in this meta-analysis were also part of the other meta-analysis [6] .

Hij "concludeert" dat de resultaten uit de meta-analyse [6] laten zien dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Interessant dat de auteurs die deze meta-analyse zelf hebben uitgevoerd, deze conclusie zelf niet trekken............

5) Siri-Tarino PW. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr 2010; 91: 535–546. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648
6) Jakobsen MU. Major types of dietary fat and risk of coronary heart disease: a pooled analysis of 11 cohort studies. Am J Clin Nutr 2009; 89: 1425–1432. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19211817
 
Hij "concludeert" dat de resultaten uit de meta-analyse [6] laten zien dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten verhoogt.
Volgens mij schrijft dhr Mensink dat de discussie gevoed wordt door een meta-analyse (Siri-Tarino) die geen positieve relatie laat zien tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten. Een andere meta-analyse (Jacobsen) zou dit ook laten zien.
 
Dr wordt 30 jaar gezegd dat vetten slecht zijn en zoveel mogelijk vermeden moeten worden, en dan opeens zouden ze het tegendeel beweren. Niemand die ze meer serieus neemt dan :)


Fully agreed..
 
En wat leren we hier van? Gaan we nu allemaal massaal aan de McDonalds?
 
Laatst bewerkt:
En wat leren we hier van? Gaan we nu allemaal massaal aan de McDonalds?
Wat je hier van zou moeten leren is dat advies om 1 bepaald soort macronutriënt te mijden als de pest achterhaalde nonsens is, en gezonde voeding neerkomt op een correct totaalplaatje waarin de nadruk ligt op een juiste balans van macro- en micronutriënten.
 
Doe niet zo bijdehand man, je weet ook wel dat in normaal spraakgebruik met suikers altijd simpele/snelle koolhydraten bedoeld worden.

Maar desalniettemin, het kan absoluut geen kwaad helemaal geen koolhydraten te eten hoor.

Het is gewoon lachwekkend hoe mensen van dit soort overgegeneraliseerde ondoordachte, en vooral onjuiste uitspraken doen.

Om het af te leren zal ik nog een keer bijdehand doen: geen kwaad om helemaal geen koolhydraten te eten? Dus leven op enkel eiwitten en vetten? Ik garandeer je dat je binnen een jaar het loodje legt.

:rolleyes:
 
Het is gewoon lachwekkend hoe mensen van dit soort overgegeneraliseerde ondoordachte, en vooral onjuiste uitspraken doen.

Om het af te leren zal ik nog een keer bijdehand doen: geen kwaad om helemaal geen koolhydraten te eten? Dus leven op enkel eiwitten en vetten? Ik garandeer je dat je binnen een jaar het loodje legt.

:rolleyes:
Sorry kerel maar nu kan ik jou dus niet meer serieus nemen. Niet eens zin om mn gelijk te beargumenteren. Zorg eerst dat je een wat betere algemene ontwikkeling hebt.

Om je een stapje in de goede richting te helpen google is naar Ketogeen Dieet
 
Super Saiyan zei:
Om het af te leren zal ik nog een keer bijdehand doen: geen kwaad om helemaal geen koolhydraten te eten? Dus leven op enkel eiwitten en vetten? Ik garandeer je dat je binnen een jaar het loodje legt.
Het lichaam heeft voldoende vitamines, mineralen en voedingsvezels (onverteerbare koolhydraten) nodig om goed te kunnen functioneren. Het is daarom verstandig om groente en fruit te eten.
Helemaal geen koolhydraten binnenkrijgen is daarom lastig.

Het lichaam is echter niet afhankelijk van koolhydraten uit de voeding om aan glucose te komen. Ook aminozuren, glycerol en melkzuur kunnen gebruikt worden om glucose van te maken.
Zoals er essentiële eiwitten en essentiële vetzuren zijn, zijn er geen essentiële koolhydraten.

Wat zou de reden zijn dat iemand binnen een jaar het loodje legt?
 
Verzadigd vet bevordert hartinfarcten. Dat zeggen 13 internationale experts, waaronder Prof Katan. Experts uit Europa en de VS verklaren in de British Journal of Nutrition, dat dat het eten van minder verzadigd vet de kans op een hartinfarct verkleint.
 

Bijlagen

  • Ma5023-PRINT-Pedersen-Br-J-Nutr-2011-editorial-reducing-saturated-fat.pdf
    56,3 KB · Weergaven: 45
Verzadigd vet bevordert hartinfarcten. Dat zeggen 13 internationale experts, waaronder Prof Katan. Experts uit Europa en de VS verklaren in de British Journal of Nutrition, dat dat het eten van minder verzadigd vet de kans op een hartinfarct verkleint.

Wat me opvalt aan dit soort reviews is dat ze nooit kijken naar al heb beschikbare bewijs, maar in plaats daarvan een paar kleine delen van dat bewijs eruit vissen om een vooringenomen mening te "onderbouwen". Hoe Martijn Katan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek stuurt naar een vorm die hem goed uitkomt, heb ik al eerder beschreven [1].

Deze review is ook weer een goed voorbeeld van het manipuleren van wetenschappelijk bewijs naar een vorm die moet aantonen hoe slecht verzadigd vet zou moeten zijn voor het hart.

1) Ze verwerpen de resultaten uit prospectief cohort onderzoek:

Uncertainty has recently been expressed as to the role of SFA for the development of atherosclerosis and CHD. This confusion, created primarily by interpretation of results from prospective cohort studies, was recently thoroughly discussed with strong emphasis on the shortcomings of such studies). The seriousness of the problem makes it desirable to broaden the scope of this discussion with a main focus on the public health implications.

2) Voor de zoveelste keer wordt gesteld dat verzadigd vet het "slechte" LDL-cholesterol verhoogt, en voor de zoveelste keer wordt hierbij niet vermeld dat verzadigd vet het "goede" HDL-cholesterol óók verhoogt:

We agree with these reports in their emphasis on the multiple risk factors and urgency for action. Our main concern, however, is to emphasise the importance of lowering SFA intakes to reduce blood LDL-cholesterol levels at a time when there are tendencies to downplay the importance of SFA.

Mijn vraag aan 2 van de auteurs van de review (Ronald P. Mensink en Martijn B. Katan): U heeft zèlf een literatuuroverzicht gepubliceerd wat laat zien dat verzadigd vet het goede cholesterol verhoogt (zelfs nog in iets sterkere mate dan onverzadigde vetten [2]). Waarom vertikt u het keer op keer om dit gewoon eerlijk te benoemen? Of vind u de resultaten uit uw eigen onderzoek misschien onzin?

3) Vervolgens wijten ze de "wereldwijde" achteruitgang in de sterfte door hart-en vaatziekten aan het beleid om minder verzadigd vet te consumeren:

There have been substantial reductions in mortality from CVD in North America, Western Europe and Australasia over the last 30 years that reflect successful national public health policies to reduce the intakes of SFA, in addition to promoting smoking cessation and controlling blood pressure.

Natuurlijk ontbreekt hierbij elke vorm van een wetenschappelijke bron die dit moet onderbouwen. Dat 13 wetenschappers deze stelling niet aannemelijk kunnen maken met enige bronvermelding is veelzeggend. Ze kunnen nog niet eens met een bron komen die laat zien dat er substantieel minder verzadigd vet wordt gegeten door een "succesvol" beleid hierin. Laat staan dat deze gegevens te correleren zijn aan een mogelijke achteruitgang van overlijden aan hart- en vaatziekten. ;)

4) Maar de wetenschappers vinden het niet alleen nodig om gegevens achter te houden (HDL-cholesterol) of geen gegevens beschikbaar te hebben (beleid m.b.t. verminderde consumptie van verzadigd vet), natuurlijk kan het incorrect weergeven van de wetenschappelijke literatuur niet uitblijven:

Recent critics of the role of SFA have questioned the rigour of the early dietary trials of CVD prevention and questioned current public health policy on limiting the intake of SFA; they suggest that more attention should be paid to increased intake of PUFA. The trials demonstrate unequivocally that replacing SFA, largely from dairy and meat fats (but in the Leren trial also with some TFA), by PUFA reduces serum cholesterol levels and CHD risk.

Ze stellen dat onderzoek zonder enige twijfel laat zien dat het vervangen van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet het cholesterol laat dalen en het risico op hartziekten laat dalen. En ze stellen dat in slechts één enkel onderzoek (Leren trial) dit deels zou kunnen zijn veroorzaakt doordat er een beetje minder transvet werd geconsumeerd.
Ik weet niet wat de definitie is van een beetje minder transvet bij de auteurs. Maar in dit onderzoek kreeg de controle groep dagelijks 65 gram gedeeltelijk geharde vetten binnen, waarvan 9,6 gram uit transvet bestond [3, 4]. Een paar gram transvet verhoogt mogelijk al het risico op hartziekten!
Verder is dit een incorrecte weergave van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek! Ramsden et al hebben laten zien dat bij al dit soort studies minder transvet werd gegeten in de interventie groep. Niet alleen in de "Leren trial", maar zonder uitzondering in alle onderzoeken [3, 4].

5) Vervolgens stellen ze dat onderzoek laat zien dat het vervangen van verzadigd vet door koolhydraten het risico op hartziekten laat dalen:

That replacement of SFA by a variety of carbohydrate-containing foods also reduces CHD risk may be inferred from ecological studies, e.g. in Finland.

Ze gebruiken hier ecologisch onderzoek als bron. Noemenswaardig is het hier om te vermelden dat ecologisch onderzoek nooit en te nimmer als bewijs kan worden gebruikt voor een effect. Praktisch gezien wordt het ook nooit meer gebruikt om iets aan te tonen. Daarvoor wordt gerandomiseerd- of prospectief onderzoek gebruikt.
Ecologisch onderzoek betekent dat er wordt gekeken naar simpele verschillen tussen 2 landen. Bijvoorbeeld: In land A wordt minder vet gegeten dan in land B. --> En in land A komen minder hartziekten voor dan in land B. --> Dus vet verhoogt het risico op hartziekten. Dat er honderden andere verschillen zijn tussen land A en B op het gebied van voeding, lifestyle, genen, etc. mag duidelijk zijn. Dáárom kun je ook nooit van dit soort simpele correlaties uitgaan. Dat gebeurt dan ook voor geen enkel voedingsmiddel. Maar als de nood hoog is, moet worden teruggegrepen naar "bewijs" uit de wetenschappelijke middeleeuwen.

Een veel betrouwbaardere vorm van onderzoek laat zien dat het vervangen van verzadigd vet door koolhydraten het risico op hartziekten juist laat stijgen [5].

Conclusie: Er is overtuigend bewijs dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten laat stijgen............... Als je tenminste beschikbare resultaten uit wetenschappelijk onderzoek achterhoudt of verdraaid.

Mijn mening: Indien wetenschappers advies geven, dienen ze altijd:
1) Precies te beschrijven welke resultaten in de wetenschappelijke literatuur zijn gevonden.
2) Te motiveren waarom bepaalde resultaten zijn weggelaten op basis waarvan de conclusie is getrokken die tot het advies heeft geleid.

Indien je dit vertikt, vraag ik me af of je de titel "wetenschapper" waardig bent. Het mag duidelijk zijn dat de auteurs van deze review niet eerlijk zijn in het beschrijven van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek.


Referenties:
1] Martijn Katan over verzadigd vet in relatie tot cholesterol & hart- en vaatziekten. http://voedingengezondheid.com/Martijn-Katan-verzadigd-vet-hart-en-vaatziekten.html
2] Mensink RP. Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12716665
3] Ramsden CE. n-6 fatty acid-specific and mixed polyunsaturate dietary interventions have different effects on CHD risk: a meta-analysis of randomised controlled trials. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21118617
4] Randomized trials substituting polyunsaturated fat for saturated fat and their effect on coronary heart disease (CHD). A closer look. http://canceranddiet.nl/cardiovascular_disease/randomized-saturated-polyunsaturated-fat.html
5] Verzadigd vet, onverzadigd vet, koolhydraten en hartziekten. http://voedingengezondheid.com/verzadigd-vet-koolhydraten-hartziekten.html
 
Een mooie uiteenzetting isdatzo!

Het selectief gebruik van onderzoeken viel mij ook op.
En als er zoveel en overtuigend bewijs is dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten verhoogt zou ecologisch onderzoek inderdaad niet nodig zijn.

Zelf nog niet compleet gelezen (bijdragen van onder andere Frans Kok, Marianne Geleijnse, Daan Kromhout, Arne Astrup en Walter Willett):
http://www.ajcn.org/content/93/4/684.full.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21733329
 
Wat was de gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan het onderzoek, want als ze jong waren dan kun je ervan uitgaan dat het onderzoek niet veelzeggend is.
Ook speelt een rol dat hart-en vaatziekten de afgelopen jaren een chronisch ziekte is geworden terwijl in de jaren '60 en '70 er veel mensen aan overleden. Blijkbaar zijn mensen meer bestand tegenwoordig tegen hart-en vaatziekten.

Ook spelen andere factoren een rol:
- erfelijkheid,
-beweging,
- gemoedstoestand,
- psychische gesteldheid,
- roken,
- alcohol,
- etc. etc.

hart- en vaatziekten is dus zeker niet alleen een ziekte die terug te voeren is op inname van verzadigd vet. Misschien willen de onderzoekers dat duidelijk maken.
 
Mijn complimenten Robert!!
Goede steekhoudende argumenten zou ik zeggen.

Ging publicatie makkelijk?
 
Mijn complimenten Robert!!
Goede steekhoudende argumenten zou ik zeggen.

Ging publicatie makkelijk?

Thanx Robjee!

Publicatie ging een beetje wazig. Ik reageerde in dit topic op jouw post (post #214) en dacht bij mezelf: Laat ik eens een letter to the editor schrijven.
Ben slechts diëtist in opleiding, maar ik vond het artikel van Pedersen et al slecht onderbouwd en dacht dit op zo'n beetje alle fronten wetenschappelijk onderuit te kunnen halen.

Omdat ik er al zoveel over had geschreven op mijn site, was ik in 3 middagen klaar met de letter. Daarna hoorde ik er niets meer van, tot ik opeens een verzoek kreeg om zo snel mogelijk bepaalde formulieren in te vullen zodat de British Journal of Nutrition tot publicatie over kon gaan. ???
Edit (toevoeging): Mijn eerste Pubmed link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22136957 :eyebrow:

Dit is trouwens niet mijn enige artikel. Binnen een paar maanden staat een review artikel van me in het tijdschrift "Nutrition". :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven