XXL Nutrition

geen gevoel tijdens oefeningen voor rug (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

huckfinn

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 jul 2004
Berichten
4.153
Waardering
5
Hey,

Ik heb een probleempje met mijn 'rug'-training.
Op de shrug na voel ik namelijk bij geen enkele oefening dat mijn rug werkt. Ik bedoel, als ik een setje barbellcurls doe, dan moet ik bij de laatste reps de pijn even negeren - maar als ik de bent over of pulley row doe, dan denk ik na een herhaling of 15: 'tja, ik kap ermee'. Ik voel geen ruk in mijn rug. Vervolgens, bij de deadlift, ben ik na 3 sets helemaal kapot, maar wederom voel ik geen zak in mijn rug.

Als ik bij thuiskomst dan ff licht ga rowen of pull-over of optrekken, etc.., dan voelt mijn rug vermoeid aan en kan ik erg weinig tillen.

Kent iemand van jullie dit fenomeen? Of is het een uitzonderlijke casus? Ik kan wel gaan wachten en over een maand kijken of mijn rug is gegroeid, maar dan is er wederom een maand verloren :(

Dank U! :P

P.S. Ik voer de oefening goed uit (borst vooruit, denken aan touwtjes aan je ellebogen etc..)
 
Ik voel mn rug ook stukken minder. Alleen onderrug oefeningen voel ik wel goed.
 
Ik voel wel mijn rug bij alle rugoefeningen. Denk dat je gewoon goed moet blijven doortrainen, dan komt dat vanzelf. Heb eigenlijk tegelijk ook nog een vraagje. Ik zie op foto's vaak dat mensen een goede rug hebben die je langs de achterkant en de voorkant goed opmerkt. (met pose latspread bv langs de voorkant bekeken). Wanneer ik die pose doe zie je langs de achterkant een mooie wijde rug en langs de voorkant zie je mijn rug ook wel langs de borst steken maar hij valt veel minder op dan bij andere personen. Iemand een idee? of heeft dit veel met vet% te maken??
 
Waarschijnlijk heb je het nog niet "geleerd". Je traint nog niet zolang en het kost tijd om goed je spieren te leren gebruiken.

Bij roeibewegingen probeer je om eerst je schouderbladen naar elkaar toe te trekken i.p.v. eerst je armen te buigen.

En bij pulldowns beweeg ik tegen de rek in. Dus op het moment dat je je armen op lengte hebt, voel je je lats rekken en dan trek je tegen dat gevoel in.

http://www.google.com/search?source...DVXA:2004-50,DVXA:en&q=mind+muscle+connection
 
Je moet inderdaad miss wat langer trainen voor je echt iets kan laten voelen. dit heeft met neurotransmitters te maken. Je hersenen geven een signaal aan je rug dat ie moet trekken. Dit gevoel wordt na langer trainen steeds beter ontwikkeld. Soort van Mind-Body connection!!

Ik zelf voel ook niet snel een pomp in m'n rug, maar ik voel hem wel werken!
Probeer voor de rows eens een zwaarder gewicht met 8-10 herhalingen maximaal en probeer ook eens t-bar rows!! Hier voel ik mijn rug beter dan barbell rows!

Succes!!!

Keep pumping!
 
Had dat ook in het begin hoor. Gewoon goed op techniek letten en dan zal het wel goed komen.
 
De enige keer dat ik echt krom heb gelegen van de spierpijn in mijn lats, was de eerste keer dat ik optrekken in mijn schema had opgenomen.

Tijdens de workout voel ik mijn rug niet bijzonder. Op een gegeven moment is het gewoon op. Geen dikke vette pomp ofzo. En dan maak ik geen abnormale setjes hoor. Dus geen 1 herhaling of 15 herhalingen, maar pyramide systeem van 8 tot 4. En ik zweet me helemaal leeg, dus het is niet zo dat het geen kracht kost.

Mijn rug groeit wel en wordt ook sterker.

Wat je kunt doen (werkt voor mij) is bij elke herhaling even vasthouden op het moment van maximale samentrekking. Twee seconden maar. Dus die barbeel bij de row even tegen je buik aan houden. Pulley: even die stang op je borst vasthouden. En knijpen tegelijkertijd!
 
Ik had excact hetzelfde probleem toen ik net trainde, of beter gezegd: toen ik net goed leerde trainen.
Dat gevoel komt vanzelf.
 
Bedankt voor de antwoorden, ik zal uwe tips opvolgen! :P
 
Ik train ook nog maar bijna 3 maand en heb dit ook bij pulldown, squat en bench press. Toch begint er al resultaat te komen, en ik voel de spier zelf niet branden maar de laatste reps gaan toch moeizaam. En dag na bench press kan ik soms wel goeie spierpijn hebben.
Dus de oefeningen werken wel. Ik denk ook dat het gevoel zich nog wat zal moeten ontwikkelen, zoals de experts hier zeggen :D
 
Het enige wat ik voel bij de rugtraining zijn mijn latisimus dorsi (V zoals we zegen) en ik train zo hard als ik kan..groeien doe ik wel ...
 
oef waarbij ik rug weinig voel:

cable row/high cable row/ deadlift (vooral billen, benen, onderrug en traps)/brede grip pull up

oef waarbij ik rug bij goede piekcontractie, zoveel mogelijk uitschakelen biceps en niet te zwaar gewicht (belangrijk) goed voel:

machine small grip pull down, chins, dumbbell rows, barbell rows op platte bankje,

Het probleem is eigenlijk dat je rug een hele combinatie van kleine en grote spieren is, welke niet echt opgerekt worden of pieken. Het is juist dat rekken/pieken bij een rep wat de spier doet voelen. Het beste voel je daarom de lats, omdat die een grote rom kunnen hebben.
Het is niet omdat je kleinere rugspieren niet voelt, dat je ze daarom niet goed traint.
Maar mijn ondervinding is: gebruik zeker niet een te zwaar gewicht, je moet 8 heel krachtige en goede reps kunnen doen, houd je rom zo groot mogelijk, voer de reps gecontroleerd uit, dus nooit op en neer om er vanaf te zijn.
 
hoe doe je dan barbell row op platte bank dan??
 
Bedankt Big_T!

BBnoel: Volgens lig je dan op je buik op een verhoogd drukbankje en leg je de barbell onder die bank zodat je die kunt vastpakken en de rowbeweging kunt maken; ik heb alleen nog nooit zo een verhoogd drukbankje gezien in de sportcentra waar ik geweest ben (zijn er maar 2, maargoed).

edit: Iets als dit: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CamberedBarLyingRow.html
 
Back
Naar boven