MuscleMeat

Geen relatie tussen groenten of fruit en darmkanker! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

isdatzo

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2007
Berichten
1.073
Waardering
116
Ik heb een systematic review geschreven over de relatie tussen groenten/fruit en het risico op darmkanker:

Colorectal cancer vs vegetables and fruit. A systematic review of cohort and nested case-control studies

Welke data heb ik gebruikt?
Hiervoor heb ik alle gegevens over zgn. "prospective studies" (Hier worden mensen waarvan het dieet is vastgesteld over een bepaalde periode gevolgd. Indien na vele jaren een grote groep mensen bepaalde ziekten heeft gekregen of hieraan is overleden, wordt gekeken naar de mogelijke oorzakelijke relatie van het dieet.) verzameld, die zijn gepubliceerd op Medline (Pubmed) tot 19 april 2007.
Aan de hand hiervan heb ik 31 studies gevonden waarvan ik alle beschikbare resultaten heb verwerkt.

Resultaten:
19 studies keken naar totale groenten inname en colorectal (darm + endeldarm) kanker. Hiervan vonden 5 studies een verhoogd risico en 5 een verlaagd risico op kanker. De anderen vonden geen effect.
19 studies keken naar totale fruit inname en colorectal kanker. Hiervan vonden 4 studies een verhoogd risico en 4 een verlaagd risico op kanker. De anderen vonden geen effect.
Verder heb ik gekeken naar 11 subgroepen, en 63 specifieke soorten groenten/fruit. Ik heb overal tabellen van gemaakt! Niet een keer heb ik een consistent effect op colorectal kanker kunnen vinden.

Conclusie:
De meeste studies vonden geen relatie tussen darm of endeldarmkanker en totale groenten/fruit, subgroepen van groenten/fruit of specifieke soorten groenten/fruit. Vaak was een gevonden relatie niet-significant en beperkt tot alleen mannen of vrouwen en slechts een deel van het darmkanaal. Ook heb ik geen duidelijk verschil kunnen vinden in het effect op:
-mannen vs vrouwen
-darm vs endeldarmkanker
-risico op kanker vs risico op overlijden aan kanker.

Meer weten?
Alle gegevens heb ik in tabellen gezet.
Links staat een hele lijst met alle specifieke soorten groenten/fruit waarvan ik gegevens heb gevonden. Indien je ze aanklikt, kun je zien welke specifieke effecten op colorectal kanker de studies lieten zien.
Verder heb ik buiten eenvoudige tabellen - voor totale groenten/fruit - ook uitgebreide tabellen gemaakt waar alle specifieke uitkomsten van studies in te lezen zijn. Hier kun je lezen wat de resultaten zijn van studies die onderscheidt maakten tussen mensen die:
-Wel of geen vitaminesupplementen gebruikten.
-Wel of geen darmkanker in de familie hebben.
-Verschillende delen van het darmkanaal (distal + proximal colon).
-Welke specifieke groente/fruitsoorten werden gebruikt in de definities van totale groenten of fruit + alle andere informatie van de studies die relevant leken.


Groenten en totale colorectal kanker:
Vegetables in relationship with colorectal cancer. A systematic review of cohort studies.
Groenten en colon (darm) kanker:
Vegetables in relationship with colon cancer. A systematic review of cohort studies.
Groenten en rectal (endeldarm) kanker:
Vegetables in relationship with rectal cancer. A systematic review of cohort studies.

Fruit en totale colorectal kanker:
Fruit in relationship with colorectal cancer. A systematic review of cohort studies.
Fruit en colon (darm) kanker:
Fruit in relationship with colon cancer. A systematic review of cohort studies.
Fruit en rectal (endeldarm) kanker:
Fruit in relationship with rectal cancer. A systematic review of cohort studies.
 
Laatst bewerkt:
Dus van groente en fruit krijg je voor de verandering geen kanker (nou ja geen darmkanker dan).
En andersom. Hoe verhoudt zich een tekort aan groente en fruit met darmkanker ?
 
Dus van groente en fruit krijg je voor de verandering geen kanker (nou ja geen darmkanker dan).
En andersom. Hoe verhoudt zich een tekort aan groente en fruit met darmkanker ?

Bij een tekort is ook geen relatie gevonden. Zelf had ik verwacht dat groenten/fruit een beschermende werking zouden hebben, aangezien case-control studies wel een beschermende werking laten zien. Maar helaas doen de "beter opgezette" prospective studies dit dus niet.

Gezien het feit dat ik zowel voor groenten als voor fruit 19 prospective studies (meer dan elke review tot nu toe) heb gevonden, denk ik dat dit wel een redelijk betrouwbaar beeld geeft.
 
Back
Naar boven