XXL Nutrition

German High Volume (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

zuiver negatives en zeker superslow zeker, maar de eccentrische fase blijft mijns insziens belangrijker dan de concentrische.
 
wazzup zei:
zuiver negatives en zeker superslow zeker, maar de eccentrische fase blijft mijns insziens belangrijker dan de concentrische.


Dat zeker, ik zei het inderdaad verkeerd. Maar die 4 sec. is imo overdone. 3sec. is meestal gegeven maar ook dat red je vaak niet. Wanneer je de barbell beheerst laat zakken is dat voldoende.
 
Oké want ik vind het al lastig genoeg om alleen de reps te tellen, vandaar dat het letten op tempo me nooit zo goed af ging.

Siegler himself is thuis... en idd: Ilya had het van hem ipv andersom.. de heren kennen elkaar sinds medio 2002. Siegler heeft er in 1996 van gehoord, of beter: over gelezen in Muscle Mesomorphosis (??)
 
Laatst bewerkt:
hhhhhhhhhmmmm,de vele site die hier worden gegeven zijn in het engels,dju..

dus als ik het goed heb begrepen moet je 10*10 doen en als je kan zwaarder gaan,
en dan bv 10*8 doen???
lijkt me echt wel iets want heb lang nog geen spierpijn gehad de laatste maanden,ga wel vooruit.

vraag me wel af hoeveel oefeningen je doet per spier???
en welke is de beste?

en kan hoeveel weken minimum?
en is da een goed schema als je aan de shakies zit?

alvast thx..
 
Laatst bewerkt:
GVT does use the principle of progressive load however. According to Poliquin, "Once you're able to do 10 sets of 10 with constant rest intervals, increase the weight on the bar by 4% to 5%, and repeat the process." So although GVT does not incorporate heavy weights, it does increase the light weights from time to time.

http://www.bodybuilding.com/fun/hst6.htm
 
Bakkerke. Het principe is niet heel moeilijk.
Zie een laatste aanvulling van Poliquin himself : [Link niet meer beschikbaar]

1. You do ten sets of a single "most bang for your buck" exercise.
2. You strive to do a pre-determined number of reps on each set, i.e. ten sets of ten reps.
3. You preferably alternate with the antagonist "most bang for your buck" exercise.
4. You only increase the weight once all ten sets are completed with the pre-determined starting weight. The load used is submaximal, you do not try to reach failure on all sets, but only the last three should be hard. Basically you get the training effect from the law of repeated efforts.
Dus:
1 kies basisoefeningen, niet isolatie-oefeningen.
Voor de rug: roeien , voor de borst bankdrukken (plat met bb of db), voor de benen: squat (vk), deadlift (onderrug) en evt nog leg press of varianten op DL.
2 doe 10x10 reps (of 10x9 zie het artikel) met bij 10hh de 20RM.
3 je kan supersetten met de antagonist spier (rug/borst en onderrug-billen-hamstrings / quads )
4 pas als je ook voor alle 10 sets 10hh haalt verhoog je het gewicht. Falen is niet het doel, maar de laatste 3 sets moeten moeilijk zijn.

Het artikel wat ik niet hierboven aanhaal, gaat uit van gevorderden en daar wordt geen gebruik gemaakt van het 10x10 systeem maar van 10x5 .
En zoals te verwachten valt, met het 10RM gewicht.
Dan voeg je per week iets meer gewicht toe en werkt dan met 10x4, 10x3 ... lees het artikel voor meer details.
Doet me wel heel erg aan HST denken :D. Dwz. het periodiseren.

Opvallend detail: hij raadt aan om per training 2x10 sets te doen voor 2 spiergroepen, maar daarnaast nog eens 2 oefeningen met elk 3 sets in de 8hh reeks.
Dat heb ik zelf gisteren ook gedaan.

Wat ik zelf anders doe is dat ik geen 3- maar een dubbelsplit doe en dan wel steeds om de andere dag train. De secundaire spieren (bi/tri/schouders) train ik er apart bij in de vorm van een omgekeerde pyramide van 5 sets (6-8-10-12-15 hh), wellicht wordt het nog iets van 2x 3 sets (8-10-12hh oid) zodat bi/tri bij rug & borst meegepakt wordt en schouders bij benen (alleen zk en traps).
Mogelijk ga ik nog over naar 3x per week ipv om de andere dag.. had niet verwacht dat ik er zo'n spierpijn van zou krijgen. En idd ook zo'n honger. Maar voorlopig kijk ik het even aan.. de ervaring is nl. dat spierpijn bij mij altijd binnen 2 weken overgaat.
 
3XL zei:
Volgens mij heeft Ilya er meer als een jaar geleden al eens mee "gespeeld" Moet je even op fitnessnet checken

Ilya heeft vorig jaar hier een thread aangemaakt dat hij ging kappen met bb en trainen omdat zijn studie/werk te veeleisend voor hem was. Is hij toch blijven trainen dan??
 
eduardjanssen zei:
Dat zeker, ik zei het inderdaad verkeerd. Maar die 4 sec. is imo overdone. 3sec. is meestal gegeven maar ook dat red je vaak niet. Wanneer je de barbell beheerst laat zakken is dat voldoende.

Eccentrische contracties zijn juist belangrijk voor BB omdat deze het meeste spierwinst opleveren. Of 3 sec moeilijk is of niet, dat ligt aan de persoon, eccentrische kracht is groter bij de een dan bij de ander.

Zeggen dat eccentrisch waardeloos is voor BB slaat al helemaal nergens op, ik denk dat deze juist belangrijk zijn.
 
Unregistered zei:
Eccentrische contracties zijn juist belangrijk voor BB omdat deze het meeste spierwinst opleveren. Of 3 sec moeilijk is of niet, dat ligt aan de persoon, eccentrische kracht is groter bij de een dan bij de ander.

Zeggen dat eccentrisch waardeloos is voor BB slaat al helemaal nergens op, ik denk dat deze juist belangrijk zijn.


Daarom zei ik ook dat ik het verkeerd had gezegt :). Het is inderdaad belangrijk maar mijn 'uiting' ging eigenlijk over supperslow. Wat 4sec. is, en ja je hebt ook nog slower :D. De meeste doen het niet en doen een negatieve fase vaak in 2sec. Omdat het anders moelijk is? Zelfde reden als jij aangeeft.
 
Als je eccentrisch niet in 4 sec kan doen is het niet te moeilijk, maar loopt je ego te ver vooruit en moet je minder gewicht gebruiken.

Charles test 1RM met een tempo van 401(0)
Als je dus denkt dat je 1RM 100kg is voor een oefening, ga dan naar Charles en zie hoe je ego de grond in getrapt wordt en je ineens nog maar een 1RM hebt van bijv 70-80kg en ik spreek uit ervaring :(

Maar dit is dus als je Charles zijn principes wilt gebruiken en is dus niet universeel.
Als je dus programma's van Charles wilt gebruiken, weet dan wel dat wanneer hij schrijft x% van je 1RM, dat die 1RM volgens zijn principes wordt bepaald.

Elke atleet die nieuw binnenkomt wordt eerst getest middels een structural balance test, afhankelijk van die resultaten wordt er een persoonlijk schema opgesteld, waar dus een doel kan zijn om je 1RM te verbeteren oid.
 
@ Johny: Voorzover ik weet traint Ilya nog wel, maar vnl op onderhoud... heb 'm al een tijdje niet gesproken.. maaar: post dateert van begin 2003. Was alleen zo dat ik geen zin had om een nieuwe draad aan te maken als er een geschikte oude draad is... hou niet zo van dat 10x in 1 week een nieuwe draad opstarten met dezelfde vraag.

@ BOS: mmmm zal eens heel heel erg goed gaan opletten dan met trainen. Vrees dat mijn ego dan ook een gevoelige deuk gaat krijgen qua gewicht. Denk trouwens dat dit wel voor het gros van de mensen in de sportschool op zal gaan!
 
Het is ook niet erg dat veel mensen hun 1RM niet volgens Charles zijn methoden bepalen en het is ook geen gouden regel.

Ik zeg alleen maar dat als je Charles zijn schema's wilt volgen je er wel van bewust moet zijn hoe hij tot die 1RM bepaling is gekomen en het dan ook volgens zijn principes zou moeten doen en niet hoe het de meesten uitkomt omdat anders hun ego verpletterd wordt.
Anders wordt het appel en peren vergelijken.
 
neem aan dat we bijv; met GVT Geen 4 oefenigen doen voor bijv; Borst maar 2 ?
 
Lijkt me tamelijk vanzelfsprekend.
Het is in principe een 3-split (maak er nu zelf een 2-split van) waarbij je borst & rug traint, benen en dan armen en schouders.
Per spiergroep 1 oefening van 10 sets en eventueel nog 1 oefening met 3 sets.
Niet 4 oefeningen van elk 10 sets omdat dit te zwaar is en ook niet 4 oefeningen van elk 3 sets of zo.. want dan is het geen GVT meer.
 
Johny zei:
Ilya heeft vorig jaar hier een thread aangemaakt dat hij ging kappen met bb en trainen omdat zijn studie/werk te veeleisend voor hem was. Is hij toch blijven trainen dan??
hij traint nog steeds alleen idd om niet meer echt te gainen. Veel blessures en studie/werk was idd de reden. Volgens mij gaat hij er helemaal mee kappen als zn werk de sport geen kans meer geeft.
Jammer.
 
Esperantisto zei:
Siegler himself is thuis... en idd: Ilya had het van hem ipv andersom..

Lijkt me sterk. Ik heb er nl met Ilya op het oude EHF forum (2000-2001) regelmatig over gesproken.

Denk dus eerder dat Ilya het balletje bij Siegler gelegen heeft
 
Zou je bijv ook chins kunnen doen voor rug bij GVT?
 
Back
Naar boven