Fitness Seller

Getting 'shredded', is dat nog wel verstandig in Corona-tijd? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik begrijp dit ook niet. Tenzij je zo laag moet gaan in calorieën, dat je met je voeding onvoldoende essentiele voedingsstoffen binnen krijgt. Dan zou het handig kunnen zijn cardio toe te voegen, zodat je meer kunt eten. Maar dat is in mijn situatie (onderhoud van 3600 KCal) beslist niet het geval!

Lees de stickys :)

Waarom eten naar je dagelijkse behoefte, en niet gewoon wat minder eten?
Het is de bedoeling dat je alleen lichaamsvet gaat verbranden. Als je eet naar je dagelijkse behoefte zorg je ervoor dat je spieren genoeg voedingsstoffen voor handen heeft, en geen directe reden heeft tot spierafbraak. Op deze manier minimaliseer je het spierverlies. Als je minder eet dan je dagelijks nodig hebt aan calorieën dan komt je lichaam macronutrienten te kort. Eiwitten zijn nodig in het lichaam voor talloze andere processen, het zijn de bouwstenen voor het lichaam, niet alleen voor de spieren. Als eiwitten niet voldoende in het lichaam aanwezig zijn voor andere processen gaat het lichaam deze zelf winnen uit - jawel - spierweefsel! Verder is deze manier van cutten veel beter vol te houden, en een stuk gezonder voor het lichaam. Cardio verbeterd niet alleen de conditie, maar helpt ook bij het opbouwen van je metabolisme (het aantal calorieën dat je verbruikt in rust).

Even de voordelen op een rijtje

  • Je behoud je spierweefsel! Spierverlies is hier vrijwel nihil.
  • Het cutten is veel beter vol te houden, je eet immers wat je nodig hebt.
  • Door de cardio verbeterd je conditie.
  • Door de cardio verbeterd je metabolsime, hetgeen weer aanzet tot meer vetverlies in rust.

Het is dus duidelijk dat hier cardio bij gedaan moet worden, en dan niet drie keer per week een minuutje of twintig, maar uiteindelijk (rekening houdend met het opbouwen van de cardio) minimaal vier keer per week drie kwartier. In je voeding zit geen calorieverschil, dus alles hangt van je cardio af, ga hier dan ook niet zuinig in doen! Een cardiosessie waarbij je maar 200 calorieën verbrand betekend dus ook maar een dagelijks calorietekort van 200. Probeer de cardio goed op te voeren, en verbrand zo veel als je kan.
"zoveel als je kan?"
Ja! Een normaal en doorgaans dagelijks tekort aan calorieën in een cut ligt ongeveer tussen de 500 en 800 calorieën. Als jij met een cardiosessie op de 1000, 1100, of misschien wel 1200 calorieën komt, dan is dat heel mooi! Het is een té groot verschil om nog redelijk zeker te kunnen zeggen dat je geen spierweefsel gaat verliezen, dus een mooie oplossing hiervoor is om nóg wat extra te eten! Doe je een sessie van 1200 calorieën, dan eet je gewoon 400 calorieën extra. Je eet dan zelfs boven je dagelijkse behoefte, en tóch ben je vet aan het verliezen! Is het niet prachtig?
 
Lees de stickys :)
Het is een leuk stukje voor mensen die graag 80-100 minuten cardio willen doen in de week, in praktijk maakt dit dus echt geen drol verschil. Cardio is een 'tool' zo zonde om direct daar mee te beginnen.
 
Lees de stickys :)
Ik heb het even doorgelezen, maar er zitten toch echt wat fouten in de redenering van Centaur. Helaas is hij zelf niet meer actief op het forum. Sorry, maar ook in de sticky's zit soms achterhaalde informatie.

p.s. Ik zeg dit niet omdat ik een hekel heb aan cardio, integendeel. Ben zelf meer dan 20 jaar fanatiek duursporter geweest.
 
Ik heb het even doorgelezen, maar er zitten toch echt wat fouten in de redenering van Centaur. Helaas is hij zelf niet meer actief op het forum. Sorry, maar ook in de sticky's zit soms achterhaalde informatie.

p.s. Ik zeg dit niet omdat ik een hekel heb aan cardio, integendeel. Ben zelf meer dan 20 jaar fanatiek duursporter geweest.

Wat zijn de fouten dan?
 
Wat zijn de fouten dan?
Als ik wat meer tijd heb, zal ik er wel inhoudelijk op in gaan. Maar het idee dat de beste manier om te cutten in alle gevallen is op onderhoud eten en vervolgens cardio te 'uppen' is je reinste onzin.
 
vervolgens cardio te 'uppen' is je reinste onzin
Nou ja dat er andere manieren zijn ben ik met je eens, maar reinste onzin vind ik niet correct. Zolang je in een negatieve toestand verkeert val je af. Hoe je dat doet maakt niet uit. Over de methode kan je twisten, al dan niet naar gelang van eigen voorkeur.
 
Wat zijn de fouten dan?

Bijv. de aanname dat een kcal-tekort enkel een tekort is, als het gecreëerd wordt door minder eten.

Een tekort is een tekort en dan zul je afbraak van weefsel zien. Of dat door cardio of minder kcal wordt gecreëerd, is dan niet relevant.
 
Bijv. de aanname dat een kcal-tekort enkel een tekort is, als het gecreëerd wordt door minder eten.

De aanname is dat een tekort door cardio beter is dan een tekort door voedsel schrappen.

Een tekort is een tekort en dan zul je afbraak van weefsel zien. Of dat door cardio of minder kcal wordt gecreëerd, is dan niet relevant.

Ik vraag me af of dit echt zo is.
 
  • Like
Waarderingen: LM
Lekker boeiend allemaal
 
Op zich is het effect hetzelfde.

Toch zou ik op dit moment een andere insteek zien.
Corona is een virus wat vnl op de longen slaat. Bij het minder actief zijn, en dat zie je vooral bij mensen die stil gaan zitten zeg maar, ligt bijvoorbeeld bij ziekte een longontsteking eerder op de loer. Niet goed en diep genoeg ademen. Bij cardio adem je veel beter door dan wanneer je inactiever bent. Je hoort het toch ook best wel vaak van BB ers (en ook andere mensen uiteraard) die geen cardio doen of echt stilzitten dat ze best snel buiten adem zijn of een veel mindere conditie hebben.

Dan zou ik zeggen als het je om gezondheid gaat en je wil een tekort inbouwen zou ik toch eerder kiezen voor op onderhoud eten en cardio erbij doen.
Zeker in het geval je onderhoud al erg laag ligt (wat bij TS dan weer niet het geval is).

Ben je gewoon gezond, leef je gezond en beweeg je los van eventuele extra cardio ook gewoon "normaal" dan zou het geen verschil moeten maken of je nu een tekort met kcal doet of met cardio.

Misschien is mijn idee wat kort door de bocht maar dit is wel hoe ik het meer zie.
 
Ik deed altijd al cardio omdat ik gewoon fit wil zijn en ben nu maar weer aan het hardlopen & fietsen geslagen. Ik die thuis wel wat body weight training. Maar dat gaat niet echt veel brengen.

Als ik Corona krijg wil ik dat ingaan met een goede Hart/longconditie en enige reserves (niet te dik, niet te dun). Dus ook niet overtraind of overreached.

Gezond eten dus, voldoende slapen us nu toch echt makkelijker. En elke dag minstens een uur buiten sporten. Wandelingetje tussen de middag. Best lekker.

Ik ben er van overtuigd dat ik dan iig de meeste spieren overhoud en met het trainen in ieder geval mijn core sterk houd itt beetje inactief zijn en minder eten. Nu ben ik sowieso al niet van het ‘zo groot mogelijk’ worden ( met mijn leeftijd ook niet echt mogelijk of interessant) maar fit en sterk. Spier opbouwen us daarbij een leuk bijeffect.

Voorlopig zie ik dit als een periode om blessures goed te laten genezen. Goed uit te rusten, fitter te worden dan ik ooit was. Ga ik daarna wel weer beginnen met StrongLifts ofzo....volgens mijn horloge is mijn vo2max aan het stijgen, dat gaat prima. Met opdrukken en crunches behoud ik vast niet alle kracht. Iets voor later dit jaar dan maar
 
De aanname is dat een tekort door cardio beter is dan een tekort door voedsel schrappen.

De aanname is: "Als je eet naar je dagelijkse behoefte zorg je ervoor dat je spieren genoeg voedingsstoffen voor handen heeft, en geen directe reden heeft tot spierafbraak. Op deze manier minimaliseer je het spierverlies. Als je minder eet dan je dagelijks nodig hebt aan calorieën dan komt je lichaam macronutrienten te kort."

Mijn kritiek hierop is dat hij een tekort door cardio niet als tekort beschouwt. Je eet immers voldoende. Je eet dan idd even veel als normaal je onderhoud zou zijn. Alleen doe je nu daarnaast ook veel cardio, waardoor je dus in feite onder je onderhoud eet. De logica is flawed, is wat ik wil zeggen.
 
Op zich is het effect hetzelfde.

Toch zou ik op dit moment een andere insteek zien.
Corona is een virus wat vnl op de longen slaat. Bij het minder actief zijn, en dat zie je vooral bij mensen die stil gaan zitten zeg maar, ligt bijvoorbeeld bij ziekte een longontsteking eerder op de loer. Niet goed en diep genoeg ademen. Bij cardio adem je veel beter door dan wanneer je inactiever bent. Je hoort het toch ook best wel vaak van BB ers (en ook andere mensen uiteraard) die geen cardio doen of echt stilzitten dat ze best snel buiten adem zijn of een veel mindere conditie hebben.

Dan zou ik zeggen als het je om gezondheid gaat en je wil een tekort inbouwen zou ik toch eerder kiezen voor op onderhoud eten en cardio erbij doen.
Zeker in het geval je onderhoud al erg laag ligt (wat bij TS dan weer niet het geval is).

Ben je gewoon gezond, leef je gezond en beweeg je los van eventuele extra cardio ook gewoon "normaal" dan zou het geen verschil moeten maken of je nu een tekort met kcal doet of met cardio.

Misschien is mijn idee wat kort door de bocht maar dit is wel hoe ik het meer zie.
Precies dit. De fout die Centaur maakt is de aanname dat een deficit gecreëerd door cardio per definitie beter is dan een deficit gecreëerd door minder te eten, terwijl dat nergens wordt onderbouwd. Het hangt af van de persoonlijke situatie. Voor iemand die minimaal beweegt, zou het toevoegen van cardio beter zijn voor de gezondheid, zelfs nog los van de vraag of die persoon wil afvallen. Ik ben al behoorlijk actief qua bewegen en in mijn geval werkt het simpelweg verlagen van de KCal inname prima. Daarnaast: te veel en/of te intensief cardio kan ook te koste gaan van de kwaliteit van je krachttrainingen en dan is extra cardio juist af te raden als je maximaal spiermassa wilt behouden.
 
Laatst bewerkt:

Kort antwoord: neen.

Zolang je geen homegym ter beschikking heeft, kun je naar mijn mening beter gewoon lekker op onderhoud blijven (of zelfs iets daarboven) aangezien je trainingsprikkel niet hetzelfde zal zijn. Focus je deze periode lekker op behouden, vooruitgang boeken is een stuk moeilijker.
Wat een kut blog.
 
Idd waardeloos, stating the obvious.
 
imnewhere Nog even terugkomend op het cardio-verhaal. De vrienden van Bell-coaching hebben hier wat over geschreven. Doorgaans vind ik Richards aanpak betrouwbaar en gebaseerd op de huidige wetenschap en onderzoeken, dus daar ga ik nu ook van uit.

Conclusie:
voor jou niet effectief, voor mij (als klein persoon met een klein onderhoud) wel, om het tekort te vergroten.
 
Als het gaat om gewicht te verliezen is cardio niet perse nodig. Zeker niet als je verder ook gewoon hard traint. Maar ik neem aan dat iedereen ook wat werkvermogen wil hebben, de trap op wil kunnen rennen.
Wanneer het puur om
Vet verlies gaat dan zou ook ik kiezen voor je voedingspatroon aanpakken. Maar als je met dat patroon op de bank blijft zitten of alleen 4x per week een half uurtje iets doet in de sportschool ben je ook niet slim bezig.

Uiteindelijk gaat het om je leefstijl. Regelmatig cardio doen, de trap nemen ipv de lift, de fiets ipv de auto, gezond en met enige balans eten en voldoende intensief sporten,voldoende slapen, stress enigszins vermijden. Incombinatie maakt het een het ander een stuk effectiever.

een goed voedingspatroon met een beetje cardio is beter dan zonder. Een enorm lijft met veel spieren zonder enige conditie lijkt me maar een zwaar leven.
 
imnewhere Nog even terugkomend op het cardio-verhaal. De vrienden van Bell-coaching hebben hier wat over geschreven. Doorgaans vind ik Richards aanpak betrouwbaar en gebaseerd op de huidige wetenschap en onderzoeken, dus daar ga ik nu ook van uit.
Ik heb Bell-coaching wel hoog zitten qua kennis en ervaring. Ik zit ook op één lijn met hen wat dit betreft.
 
  • Like
Waarderingen: LM
Als het gaat om gewicht te verliezen is cardio niet perse nodig. Zeker niet als je verder ook gewoon hard traint. Maar ik neem aan dat iedereen ook wat werkvermogen wil hebben, de trap op wil kunnen rennen.
Wanneer het puur om
Vet verlies gaat dan zou ook ik kiezen voor je voedingspatroon aanpakken. Maar als je met dat patroon op de bank blijft zitten of alleen 4x per week een half uurtje iets doet in de sportschool ben je ook niet slim bezig.

Uiteindelijk gaat het om je leefstijl. Regelmatig cardio doen, de trap nemen ipv de lift, de fiets ipv de auto, gezond en met enige balans eten en voldoende intensief sporten,voldoende slapen, stress enigszins vermijden. Incombinatie maakt het een het ander een stuk effectiever.

een goed voedingspatroon met een beetje cardio is beter dan zonder. Een enorm lijft met veel spieren zonder enige conditie lijkt me maar een zwaar leven.
Fully agree! Nu ik niet meer aan wielrennen of een andere duursport doe, pak ik regelmatig een wandeling (6-10km) en ik pak zoveel mogelijk de fiets. Maar dus niet met het idee om het cutten te ondersteunen (ik ben tot 1 april aan het bulken) maar puur voor mijn gezondheid en basisconditie.
 
Back
Naar boven