Fitness Seller

Gevolgen cardio ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BigK

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
19 nov 2002
Berichten
580
Waardering
0
Ik train op ma-woe-vrij met gewichten (2 dagen split). Na die training doe ik nogmaals 20min cardio @ hartslag 150 (leeftijd 23). Op dinsdag en donderdag doe ik 40min cardio @ hartslag 150. Mijn hoofddoel is zoveel mogelijk vet te verbranden. Maar dan moet ik normaal aan hartslag 140 zitten voor het beste resultaat ? Wat als ik aan 150 verderdoe ? Maakt dat veel verschil ? Of is dat gewoon nutteloos ?
 
Laatst bewerkt:
Hoe hoger je hartslag tijdens je cardio hoe meer spier je verbrandt, maar je verbrandt ook meer vet (absoluut wel, procentueel niet).
 
150 is helemaal niet veel en spieren verbrand je niet tijdens cardio, althans niet onder de 2 uur minimaal. Vetverbranding tijdens je cardio is hoe dan ook verwaarloosbaar, het gaat meer om de intensiteit van je inspanning, dus die "hoge" hartslag is juist goed.

Ik train zelf trouwens 40 minuten met een gemiddelde hartslag van boven de 170 en spieren verbranden gebeurt dan echt niet. Er zal eerst worden geput uit je glucose systeem, spier en leverglucose, daarna (ca na 1 1/2 uur) ga je over op vetverbranding en als je lichaam echt zijn limiet bereikt heeft ga je over op het verbranden van eiwitten, maar dat gebeurt dus zeker niet onder de 2 uur. Mocht je tussendoor voeding tot je nemen dan gebeurt het al helemaal niet, dan ga je vanzelf weer over op glucose verbranding als je tenminste koolhydraten tot je neemt tijdens de inspanning.

Vetbranding tijdens de inspanning is hoe dan ook verwaarloosbaar, al die leuke tabelletjes met target zones voor vetverbranding heb je weinig aan. Het gaat er om dat je na je training in een staat bent waarin je metabolisme wordt opgevoerd, dit valt eerder te bereiken door trainen op hoge intensiteit met een relatief korte duur(tot 40 minuten) dan te trainen op lage intensiteit met een relatief lange duur (meer dan een uur).

Je sympatisch zenuwstelsel is er ook meer gebaat om kort te trainen dan erg lang door te gaan, je zal dan wel na lange trainingen meer vet kunnen verbranden maar dan komt het vaak omdat je lichaam door stress meer cortisol zal aanmaken en dan verbrand je ook nog eens je spieren.

Dus als je al je metabolisme omhoog wilt hebben ben je meer gebaat bij een hoge intensiteit en dan kort te trainen, daarvoor kan je als je fit bent gemakkelijk trainen tegen de 170 hartslagen of meer voor een duur van 30 minuten. Zeker als je pas 23 bent, dan is trainen met 150 hartslagen zelfs een gemiddelde intensiteit en kan je waarschijnlijk in de range 180-185 trainen zonder echt te verzuren. Train nu al maanden met die hoge intensiteit (80-90% van max hartslag) en verbrand als een gek. Maar heb zelf niet als doel om vet te verbranden en eet dus ook de gehele dag door omdat mijn metabolisme zo hoog ligt door training.
 
ik dacht al...zelf haal ik tijdens een cardio sessie ook de 180...ik train dan op relatief hoge intensiteit...ca 10 km op de fiets in 15 minuten en met roeien zit ik tegen de 3,5 km in 15 minuten...ik weet even niet meer hoeveel calo's dit zijn...In ieder geval heeft dit gevolgen gehad voor mijn vet%. Spierverlies vond ik zelf te verwaarlozen...
 
3500 meter roeien (als het een Concept2 is) zit je op zo'n 230 calorieen voor een kwartier, dus nog ff doortrainen maar ;) Zelf haal ik 4100 meter in een kwartier op die Concept2, maar goed het is zo'n beetje de enige training die ik tegenwoordig doe.
 
Ericr zei:
3500 meter roeien (als het een Concept2 is) zit je op zo'n 230 calorieen voor een kwartier, dus nog ff doortrainen maar ;) Zelf haal ik 4100 meter in een kwartier op die Concept2, maar goed het is zo'n beetje de enige training die ik tegenwoordig doe.

wtf...4100 meter? Dat is erg knap vind ik tenminste! :cool: :cool:

ik combineer dit dan wel met het fietsen...ik ga dan best voluit eigenlijk...maar ik moet daarbij wel vertellen dat ik tegen de 3500 zit na pas een maand nadat ik begonnen ben met cardio. Dus er is hoop dat ik net zo goed wordt als jij :D ;)

o ja...ik vergeet te vermelden dat het idd een concept2 was...ik train nu ergens anders maar heb daar nog niet geroeid..moet t toch maar binnenkort weer gaan doen :)

en nog wat....ik denk dat roeien een van de meest intensieve cardio app is eigenlijk... :p
 
Laatst bewerkt:
Ik jog gewoon buiten. 4 x p/wk 30 min. op rustig tempo'tje. Vet verbranden gaat om duur niet intensiteit
 
Lage intensiteit training verbrand minder vet totaal per training en je metabolisme wordt lang niet zo ver opgeschroefd als door hoge intensiteit training. De keuze lijkt mij simpel, 20 minuten hoge intensiteit en je verbrand ca 300 calorieen of 40 minuten lage intensiteit en je verbrand ongeveer hetzelfde met het voordeel dat je bij de hoge intensiteitstraining je stofwisseling ook nog meer opgejaagd hebt. De lage intensiteit mythe wordt in stand gehouden omdat mensen volgens mij te lui zijn om op hoge intensiteit te trainen, maar daar geldt toch ook echt voor : no pain no gain :D

Wel 1 aantekening, voor een beginner is het altijd raadzaam om op lage intensiteit te beginnen, maar na verloop van tijd kan je als je efficient bezig wilt zijn toch beter overstappen op een hogere intensiteit.
 
There is perhaps an unrealistic expectation regarding the potential for exercise in terms of weight loss, FFM gain, and increases in RMR. Zelasko[27] addressed this point in terms of weight loss, stating that the perception about the role that exercise can play in energy expenditure has become exaggerated over time. The big factor in the fat-burning phenomenon is time. Zelasko states that if total energy expenditure is the focus of the exercise, then higher-intensity exercise is better, because even though it uses a lower percentage of fat, it expends more fat energy and more total energy.[27]



The extent of the postexercise energy expenditure has also been questioned.[28] Excess postexercise oxygen consumption (EPOC) is the energy expended above resting values after a bout of exercise has been completed. It is highly dependent on exercise intensity and duration as well as individual and environmental factors. It is acknowledged that some extra calories are utilized after exercise. However, the energy expended from EPOC for the majority of people doing light or moderate activity is unlikely to have a significant effect on energy balance or weight loss.[28] This does not mean that exercise is not important. In fact, it is one of the best predictors of long-term weight maintenance. However, it should be considered in the context of a 24-hour day. It is total energy expenditure that is a critical factor in energy balance. Given a fairly wide range of diet and exercise routines, RMR and TEF are likely to remain relatively fixed. It is the physical activity component that makes up the remainder of daily energy expenditure; this is the most variable component and the most amenable to significant change. Planned exercise is important, with the greatest emphasis on consistency, then duration, intensity, and frequency.[27] However, unplanned exercise (ie, strategies to be more active during the remainder of the day) is also a key factor. It is total daily energy expenditure that must be considered for successful long-term weight loss and/or weight maintenance.
Conclusions

Based on data from studies of diet and exercise and their effects on metabolism, the following conclusions can be drawn. Diets that restrict intake to less than 1000kcal/d should be avoided because such diets can result in a decrease in RMR and can antagonize the benefits of exercise, at least over the short term. A caloric intake that falls between REE and TEE--that is, a caloric restriction of approximately 15%-20%-- has been suggested for gradual weight loss. Exercise should be a component of any weight-loss program. Aerobic activity performed a minimum of 3x/wk with a gradual increase in intensity and frequency is suggested, with the further addition of a weight-training component. FFM and RMR will be preserved somewhat. Total daily energy expenditure should be the key consideration in strategies to alter energy balance.

Even van Medscape gehaald, artikel is te vinden via [Link niet meer beschikbaar] , wel registreren als je op Medscape iets wilt lezen.

Maar de conlusie lijkt me duidelijk, hoge intensiteit is nodig om je metabolisme op te schroeven, in die studie wordt voor opschroeven metabolisme door gewichttraining zelfs gesproken over een erg hoge intensiteit.
 
HIIT rules idd.
 
Cardio..heu? Oh dat is dat vervelende gedoe dat ik voor de zomer doe :D
 
Back
Naar boven