MuscleMeat

Gevolgen trainen tijdens/voor supercompensatie

Bezoekers in dit topic

FatBasterd

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
28 sep 2016
Berichten
933
Waardering
657
Lengte
1m86
Massa
90kg
Vetpercentage
30%
Goedemorgen,

Ik snap dat wanneer je structureel te vroeg opnieuw traint, voordat je hersteld bent of dat de supercompensatie is ingetreden, dat je dan in de problemen komt. Maar wat nu in de volgende situatie (ik snap dat de tijd geen harde cijfers kent, maar voor het voorbeeld zal het even moeten;

squats: 0-48 uur herstel 48-72 uur supercompensatie.

Nu ga ik rond de 48 uur trainen, dus volledig herstel, maar nog geen supercompensatie.

A: Het herstel + supercompensatie zal uiteindelijk hetzelfde zijn, omdat het beginpunt ook het zelfde was als in de eerste training.

B: Je uiteindelijke supercompensatie wordt groter, omdat er nu eenmaal meerdere/grotere prikkels zijn geweest voordat de compensatie volledig is geweest.

C: Er gebeurd helemaal niks, helaas. Niet voldoende hersteld, dus op de een of andere vage manier heb je alles teniet gedaan.

Wanneer je een zinnig antwoord hebt waar ik iets mee kan, dan graag onderbouwen. Dan heb ik er ook nog wat aan :) Bedankt.
 
Herstel duurt niet altijd 0 tot 48 uur, het kan langer of korter duren afhankelijk van de intensiteit en het volume waarmee in totaal is getraind en welke oefeningskeuzes daarbij zijn gemaakt. Dat je volledig hersteld moet zijn voor een volgende training is daarom ook niet altijd nodig. Ik doe 3/4x per week squats, deadlifts en benen en ben nooit volledig 100% hersteld, maar door het managen van intensiteit en volume kan je dit dus wel doen.

Supercompensatie op korte termijn vind ik zelf best een vaag begrip in krachttraining en is voor de meesten eigenlijk pas goed meetbaar in toename van kracht, spiermassa of werkcapaciteit na een langere periode van trainen. Meestal kan ik dit na een cycle van 6 weken wel redelijk beoordelen.

Een verhoogde eiwitsynthese waardoor er meer spiermassa wordt aangemaakt vindt binnen 48 uur na de training plaats, maar is voor ons natuurlijk ook weer beter meetbaar over een langere periode.
 
Starx6673 De tijdsvolumes zijn voor het voorbeeld. ik snap dat dit geen statisch gegeven is. Ik ben ook met je eens dat supercompensatie op korte termijn op zijn best minimaal is, maar de vraag is: Wat zijn de gevolgen van een week zoals geschetst? Wat doet het met je lichaam als je traint zonder volledig hersteld te zijn? Dus niet structureel, maar af een toe een week als deze inbouwen. Week lang stuk gaan...
 
Starx6673 De tijdsvolumes zijn voor het voorbeeld. ik snap dat dit geen statisch gegeven is. Ik ben ook met je eens dat supercompensatie op korte termijn op zijn best minimaal is, maar de vraag is: Wat zijn de gevolgen van een week zoals geschetst? Wat doet het met je lichaam als je traint zonder volledig hersteld te zijn? Dus niet structureel, maar af een toe een week als deze inbouwen. Week lang stuk gaan...
Als je het echt hebt over een week lang alles maximaal pushen (hoog volume, hoge intensiteit, tegen failure aan? Zoiets?) dan denk ik dat de gevolgen wel te overzien zijn. Maar dat is natuurlijk niet optimaal te beoordelen zonder alle trainingsfactoren te kennen. Zelf zou ik na zo'n bewuste week dan een low stress week inplannen met een gemiddelde/hoge intensiteit en een laag volume.

Is er overigens een reden om zo'n week in te plannen?
 
De reden is dat je soms tijd over hebt en dusdanig vaak naar de gym kunt dat je op een week als deze uit zou kunnen komen. Ik zou dan graag willen weten wat dat met je doet, wellicht dat je er beter uit komt? Uiteraard met normale weken er na en inderdaad een Low Intensity periode er opvolgend.

Vaak is Less is More een goede kreet, maar soms kan More is More ook werken
 
De reden is dat je soms tijd over hebt en dusdanig vaak naar de gym kunt dat je op een week als deze uit zou kunnen komen. Ik zou dan graag willen weten wat dat met je doet, wellicht dat je er beter uit komt? Uiteraard met normale weken er na en inderdaad een Low Intensity periode er opvolgend.

Vaak is Less is More een goede kreet, maar soms kan More is More ook werken
Ik denk eerlijk gezegd dat die ene week geen significant verschil zal maken. Ik ben er ook van overtuigt dat je uiteindelijk meer relevant volume moet draaien om gains te blijven maken, maar dan wel geleidelijk met een opbouw en over een langere periode.
 
Eens. Periodiseren is the way uiteraard.
 
Back
Naar boven