XXL Nutrition

Gewicht afgevallen maar vet bijgekomen

Bezoekers in dit topic

gatz

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
13 feb 2005
Berichten
115
Waardering
3
Lengte
1m79
Massa
76kg
Vetpercentage
17%
Hey.

Ik volg als 10 weken een dieet om vet af te vallen en spier te behouden. Om de twee weken moet ik op controle.

Dit lukt me vrij goed ik was op 8 weken 3.6 kilo afgevallen en van 22% vet naar 17.3 % gegaan vooral het meeste verloren op de buik.

Maar nu is het de 10de week en kom terug van een tegenvallend resultaat bij diëtiste. Het is nu voor de tweede keer voorgevallen dat ik 1.3 kg gewicht ben afgevallen maar de 1ste keer maar 0,5% vet was afgevallen en nu ook 1.3 kg gewicht ben afgevallen en zelfs 0,5% vet bijgekomen.
Ik eet alles hetzelfde dan anders doe 2 keer op de week 45 min cardio. 3 x krachttraining en 2x op de week Hiit.

Het enige dat hetzelfde was bij deze 2 tegenvallende wegingen was dat ik dacht dat ik veel vet verloren was omdat ik in de spiegel zag dat ik vermagerd was en het andere belangrijke is dat ik telkens heel snel met een hongergevoel liep. Terwijl ik dit de andere keren niet had.

Ook ben ik overal vet bijgekomen maar op mijn rug afgevallen. Dit kan toch niet?

Ik snap er niets meer van kan iemand me helpen.
 
meet je je vetpercentage op een weegschaal? want daar klopt geen fuck van
 
Lees ik het nou goed en heb je het over de 10e week? Een week gaat niet veel verschil maken en sowieso fluctueert je gewicht een hoop.
 
meet je je vetpercentage op een weegschaal? want daar klopt geen fuck van
net als vet calipers dus begin er niet aan.
als je goede vet meting wilt zou je voor een dexa moeten kiezen.
als je niet weet wat een dexa is, google it.
 
Lees ik het nou goed en heb je het over de 10e week? Een week gaat niet veel verschil maken en sowieso fluctueert je gewicht een hoop.



dit is mijn afval tijdlijn:

start:
gewicht: 80 kg ( smiddags gewogen met kleren)
vetp: 22%

na 2 weken:
gewicht 78.7 kg
vetp 20.1%

na 4weken
gewicht: 77.8 kg
vetp:18.9%

na 6 weken:
gewicht: 76.5 kg (1.3 kg afgevallen )
vetp: 18,4% (0.5% verloren)

na 8 weken:
gewicht 76.6kg
vetp: 17.3%

na 10 weken
gewicht 75.3 kg (1.3 kg afgevallen)
vetp:17.8% ( 0.5% bijgekomen)

ik probeer gewoon te snappen waarom ik met hetzelfde dieet en evenveel tot zelfs meer cardio en Hiit wel gewicht afval maar niet veel vet verlies en zelfs bijkom. Tussen week 4 en 6 en week 8 en 10 had ik wel altijd direct een hongergevoel terwijl ik dit de andere weken niet had. Dus ik zag het al aankomen dat het niet goed ging zijn vandaag.

Maar wat ik niet begrijp is hoe je kan afvallen in gewicht en toch vet kan bijkomen, ik dacht dat dit niet kon. Zeker niet als je krachttraining doet en genoeg eiwitten inneemt en je aan je dieet houdt. Wil dit dan zeggen dat ik spieren ben kwijtgeraakt ?

Is er door Cardio teveel af gegaan waardoor ik in een te groot deficit kwam ? Maar ik dacht dat je enkel spier verloor als je door je voeding in een te groot deficit kwam.

Ik ben op gebied van voeding een absolute noob daarmee iemand ideeen aan wat het zou kunnen liggen. Want mijn dietiste is niet echt goed gezind omdat ze denkt dat ik me niet aan haar dieet houdt maar ik doe dit wel en zelfs 110% daarmee snap ik niet wat er gaande is.
 
net als vet calipers dus begin er niet aan.
als je goede vet meting wilt zou je voor een dexa moeten kiezen.
als je niet weet wat een dexa is, google it.

ik weet dat vetcalipers ook niet 100% accuraat zijn maar dit is toch een redelijk goede manier om je vet te meten. Weegschalen met vetpercentage zijn absolute BS dat weet ik.

Die Dexa zal idd wel het best werken maar ik zie me nu niet om de zoveel weken een tripje naar de radiologieafdeling maken :)
 
Niet teveel op de weegschaal en metingen letten.
Sommige momenten houd je meer vocht vast bijvoorbeeld.

Dit heb ik ook meegemaakt.
Ik woog mezelf voor langer dan een half jaar echt 8x per dag (ochtend, na elke meal en voor t slapen).

Ik ken je lichaam niet. Maar ik maakte de fout voor teveel cardio te doen en te weinig te eten (meals skippen omdat ik dacht dat mn vet% sneller omlaag zou gaan).
Het is een lang process en je lichaam heeft echt de tijd nodig om te veranderen.
Belangrijk is gewoon om de goede dingen te blijven doen en consequent te blijven.
De progressie zal echt wel komen als je inzet toont.
In dit process ga je dingen ontdekken en leren over je lichaam en geest. En daarop zal je veranderingen gaan maken.

Maak elke maand een paar fotos en vergelijk ze.
Verwacht niet teveel. Vaak zie je van die super transformations op social media...
Maar daar moet je je niet gek door laten maken. Mensen hebben daar jarenlang hard voor gewerkt, dat kost tijd en niemand haalt zulke resultaten in korte tijd (no shortcuts).

Belangrijk is dat je een goed plan hebt en schema en je daar aan houdt. Consistent presteren.
2jaar geleden stond ik op 26,7% en begon ik met dieeten.
Ging allemaal lekker enzo.
Maar de enerlaatste meting ging ik van 13,5% naar 11,8%. Heel mooi. Motivatie was hoog. Echt 1,5maand lang goed gedieet en trainen en cardio was ook goed.
Zag zelf dikke progressie. En toen kwam de meting... aders in de ochtend op mn onderbuik.. Maar de meting kwam weer uit op 11,8%. Ik werd depressief en ging weer vreten. 1maand later kwam de meting uit op 17,1%.
NIET TEVEEL LETTEN OP METINGEN DUS
En gewoon door blijven knallen

Als je echt laag in voeding zit en evt hoog in cardio zul je 100% ook spier verliezen, maar dat hoort erbij.
Als ik jou was dan zou ik eerder naar een bb coach gaan ipv een dietiste.
 
Precies, die dingen zijn niet heel nauwkeurig.

Stel dat ding heeft een afwijking van ~2% en je weegt 80kg met 15%, maar je meet 13%. Je gaat droogtrainen en weegt 77kg op 12%, maar meet 14%.
Dan heb je het dus prima gedaan en 3% vet verloren, maar volgens de meting zelfs 1% aangekomen.
 
net als vet calipers dus begin er niet aan.
als je goede vet meting wilt zou je voor een dexa moeten kiezen.
als je niet weet wat een dexa is, google it.

als je redelijk consistent bent met hoe je de dikte van je huidplooien meet dan kan je dat nog wel gebruiken om vetverlies bij te houden, maar als je gaat converteren naar vetpercentage dan komen daar vaak de gekste dingen uit inderdaad

ik weet dat vetcalipers ook niet 100% accuraat zijn maar dit is toch een redelijk goede manier om je vet te meten. Weegschalen met vetpercentage zijn absolute BS dat weet ik.

Die Dexa zal idd wel het best werken maar ik zie me nu niet om de zoveel weken een tripje naar de radiologieafdeling maken :)

zag je reactie pas nadat ik ^ getypt had maar de huidplooidiktes en veranderingen daarin die je meet kunnen wel nuttig zijn om vetverlies te meten inderdaad, maar niet veel mensen doen het goed genoeg om na conversie op een redelijk goed vet% uit te komen

Precies, die dingen zijn niet heel nauwkeurig.

Stel dat ding heeft een afwijking van ~2% en je weegt 80kg met 15%, maar je meet 13%. Je gaat droogtrainen en weegt 77kg op 12%, maar meet 14%.
Dan heb je het dus prima gedaan en 3% vet verloren, maar volgens de meting zelfs 1% aangekomen.

Ik denk dat een mogelijke afwijking van 2% vrij gul is :roflol:

Een vriend van me werkt in een ziekenhuis en ziet daar regelmatig vrouwen met een bmi van 35+ die vaak zogenaamd vetpercentages hebben in de ~20-25% range. Ofc is niet elke weegschaal hetzelfde dus ze zijn niet allemaal zo slecht, maar goed genoeg om nuttig te zijn zijn ze nooit imo.

En we kennen allemaal natuurlijk de topics die hier af en toe geopend worden van mensen die in [veel te kort tijdsbestek] [absurde hoeveelheid vet/spiermassa] aangekomen/verloren zijn volgens zo'n weegschaal. :D
 
Laatst bewerkt:
Niet teveel op de weegschaal en metingen letten.
Sommige momenten houd je meer vocht vast bijvoorbeeld.

Dit heb ik ook meegemaakt.
Ik woog mezelf voor langer dan een half jaar echt 8x per dag (ochtend, na elke meal en voor t slapen).

Ik ken je lichaam niet. Maar ik maakte de fout voor teveel cardio te doen en te weinig te eten (meals skippen omdat ik dacht dat mn vet% sneller omlaag zou gaan).
Het is een lang process en je lichaam heeft echt de tijd nodig om te veranderen.
Belangrijk is gewoon om de goede dingen te blijven doen en consequent te blijven.
De progressie zal echt wel komen als je inzet toont.
In dit process ga je dingen ontdekken en leren over je lichaam en geest. En daarop zal je veranderingen gaan maken.

Maak elke maand een paar fotos en vergelijk ze.
Verwacht niet teveel. Vaak zie je van die super transformations op social media...
Maar daar moet je je niet gek door laten maken. Mensen hebben daar jarenlang hard voor gewerkt, dat kost tijd en niemand haalt zulke resultaten in korte tijd (no shortcuts).

Belangrijk is dat je een goed plan hebt en schema en je daar aan houdt. Consistent presteren.
2jaar geleden stond ik op 26,7% en begon ik met dieeten.
Ging allemaal lekker enzo.
Maar de enerlaatste meting ging ik van 13,5% naar 11,8%. Heel mooi. Motivatie was hoog. Echt 1,5maand lang goed gedieet en trainen en cardio was ook goed.
Zag zelf dikke progressie. En toen kwam de meting... aders in de ochtend op mn onderbuik.. Maar de meting kwam weer uit op 11,8%. Ik werd depressief en ging weer vreten. 1maand later kwam de meting uit op 17,1%.
NIET TEVEEL LETTEN OP METINGEN DUS
En gewoon door blijven knallen

Als je echt laag in voeding zit en evt hoog in cardio zul je 100% ook spier verliezen, maar dat hoort erbij.
Als ik jou was dan zou ik eerder naar een bb coach gaan ipv een dietiste.

Als je in een maand van 11,8 vet naar 17,1 gaat heb je lopen vreten als een varken :roflol:
 
Als je in een maand van 11,8 vet naar 17,1 gaat heb je lopen vreten als een varken :roflol:
hihi klopt, ik was gewoon erg depressief geworden omdat ik opeens adertjes op mn onderbuik had maar er toch precies dezelfde meting uitkwam op de meting :D
Toen kreeg ik een dip en ging ik weer ff een klein maandje in mn Pleurklaat en hoxyz lifestyle

3x bestellen op een dag en dan nog 2x per dag naar t benzinestation wat 20meter van mn huis ligt...
Vaste order bij benzinestation: 18oreo koekjes + 2 suikerwafels (1200kcal) + 2 magnums almond (600kcal)

En mn keuzemenu thuisbezorgd dieet bestond uit:
- Kapsalon + broodje donor + 500ml ben en jerry
- Medium shoarma pizza + 500ml ben en jerry
- Spareribs patat + ben en jerry

En dan nog wat dingen waar ik uit koos.

Weet zeker dat dat mn recordperiode was qua bestellen
 
hihi klopt, ik was gewoon erg depressief geworden omdat ik opeens adertjes op mn onderbuik had maar er toch precies dezelfde meting uitkwam op de meting :D
Toen kreeg ik een dip en ging ik weer ff een klein maandje in mn Pleurklaat en hoxyz lifestyle

3x bestellen op een dag en dan nog 2x per dag naar t benzinestation wat 20meter van mn huis ligt...
Vaste order bij benzinestation: 18oreo koekjes + 2 suikerwafels (1200kcal) + 2 magnums almond (600kcal)

En mn keuzemenu thuisbezorgd dieet bestond uit:
- Kapsalon + broodje donor + 500ml ben en jerry
- Medium shoarma pizza + 500ml ben en jerry
- Spareribs patat + ben en jerry

En dan nog wat dingen waar ik uit koos.

Weet zeker dat dat mn recordperiode was qua bestellen

Waarom ga je dan niet gewoon powerliften :trollface:
 
hihi klopt, ik was gewoon erg depressief geworden omdat ik opeens adertjes op mn onderbuik had maar er toch precies dezelfde meting uitkwam op de meting :D
Toen kreeg ik een dip en ging ik weer ff een klein maandje in mn Pleurklaat en hoxyz lifestyle

3x bestellen op een dag en dan nog 2x per dag naar t benzinestation wat 20meter van mn huis ligt...
Vaste order bij benzinestation: 18oreo koekjes + 2 suikerwafels (1200kcal) + 2 magnums almond (600kcal)

En mn keuzemenu thuisbezorgd dieet bestond uit:
- Kapsalon + broodje donor + 500ml ben en jerry
- Medium shoarma pizza + 500ml ben en jerry
- Spareribs patat + ben en jerry

En dan nog wat dingen waar ik uit koos.

Weet zeker dat dat mn recordperiode was qua bestellen

wat een haat weer mick :(

kunnen we niet gewoon vriendjes zijn

de non lifters zijn de echte vijand

alsof ik trouwens eten bestel dat is veel te duur huehuehue
 
Waarom ga je dan niet gewoon powerliften :trollface:
Niet echt mijn ding...
train jij trouwens bij kneetsgym?

wat een haat weer mick :(

kunnen we niet gewoon vriendjes zijn

de non lifters zijn de echte vijand

alsof ik trouwens eten bestel dat is veel te duur huehuehue
Sorry jelle...
We zijn vrienden en jij bent een lief schattig ventje.
Ja wel duur idd.. 40-50eu per dag
 
Niet echt mijn ding...
train jij trouwens bij kneetsgym?


Sorry jelle...
We zijn vrienden en jij bent een lief schattig ventje.
Ja wel duur idd.. 40-50eu per dag

Nee daar train ik niet. Jij wel?
 
Back
Naar boven