Fitness Seller

Gewicht Bent-over/Pendlay Row t.o.v. andere lifts (m.n. BP) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

chrisk

Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
19.949
Waardering
11.162
Wat is een goede verhouding voor het gewicht van bent-over rows (met horizontale rug en het gewicht elke rep vanaf een dead-stop op de grond) tegenover andere lifts?

Ik heb erg veel problemen met m'n rug goed horizontaal houden en met voorkomen van leg drive. Ik vind het echt een beroerde houding om gewicht mee te tillen, balans is ver te zoeken. Ik doe ze nog niet zo lang goed en begin nu weer opnieuw met 3x5x70 tegenover 3x5x80 met bench press. Beiden 97.5 gemaxed maar denk dat ik daarbij op de rows wel flink cheatte. Met 3x5x80 gaat het wel maar moet ik me echt 1000% concentreren om echt helemaal niet te cheaten.

Ik heb het idee dat rows zwaarder horen te kunnen dan benchpress, klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Neen. Ik heb nog nooit iemand zwaarder zien roeien (met behoorlijke vorm, dus geen deadlift/shrug/row/clean-hybride) dan drukken.
 
Nee hoor, met een goede vorm (zeer strikt, zonder cheat) is een BOR bv zwaarder dan een BP imo!

Ik hanteer gewichten waar ik 20reps mee maak, als ik zwaarder ga, cheat ik als de hell..
 
Ja en cheaters op rows hebben de dikste rug, ra ra ra.
 
Onzin idd. Weet niet of je nu verhoudingen van iedereen wilt horen, maar bij mij is t bij n 3x5 ongeveer zo:
3x5x170 BP
3x5x140/150 strict BOR
 
DL > SQ > BP > BOR > MP

x
 
Ah, bedankt allemaal! Dan klopt het bij mij dus wel en kan ik gewoon verder blijven gaan.
 
Zou rug sowieso in stand van ongeveer 45gr houden OF tot wanneer je je arche kunt houden (of je gaat dieper door benen natuurlijk heb over positie gestrekt been). Naar het schijnt kan als je voorover hangt en verder gaat dan min of meer 45graden de spieren in de onderrug ontspannen en hang je op je ligamenten, hoe meer je erop hangt hoe meer stretch en hoe zwakker je onderrug en grotere kans op blessures. Je spieren ontspannen namelijk bij een grotere hoek dan min of meer 45gr (zijn uitzonderingen), je verliest dan ook arche overigens. Verder ken ik vrijwel niemand bij wie bench en bor gelijk lopen, al loont het de moeite om die zo dicht mogelijk bij elkaar te houden volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
al loont het de moeite om die zo dicht mogelijk bij elkaar te houden volgens mij.
Ja dat leek mij ook vanwege de push/pull balans en schouder gezondheid.
 
probeer een hoek van zo'n 60 graden aan te houden
 
wtf? dus jullie benchen meer dan dat jullie bijvoorbeeld barbell rows doen? dan is er goed mis met jullie kracht verhoudingen
 
Lol ik row strict 10kg meer dan ik bench.
 
wtf? dus jullie benchen meer dan dat jullie bijvoorbeeld barbell rows doen? dan is er goed mis met jullie kracht verhoudingen

Dat hangt ervan af. Ik doe bb rows met 160. Bench alleen meer. Als jij 80 benched ja logisch dat je dan meer kan rowen.
 
Mike Boyle zegt dat je bench gelijk moet zijn aan je weighted chinup om schouderproblemen te voorkomen.
 
Dat is waarschijnlijk een betere maatstaaf om aan te houden dan te vergelijken met strict rows. Dan heb ik ook nog wel heel wat kilo's aan m'n bench toe te voegen.
 
bij mij is de front squat gelijk aan mijn bench maar ik row veel meer dan mijn bench
 
Doe bor altijd met dumbbells, heb IK minder de neiging om overdreven te cheaten. Verhouding 8x40 db press en 8x36 db bor(lichte cheat)
 
bij mij is de front squat gelijk aan mijn bench maar ik row veel meer dan mijn bench
Hoe row jij dan? Horizontale rug, dead-stop vanaf de grond op elke rep, en geen hip drive?

Met leg drive of met meer verticale houding kan ik ook wel meer, yates row zal ik dan het meest mee kunnen, maar dan is de vraag of ik dat wel moet doen?

Doe bor altijd met dumbbells, heb IK minder de neiging om overdreven te cheaten. Verhouding 8x40 db press en 8x36 db bor(lichte cheat)
Met (one hand) dumbbell row ben ik ook makkelijk strict en kan ik makkelijk veel meer rowen dan ik per dumbbell met db bp kan. Ik zit wel constant te twijfelen om weer terug naar de db rows te gaan, maar zou toch de bb rows goed willen kunnen doen vanwege de rug houding en belasting/training van de onderrug.
 
Mike Boyle zegt dat je bench gelijk moet zijn aan je weighted chinup om schouderproblemen te voorkomen.

Ik denk dat je bedoelt weighted chinup gelijk aan bench? In de zin van dat de problemen veroorzaakt worden door een te hoge bench?

In dat geval ben ik iig safe, weighted chin zit boven de 150 en bench voorlopig niet:D.


OT: stricte rows zijn altijd lager, misschien niet als je een monster hangbuik hebt.
 
Back
Naar boven