MuscleMeat

gewicht of reps die je aankunt in opeenvolgende sets

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
26
Jongens, ik ben bezig mijn trainingsboekje over te zetten in Excel.
En aanbeland bij de sectie waar ik benentraining deed in opdracht van fysiotherapeute.

Het viel haar op dat ik met name bijv. bij leg extension in latere sets meer reps er uit kon persen dan in de eerste set.
Standaard werkmethode was: neem een gewicht en werk naar 30-40 hh toe, als je dat haalt, 5 kg erbij en weer bij 15-20 hh beginnen.

Een voorbeeld: 25 kg leg extension met 15-19-21 hh.

Dit patroon merkte ik in het verleden ook op toen ik een PL-schema had met op de 'zware' dagen 5 sets van 5 hh. Ik raakte toen best wel gefrustreerd omdat ik moeilijk vat kon krijgen op het gewicht dat ik in die sets aan zou moeten kunnen. In feite bijna steeds wat minder dan gedacht in 1e set en meer dan ik dacht in latere sets.. kwestie van opwarmen neem ik aan?

het commentaar dat ik kreeg leek er op te wijzen dat ik raar in elkaar zit.

Hoe gaat zoiets bij jullie?

Espi

Dan zit ik ook raar inelkaar :D .

Mor ik denk dat dat logisch is, komt volgens mij ook door de opwarming. Ik denk dat ik ff gewoon moet worden aan de oef. men 2de set gaat idd ook altijd beter. Daarom pak ik bij sommige oefn een extra opwarm setje.

Ik heb dat ook af en toe, meestal pak ik wel de goede gewicht waarmee ik mijn aantal reps wil doen, maar als je eigenlijk 8 reps zou doen, maar je kan er meer, zou ik gewoon doorgaan.

• Topic Starter Topic Starter
Het kwam af en toe voor dat ik pas de meeste reps kon doen in de 3e set.
Het opvallende is, dat ik dit verschijnsel vooral krijg met oefeningen die ik als moeilijk ervaar. Met name:
- bankdrukken
- leg extension (en in mindere mate leg curl)

Op de een of andere manier heb ik nog haast het meeste schrik voor de leg extension, beschouw het als een eng apparaat.. meer mensen die angst voor apparaten hebben, zoals deze? Heb het ook bijv voor de lying leg curl die ik met geen tang meer wil aanraken.. (korte beentjes complex?)

Espi

Esperantisto zei:
Het opvallende is, dat ik dit verschijnsel vooral krijg met oefeningen die ik als moeilijk ervaar. Met name:
- bankdrukken
- leg extension (en in mindere mate leg curl)
Espi

Zou wel eens door concentratie kunnen komen als je dit moeilijke oefeningen vind. De eerste sets worden misschien de motorische eenheden van de spieren nog niet optimaal ingezet. Terwijl dat in de latere sets wel het geval is omdat je aan de beweging gewend ben en je beter aanvoelt hoe kracht te zetten.

Daarnaast zou het ook nog met het centraal zenuwstelsel te maken kunnen hebben.

Bij squaten en bankdrukken heb ik het ook wel eens maar dan heeft dat meestal inderdaad met concentratie te maken

• Topic Starter Topic Starter
Bij bankdrukken had ik het vooral met de halter.
Met een spotter erbij voel ik me ongemakkelijk omdat die klojo (ahum) nogal eens de halter voortijdig afpakt en zonder spotter ben je bang platgedrukt te worden.

De Smith, die ik altijd vervloekt heb, blijkt voor bankdrukken echter heel erg fijn te werken!

Espi , die vandaag voor het eerst acute borst-spierpijn had en nog vreemder: acute tibialis-spierpijn!

Esperantisto zei:
Bij bankdrukken had ik het vooral met de halter.
Met een spotter erbij voel ik me ongemakkelijk omdat die klojo (ahum) nogal eens de halter voortijdig afpakt en zonder spotter ben je bang platgedrukt te worden.
QUOTE]

Je moet ook niet zomaar iemand vragen te spotten! Dat is nu de reden dat de meeste een vaste trainingmaat hebben. Het brengt vele voordelen met zich mee als je precies weet wanneer je wat moet doen. Als het iemand is die je niet kent moet je hem/haar altijd goed instrueren... Anders wordt het inderdaad 3x niks.

Terug
Naar boven