AndroidHealthClinic

Gewicht squatstaaf? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Niet lachen, maar ik raak nogal gefrustreerd omdat ik niet precies weet hoe zwaar al die staven zijn.
Momenteel gebruik ik 3 of 4 verschillende staven.

Een EZ-bar zou 8 kg zijn, ik heb het ding nagemeten en met schroeven eraan is het 7,5 kg volgens mij..

Dan zeggen ze dat de smallere halters voor bankdrukken en zo 10 kg wegen.. ik dacht dat het klopte..

Van de squat staaf ben ik het meest benieuwd hoeveel die weegt omdat ik daar het meeste til en rondom mijn eigen gewicht zit.
Ze zeiden steeds 20 kg en dat de schroeven 5 kg wegen.
Nu heb ik de weegschaal in de sportschool er bij gepakt en mijzelf met en zonder staaf gewogen. Woog 18 kg volgens mij. Maar die weegschaal klopt niet en geeft 3 kg te weinig aan voor mijn gewicht. Het zou toch niets uit moeten maken omdat het hier om het verschil gaat, toch?

De schroeven heb ik op hun digitale weegschaal gewogen (ik kon de staaf niet daar naar toe meenemen) en ze bleken daar 4 kg te wegen (al ben ik vergeten er zelf bij te staan dus heb ik alleen de schroeven gewogen, evt. is 4 kg te licht om die weegschaal betrouwbaar te laten meten?).

Dus... een lang verhaal en een korte vraag: hoeveel weegt dat rotding nu. Het betreft een lange dikke staaf met schroefdraad waar je steeds de schroeven op vastschroeft. Dat geldt ook voor de EZ-staaf (heb elders ook andere variant gezien)

:mier: Espi
 
2 keer de helft...

ik heb hier geleerd dat een olympische halter 20kg weegt meestal.
en is ook niet altijd precies, maar boeie of je 2kg meer of minder kan gebruiken, t gaat om je progressie.

Je hebt ook nog halters van 10kg,
ez stang in sportschool waar ik trainde was ook 10kg.
 
Originally posted by Esperantisto
Niet lachen, maar ik raak nogal gefrustreerd omdat ik niet precies weet hoe zwaar al die staven zijn.
Momenteel gebruik ik 3 of 4 verschillende staven.

Een EZ-bar zou 8 kg zijn, ik heb het ding nagemeten en met schroeven eraan is het 7,5 kg volgens mij..

Dan zeggen ze dat de smallere halters voor bankdrukken en zo 10 kg wegen.. ik dacht dat het klopte..

Van de squat staaf ben ik het meest benieuwd hoeveel die weegt omdat ik daar het meeste til en rondom mijn eigen gewicht zit.
Ze zeiden steeds 20 kg en dat de schroeven 5 kg wegen.
Nu heb ik de weegschaal in de sportschool er bij gepakt en mijzelf met en zonder staaf gewogen. Woog 18 kg volgens mij. Maar die weegschaal klopt niet en geeft 3 kg te weinig aan voor mijn gewicht. Het zou toch niets uit moeten maken omdat het hier om het verschil gaat, toch?

De schroeven heb ik op hun digitale weegschaal gewogen (ik kon de staaf niet daar naar toe meenemen) en ze bleken daar 4 kg te wegen (al ben ik vergeten er zelf bij te staan dus heb ik alleen de schroeven gewogen, evt. is 4 kg te licht om die weegschaal betrouwbaar te laten meten?).

Dus... een lang verhaal en een korte vraag: hoeveel weegt dat rotding nu. Het betreft een lange dikke staaf met schroefdraad waar je steeds de schroeven op vastschroeft. Dat geldt ook voor de EZ-staaf (heb elders ook andere variant gezien)

:mier: Espi
Om een lang verhaal kort te maken... bij ons 20 KG en volgens mij is dat standaard!
 
Een Olympische halter van een goed merk is geijkt op 20kg met sluitringen van 2.5kg/stuk.

Dit ijken gebeurt vanwege wedstrijden.
 
Tja, en die weegschalen zijn dus niet geijkt.. ik weet dus 100% zeker dat de weegschaal daar 3 kg te weinig aangeeft, maar dacht dat het verschil tussen mijzelf met en zonder staaf wel zou kloppen..

ALS DIT WAAR IS, dan heb ik vorige week dus 80 kg gesquat (ipv 77kg) in een reeks van 5x5 (62-77 kg ofwel 65-80 kg. joepie! :clap: En maandag de 3e set gedaan met 12x 75 kg , nogmaals joepie! :clap: (in reeks van 65-70-75 kg).

Maar ik zou het zo graag zeker weten.. zijn echt alle staven gelijk van gewicht?

En weet je wat ik nu zo gek vind.. ik raak meestal pas op dreef in de 4e set of zo.. de eerste paar sets vind ik nooit zo geweldig gaan en dan kom ik er in en ga ik ook dieper doorzakken... hebben jullie daar ook last van? Kan ik niet beter eerst een opwarmsetje doen om de beweging even te oefenen.
Deze keer heb ik wat kniebuigingen gedaan zonder gewicht.

En is het niet erg gek om nog geen week ervoor 5x5 schema te hebben (zwaar) en dan 3x12 (middelzwaar) relatief beter te doen? (volume was 2412 tov 1675 (oude gewicht).
Ik heb soms het idee dat als ik eens 10 minuten zou wachten of zo, ik dezelfde oefening met iets minder gewicht weer zou kunnen doen... ???
Typisch voor fast-twitch vezels?

Espi
 
Originally posted by 3XL
Een Olympische halter van een goed merk is geijkt op 20kg met sluitringen van 2.5kg/stuk.

Dit ijken gebeurt vanwege wedstrijden.

dus wat je nu zegt, is de stang zelf 15 kg ???

of 20 kg ZONDER sluitringen???

zonder toch???
 
Originally posted by KaLe


dus wat je nu zegt, is de stang zelf 15 kg ???

of 20 kg ZONDER sluitringen???

zonder toch???

Nee, de stang is geijkt op 20kg
 
Originally posted by matthieu
2 keer de helft...

ik heb hier geleerd dat een olympische halter 20kg weegt meestal.
en is ook niet altijd precies, maar boeie of je 2kg meer of minder kan gebruiken, t gaat om je progressie.

Je hebt ook nog halters van 10kg,
ez stang in sportschool waar ik trainde was ook 10kg.

als je in kracht wil toenemen dan maken die 2kg net HEEL VEEL verschil ;)
 
Originally posted by Spike


als je in kracht wil toenemen dan maken die 2kg net HEEL VEEL verschil ;)

Ja dat kan voor jou bv het verschil tussen winnen en verliezen uitmaken.

Maar als bber zal t me ruk zijn hoor, als ik maar progressie boek.
 
als je geen cijfers kent, weet je ook niet wat je progressie is ;)
 
Back
Naar boven