MuscleMeat

Gewicht zakt, vetpercentage nauwelijks?

Bezoekers in dit topic

Alincane

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
563
Waardering
766
Lengte
1m78
Massa
80kg
Vetpercentage
18%
Hallo iedereen,

Ik zit momenteel 3 weken in een minicut van 6 weken. Dus ik ben op de helft.
Ik begon met ongeveer 89 kg

En ik zit nu op: 85,3 kg dus dat is een gewichtverlies van: 3,7kg
Best positief denk ik.

Alleen sinds ik een digitale weegschaal heb gekocht met een vetpercentage meter. Zie ik die vetpercentage niet echt kelderen.

De laatste metingen waren:

22,8 %
23,6 %
22,5 %
22,3 %

Dus gaat het zakken van je vetpercentage zo traag of gaat hier wat mis? Ik probeer 1 x in de week te meten in de ochtend, na het wakker worden.

Als ik in de spiegel kijk, zie ik wel dat ik droger word. Niet extreem maar wel wat beter zichtbare abs.

Alvast bedankt voor een reactie :)
 
Alleen sinds ik een digitale weegschaal heb gekocht met een vetpercentage meter. Zie ik die vetpercentage niet echt kelderen.
Irrelevant, vertrouw op gewicht, spiegel en meetlint.
 
Gebruik zo'n weegschaal alleen maar voor je gewicht. Een schommeling in je vocht balans is al genoeg om dat vetpercentage compleet te veranderen.

De spiegel, huidplooi metingen en dergelijke zijn goed voor vetpercentage. Zo'n weegschaal niet echt.

Zelfs eelt op je voeten kan dat resultaat beïnvloeden. In mijn ervaring is het wel vooral vocht... 1 dag bijna geen zout eten en de dag erna relatief veel zout eten kan bij mij regelmatig een verschil van 3-5% vetpercentage geven.
 
Vetpercentagemeters op weegschalen werken niet

Gr.
Irrelevant, vertrouw op gewicht, spiegel en meetlint.
Gebruik zo'n weegschaal alleen maar voor je gewicht. Een schommeling in je vocht balans is al genoeg om dat vetpercentage compleet te veranderen.

De spiegel, huidplooi metingen en dergelijke zijn goed voor vetpercentage. Zo'n weegschaal niet echt.

Zelfs eelt op je voeten kan dat resultaat beïnvloeden. In mijn ervaring is het wel vooral vocht... 1 dag bijna geen zout eten en de dag erna relatief veel zout eten kan bij mij regelmatig een verschil van 3-5% vetpercentage geven.
Inderdaad die de vetpercentages op weegschalen werken niet. Het zou niet erg zijn als de afwijking consistent was. Ik bedoel als hij altijd 5% teveel of te weinig aangeeft. Dan kon het tenminste gebruiken. Mijn gewicht ging enorm naar beneden. Mijn kracht niet mijn spieren werden weer goed zichtbaar maar het vetpercentage veranderde niet.

De spiegel, een meetlint om mijn buik en de gewichtsafname vertelde een ander verhaal als het vetpercentage. Ik had dit in het verleden ook. Toen heb ik eens opgezocht waarom ze niet werken. Het schijnt dat dit komt omdat het vet niet echt gemeten wordt. Maar er wordt gekeken naar de weerstand in je lichaam en dat in combinatie met je leeftijd, gewicht en geslacht wordt dan in een tabel opgezocht. Die tabel is het probleem. Die is voor de standaard persoon. Niet voor mensen met redelijke spiermassa.

De weegschaal gokt dus maar wat op basis van wat de gemiddelde persoon met jouw gewicht en leeftijd aan vet heeft op basis van deze weerstand.

 
Oké maar ik zit nu week 6 of 7 in de cut en eigenlijk heb ik die vetpercentage alleen maar 1 procent zien kelderen.

En ik zit toch rond de 300 / 350 kcal te kort.

Moet ik een hoger tekort nemen, of gaat je vetpercentage zo langzaam naar beneden?

Mijn caloriebehoefte = 3120 kcal
en ik eet 2800 kcal
 
Oké maar ik zit nu week 6 of 7 in de cut en eigenlijk heb ik die vetpercentage alleen maar 1 procent zien kelderen.

En ik zit toch rond de 300 / 350 kcal te kort.

Moet ik een hoger tekort nemen, of gaat je vetpercentage zo langzaam naar beneden?

Mijn caloriebehoefte = 3120 kcal
en ik eet 2800 kcal
Minder eten
Of
Meer cardio
 
Oké maar ik zit nu week 6 of 7 in de cut en eigenlijk heb ik die vetpercentage alleen maar 1 procent zien kelderen.

En ik zit toch rond de 300 / 350 kcal te kort.

Moet ik een hoger tekort nemen, of gaat je vetpercentage zo langzaam naar beneden?

Mijn caloriebehoefte = 3120 kcal
en ik eet 2800 kcal
Meestal lijkt de focus in een cut te liggen op een gewichtsverlies in absolute getallen (gemiddeld gewicht per week) of een percentage (0,5-1,0% in een bodybuilding cut, met jouw lente en gewicht kan je waarschijnlijk wel op die 1% mikken) van het totaalgewicht.

Ook is je al verteld dat die weegschalen niet werken, dus hoe kom je aan dat VP?

Je kcal behoefte is ook geen statisch gegeven.
 
Hoeveel gewicht verlies je per week?
 
Meestal lijkt de focus in een cut te liggen op een gewichtsverlies in absolute getallen (gemiddeld gewicht per week) of een percentage (0,5-1,0% in een bodybuilding cut, met jouw lente en gewicht kan je waarschijnlijk wel op die 1% mikken) van het totaalgewicht.

Ook is je al verteld dat die weegschalen niet werken, dus hoe kom je aan dat VP?

Je kcal behoefte is ook geen statisch gegeven.
Ik bereken het nu. Met zo'n formule. Ik weet niet hoe die heet.

Hoeveel gewicht verlies je per week?
Zondag 20-02-2022
Gewicht: 86,4 kg
Vetpercentage: 22,5%

-------------------------------------------------------------------------------

Zondag 27-02-2022
Gewicht: 85,3 kg
Vetpercentage: 22,3%

---------------------------------------------------------------------------------

Zaterdag 05-03-2022
Gewicht: 84,7 kg
Vetpercentage: 21,6%

---------------------------------------------------------------------------------

Zondag 13-03-2022
Gewicht: 84,4 kg
Vetpercentage: 21,5%
 
Minder eten
Of
Meer cardio
Hoeveel minder eten zou jij aanraden. Want ik had gehoord dat wanneer je 500 kcal te kort hanteert dat dit best veel is, en zelfs risico dat je andere dingen gaat verbranden (spiermassa).

Ik heb eigenlijk ook niet het idee dat ik echt honger heb. Soms wel trek in dingen, maar vrijwel een uur daarna kan ik ook eten bijvoorbeeld en houd ik het vol om niet te eten tot het volgende eetmoment.
 
Weeg jezelf elke ochtend en na 7 dagen/wegingen heb je een week gemiddelde. In week 2 doe je dit idem dito en dan moet je weekgemiddelde 0.2/0.5kg lager zijn dan voorgaande weekgemiddelde. Is dit niet dan verlaag je jou kcal met 100 per dag. Eet consistent elke dag een x aantal kcal anders klopt je data niet en raak je gedemotiveerd, wat jij nu dus ervaart.
 
Laatst bewerkt:
Jou kcal behoefte uitrekenen met een formule is ook heel grof aangezien die formule niet weet wat jou dagelijkse inspanningen zijn. Om je onderhoud te weten moet je dus eigenlijk al paar weken consistent bezig zijn.
 
Weeg jezelf elke ochtend en na 7 dagen/wegingen heb je een week gemiddelde. In week 2 doe je dit idem dito en dan moet je weekgemiddelde 0.2/0.5kg lager zijn dan voorgaande weekgemiddelde. Is dit niet dan verlaag je jou kcal met 100 per dag. Eet consistent elke dag een x aantal kcal anders klopt je data niet en raak je gedemotiveerd, wat jij nu dus ervaart.
Weet jij misschien ook van jezelf hoeveel % vet je wekelijks afviel als je ging cutten? Wat is daarin een graadmeter.
 
Weet jij misschien ook van jezelf hoeveel % vet je wekelijks afviel als je ging cutten? Wat is daarin een graadmeter.
0.2/0.5kg pw afvallen is normaal in een cut, eerste weken kan je 1kg+ afvallen door allerlei factoren.

Met jou bf% van 21.5% mag je blij zijn als je in juli enigzins rond de 12% zit, maar heb het idee dat door gebrek aan motivatie je eerder afhaakt.

Gelukkig is dit geen sport waarbij je na 1 week al resultaat ziet, anders was iedereen shredded en buffed AF. Dit eist doorzettingsvermogen en discipline, daarom zijn 9 vd 10 mensen dik.
 
Hoe vaker je bulkt/cut hoe “makkelijker” het word, overigens is je start 22% bf al vrij hoog waardoor je langer door moet cutten. Ook je gebrek aan kennis zal je gegarandeerd nog fouten maken en dus tijd verspillen, maar dit is een leer proces. Blijf consistent, track alles en loop niet te kutte en je hebt je sixpack nog net voor het festival seizoen.
 
De eerste weken verlies je voornamelijk vocht en darminhoud als je minder gaat eten.
 
Je valt ongeveer 0,3-0,5 kg per week af. (Eerste week 1kg is vnl vocht)
En dat is prima.
Je moet niet veel sneller willen.

Je moet vet% ook zien tov je totaal gewicht. Die daalt ook

Simpelweg reken het om naar het aantal kg vet wat je hebt. Dan is dit het verloop.

19,44 kg vet
19,02 kg vet
18,3 kg vet
18,15 kg vet

Dus je zakt wel degelijk in vet. Maar omdat je totaal gewicht ook zakt zie je het % minder zakken. Snap je?

Dus gezien je nog steeds 0,5 kg per week afvalt gewoon doorzetten en als je stagneert met gewicht afvallen dan ook 200 kcal omlaag.
 
Laatst bewerkt:
Hoe vaker je bulkt/cut hoe “makkelijker” het word, overigens is je start 22% bf al vrij hoog waardoor je langer door moet cutten. Ook je gebrek aan kennis zal je gegarandeerd nog fouten maken en dus tijd verspillen, maar dit is een leer proces. Blijf consistent, track alles en loop niet te kutte en je hebt je sixpack nog net voor het festival seizoen.
0.2/0.5kg pw afvallen is normaal in een cut, eerste weken kan je 1kg+ afvallen door allerlei factoren.

Met jou bf% van 21.5% mag je blij zijn als je in juli enigzins rond de 12% zit, maar heb het idee dat door gebrek aan motivatie je eerder afhaakt.

Gelukkig is dit geen sport waarbij je na 1 week al resultaat ziet, anders was iedereen shredded en buffed AF. Dit eist doorzettingsvermogen en discipline, daarom zijn 9 vd 10 mensen dik.
Mijn motivatie is wel goed, ik heb discipline. Alleen ga ik heel erg twijfelen als ik al een dikke maand bezig ben, wel afval maar mijn vet niet zie zakken ;p. Maar ik ga het evalueren over 2 weken. Ik ga in ieder geval zakken in kcal: 2700. En dan einde van de week kijken of ik die 0,2 / 0,5 kg haal. Anders weer 100 kcal eraf.

Maar ik zal zekers fouten maken dat denk ik wel.
 
Je valt ongeveer 0,5 - 1 kg per week af.
En dat is prima.
Je moet niet sneller willen.

Je moet vet% ook zien tov je totaal gewicht. Die daalt ook

Simpelweg reken het om naar het aantal kg vet wat je hebt. Dan is dit het verloop.

19,44 kg vet
19,02 kg vet
18,3 kg vet
18,15 kg vet

Dus je zakt wel degelijk in vet. Maar omdat je totaal gewicht ook zakt zie je het % minder zakken. Snap je?

Dus gezien je nog steeds 0,5 kg per week afvalt gewoon doorzetten en als je stagneert met gewicht afvallen dan ook 200 kcal omlaag.
Ik snap het niet helemaal. Maar hoe heb je dit uitgerekend? Dus ik verlies wel vet huh hahah?
 
Back
Naar boven