XXL Nutrition

Gewichten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jorgen

Novice
Lid geworden
11 feb 2019
Berichten
13
Waardering
2
Lengte
1m92
Hoii!

Ik had een vraag, om de hoeveel weken kun je het best of kan je zwaarder tillen is dat om de week 2 weken of om de maand?

Met vriendelijke groetjes,
Jørgen
 
Net zo snel als je lichaam aankan.
Gemiddeld +2.5 - 5 kilo per week als beginner op je grote lifts.
 
Net zo snel als je lichaam aankan.
Gemiddeld +2.5 - 5 kilo per week als beginner op je grote lifts.

Dus als ik probeer elke week 2,5 kilo erbij te doen zou het goed zijn en als het niet lukt nog een weekje wachten? :)
 
Dus als ik probeer elke week 2,5 kilo erbij te doen zou het goed zijn en als het niet lukt nog een weekje wachten? :)

Klopt. Voor beginners is het makkelijkst om aan te houden;

5x5 : Alles gehaald? +2.5 kilo
5x5 : Alles gehaald? +2.5 Kilo
5x5 : Niet helemaal gehaald? Volgende week weer
5x5 : Alles gehaald? +2.5 Kilo
5x5 : Niet weer helemaal gehaald? Volgende week weer
5x5 : Weer niet helemaal gehaald? Volgende week een stapje terug

(Richtlijn is een 10% deload maar als beginner kan je makkelijker -2.5 of -5 kilo aanhouden.
Vanaf daar weer terug opbouwen met +2.5 kilo als je het haalt)
 
Om de maand?
Koekoek, als beginner kan je makkelijk wekelijks verhogen.

the-joke-you-47942006.png
 
Hangt ook van je schema af.
Welk schema volg je?

Als jij je reps per set haalt dan kan je verhogen.
Moet je bijvoorbeeld volgens je schema 10 reps met xx kg en haal je er maar 8 dan pak je de volgende training weer dat gewicht. Haal je de 10 reps wel dan verhoog je.
Progressive overload.
 
Je hoeft niet zwaarder te tillen, ik train met een setje dumbbells thuis, moet ik nu om de zoveel tijd nieuwe dumbbells kopen? neen, gewoon je aantal sets verhogen, dat lichte gewicht begint op een gegeven moment aan te voelen als een heel zwaar gewicht. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe zwaarder het begint aan te voelen.
 
Je hoeft niet zwaarder te tillen, ik train met een setje dumbbells thuis, moet ik nu om de zoveel tijd nieuwe dumbbells kopen? neen, gewoon je aantal sets verhogen, dat lichte gewicht begint op een gegeven moment aan te voelen als een heel zwaar gewicht. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe zwaarder het begint aan te voelen.

De 1*100 ishetzelfde als 100*1 benadering maar dan op de 1*1RM is hetzelfde als 100*100RM manier!!!
 
Je hoeft niet zwaarder te tillen, ik train met een setje dumbbells thuis, moet ik nu om de zoveel tijd nieuwe dumbbells kopen? neen, gewoon je aantal sets verhogen, dat lichte gewicht begint op een gegeven moment aan te voelen als een heel zwaar gewicht. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe zwaarder het begint aan te voelen.
???
 
  • Like
Waarderingen: LM
Je hoeft niet zwaarder te tillen, ik train met een setje dumbbells thuis, moet ik nu om de zoveel tijd nieuwe dumbbells kopen? neen, gewoon je aantal sets verhogen, dat lichte gewicht begint op een gegeven moment aan te voelen als een heel zwaar gewicht. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe zwaarder het begint aan te voelen.

Jaaaaa natuurlijk. And we are working our ass off voor de katse k*t.

Sorry maar dat moest er ff uit.
 
De 1*100 ishetzelfde als 100*1 benadering maar dan op de 1*1RM is hetzelfde als 100*100RM manier!!!
Jaaaaa natuurlijk. And we are working our ass off voor de katse k*t.

Sorry maar dat moest er ff uit.

Hoe denken jullie hierover?

"Iedereen die regelmatig in de sportzaal te vinden is heeft wel eens gehoord dat korte sets met zware gewichten spieren bouwt en langere sets met lichtere gewichten zorgt voor de definitie van het lichaam. Dat klinkt natuurlijk heel logisch maar verscheidene studies tonen een heel ander beeld. En in tegenstelling tot de algemene kennis, is het niet zo zwart wit als je alleen naar de gewichten kijkt. De studies die dit bevestigen zijn uitgevoerd met een grote variatie aan personen, variërend van jonge mannen tot oudere vrouwen. De trend die we terug zien in deze studies, is de volgende. Of de personen nu een relatief zwaar schema met korte sets volgden of een programma dat bestond uit lichtere gewichten met meerdere sets en herhalingen. De behaalde resultaten waren nagenoeg gelijk. Ze werden allemaal, gedurende hun trainingsperiode, sterker in de oefeningen."

Volledig artikel
 
Hoe denken jullie hierover?

"Iedereen die regelmatig in de sportzaal te vinden is heeft wel eens gehoord dat korte sets met zware gewichten spieren bouwt en langere sets met lichtere gewichten zorgt voor de definitie van het lichaam. Dat klinkt natuurlijk heel logisch maar verscheidene studies tonen een heel ander beeld. En in tegenstelling tot de algemene kennis, is het niet zo zwart wit als je alleen naar de gewichten kijkt. De studies die dit bevestigen zijn uitgevoerd met een grote variatie aan personen, variërend van jonge mannen tot oudere vrouwen. De trend die we terug zien in deze studies, is de volgende. Of de personen nu een relatief zwaar schema met korte sets volgden of een programma dat bestond uit lichtere gewichten met meerdere sets en herhalingen. De behaalde resultaten waren nagenoeg gelijk. Ze werden allemaal, gedurende hun trainingsperiode, sterker in de oefeningen."

Volledig artikel
Uiteindelijk leiden alle wegen naar Rome
 
Hoe denken jullie hierover?

"Iedereen die regelmatig in de sportzaal te vinden is heeft wel eens gehoord dat korte sets met zware gewichten spieren bouwt en langere sets met lichtere gewichten zorgt voor de definitie van het lichaam. Dat klinkt natuurlijk heel logisch maar verscheidene studies tonen een heel ander beeld. En in tegenstelling tot de algemene kennis, is het niet zo zwart wit als je alleen naar de gewichten kijkt. De studies die dit bevestigen zijn uitgevoerd met een grote variatie aan personen, variërend van jonge mannen tot oudere vrouwen. De trend die we terug zien in deze studies, is de volgende. Of de personen nu een relatief zwaar schema met korte sets volgden of een programma dat bestond uit lichtere gewichten met meerdere sets en herhalingen. De behaalde resultaten waren nagenoeg gelijk. Ze werden allemaal, gedurende hun trainingsperiode, sterker in de oefeningen."

Volledig artikel

Dit zou betekenen dat men voor niets al die zware gewichten duwt/trekt. Waarom gaan we dan niet met z'n allen 20 KG benchen en er vreselijk groot uitzien?
 
Back
Naar boven