XXL Nutrition

Gewichten

Bezoekers in dit topic

Dus dan is wat HolleBolleGijs aanraad aan de ts toch niet zo heel gek, Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb wat hollebollegijs aanraad gedaan in mijn begin, achteraf voel ik me heel stom.
TS kan nog flink nog plussen qua kracht en een goede basis opbouwen voordat hij meer reps gaat doen.

Long story short, ik ben het heel erg met valandinz eens.
 
Ik vind dat een aparte stelling.
Dat is het ook. Vind ik ook.
Dit zou betekenen dat men voor niets al die zware gewichten duwt/trekt. Waarom gaan we dan niet met z'n allen 20 KG benchen en er vreselijk groot uitzien?
Als we de onderzoeken mogen geloven dan zou het moeten kunnen. Nu zet ik zelf daar ook mijn vraagtekens bij.
 
Hoe denken jullie hierover?

"Iedereen die regelmatig in de sportzaal te vinden is heeft wel eens gehoord dat korte sets met zware gewichten spieren bouwt en langere sets met lichtere gewichten zorgt voor de definitie van het lichaam. Dat klinkt natuurlijk heel logisch maar verscheidene studies tonen een heel ander beeld. En in tegenstelling tot de algemene kennis, is het niet zo zwart wit als je alleen naar de gewichten kijkt. De studies die dit bevestigen zijn uitgevoerd met een grote variatie aan personen, variërend van jonge mannen tot oudere vrouwen. De trend die we terug zien in deze studies, is de volgende. Of de personen nu een relatief zwaar schema met korte sets volgden of een programma dat bestond uit lichtere gewichten met meerdere sets en herhalingen. De behaalde resultaten waren nagenoeg gelijk. Ze werden allemaal, gedurende hun trainingsperiode, sterker in de oefeningen."

Volledig artikel

Wat hier in staat is niets nieuws, ergens tussen de 5-15reps met een gewicht wat daar bij past geeft hypertrofie. Dat is iets anders als alsde beschikbare gewichten niet meer voldoende zijn voor deze rep range gewoon meer sets te gaan doen of steeds meer reps (die dan buiten die vermelde 15 gaan vallen)
 
Dit zou betekenen dat men voor niets al die zware gewichten duwt/trekt. Waarom gaan we dan niet met z'n allen 20 KG benchen en er vreselijk groot uitzien?
Dan heb je het verkeerd begrepen. Het gewicht mag ook niet te licht zijn. Er moet toch een minimale weerstand zijn. Zie het eerder als iemand die 6 x 100kg bencht evengoed meer reps met 80 kg kan maken.
 
Dan heb je het verkeerd begrepen. Het gewicht mag ook niet te licht zijn. Er moet toch een minimale weerstand zijn. Zie het eerder als iemand die 6 x 100kg bencht evengoed meer reps met 80 kg kan maken.

Dat is wat anders inderdaad.
 
Back
Naar boven