XXL Nutrition

Sticky Gewrichtspijn preventie en behandeling: Glucosamine en Chondroitine Sulfaat (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Glucosamine en Chondroitine Sulfaat

  • Wat zijn Glucosamine en Chondroitine Sulfaat?
  • Wat doen ze?
  • Waar moet ik op letten?
  • Hoe neem ik ze?
  • Zijn er neveneffecten?

Wat zijn Glucosamine en Chondroitine Sulfaat?

Glucosamine en chondroitine sulfaat zijn substanties die natuurlijk voorkomen in het lichaam. Glucosamine is een vorm van amino-suiker waarvan aangenomen is dat het een rol speelt bij het vormen en herstellen van kraakbeen. Chondroitine sulfaat is een deel van de grote eiwitmolecule proteoglycan, die de elasticiteit van het kraakbeen bepaalt.

Zowel glucosamine als chondroitine sulfaat worden verkocht als dieet- of voedingssupplementen. Ze worden onttrokken van dierlijk weefsel: glucosamine van krab, kreeft of garnaalschelpen; en chondroitine sulfaat van dierlijk kraakbeen, zoals de luchtpijp en haaienkraakbeen.

Wat doen ze?

Eerdere onderzoeken tonen aan dat mensen met milde tot matige osteoarthritis (OA) die glucosamine of chondroitine sulfaat namen, een pijnvermindering meldden op hetzelfde niveau als van nonsteroidale ontstekingswerende middelen (NSAIDs) zoals aspirine en ibuprofen. Ander onderzoek geeft aan dat de supplementen mogelijk ook kraakbeen schade vertraagt bij mensen met OA. Definitieve resultaten over de effecten van deze supplementen worden verwacht van een diepgaande klinische studie die momenteel geleid wordt door de National Institutes of Health.

Waar moet ik op letten?

Omdat voedingssupplementen ongereglementeerd zijn kan de kwaliteit en inhoud van producten ruim verschillen. Als je beslist om deze supplementen te nemen:

  • Kies producten die verkocht worden door grote en bekende bedrijven die toerekeningsvatbaar zijn.
  • Lees aandachtig de productetiketten om er zeker van te zijn dat je weet wat de ingrediënten zijn. Als je problemen hebt, vraag dan je apotheker om hulp.
  • Zorg ervoor dat je je dokter raadpleegt alvorens je beslist om deze supplementen te proberen.
  • Zorg dat je er zeker van bent, dat OA de oorzaak is van je pijn.
  • Stop of verminder je huidige medicatie niet zonder overleg met je dokter.
  • Aanbevolen dosissen kosten ongeveer 1 tot 2 euro per dag, maar de meeste ziektenverzekeringen dekken de kosten niet.
Hoe neem ik ze?

Als je beslist om deze supplementen te nemen, raadpleeg dan je dokter over de juiste dosering. Het aantal glucosamine dat gebruikt werd in onderzoeken was 1500 mg per dag en in onderzoeken met chondroitine sulfaat 1200 mg per dag.

Je kan de supplementen samen met je huidige medicatie gebruiken voor zes tot acht weken. Als je geen verschil merkt in de symptomen binnen enkele maanden, dan zal je waarschijnlijk geen voordeel halen uit het gebruik van de supplementen.

Zijn er neveneffecten?

De meest voorkomende neveneffecten zijn een toename van darmgassen en een zachtere stoelgang. Als je deze problemen ervaart, dan kan je overwegen om een ander merk te proberen voor je helemaal stopt met het gebruik.

Meer onderzoeken zijn nodig om de veiligheid en effectiviteit van glucosamine en chondroitine te bevestigen. Contacteer altijd je dokter als je abnormale symptomen opmerkt bij het gebruik.


Studies:*


Sleutelwoorden: Glucosamine - Chondroitine Sulfaat - Glucosamine-Chondroitine - pijn - gewrichten

*Dank aan Kris van Glucosamine.com voor de links.
 
is mangaan ook niet goed voor de gewrichten?
 
Robin85 zei:
is mangaan ook niet goed voor de gewrichten?

Het bewijs daarvoor is heel beperkt. Als je een tekort aan mangaan hebt, kan suppletie een positieve werking hebben. Maar er is zoveel nodig naast glucosamine voor de opbouw van de kraakbeenmatrix. Zorg dat je goed eet zodat je van alle vitaminen en mineralen genoeg binnenkrijgt.

Ben je dan nog niet zeker van je zaak, neem dan een multivitaminen en mineralen supplement. Het lijkt me niet verstandig om losse mineralen zoals mangaan in te nemen. Een te hoge inname van het ene mineraal (via bijv. suppletie) kan de opname van een ander mineraal uit de voeding remmen.
 
Ik ben na tips hier op het forum ook glucosamine gaan gebruiken.
Ik heb een vervelende blessure in mijn elleboog waardoor ik tijden geen triceps heb kunnen trainen en met mate borst.

Na een poos gebruikt te hebben, ben ik voorzichtig weer gaan trainen, dit gaat goed, pijn is nog niet weg, maar veel minder.

Na de vakantie (waarin ik geen glucosamine heb gebruikt) merkte ik het verschil meteen.

Een cortisonen spuit heeft niet geholpen, dit middeltje (en ik heb de ordinaire kruidvat-variant) helpt bij mij uitstekend.
 
zat trouwens te denken, als glucosamine je kraakbeen helpt opbouwen, kan het dan ook niet zorgen voor hulp bij versterken van pezen? ik bedoel, die zijn toch ook van kraakbeen?
 
Kraakbeen is een vorm van bindweefsel, maar niet alle bindweefsel is kraakbeen :) . Pezen zijn veel soepeler dan kraakbeen, de matrix (grondstof) is dus minder viskeus (stropiger). Aangezien glucosamine een belangrijke rol speelt bij dat laatste (viscositeit van de matrix) lijkt het me voor pezen minder cruciaal. OK, je kan het proberen, maar glucosamine is geen wondermiddel. Ik blijf erg skeptisch tegenover de heilzame werking van glucosamine bij ontstekingen, omdat ik er nog niet veel wetenschappelijke studies over ben tegengekomen. Bij kraakbeen aandoeningen is de werking van glucosamine daarentegen wel stevig gedocumenteerd.
 
MSM is trouwens ook een goed supplement om te gebruiken. Helpt o.a. herstellen van je training. Wordt vaak in combinatie met glucosamine/chondro. gebruikt.

Kruitvat heeft een goedkope uitvoering (Bio Zwavel) hiervan.

Succes
 
Rtd.Hotdog zei:
MSM is trouwens ook een goed supplement om te gebruiken. Helpt o.a. herstellen van je training. Wordt vaak in combinatie met glucosamine/chondro. gebruikt.

Kruitvat heeft een goedkope uitvoering (Bio Zwavel) hiervan.

Succes
Ik moet zeggen dat ik nog niet veel positieve ervaringen met MSM heb gehoord, zeker als het in combi met glucosamine genomen wordt is het de vraag of het iets toevoegt.
 
Er is ook Glucosa Cream, moet je opsmeren.
Heeft iemand hier ervaring mee, werkt het?
 
schijnt van wel, ff wat wezen zoeken:

J Rheumatol. 2003 Mar;30(3):523-8.
Related Articles, Links

Erratum in:
J Rheumatol. 2003 Nov;30(11):2512.

Comment in:
J Rheumatol. 2004 Apr;31(4):826; author reply 826-7.
J Rheumatol. 2004 Apr;31(4):826; author reply 826-7.

A randomized, double blind, placebo controlled trial of a topical cream containing glucosamine sulfate, chondroitin sulfate, and camphor for osteoarthritis of the knee.

Cohen M, Wolfe R, Mai T, Lewis D.

Department of Complementary Medicine, Faculty of Life Sciences, RMIT University, Bundoora, Australia. marc.cohen@rmit.edu.au

OBJECTIVE: To assess the ability of a topical preparation of glucosamine sulfate and chondroitin sulfate to reduce pain related to osteoarthritis (OA) of the knee. METHODS: Sixty-three patients were randomized to receive either a topical glucosamine and chondroitin preparation or placebo to be used as required over an 8 week period. Efficacy was assessed using a visual analog scale (VAS) for pain as well as the Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC), and the SF-36 questionnaire. RESULTS: VAS scores indicated a greater mean reduction in pain for the glucosamine/chondroitin preparation group (mean change -3.4 cm, SD 2.6 cm) compared to the placebo group (mean change -1.6 cm, SD 2.7 cm) after 8 weeks. After 4 weeks the difference between active and placebo groups in their mean reduction from baseline was 1.2 (95% CI 0.1 to 2.4, p = 0.03) and after 8 weeks was 1.8 (95% CI for difference between groups, 0.6 to 2.9 cm; p = 0.002). CONCLUSION: Topical application of glucosamine and chondroitin sulfate is effective in relieving the pain from OA of the knee and improvement is evident within 4 weeks.

Publication Types:
Clinical Trial
Randomized Controlled Trial

PMID: 12610812 [PubMed - indexed for MEDLINE]
 
ik heb ook vaak last van mijn gewrichten...(heup en rechterschouder)
allebei maken ze een raar knarsen geluid en geven stekende pijn bij
zware belasting!dit is zwaar klote want het belet me iedere keer om lekker te trainen!
maar glucosamine is me nou al een paar keer afgeraden door deskundige!,die zeggen dat het meer voot artrose patienten is en dat er nog niks is bewezen over de werking van deze stof(of loop ik achter?)
maar goed na een lange weg van:
prikken(cortisoneninjecties)
therapie
pijnstillers en spierverslappers
rust en een kraker(chiropracter)
ga ik het denk ik wel p[roberen of het word de ketting van tinneke(bio-stabiel) :eek:
 
johanqq zei:
Er is ook Glucosa Cream, moet je opsmeren.
Heeft iemand hier ervaring mee, werkt het?


Ik gebruik het nu een week of drie. Werkt zeker goed.
 
hoe weet je dat het door de cream komt, en niet door iets anders?
 
Kruidvat heeft nu potjes van 120 tabletten, voor EUR10.99

Glucosaminesulfaat 750 mg
Chondroitinesulfaat 250 mg

Fors goedkoper dan de gemiddelde online shop
 
Ik heb enorme last aan mijn rechter schouder omdat ik er twee schroeven in heb.
Bij elke beweging kraakt het en met het bankdrukken gaat het niet al te gemakkelijk.
Thanks voor de tips.
 
baskabel4 zei:
maar glucosamine is me nou al een paar keer afgeraden door deskundigen, die zeggen dat het meer voor artrose patienten is en dat er nog niks is bewezen over de werking van deze stof(of loop ik achter?)
Ik heb er nu wat onderzoeken in geplakt, je kan die eens lezen.
 
ik gebruik glucosamine en chondroitine sulfaat al bijna 5jaar heeft mij heel veel geholpen ( had last van een klompvoet)
maar als goede aanvuller van deze 2 heb ik ook altijd vlierbessen siroop genomen dat is mij ook altijd aangeraden.
 
Laatst bewerkt:
Kruidvat heeft nu potjes van 120 tabletten, voor EUR10.99

Glucosaminesulfaat 750 mg
Chondroitinesulfaat 250 mg

Fors goedkoper dan de gemiddelde online shop

De dosering van Kruidvat klopt niet. Ik heb gesproken met een apotheker die verschillende bekende merken heeft getest op samenstelling. Kruidvat was lager gedoseerd dan wat op het etiket staat. Dit hangt misschien samen met het feit dat ze bij die 750 milligram ook de stabilisator meerekenen (34%). Dat doen veel bedrijven. Vooral bedrijven die geen verstand hebben van de producten die ze verkopen.

Bij chondroitine moet je altijd maar afwachten wat het zuiverheidspercentage is. De beter merken gebruiken chondroitine met een zuiverheid van 90%. Die is duur! Er is zelfs materiaal op de markt dat chondroitine wordt genoemd maar slechts 5% chondroitine bevat.

Bij kruidvat is waarschijnlijk een belletje gaan rinkelen. In plaats van de dosering te corrigeren hebben ze de aanbevolen dosering van 2 naar 3 tabletten per dag gebracht. Ik vraag me af of ze dan nog steeds zo voordelig zijn.

Veel mensen verdragen glucosamine in tabletvorm overigens slecht. Capsules met glucosamine zijn milder voor de maag.
 
Is inderdaad een zeer goed middel preventief maar ook als je al problemen hebt.

Van chondroitinesulfaat is gebleken dat het de afbraak van kraakbeen tegengaat en de opbouw van kraakbeen bevordert. Onderzoek heeft aangetoond dat chondroitinesulfaat en glucosaminesulfaat beide een gunstig effect hebben op osteoartritis in de knie. Bij een ander onderzoek is de werking van glucosamine en chondroitine 12 weken lang bekeken bij mensen met artritis en aanverwante klachten. Degenen die chondroitine en glucosamine samen gebruikten hadden een verbetering in hun pijnklachten. Ze hoefden ook minder pijnstillers te gebruiken.

N-acetyl-glucosamine (NAG) is een andere vorm van glucosamine. Het is ook één van de bouwstenen van bindweefsel net als glucosamine en chondroitine. Het verschilt hierin met glucosamine dat er een extra molecule aan heeft hangen: het acetyl gedeelte.

Hierdoor wordt het op een andere manier door het lichaam behandeld. N-Acetyl-Glucosamine geeft dan een soort ‘kick start’ voor de reparatie van het versleten kraakbeen. Het versnelt hierdoor de aanmaak van kraakbeen in beschadigde gewrichten.
 
Hmmm, klinkt interessant aangezien ik nu al een tijdje sukkel met mijn rechterknie... Veel nuttige tips gelezen hier enkel vraag ik mij af of iemand weet welke producent het product heeft met de meest werkzame stoffen in. Daar kunnen nogal wa verschillen inzitten... Maximize heeft ook iets dergelijks maar of dat nu echt goed is...??? (Chondromax)
Grtz ;)
 
Back
Naar boven