XXL Nutrition

Sticky Gewrichtspijn preventie en behandeling: Glucosamine en Chondroitine Sulfaat (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hey Big T, aangezien jij deze topic hebt aangemaakt en tevens ook iets afweet van krakende knieen denk ik dat je misschien de aangewezen persoon bent om me raad te geven.

Sindskort ben ik dieper en wijder gaan squatten. De vorm is al veel beter. Ik hoor echter en voel echter een soort geschraap in mijn linkerknie, alsof er zandkorrels achter mijn knieschijf zitten. Het doet echter geen pijn denk ik (ik zeg denk ik omdat ik door heel mijn leven extreme rugpijnen gehad te hebben, een gevaarlijk hoge pijndrempel heb. Onlangs extreem zwaar verbrand aan de binnenkant arm en vond het niet nodig dit af te koelen omdat ik dacht dat het niet zo erg was. Bleek net geen 3degraad brandwonde, maar goed, ik dwaal af). Ook voel ik iets meer pijn aan de achterkant van de knie, en dan vooral aan de linkerhelft van de achterkant. Zouden deze supps hier kunnen helpen, als is het maar in een ondersteunende rol?Ik weet dat ik mijn spieren en pezen een beetje moet laten wennen aan deze nieuwe manier van squatten, maar ik ben toch benieuwd naar het effect van deze supps op dat kraken.
Alvast bedankt.

Het klinkt niet echt gezond zoals je het beschrijft. Geschraap is wat anders dan verplaatsingen van vacuüm wat onschuldige knakkende geluiden geeft. Misschien heb je te weinig smering en dan kunnen deze supplementen wel helpen icm omega-3 caps.
 
Ik ben nu ook aan het overwegen om deze supplementen te nemen. Echter, ik kan niet tegen produkten zoals ibuprofen (de maag).
Is het dan veilig voor mijn maag?
Welk product is het beste aangeschreven? Of zijn die van het kruidvat even goed?

Mvg
 
Zou dit ook werken voor lowerback problems?
 
Misschien een interessant stukje:

De Europese controleur van gezondheidsclaim EFSA (European Food Safety Authority) vindt dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat het voedingssupplement glucosamine ‘bijdraagt aan het onderhoud van normaal kraakbeen’.De EFSA heeft het verzoek van fabrikant Merck Consumer Healthcare, die deze claim vermoedelijk wilde gebruiken in advertenties en op verpakkingen van bijvoorbeeld haar glucosamine-productlijn Bio-Rhumal, afgewezen.

De Duitse fabrikant had 61 wetenschappelijke publicaties overlegd ter onderbouwing van zijn gezondheidsclaim. Hieronder zaten onder meer twaalf humane interventiestudies. De EFSA-commissie, die alle artikelen heeft gewogen, was niet onder de indruk. In de onderzoeken die Merck heeft overhandigd zitten geen studies die van toepassing zijn op mensen zonder verschijnselen van artrose, concludeert de commissie. Een algemene claim, zoals Merck wilde hanteren, acht de commissie dan ook helemaal niet onderbouwd.De EFSA-commissie heeft in voorgaande jaren veelvuldig claims over glucosamine (zowel met als zonder chondroïtine) afgewezen en ongegrond verklaard. Zo is er, volgens de commissie, onder meer geen bewijs voor het voorkomen van afbraak van kraakbeen en voor het verkleinen van de kans op het ontwikkelen van artrose (EFSA, 2009), noch voor het onderhoud van gewrichten (EFSA, 2009 en 2011).De Vereniging tegen de Kwakzalverij (VtdK) heeft er herhaaldelijk op gewezen dat glucosamine niet werkt en ook niet kan werken. Dit is niet alleen bij het onderhoud van gezonde gewrichten aangetoond maar ook bij patiënten met artrose. Dat blijkt ondermeer uit verschillende grote meta-analyses, waarvan de laatste eind 2010 is gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift BMJ. Het is daarom onbegrijpelijk dat het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) vorig jaar heeft besloten de registratie van glucosamine-middelen te verlengen, terwijl datzelfde CBG bij zijn beoordeling ronduit heeft toegegeven dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor werkzaamheid. Nog raadselachtiger is dat de Nederlandse Orthopaedische Vereniging (NOV) in haar richtlijn (uit 2007) voor de behandeling van heup- en knieartrose aanraadt dat glucosamine 'voor een proefperiode van 3 maanden geprobeerd kan worden om de pijn te verlichten'. Hiervoor ontbreekt elke grond. Glucosamine is even werkzaam als een placebo voor de verlichting van symptomen, zo toonden onderzoekers van het Erasmus MC en LUMC in 2008 in patiënten aan. Het is hoog tijd dat de NOV - wier voorzitter professor Jan Verhaar nota bene medeauteur was van deze laatstgenoemde studie - haar richtlijnen volledig evidence-based maakt en zich distantieert van deze kwakzalverij.
 
Preventief werkt het sowieso niet. Het KAN een gunstig effect hebben op kraakbeenproblematiek in een vroeg stadium, al dan niet symptomatisch. Er is nog steeds geen supplement of wat dan ook beschikbaar dat 'kapot' kraakbeen 'terugtovert'. De persoon die dat uitvindt zal niet meer moeten werken.
 
Zou dit ook werken bij verrekte / licht gescheurde banden in de enkel?
 
Ik heb pijn in mijn schouderbladspier... Hoe komt dit

---------- Post toegevoegd 22 October 2013 om 18:01 ----------

Dan heb ik het over steken in de schouderblad
 
Ik heb pijn in mijn schouderbladspier... Hoe komt dit

---------- Post toegevoegd 22 October 2013 om 18:01 ----------

Dan heb ik het over steken in de schouderblad

Ga naar een fysiotherapeut. Je klacht kan diverse oorzaken hebben.
 
Ik heb zeer veel last van de gewrichten, zit in de famillie (reuma , artrose).
Ikzelf heb geen vastgesteld medisch probleem (dus geen reuma, artrose of weet-ik-veel-wat).
Wel heel vaak last van de knieën bij squatten. Mijn uitvoering is nochtans goed (zeggen ervaren mensen.)

Volgens de dokter helpt glucosamine enkel voor mensen met medische aandoeningen, en dus niet voor 'overbelaste' gewrichten, zoals bij mij. Hij zegt dat ik eerst souplesse moet trainen (lopen, fietsen,...) alvorens kracht te doen... :(
 
Back
Naar boven