Fitness Seller

gezonde vetbronnen

Bezoekers in dit topic

sadev

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
18 mei 2007
Berichten
12
Waardering
0
Noten zijn een ideale bron, maar walnoten krijg ik echt niet binnen en pistachenoten hangen mij ondertussen ook al de keel uit en bovendien zit er wel een hoop zout in wat ik ook liever niet heb.
Olijfolie lijkt mij nog te doen, maar hoe nemen jullie dat in, gewoon drinken?
Ik heb 77.4kg VVM en eet nu 3150kcal, 222g eiwit, 372g kh en 65g vet (waarvan 36g vet uit die pistachenoten, maar zou deze graag vervangen).
 
Visolie, vette vis, of gewoon omega 3 tabletten.
 
Lijnzaadolie, omega-3 capsulles, vette vis, en als je noten wil nemen kan je het beste amandelen nemen. Natuurlijk puur, ongezouten.
O ja....vergeet belangrijkste: Pindakaas van Monki dat is pure pindakaas met alleen wat zout toegevoegd.
 
Ongezouten Pinda's. Per 100 gram: 50 gram vet waarvan ongeveer 7 gr verz. 16 gr eov. 27 gr mov
En het is spotgoedkoop
 
Olijfolie op zich is een van de beste vetbronnen (enkelvoudig onverzadigd).

Je hebt ook nog kokosolie waarin je kan bakken. Dit bevat korte/middenlange verzadigde ketenvetzuren die in je lichaam voor energie worden gebruikt en veel minder voor vetopslag.

Hazelnoten zijn een goede vetbron. Amandelen, cashew en pistachenoten zijn een goede tweede bij de noten/peulvruchten. Ze bevatten ook nog wat mineralen en vitaminen die je goed kunt gebruiken.
Vooral hazelnoten hebben een groot aandeel enkelvoudig onverzadigd vet. Verzadigd of omega-6 daar moet je niet zo naar zoeken, daar krijg je normaal gezien zo al voldoende van.

Omega-3 vetzuren, die vind je in vette vis haring, paling, zalm, tonijn (echte niet die uit blik)... of visoliecapsules. Ik vind alfa-linoleenzuur (walnoten, lijnzaadolie) niet echt een goede vetbron omdat het nogal inefficiënt wordt omgezet naar omega-3 in ons lichaam.

Voor de rest een beetje (echte) boter en een plakje kaas kan ook geen kwaad hoor zolang je er niet je grootste vetbron van maakt.

Ik zou zeggen blijf weg van de industriëel gevormde transvetzuren (die kunnen voorkomen in margarine, plantaardige boters, cornflakes, koekjes, ...), kijk hiervoor naar de ingrediënten op de verpakking. Staat er (gedeeltelijk) gehard/gehydroliseerd plantaardig vet bij dan heb je transvetzuren in het voedingsmiddel zitten.

groet
Kim
 
cashewnoten :) ben er verslaafd aan,koop gewoon gezouten en speol het zout eraf.
 
Ongezouten Pinda's. Per 100 gram: 50 gram vet waarvan ongeveer 7 gr verz. 16 gr eov. 27 gr mov
En het is spotgoedkoop

Doe ik ook altijd....werkt net zo goed.. en een stuk goedkoper.
 
Koolvis, Makreel, Omega3, Olijven, dan zit je goed.
 
Zalm is een zeer goede bron. Alleen wel wat prijzig.
Wil je snel en simpel aan je vette komen, koop dan pinda's van een B merk . (20 cent voor 500gram ofzo)
 
Ok, vis eet ik zoveel mogelijk, maar dat is dus niet alle dagen.
Heb cashewnoten staan, ga ik straks een keer proberen.
Klopt het dat ik ongeveer 20% van mijn kcal uit vetten moet halen, of mag dat minder zijn ook?
Omega3-pillen zijn enkel een aanvulling en geen vervanging zeker?
 
Vis, vlees, noten en peulvruchten. Uit de buurt blijven van transvetten, verzadigde vetten zijn onderschat en moet je ook gewoon binnenkrijgen.
 
Koolvis is een van de magerste vissoorten :) Met zalm, makreel e.d. zit je goed. Verder olien en noten.

Klopt, ff verstrooid, koolvis bevat echt niet veel vetten. :o

Dus ik hou het op makreel, omega3 caps, olijven en ne goeie haring :)
 
Back
Naar boven