AndroidHealthClinic

Gezondheid first

Bezoekers in dit topic

rob91

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
5.466
Waardering
1.742
Lengte
1m87
Ik ga waarschijnlijk hele domme vragen stellen. Maar ik heb me nooit verdiept in deze materie. Cardio is 'nieuw' voor me en ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Van 8 tot 16 jaar had ik een meer dan prima conditie dankzij het voetballen. Daarna totaal geen duursport meer gedaan. Nu wil ik mijn cardiovasculaire systeem verbeteren ten behoeve van mijn gezondheid.

Rennen gaat kut (verbaasde me heel erg). Mijn onderrug verzuurt, kuiten verkrampen, schouders gaan zeer doen. Dit is geen goede peiler voor me om te bepalen hoe mijn conditie er voor staat. Met fietsen heb ik ook dat mijn benen verzuren voor ik een fatsoenlijke hartslag heb. Mijn eerste vraag is dan ook, is deze verzuring een teken van een slechte conditie? En hoe doe ik een soort 'nulmeting' van mijn conditie?

Ik ben enkele weken begonnen met roeien. Eerst 4 minuten rustig, daarna HIIT met intervals van 1 min stevig door roeien en 2 minuten rustiger tempo. Mijn hartslag was gemiddeld 140 met een piek van 172. Wat zegt dit nu over mijn conditie?

En dan tot slot. Ik hou ervan om doelen te stellen en over tijd progressie te maken. Hoe stippel ik een logisch cardio programma uit over tijd?
 
Dacht dat het America First was ...

J/k, ik zou geen concreet voorbeeld kunnen geven van hoe je dat aan moet pakken. Ik denk dat de soort cardio niet veel uit maakt, kies iets wat je prettig vind en waar je benen niet zo snel verzuren. Ik heb bijvoorbeeld na 3 minuten crosstrainer al compleet verzuurde benen, met stevig wandelen op een loopband of fietsen heb ik dat niet. Dan gewoon uitbouwen. Dan wordt je conditie vanzelf beter, hoe deze dan nu is maakt dan toch niet zoveel uit?
 
En dan tot slot. Ik hou ervan om doelen te stellen en over tijd progressie te maken. Hoe stippel ik een logisch cardio programma uit over tijd?


Marathon Kalender Nederland 2018
Een overzicht van 50 verschillende Marathon in Nederland. Van ruim 13.000 deelnemers in Rotterdam tot vele kleine marathons met zo'n 20-30 deelnemers in Groningen en Drenthe. Elke Marathon heeft zijn eigen charme, welke ga jij lopen dit jaar?

Januari 2018
Zondag 7 januari: Aviodome Marathon Eelde-Paterswolde
Zondag 14 januari: Strandmarathon Den Haag
Zondag 21 januari: BosMarathon Assen

Februari 2018
Zaterdag 3 februari: Blauwbekmarathon Winschoten
Zondag 11 februari: Hoornsemeer Marathon Groningen
Zondag 18 februari: Mensige Marathon Roden
Zondag 25 februari: Two Rivers Marathon Zaltbommel

Maart 2018
Woensdag 14 maart Oude Hemelriek Marathon Gasselte
Zondag 18 maart: Utrecht Marathon
Zondag 18 maart: Scheveningen-Zandvoort Marathon Scheveningen
Zondag 25 maart: Paterswoldsemeer Marathon Groningen
Zondag 25 maart: Lentemarathon Amstelveen

April 2018
Zondag 8 april: Rotterdam Marathon
Woensdag 11 april: Nije Hemelriek Marathon Gasselte
Vrijdag 13 april: Friday the 13th Marathon Leek
Zaterdag 31 maart: Drents-Friese Woldmarathon Diever
Zaterdag 21 april: Hulst - Terneuzen
Zondag 22 april: Enschede Marathon
Zondag 29 april: Noorderhoogebrug Marathon Groningen

Mei 2018
Zondag 6 mei: Andersche Diep Marathon Gieten
Zondag 13 mei: Marathon van Tilburg
Zaterdag 26 mei: Drenthe Marathon Klazienaveen
Zondag 27 mei: Marathon van Leiden

Juni 2018
Zondag 3 juni: Marathon van Hoorn
Zondag 3 juni: Brabantse Wal Marathon Hoogerheide
Zondag 10 juni: Marathon Amersfoort
Zaterdag 23 juni: Mar-athon Sneek

Juli 2018
Zondag 8 juli: Strandmarathon Den Haag
Vrijdag 13 juli: Friday the 13th Marathon Leek
Zaterdag 21 juli: Midzomeravond Marathon Diever
Zaterdag 28 juli: A28 Viaduct Marathon Vriezerbrug
Zondag 29 juli: Polder Onland Marathon Vriezerbrug

Augustus 2018
Zaterdag 25 augustus: Monnikentocht Ter Apel

September 2018
Zondag 16 september: Marathon Nationaal Landschap Winterswijk
Woensdag 19 september: Peizermade Marathon Groningen
Zondag 23 september: Dwingelderveld Marathon Lhee-Dwingeloo

Oktober 2018
Zaterdag 6 oktober: Zeeuwse Kustmarathon Burgh-Haamstede
Zondag 14 oktober: Marathon Meerssen
Zondag 14 oktober: Pijnenburg Bosmarathon Soest
Zondag 14 oktober: Marathon Eindhoven
Woensdag 17 oktober: Eeldermade Marathon Groningen
Zondag 21 oktober: Marathon van Amsterdam
Zondag 29 oktober: Marathon Brabant Ettenleur

November 2018
Zondag 4 november: Berenloop Terschelling
Zondag 18 november: De Ronde Venen Marathon Abcoude

December 2018
Zaterdag 8 december: Boscross marathon Diever
Zondag 16 december: Spark Marathon Spijkenisse
Zondag 23 december: Rendierjager Kerst Marathon Gasselte
Zondag 23 december: Landgoederen Kerst Marathon Eelde-Paterswolde


:fluit:
 
Een coopertest is toch vaak wel een redelijke afspiegeling van je conditie. Als je benen verzuren duidt dat toch 99% van de keren op een mindere conditie. Vaak kun je wel megahard progressie maken in het begin, die zure pootjes kunnen na 4x rennen al verdwijnen.
Het is net als met krachttrainen, je lichaam past zich wel aan als je iets consequent gaat doen.
 
Rennen gaat kut (verbaasde me heel erg). Mijn onderrug verzuurt, kuiten verkrampen, schouders gaan zeer doen.


Dit komt waarschijnlijk door een verkeerde loophouding (lees: te veel voorover lopen). Een lichte kanteling zorgt al voor een paar extra kg's. Eerst efficiënt leren lopen en daarna conditie opbouwen.
 
Rotterdam ga ik lopen plus wat kleinere afstanden 5k 10k 4mijl haha. Rotterdam is bucketlist dingetje. Vandaag staat een 8km op het programma.
 
Back
Naar boven