XXL Nutrition

Gitaar gekocht, eindelijk scheuren :)) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mijn smaak is het ook niet hoor, lomp/hard tegen je lichaam en een twangy geluid waar je niet zoveel diversiteit mee aankan. Hij is perfect voor country/blues en rock 'n' roll, maar zodra de high gain om de hoek komt kijken is het niks meer ook een warm blues/jazz geluid kun je wel vergeten veel te scherp IMO.
 
Laatst bewerkt:
Vraagjuh: hebben jullie software of apparatuur om drum e.a. geluiden te simuleren. Kan je er voorheen wat aan werken om vervolgens mee te spelen? Welke apparatuur/software kan je hier voor gebruiken?
 
Heb me net twee weken geleden een nieuwe versterker gekocht. M'n ouwe Peavey was helemaal om zeep. Heb me ook wat lesjes gereserveerd en neem me voor toch dagelijks te oefenen, en ik heb er weer helemaal zin in. Spijtig genoeg ben ik er iets te stevigs ingevlogen en zijn mijn polsstrekkers naar de haaien. Hoe het plots zo ver is kunnen komen, geen idee, maar de gitaar zal weer een week of twee (hopelijk niet langer) aan de haak blijven hangen. Helse pijnen, maar niet de goeie soort (a la bloedende vingers) :D .

Oja, mijn nieuw beestje (Vox AD60VT) :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Voor een luttele 350 euro tweedehands (nieuwprijs meer dan dubbel), in goeie staat van bij een winkel met een betrouwbare naam. Hiermee kan ik wel even voort.
 
Oja, mijn nieuw beestje (Vox AD60VT) :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Shit man, mooi ding, kost behoorlijk wat poen in de winkel. Dat van die polsstrekkers ken ik.. . Heb ook nu terug wat last maar ik zit met die nieuwe gear helemaal in een euforische 'overspeel' periode duss 2,5 per dag, soms meer. Niet goed voor je polsen dus :D
 
Ik vind die telecaster trouwens ook niet echt een streling voor het oog. Dit zegt me voor binnen een jaartje ofzo meer (mijn sg special heeft een ietwat vervelende hals, waarmee de problemen met de pols misschien wat samenhangen) :

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Voor een 2000 euro ... :D

Maar dan moet eerst die SG helemaal onder de knie krijgen, anders is de uitgave niet echt verantwoord (al behoudt het natuurlijk wel zijn waarde).
 
SG's zijn dope man! Freakin' Angus Young :D

Maar hoezo is de hals van een SG de bron van je polstrekker problemen? Hij heeftjuist en een wat dunnere en toegankelijker hals dan de afgebeelde LP?
LP's staan bekend om hun werkhals, waarop je niks kado krijgt waar SG's juist de wat modernere platte U-hals hebben.
 
deadmanwalkin zei:
SG's zijn dope man! Freakin' Angus Young :D

Maar hoezo is de hals van een SG de bron van je polstrekker problemen? Hij heeftjuist en een wat dunnere en toegankelijker hals dan de afgebeelde LP?
LP's staan bekend om hun werkhals, waarop je niks kado krijgt waar SG's juist de wat modernere platte U-hals hebben.
Dacht dat een bredere hals voor een bredere basis zorgde en daardoor minder problemen. Maar ik zie wel waar de redenering inderdaad spaak loopt. En heb trouwens meer last van de rechterpols, dus dat kan niet aan de hals liggen :D .

En ik blijf wel redelijk verliefd op m'n ebony sg'tje, ook al is het een special en geen standard en wordt ze stilaan wat oud (heb haar al 10 jaar). Zo heb ik wat moeite om de bassnaren niet te laten kletteren, zelfs na bijstellen van as en kam. De onderhoudsbeurt heeft niet veel opgelost, waarschijnlijk hebben ze het gewoon op de standaard instellingen gezet.
 
Laatst bewerkt:
Raistlin zei:
Dacht dat een bredere hals voor een bredere basis zorgde en daardoor minder problemen. Maar ik zie wel waar de redenering inderdaad spaak loopt. En heb trouwens meer last van de rechterpols, dus dat kan niet aan de hals liggen :D .

En ik blijf wel redelijk verliefd op m'n ebony sg'tje, ook al is het een special en geen standard en wordt ze stilaan wat oud (heb haar al 10 jaar). Zo heb ik wat moeite om de bassnaren niet te laten kletteren, zelfs na bijstellen van as en kam. De onderhoudsbeurt heeft niet veel opgelost, waarschijnlijk hebben ze het gewoon op de standaard instellingen gezet.

Als het niet opgelost word door het bijstellen van de kam en/of de as ligt het waarschijnlijk aan je hals. Bij een kromme of bolle hals gaan de snaren op bepaalde punten de hals raken. Simpel te checken wijsvinger op de eerste en laatste fret en ff checken hoe de hals loopt ten opzichte van de snaar. Het is alleen maar de kwestie van de hals stellen, maar dit luistert wel nauw ff laten doen door iemand die het vaker doet dus.
 
Met as bedoel ik eigenlijk de as van mijn hals, die is al bijna een hele draai losser gemaakt (natuurlijk in stapjes). Nu is de actie weer redelijk hoog, en als ik m'n frets op de onderste snaar induw blijft ie toch vaak wat onzuiver klinken. Ongelijke frets zou me ook verbazen, heb er vroeger nooit echt last van gehad.

Misschien toch terug binnen doen en deze keer mogen ze het wat grondiger bekijken.
 
Dus de hals is afgesteld? Hoe is de actie dan? Is de hals recht als je de snaar indrukt op de eerste en laatste fret? Onderste snaar bedoel je je hoge E toch? Hoe is de intonatie boven de 12ste fret? Ik neem aan dat bij het afstellen van de kam ook de brug is gedaan?
 
deadmanwalkin zei:
Dus de hals is afgesteld? Hoe is de actie dan? Is de hals recht als je de snaar indrukt op de eerste en laatste fret? Onderste snaar bedoel je je hoge E toch? Hoe is de intonatie boven de 12ste fret? Ik neem aan dat bij het afstellen van de kam ook de brug is gedaan?
Sorry, met onderste bedoel ik eigenlijk de bovenste, lage E. Onderste wat betreft toonhoogte :D .

De hals lijkt me maar lichtjes hol te staan, maar ik vind het nog steeds iets dat moeilijk te beoordelen is op 't zicht. Ik heb eigenlijk alleen nog maar de hals versteld sinds de brug en de kam bij de gitaarwinkel afgesteld zijn. Misschien kan ik die nog wat bijstellen, moet er eens rustig mijn tijd voor nemen.

Ik heb trouwens wel wat richtlijnen gelezen om te beoordelen hoe hol je hals is, door de 12e fret in te drukken en op enkele posities de hoogte van je snaren tov de frets te meten. Want kaarsrecht wil je hem toch niet hebben ? Maar ze spreken dan al gauw over afstanden kleiner dan een mm, heb niet meteen iets om dat mee te meten.

Het meest opvallende is toch dat mijn lage e-snaar momenteel alleen onzuiver klinkt als ik ze fret, misschien toch vanavond eens beluisteren waar het lawaai vandaan komt.
 
Back
Naar boven