AndroidHealthClinic

Glutamine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

KaLe

Mommy's little monster
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
26.154
Waardering
413
Lengte
1m69
Massa
95kg
Kun je Glutamine ook bij je maaltijden innemen? en moet het met vruchtensap? Zit nu in mijn cuttingsfase en die vruchtesap zijn ook weer suikers dus vandaar dat ik het (als het kan) liever met water inneem.

En welke doseringen moet ik nemen?

Ik weeg ong. 85 kg
 
Inname van Glutamine altijd met een koolhydraathoudende drank bv. Appelsap, druivensap, sportdrank enz..
Niet innemen met:melkprodukten,cola,koffie en aanverwante dranken.


In onderstaande tabel staat op een rijtje onder welke omstandigheden je iets aan Glutamine hebt.
En waarom dan wel?

Dosering

Dieet
Je lichaam verbrandt eiwit. Met extra Glutamine compenseer je dat. Je spieren blijven beter op volume en je kans op ziekte is minder.
3 - 10 gram per dag.

---------------------------------------
Trainingsdagen totaal 12 gram per dag:
-’s ochtends voor het ontbijt 4 gram
-direct na de training 4 gram
-’s avonds 15 min. voor slapen 4 gram

Hersteldagen totaal 10 gram per dag:
-’s ochtends voor het ontbijt 5 gram
-’s avonds 15 min. voor slapen 5 gram
---------------------------------------

Ziek
Je lichaam herstelt sneller van infecties. Zeker bij voedselvergiftiging werkt het goed.
3 - 5 gram per dag.

Zware anabolica
Als je zware testosteronkuren gebruikt, of groeihormoon, stijgt je behoefte aan Glutamine. Dat komt omdat onder die omstandigheden je lichaam stopt met de aanmaak van het aminozuur, en je dus alles uit je voeding moet halen. Door de anabole processen zou je behoefte wel eens zo hoog kunnen worden, dat je niet meer genoeg Glutamine uit je voeding kunt halen.
10 - 15 gram per dag.
 
Laatst bewerkt:
Niet met melkprodukten, en in je post workout shake dan? wanneer ik geld heb ga ik glutamine kopen, maar water shake lus ik niet.
 
Originally posted by CrocoDillon
Niet met melkprodukten, en in je post workout shake dan? wanneer ik geld heb ga ik glutamine kopen, maar water shake lus ik niet.

Gewoon opdrinken, levertjes das pas vies:D
 
Ik vind Glutamine te duur. En als het nou ook echt zichtbaar zou werken zou ik er wel eens over nadenken.
 
Zelf heb ik weinig gemerkt van die glutamine toen, dus daar begin ik niet meer aan....
 
okay, dan begin ik er ook niet aan... heb te weinig geld om te experimenteren
 
toch zou het op zijn minst als een soort EHBO-kofferje in huis moeten staan voor ziekte,stress enz.
 
glutamine moet je innemen op de nuchtere maag. Althans zo veel mogelijk nuchter. Je kunt nu eenmaal niet 2x nuchter zijn op een dag, als bodybuilder zijnde.

In andere gevallen helpt het gewoon bij de opname van de voeding, die je tot je neemt. Het zal dan moeten concurreren met de andere aminozuren die je naar binnen slikt.

Wat doe ik ?

Tijdens de training neem ik een flesje met glutamine en water. Het voorkomt dat je spiereiwit wordt aangesproken. De glutamine zal nu aangesproken worden.

Na de training doe ik nog wat bij mijn post-workout shake. Maar dat slechts ter verbetering van opname van de andere stoffen.
 
Ik heb het besteld van amerika voor 30€ per Kilogram..niet slecht, al zou ik het liever niet besteld hebben want ik denk dat het geldverspilling is.
 
Link?
 
Glutamine geldverspilling? Het staat in de bb wereld hoger als creatine qua waardering!
 
fully agreeing with Robin !!
 
Vind ik niet , creatine staat hoger gewaardeerd. Is ook honderden keren bewezen dat het werkt, en glutamine werkt enkel tijdens het cutten.
Als je genoeg eiwit eet dan krijg je voldoende glutamine binnen, en je lichaam maakt het zelf aan want het is geen essentieel aminozuur. Maw, gewoon goed eten!
 
Is er wezenlijk verschil tussen extra glutamine en de hoeveelheid die je al binnenkrijgt met shakes enzo? Want met shakes kom ik wel aan 5gr. per dag hoor...

Trouwens, dat het beter is als creatine is toch onzin?! Als je crea begint te nemen merk je duidelijk (en objectief meetbare) verbetering en er is geen discussie over, terwijl de meningen over glutamine serieus verdeeld zijn.
 
Originally posted by admin
Vind ik niet , creatine staat hoger gewaardeerd. Is ook honderden keren bewezen dat het werkt, en glutamine werkt enkel tijdens het cutten.
Als je genoeg eiwit eet dan krijg je voldoende glutamine binnen, en je lichaam maakt het zelf aan want het is geen essentieel aminozuur. Maw, gewoon goed eten!

hoezo maakt je lichaam iets aan wat niet essentieel is?

En ik heb trouwens ook weleens gelezen dat glutamine cel volumiserend werkt T...

heb je daar meer info over?
 
Studies tonen wel aan de glutamine veel voordelen heeft(o.a. eiwitsynthese), maar deze studies zijn niet gebasseerd op orale inname of er zijn personen gebruikt die ziek zijn(bijv. kanker). Beide gevallen zijn niet respresentatief voor bb.
Zou je glutamine bijv. via infuus binnenkrijgen dan krijg je: bloedbaan > spieren.
Bij orale inname zal er maar weinig van de glutamine de spieren echt bereiken, omdat er de glutamine dan meerdere fasen moet doorlopen: lever > vrije aminozuurpool > bloedbaan> spieren.
De vrije aminozuur pool is een soort opslagplaats waar zich de aminozuren bevinden. Deze opslagplaats veranderd van hoeveelheid nauwelijks, zodat het lichaam altijd snel beschikking heeft tot aminozuren. Alles wat je aan eiwitten(oraal) binnenkrijgt wordt geregeld door de lever. Dat wil dus zeggen dat de lever bepaald of een aminozuur naar de vrije aminozuurpool gaat of niet. Wanneer je gewoon genoeg eiwit eet dan bevat de aminozuurpool genoeg glutamine. Supplementeer je nu met glutamine dan heeft dit weinig nut, omdat de lever hier gewoon op reageert door de glutamine te oxideren. De aminozuurpool heeft geen glutamine nodig dus wordt het voor andere doeleinden gebruikt.
In tijde van grote stress zoals ziekte kan het wel van nut zijn, omdat er dan een 'tekort' is aan glutamine. Om nu toch de vrije aminozuurpool vol te houden zal er glutamine uit spier worden vrijgemaakt. Op dit moment werkt het extra supplementeren met glutamine spierbeschermend.
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Elmar
Inname van Glutamine altijd met een koolhydraathoudende drank bv. Appelsap, druivensap, sportdrank enz..
Niet innemen met:melkprodukten,cola,koffie en aanverwante dranken.


In onderstaande tabel staat op een rijtje onder welke omstandigheden je iets aan Glutamine hebt.
En waarom dan wel?

Dosering

Dieet
Je lichaam verbrandt eiwit. Met extra Glutamine compenseer je dat. Je spieren blijven beter op volume en je kans op ziekte is minder.
3 - 10 gram per dag.

---------------------------------------
Trainingsdagen totaal 12 gram per dag:
-’s ochtends voor het ontbijt 4 gram
-direct na de training 4 gram
-’s avonds 15 min. voor slapen 4 gram

Hersteldagen totaal 10 gram per dag:
-’s ochtends voor het ontbijt 5 gram
-’s avonds 15 min. voor slapen 5 gram
---------------------------------------

Ziek
Je lichaam herstelt sneller van infecties. Zeker bij voedselvergiftiging werkt het goed.
3 - 5 gram per dag.

Zware anabolica
Als je zware testosteronkuren gebruikt, of groeihormoon, stijgt je behoefte aan Glutamine. Dat komt omdat onder die omstandigheden je lichaam stopt met de aanmaak van het aminozuur, en je dus alles uit je voeding moet halen. Door de anabole processen zou je behoefte wel eens zo hoog kunnen worden, dat je niet meer genoeg Glutamine uit je voeding kunt halen.
10 - 15 gram per dag.

Kewl Ik leuk opgezocht en advies gegeven krijg ik hier een negatieve karma voor! Er is weer iemand grappig bezig! :p
 
Back
Naar boven