MuscleMeat

Glycogeenvooraad

Bezoekers in dit topic

Ik zit met een vraag en krijg er maar geen antwoord op. Het volgende

stel je hebt 3200 kcl nodig voor optimale spiergroei maar je eet 2 dagen bijvoorbeeld 2700 aan kcl met de juiste verhouding macro dus voldoende koolydraten. En je gylogeen voorraad zit zo goed als vol bij de dag dat je begint met 2 dagen minder eten van totaal 1000 kcl
Zou je lichaam dan die 1000 kcl aan energie halen uit je glycogenvooraad of is dit niet goed genoeg en heeft je lichaam altijd de koolydraten als energie nodig wat recent hebt gegeten en nog in je maag zit en direct uit je maag wordt gehaald ?

of zit het zo dat je lichaam ook gewoon met tekorten optimaal kan groeien zolang je glycogeenvooraad niet leeg is?
Denk dat je met jouw stats je allemaal geen zorgen moet maken over deze onzin die je niets op gaat leveren kusjes
 
Aanvullend: Maar die zijn wel (zo goed als) vol ondanks een dagje minder kcal.



Dacht dat daarbij juist werd beschreven dat positieve kcal balans niet nodig is voor het aanmaken van spiermassa. Gezien je die ook kunt winnen tijdens een tekort.. (wel invloed op testosteron trouwens) Er zal ook niet echt een acuut probleem met de energievoorraden zijn bij een dagje minder eten, gezien die voorraden (oftewel vet) zo'n tekort juist bufferen.
Met lage glycogeenvoorraad wordt mtor5 zodanig beïnvloed dat spiergroei geremd wordt. Staat hier ook ergens op het forum heel uitgebreid uitgelegd door Galen.

Het is niet zo dat je helemaal geen spieren kunt opbouwen, maar voor zover ik weet is het een grote balans. En met training, voldoende eiwit en algemeen voldoende eten duw je de balans meer richting spier opbouw. Over de hele dag zit je als je in balans bent even vaak in katabole als anabole staat. Als je dan in katabool ver verliest en in anabool spier opbouwt….

In de ideale situatie zou je in theorie dus kunnen afvallen en spier opbouwen. Dat gaat dan beiden dus vrij traag. En volgens mij is dat in de praktijk allemaal niet zo makkelijk. Daarnaast: hoe weet jij exact elke dag precies genoeg binnen te krijgen. Zo exact is het allemaal niet te berekenen.

Maargoed, meer theorie dan praktijk dus. Als je glycogeenvoorraad vol is, kun je makkelijker spieren opbouwen.

Gewoon hard trainen, goed eten en niet te veel janken 😭
 
Met lage glycogeenvoorraad wordt mtor5 zodanig beïnvloed dat spiergroei geremd wordt. Staat hier ook ergens op het forum heel uitgebreid uitgelegd door Galen.
Ah op die manier. Wat ik uit je vorige post citeerde ging over energietekort, dat is wel wat anders dan een lage glycogeenvoorraad bereiken. Waar je wel echt je best voor moet doen.

In een dag enkele kcal meer verbruiken dan innemen (energietekort) hoeft geen significante domper te zijn op muscle protein synthese, want gebufferd door verlies van vetmassa.

Het is niet zo dat je helemaal geen spieren kunt opbouwen, maar voor zover ik weet is het een grote balans. En met training, voldoende eiwit en algemeen voldoende eten duw je de balans meer richting spier opbouw. Over de hele dag zit je als je in balans bent even vaak in katabole als anabole staat. Als je dan in katabool ver verliest en in anabool spier opbouwt….

In de ideale situatie zou je in theorie dus kunnen afvallen en spier opbouwen. Dat gaat dan beiden dus vrij traag. En volgens mij is dat in de praktijk allemaal niet zo makkelijk. Daarnaast: hoe weet jij exact elke dag precies genoeg binnen te krijgen. Zo exact is het allemaal niet te berekenen.
Je hoeft het juist niet precies in balans te hebben er vind continu zowel spierafbraak als opbouw als vetverbanding en opslag plaats. De verhoudingen daarin bepalen aan het eind van de dag je netto winst of verlies per weefseltype. Als je in een 500 kcal tekort uitkomt heeft er gewoon de hele dag na trainen muscle proteïne synthese plaatsgevonden die netto winst kan hebben gegeven, terwijl je dat tekort aan vet netto verloor. Wat vaak verkeerd benoemd wordt als vet in spieren omzetten.

Bij extremen in spier- en vetmassa en kcal tekort wordt het natuurlijk moeilijker door de effectgrootte van die anabole en katabole processen. Als beginner met grote vetreserve zou ik niet verwachten minder spiermassa te kunnen winnen tijdens een klein kcal tekort.
 
Laatst bewerkt:
Ah op die manier. Wat ik uit je vorige post citeerde ging over energietekort, dat is wel wat anders dan een lage glycogeenvoorraad bereiken. Waar je wel echt je best voor moet doen.

In een dag enkele kcal meer verbruiken dan innemen (energietekort) hoeft geen significante domper te zijn op muscle protein synthese, want gebufferd door verlies van vetmassa.


Je hoeft het juist niet precies in balans te hebben er vind continu zowel spierafbraak als opbouw als vetverbanding en opslag plaats. De verhoudingen daarin bepalen aan het eind van de dag je netto winst of verlies per weefseltype. Als je in een 500 kcal tekort uitkomt heeft er gewoon de hele dag na trainen muscle proteïne synthese plaatsgevonden die netto winst kan hebben gegeven, terwijl je dat tekort aan vet netto verloor. Wat vaak verkeerd benoemd wordt als vet in spieren omzetten.

Bij extremen in spier- en vetmassa en kcal tekort wordt het natuurlijk moeilijker door de effectgrootte van die anabole en katabole processen. Als beginner met grote vetreserve zou ik niet verwachten minder spiermassa te kunnen winnen tijdens een klein kcal tekort.
Ja, we zeggen ongeveer hetzelfde. Ik denk dat de topic starter het allang kwijt is.
 
Ik zal het wat korte vragen Mijn vraag is heb ik net zoveel spiermassa wins als ik een keer 2 dagen bijvoorbeeld 500 kcl te weinig eet dan ideaal zou zijn als mijn gylogeenvoorraad vol is wat zeker wel 1500 kcl aan energie is en daar het tekort mee aanvult en daar dan die 1000 te kort uit word gehaald. Dan elke dag de ideale hoeveelheid te eten? Want die 3de dag eet k dan gewoon die 1000 tekort weer extra rn is mijn g-voorrraaad weer vol. Is dit ideaal?
 
Dat advies heb je toch al gehad? Ga gewoon trainen en goed eten. En niet zo moeilijk doen.
 
Waarom is je glycogeen voorraad leeg als je te weinig eet?

Oprechte vraag, ik heb geen idee hoe zoiets werkt.

Voor duursporters is het veel efficiënter een grotere mata van energie uit vet te halen, daar kan je veel meer energie mee meenemen, zelfs marathonlopers en ultralopers.
 
Ik zal het wat korte vragen Mijn vraag is heb ik net zoveel spiermassa wins als ik een keer 2 dagen bijvoorbeeld 500 kcl te weinig eet dan ideaal zou zijn als mijn gylogeenvoorraad vol is wat zeker wel 1500 kcl aan energie is en daar het tekort mee aanvult en daar dan die 1000 te kort uit word gehaald. Dan elke dag de ideale hoeveelheid te eten? Want die 3de dag eet k dan gewoon die 1000 tekort weer extra rn is mijn g-voorrraaad weer vol. Is dit ideaal?
Jij hebt dat artikel dat gelinked werd door Sparks niet nog gelezen hé ?
Daar staat je antwoord in.
 
Jij hebt dat artikel dat gelinked werd door Sparks niet nog gelezen hé ?
Daar staat je antwoord in.
Ik kom alleen op die gebruiker niet op die post kan je nog keer linken
 
Die 2 dagen later zie ik aan de weegschaal als ik veel of weinig ban die gylotgeenvoorraad heb gebruikt
Nee, dat kan je niet zien op de weegschaal.
Je kan het misschien zien als je gekakt hebt, maar je glycogeen is wat anders dan je poep.

Als ik bijvoorbeeld 3500 moet eten en een keer 2 dagen minder tijd heb of geen trek kan ik gewoon 2x 800 kcl minder eten.
Als jij twee dagen geen trek hebt, dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk als je het de derde dag moet inhalen. Er zijn zat andere manieren om te zorgen dat je wel dagelijks voldoende eet. Want zo te lezen gaat eten je sowieso niet makkelijk af.
 
Waarom is je glycogeen voorraad leeg als je te weinig eet?

Oprechte vraag, ik heb geen idee hoe zoiets werkt.

Voor duursporters is het veel efficiënter een grotere mata van energie uit vet te halen, daar kan je veel meer energie mee meenemen, zelfs marathonlopers en ultralopers.
Je glycogeenvoorraad gaat leeg als je weinig eet en ook weinig carbs. Als je veel cardio doet gaat die voorraad ook leeg. Van wandelen veel minder snel dan hardlopen, een interval training kan de boel al aardig uitputten. Je hebt ongeveer voor een uur of anderhalf glycogeenvoorraad. Maar dat is afhankelijk van de intensiteit. Hoe minder intensief hoe meer vet je relatief verbrandt. Op threshold nog net aeroob verbrand je relatief veel glycogeen.

Als je veel duursport doet leert je lichaam meer glycogeen opslaan en beter ver re verbranden, vooral ook door meer zuurstof op te nemen maar ook door meer mitochondria aan te maken, en deze effectiever te maken.

Omdat ik vaker hardloop verbrand ik met een rustig loopje vooral vet, waar een bodybuilder die cardio gaat daarvoor moet wandelen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat kan je niet zien op de weegschaal.
Je kan het misschien zien als je gekakt hebt, maar je glycogeen is wat anders dan je poep.


Als jij twee dagen geen trek hebt, dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk als je het de derde dag moet inhalen. Er zijn zat andere manieren om te zorgen dat je wel dagelijks voldoende eet. Want zo te lezen gaat eten je sowieso niet makkelijk af.
Moet jij nodig zeggen met dat kan je niet zien. Elke gram gylogheen zit 3ml water. Als je 1000 kcl aan voorraad verbruikt ben je 1 kilo lichte! Stel je eet altijd op onderhoud en je bent elke keer 75 Kilo en als je ineens 1000 kcl minder eet ben je 74 kilo! En als je 2000 kcl minder eet in 2 dagen ben je 73 kilo. Zo weet je trouwens ook of je genoeg hebt gegeten. Dit is ook de enige manier want je kan wel altijd je kcl telllen en weten hoeveel je binnen krijgt maar je weet nooit hoeveel je verbrand. Ja alleen door je gewicht te checken elke ochtend nadat je geplast en gepoept hebt
 
Dus jij drinkt, zweet, pist, poept, traint, slaapt, loopt (elke stap) elke dag evenveel en exact hetzelfde etc.
Alles heeft invloed invloed op je gewicht.
 
Dus jij drinkt, zweet, pist, poept, traint, slaapt, loopt (elke stap) elke dag evenveel en exact hetzelfde etc.
Alles heeft invloed invloed op je gewicht.
Dat schommelt 50-300 gram je hoeft het ook niet extact te weten toch?
 
Gytolgeen voorrraad zijn kilo’s
 
Trouwens, welkom, wat zijn je doelen?
 
Moet jij nodig zeggen met dat kan je niet zien. Elke gram gylogheen zit 3ml water. Als je 1000 kcl aan voorraad verbruikt ben je 1 kilo lichte! Stel je eet altijd op onderhoud en je bent elke keer 75 Kilo en als je ineens 1000 kcl minder eet ben je 74 kilo! En als je 2000 kcl minder eet in 2 dagen ben je 73 kilo. Zo weet je trouwens ook of je genoeg hebt gegeten. Dit is ook de enige manier want je kan wel altijd je kcl telllen en weten hoeveel je binnen krijgt maar je weet nooit hoeveel je verbrand. Ja alleen door je gewicht te checken elke ochtend nadat je geplast en gepoept hebt
Klopt wel ongeveer alleen je kunt beter niet op 1 dag kijken (of je moet echt gekke dingen met grote impact doen zoals marathons) maar de trend uit gemiddelden over de week en dan meerdere weken vergelijken.
 
Back
Naar boven