Trump dreigt Russische economie te torpederen als Poetin vredesdeal weigert
Als Vladimir Poetin een voorgestelde 30-daagse wapenstilstand met Oekraïne afwijst, dan dreigt Donald Trump ermee om de Russische economie kapot te maken. De Amerikaanse president zei woensdag dat de gevolgen voor Rusland “heel slecht” zouden zijn, al denkt hij dat het zo ver niet gaat komen.
Amerikaanse en Oekraïense onderhandelaars hebben dinsdag na urenlange onderhandelingen in Saoedi-Arabië een vergelijk gevonden over een staakt-het-vuren van dertig dagen. Het voorstel moet wel nog geaccepteerd worden door Rusland. En daar knelt mogelijk het schoentje.
Trumps uitspraken kwamen er nadat berichten opdoken dat Poetin een akkoord zou willen op de lange baan schuiven omdat het de vooruitgang van zijn troepen op het slagveld vertraagt. Inmiddels heeft Rusland ook drie bijkomende eisen voor een deal op tafel gelegd en is er ook een geheim document opgedoken waaruit zou blijken dat vrede voor 2026 absoluut geen optie is voor Rusland.
“Zoals je weet, heb ik altijd gezegd dat Oekraïne de moeilijkere partij zou kunnen zijn.”
Trump had eerder al gedreigd om zware economische sancties op te leggen aan Rusland wegens de aanhoudende beschietingen van Oekraïense steden.
“Er zijn dingen die je zou kunnen doen die niet leuk zijn, op financieel vlak”, vertelde de president aan journalisten in het Witte Huis. “Ik kan financieel dingen doen die heel slecht zouden zijn voor Rusland, verwoestend zelfs. Maar dat wil ik eigenlijk niet doen, omdat ik vrede wil.”