XXL Nutrition

Godwin met moslims (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

EricR

Superior Athlete
15 jaar lid
Lid geworden
15 nov 2002
Berichten
50.073
Waardering
2.589
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
15%
Iedere rechtgeaarde internetter kent de Wet van Godwin: 'naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met nazi's of Hitler tot één'. Zo is het maar net. Wie anno 2008 een discussie probeert te beslechten door de nazi's en hun ideologie erbij te slepen, heeft 'm 'automatisch' verloren.

Het laatste en meest bekende slachtoffer van een Godwin is natuurlijk Harry de Winter. In een advertentie op de voorpagina van de Volkskrant stelde hij de islamkritiek van Geert Wilders gelijk aan antisemitisme: 'Als Wilders hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu over Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme.'

Ja die is lekker. Zo kun je natuurlijk oneindig veel vergelijkingen maken. Bijvoorbeeld: 'Als Louis van Gaal "ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?" had geroepen tegen Joodse overlevenden van de Holocaust, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme'.

Hoe dan ook, hoongelach viel De Winter ten deel. Zijn val markeerde zo'n beetje het einde van de Godwin. Maar niet getreurd. Anno 2008 is de Godwin Nieuwe ST aan een onstuitbare opmars bezig. Met één belangrijk verschil. Werd de 'oude' Godwin voornamelijk gepraktiseerd door lieden ter linkerzijde van het politiek spectrum, de Godwin Nieuwe ST is daarentegen een dankbare discussietechniek in handen van rechts.


Een aantal voorbeelden, even voor het gevoel. Ik beperk me voor het gemak tot zomaar wat artikelen die de afgelopen tijd op Telegraaf.nl verschenen:
22 augustus. Een berichtje over de Spaanse huizenmarkt. De prijzen zijn gunstig, schrijft De Telegraaf. Dus wie een tweede huis in Spanje wil kopen, moet nu toeslaan. 150 reacties. De zevende reactie is een Godwin Nieuwe ST: Spanje? Goed idee want in Nederland "wonen strax alleen maar allochtonen met de hoofd religie Moslim, dankzij Balkenendee 1, 2 ,3 ,4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, dictatuur".


"Gratis parkeren voor gehandicapten" kopt Telegraaf.nl diezelfde dag. Een reaguurder vraagt zich af of dergelijke positieve discriminatie zomaar kan. En hopla, daar is de Godwin Nieuwe ST weer: "Maak je druk over de reisjes die criminele allochtonen op kosten van de overheid mogen maken, maar niet over deze zaak".

8 augustus. De Telegraaf meldt dat huisartsen, vooral ouderen, steeds vaker hun nachtdiensten uitbesteden. De zevende reaguurder (van de honderd) weet wel waarom: "veel allochtonen komen in het weekend met velen de huisarts post bezoeken."

Afgelopen maandag: 'Kleinzoon slaat oma halfblind', luidt de kop. Strekking van het artikel: de 18-jarige Roberto, zwaar aan de coke, is niet lief geweest voor zijn grootmoeder. Reaguurder Arthur uit Groningen plaatst dit familiedrama graag in een breder maatschappelijk kader: "Ik vrees met grote vreze dat we richting moslimstaat gaan."


Valt de wetmatigheid al een beetje op? Nog een paar dan.
3 september. De Vrouwencommissie van het Europees parlement vindt dat tv-reclames met daarin domme blondjes van de buis moeten. De spotjes zouden te vernederend zijn. Reaguurder nummer vijf: "help eerst al die vrouwen die worden onderdrukt door moslims."


19 juli. Minister Donner van Sociale Zaken speelt met het plan de pensioenleeftijd te verhogen van 67 naar 70 jaar. 1121 boze reacties maar liefst. Reaguurder nummer 2 weet direct hoe het zover heeft kunnen komen: "Alle reserves en verworvenheden hebben deze lieden verkwanseld aan de islam".

7 juli. Een filmpje van de Duitse voetballer Schweinsteiger. Na afloop van de verloren EK-finale probeert hij een journalist te woord te staan. Achter hem hossen Spaanse spelers in polonaise voorbij. Na wat voorspelbare reacties ("oh heerlijk dat die zwijnebesteiger zo belachelijk word gemaakt") is daar reaguurder Seb uit Breda. "Over moslims durven wij geen grapjes te maken maar Duitsers uitlachen kunnen we wel".

19 augustus. Telegraaf bericht dat in Spanje het stripalbum 'De roze Lotus', een coïtusparodie op het Kuifje-album De Blauwe Lotus, wordt verboden. En daar is ie al, reactie nummer 9: "Is de Islam ook in Spanje gekomen?"
De Godwin Nieuwe ST: het maakt niet uit waarover het nieuwsitem gaat - Moslims en de islam worden er hoe dan ook met de haren bij gesleept. Weer eens wat anders dan de nazi's.

Wie kan deze wetmatigheid in een mooie formule gieten? Graag posten in de comments. Ik sluit graag af met een welgemeend 'wat zouden al die reaguurders hierboven hebben geschreven wanneer ze in Hitler Duitsland hadden geleefd en internet tachtig jaar geleden al had bestaan?'
http://webwereld.nl/articles/52690/godwin-nieuwe-sT.html

Nederland was al een land van klagers natuurlijk maar dit soort voorbeelden beginnen bij absurdistisch te worden. Zijn er nou echt mensen zo gefascineerd door moslims dat ze bij iedere discussie daarover moeten beginnen? Of is het meer geobsedeerd?
 
Wie anno 2008 een discussie probeert te beslechten door de nazi's en hun ideologie erbij te slepen, heeft 'm 'automatisch' verloren.

Dit klopt helemaal niet, je hebt de discussie niet meteen verloren. Er moet alleen voorkomen worden dat de vergelijking te snel wordt gemaakt, zodat het niet aan kracht verliest. Soms kan een vergelijking met Nazi's wel terecht gemaakt worden.

The rule does not make any statement whether any particular reference or comparison to Hitler or the Nazis might be appropriate, but only asserts that one arising is increasingly probable. It is precisely because such a comparison or reference may sometimes be appropriate, Godwin has argued[4] that overuse of Nazi and Hitler comparisons should be avoided, because it robs the valid comparisons of their impact.
 
Het laatste en meest bekende slachtoffer van een Godwin is natuurlijk Harry de Winter. In een advertentie op de voorpagina van de Volkskrant stelde hij de islamkritiek van Geert Wilders gelijk aan antisemitisme: 'Als Wilders hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu over Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme.'

Ja die is lekker. Zo kun je natuurlijk oneindig veel vergelijkingen maken. Bijvoorbeeld: 'Als Louis van Gaal "ben ik nou zo slim of zijn jullie nou zo dom?" had geroepen tegen Joodse overlevenden van de Holocaust, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme'.

:roflol:

Ik vind het trouwens niet echt helemaal opgaan, deze Godwin wet van de moslims, hoewel ik het er wel mee eens ben dat die vergelijkingen vaak nergens op slaan.
 
Dit klopt helemaal niet, je hebt de discussie niet meteen verloren. Er moet alleen voorkomen worden dat de vergelijking te snel wordt gemaakt, zodat het niet aan kracht verliest. Soms kan een vergelijking met Nazi's wel terecht gemaakt worden.

Helemaal niet of niet helemaal?

Ik maak ook wel eens een opzettelijke Godwin vergelijking maar in feite is het natuurlijk een zwaktebod. Als er daadwerkelijk nazi praktijken vinden in de huidige tijd is een vergelijking op zijn plaats maar in de meeste gevallen gaat het nergens over en is het niet relevant voor de discussie. Dat is ook het geval bij nieuwsberichten waar het niet gaat over moslims maar waar sommige personen toch het woordje moslims binnen no time laten vallen.
 
Helemaal niet of niet helemaal?

Ik maak ook wel eens een opzettelijke Godwin vergelijking maar in feite is het natuurlijk een zwaktebod. Als er daadwerkelijk nazi praktijken vinden in de huidige tijd is een vergelijking op zijn plaats maar in de meeste gevallen gaat het nergens over en is het niet relevant voor de discussie. Dat is ook het geval bij nieuwsberichten waar het niet gaat over moslims maar waar sommige personen toch het woordje moslims binnen no time laten vallen.

Je kan je wel druk maken over het verloop van discussies op internet maar kijk eerst eens naar al die wijken die door moslims worden overgenomen! En als je tegen Joodse Holocaust overlevenden zou zeggen dat je ook wel eens de nazi's gebruikt om een punt te maken dan was je allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme!!

Sorry ik kon het niet laten. j/k :roflol: :D
 
Neem de discussie van de fascistische ideologie islam, oude en nieuwe Godwin hand in hand. Het is niet helemaal onzin Het fascisme vereert machtsvertoon en het gebruik van geweld, in zoverre dat is gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde. De ideologie islam, de koran zelf impliceert dit wel degelijk. Toch zijn er vele andere karakteristieken van fascisme die echt niet kloppen in relatie tot de islam en toch wordt de ouderwetse Godwin en de nieuwe in een adem genoemd alsof dat geloofsboek an sich niet verwerpelijk genoeg is ??? http://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Neem ook dit soort afbeeldingen, Godwin senior en junior weer hand in hand. Maar veel erger vind ik dat ze de Godwins niet houden bij de ideologie, maar doortrekken naar de mensen, de moslims. Moslims lijden veel meer onder het juk van dat geloofsboek dan wij niet moslims. Naar mensen past medemenselijkheid en geen Godwin.

en de Webwereld vergeet de eerste wet van Lucas, elke echte internetter moet ook die wel kennen.
 
Neem de discussie van de fascistische ideologie islam, oude en nieuwe Godwin hand in hand. Het is niet helemaal onzin Het fascisme vereert machtsvertoon en het gebruik van geweld, in zoverre dat is gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde. De ideologie islam, de koran zelf impliceert dit wel degelijk. Toch zijn er vele andere karakteristieken van fascisme die echt niet kloppen in relatie tot de islam en toch wordt de ouderwetse Godwin en de nieuwe in een adem genoemd alsof dat geloofsboek an sich niet verwerpelijk genoeg is ??? http://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Neem ook dit soort afbeeldingen, Godwin senior en junior weer hand in hand. Maar veel erger vind ik dat ze de Godwins niet houden bij de ideologie, maar doortrekken naar de mensen, de moslims. Moslims lijden veel meer onder het juk van dat geloofsboek dan wij niet moslims. Naar mensen past medemenselijkheid en geen Godwin.

en de Webwereld vergeet de eerste wet van Lucas, elke echte internetter moet ook die wel kennen.

Interessante observatie :D
Maar de eerste wet van Lucas kende ik nog niet. Tachtig procent van de mensen die reageren op weblogs zijn mongolen?
 
Interessante observatie :D
Maar de eerste wet van Lucas kende ik nog niet. Tachtig procent van de mensen die reageren op weblogs zijn mongolen?

Heel goed BuilderB maw, 80% van de mensen op weblogs die roept maar wat, laat zich opfokken door redactieleden als op GeensT, de waan van de dag...geen enkele notie van wat ze schrijven. Vraag maar eens door over de Godwin, dan blijkt meestal ook dat ze van WOII ook geen kaas gegeten hebben, laat staan van de islam. En schrijvers zoals nu in webwereld die pikken altijd een paar uit die groep van 80% en bewijzen daar hun gelijk mee. Terwijl als je kijkt naar bijvoorbeeld GS, de kleine vaste kern gewoon goed kan discussiëren, vooral in de avonduren en in de nacht.
 
das hoax..
 
Back
Naar boven