MuscleMeat

Goed leeftijd om te boksen

Bezoekers in dit topic

TaylanM

Novice
Lid geworden
5 dec 2012
Berichten
8
Waardering
6
Lengte
1m64
Massa
63kg
Hallo,

Ik ben Taylan en ik ben 16 jaar (introductie, omdat ik nieuw ben op de forum :p), sinds kort vind ik boksen een zéér interessant vechtsport en wil er graag aan beginnen. Wat de mensen om mij heen mij sinds mijn jeugd adviseren, helaas zag ik er toen niet zo veel in. Mijn vader zegt dat ik hier wel gebouwd voor ben en denkt dat ik hier wel talent voor heb. Alleen mijn vraag is: Is het te laat voor mij als 16 jarige om te beginnen? Natuurlijk snap ik dat ik wel gewoon kan meetrainen, maar is het te laat om wedstrijden te spelen en is het wel haalbaar door te trainen, trainen en trainen? Ik heb zelf totaal geen ervaring als het gaat om vechten, Ik doe wel 3 jaar Wing Chun (kung fu style) waar we aan het eind van de training altijd sparren, maar dat kun je nog geen echte ervaring noemen natuurlijk...

Alvast bedankt voor jullie aandacht! :D
 
in mijn club mocht je maar bij de "volwassenen" op 16 jaar beginnen dus ik zou me geen zorgen maken.

Luister goed naar je trainer ivm wedstrijden, hij moet je beoordelen of je er klaar voor bent.

Wing Chun heeft wel iets van overdracht naar boxen maar de techniek/stance in boxen is helemaal anders.
 
Jongens als Valentijn Overeem bv zijn rond die leeftijd begonnen. Jongen uit het team van mijn zoon ook, die is nu 20 en A-vechter(kickboksen). Joop Kasteel(MMA) begon op zijn 28e en schopte het tot wereldkampioen. Dus ja hoor kan nog. Denk wel dat als je op latere leeftijd begint en iets wilt bereiken talent onontbeerlijk is maar ach...dat is het altijd.
 
M'n neefje is 17 jaar en traint al 2 jaar. Niks mis mee volgens mij
 
kan zeker nog iemand waarmee ik mma train is op zn 17e begonnen en nu 20 en bijna prof vechtet. dus als je talent hebt en hard traint gaat het zeker lukken.(die jonge trainde wel meer dan 3uur per week dus met 1uur bijv gaat het wel langer duren dus lekker veel trainen)
 
kan zeker nog iemand waarmee ik mma train is op zn 17e begonnen en nu 20 en bijna prof vechtet. dus als je talent hebt en hard traint gaat het zeker lukken.(die jonge trainde wel meer dan 3uur per week dus met 1uur bijv gaat het wel langer duren dus lekker veel trainen)


Met 1 uur per week ga je nooit op wedstrijd niveau komen :rolleyes:,
3 uur per week was bij mij standaard (Di & Do-avond), dan trainde ik zaterdags nog mee met de 'wedstrijd jongens'.
heb dit bijna 6 jaar gedaan..


edit: moet trouwens wel ff erbij vermelden dat ik Thaiboksen heb gedaan, niet 'gewoon' boksen.
 
Laatst bewerkt:
Wil je echt per se boksen? of lijkt kickboksen je ook wel wat?
want als bokser zul je het waarschijnlijk nooit ver schoppen, niet omdat je er misschien niet goed in zult zijn. Maar domweg omdat Nederland geen boksland is zoals bijvoorbeeld Duitsland. Ik heb zelf 6 jaar gebokst en ik ben met 1 wedstrijd NL kampioen geworden omdat er te weinig boksers waren :-P daarom boksen veel Nederlanders in Duitsland. af en toe heb je wel is een bokswedstrijd in NL maar niet echt bijzonder.

Google maar is Peter mullenberg met hem trainde ik vroeger op de club, die jongen is wereldkampioen militair boksen in middengewicht klasse. maar omdat NL geen boksland is lukt het hem maar niet om zich te kwalificeren voor olympische spelen. dat komt omdat het een jurysport is en NL niet belangrijk is als boksland. Als je een beetje goeie kickbokser bent kan je een leuke cent verdienen! een goeie bokser verdiend in NL niks dan moet je in Duitsland gaan boksen.

Mocht je toch echt willen gaan boksen en je in de buurt van Apeldoorn woont zou ik naar boksclub ABCC gaan daar geeft Ex bondscoach Hennie van bemmel training

www.boksclub-abcc.nl

Succes ermee!
 
Wil je echt per se boksen? of lijkt kickboksen je ook wel wat?
want als bokser zul je het waarschijnlijk nooit ver schoppen, niet omdat je er misschien niet goed in zult zijn. Maar domweg omdat Nederland geen boksland is zoals bijvoorbeeld Duitsland. Ik heb zelf 6 jaar gebokst en ik ben met 1 wedstrijd NL kampioen geworden omdat er te weinig boksers waren :-P daarom boksen veel Nederlanders in Duitsland. af en toe heb je wel is een bokswedstrijd in NL maar niet echt bijzonder.

Google maar is Peter mullenberg met hem trainde ik vroeger op de club, die jongen is wereldkampioen militair boksen in middengewicht klasse. maar omdat NL geen boksland is lukt het hem maar niet om zich te kwalificeren voor olympische spelen. dat komt omdat het een jurysport is en NL niet belangrijk is als boksland. Als je een beetje goeie kickbokser bent kan je een leuke cent verdienen! een goeie bokser verdiend in NL niks dan moet je in Duitsland gaan boksen.

Mocht je toch echt willen gaan boksen en je in de buurt van Apeldoorn woont zou ik naar boksclub ABCC gaan daar geeft Ex bondscoach Hennie van bemmel training

www.boksclub-abcc.nl

Succes ermee!

Dankjewel! Ja ik wil zeker echt boksen.. De reden hiervoor is dat ik boksen zelf gewoon mooi vind, ik vind het iets hebben wat bijvoorbeeld kickboksen niet heeft. Ook natuurlijk dat ik klein ben qua lengte en korte armen heb, is boksen meer geschikt dan kickboksen of thaiboksen.

Maar bedankt voor het advies, en ik zal zeker nog eens goed kijken naar dat je zei dat Nederland geen boksland is..
 
Nederland geen boksland? Waarom zou dit jou weerhouden om te gaan boksen? Als iedereen zo zal blijven denken, wanneer zou nederland succes kunnen boeken in het boksen?
 
Nederland is een prima boksland!
Je moet wellicht wat verder reizen voor een match maar dat brengt de nodige spanning mee.

Ook natuurlijk dat ik klein ben qua lengte en korte armen heb, is boksen meer geschikt dan kickboksen of thaiboksen.
Dit is een beetje een onzinnige argument.
Vaak zul je tegen mensen van de zelfde lengte moeten, of je moet vrij stevig zijn (in spier of vet).
Korte armen en thai boksen, zie je de combo's al voor je met je elleboog en jabs?

16 Jaar is prima, ik ben op me 15e begonnen en dat heeft zich prima ontwikkeld.

15-17 boksen
17-20 Kickboksen
20-xx MMA

Gewoon veel trainen, zien wat je uiteindelijk wilt gaan doen!
 
Nederland geen boksland? Waarom zou dit jou weerhouden om te gaan boksen? Als iedereen zo zal blijven denken, wanneer zou nederland succes kunnen boeken in het boksen?

Nederland is een prima boksland!
Je moet wellicht wat verder reizen voor een match maar dat brengt de nodige spanning mee.


Dit is een beetje een onzinnige argument.
Vaak zul je tegen mensen van de zelfde lengte moeten, of je moet vrij stevig zijn (in spier of vet).
Korte armen en thai boksen, zie je de combo's al voor je met je elleboog en jabs?

16 Jaar is prima, ik ben op me 15e begonnen en dat heeft zich prima ontwikkeld.

15-17 boksen
17-20 Kickboksen
20-xx MMA

Gewoon veel trainen, zien wat je uiteindelijk wilt gaan doen!

Eens met bovenstaande. Kickboksen is ook geen grote sport hier. Rij me de tiktak met mijn zoon om op niveau les te krijgen.
Zag laatst een uitslag ergens van bokskampioenschappen en dat waren aardig wat partijen.
Op de donderdag geeft Harry Buitenhuis bij 1 van de teams van mijn zoon boksles. Erg leuk, leerzaam en goede training. Weet niet waar hij verder nog training geeft, dacht ooit eens Arnhem gehoord te hebben, maar de man heeft 100+ partijen gebokst. Niet de eerste de beste in ieder geval.
 
Hoe eerder hoe beter.. ligt ook een beetje aan wat je ermee wilt bereiken ofc ^^
 
ps taylan, waar woon je als ik vragen mag? ben van mening dat er genoeg trainers zijn die je de basis kunnen leren van deze schitterende sport ;-)
 
Eens met bovenstaande. Kickboksen is ook geen grote sport hier. Rij me de tiktak met mijn zoon om op niveau les te krijgen.

Kickboksen geen grote sport in NL ???

We hebben de beste kickboksscholen te wereld! Amerikanen zijn er jaloers op.
 
Kickboksen geen grote sport in NL ???

We hebben de beste kickboksscholen te wereld! Amerikanen zijn er jaloers op.

Begrijp dat het een beetje raar klinkt maar is zo, vergelijk het eens met een sport als voetbal? In schubbek*tteveen heb je al zo 3 voetbalverenigingen als je een goede kickboksschool vind in een straal van 30km dan heb je geluk. In de leeftijd van mijn zoon is er op de 3 scholen waar hij traint of getraind heeft geen enkele gelijkwaardige trainingspartner en dat zijn toch niet de eerste de beste gyms. Dus ja dan vind ik het een kleine sport. Wil niet zeggen dat we hier niet de meeste kennis hebben en de beste kickboksers ter wereld want dat staat buiten kijf. Wij rijden naar het ene team 40km heen en terug en naar het andere zelfs 80km heen en weer terug. Als het een grote sport zou zijn dan hadden we het dichterbij kunnen krijgen.
 
Dan moet je beter zoeken hoor. Ben zelf muay Thai instucteur in delft en daar zitten alleen al 3 MT gyms. Die alle op lekker niveau mee draaien. En vaak zat wedstrijden hebben.
Misschien dat het in de minder bevolkte gebieden minder aan de orde is.
En TS, als je indd echt wedstrijden wilt gaan doen kan je beter kijken voor Thai boksen.
Bij ons lopen ook boksers, die MT wedstrijden draaien om op wedstrijd niveau te blijven.
 
Dan moet je beter zoeken hoor. Ben zelf muay Thai instucteur in delft en daar zitten alleen al 3 MT gyms. Die alle op lekker niveau mee draaien. En vaak zat wedstrijden hebben.
Misschien dat het in de minder bevolkte gebieden minder aan de orde is.
En TS, als je indd echt wedstrijden wilt gaan doen kan je beter kijken voor Thai boksen.
Bij ons lopen ook boksers, die MT wedstrijden draaien om op wedstrijd niveau te blijven.

Zeker..in het westen zit meer maar Deventer vind ik niet echt een dunbevolkt gebied.:)
Als jullie een jongetje hebben van 9 op goed niveau en die ook verder wil dan zouden wij graag maandelijks met hem willen trainen. Bv 1 zaterdag in de maand. Kan mooi centraal in Amersfoort.
Btw...in Deventer heb je er ook 3 maar van een niveau waar we geen drol aan hebben.
 
Laatst bewerkt:
ps taylan, waar woon je als ik vragen mag? ben van mening dat er genoeg trainers zijn die je de basis kunnen leren van deze schitterende sport ;-)

Ik woon in Tilburg, in Noord-Brabant...
Ik baal er dus ook van dat het te ver is om naar Apeldoorn te reizen, of Amersfoort (reclame bovenaan pagina - Fight & Power Academy)... De enige manier om dus echt wat te bereiken voor mij is echt hard trainen. En ik geloof dat ik daar goed gemotiveerd voor ben. Er gaat geen minuut voorbij dat ik niet aan boksen of trainen denk (wat dus best lastig is in de les op school). Dus dacht ik een maand geleden, dat ik niet moest denken, maar doen. Toen ben ik begonnen met hardlopen, touwtjespringen en eigenlijk die kleine oefeningen zoals Opdrukken etc.

Ik geloof er zelf in dat ik dit wel kan, en nadat ik er flink over nagedacht te hebben begint mijn wil ook te groeien... Ik investeer steeds meer vrije tijd aan trainen en begin trainen zelfs leuk te vinden..
 
Laatst bewerkt:
Is wel klote dat je zo ver moet reizen idd.. Weg uit de middle of nowhere dus en naar Amsterdam verhuizen! Nee grap, kijk wat het is kickboksen is een keiharde sport natuurlijk, niet veel 9jarigen die dit aankunnen en zeker niet op het niveau dat jij je zoon wilt laten draaien. Logisch dus, dat zal ook niet veranderen, er zijn voor de meeste 9jarigen nu eenmaal leukere sporten om te beoefenen (vanuit hun optiek) en weinig ouders die hun kind hier op zullen zetten. Maar ik dacht in eerste instantie dat je vergeleken met andere landen bedoelde, vandaar de reactie.

Ik begrijp dat hij jong is en dat bij de meeste scholen training vanaf 8 jaar is, de kans dat er na dat jaartje beetje niveau is is logischer wijs niet groot maar ik zie het bij de teams in alle leeftijden. Vandaar dat ik zei dat het kleine sport is. Amsterdam? Daar kom ik van orgine vandaan, 2 hoog achter in oost. Nee ga liever niet terug.:)

Ik woon in Tilburg, in Noord-Brabant...
Ik baal er dus ook van dat het te ver is om naar Apeldoorn te reizen, of Amersfoort (reclame bovenaan pagina - Fight & Power Academy)... De enige manier om dus echt wat te bereiken voor mij is echt hard trainen. En ik geloof dat ik daar goed gemotiveerd voor ben. Er gaat geen minuut voorbij dat ik niet aan boksen of trainen denk (wat dus best lastig is in de les op school). Dus dacht ik een maand geleden, dat ik niet moest denken, maar doen. Toen ben ik begonnen met hardlopen, touwtjespringen en eigenlijk die kleine oefeningen zoals Opdrukken etc.

Ik geloof er zelf in dat ik dit wel kan, en nadat ik er flink over nagedacht te hebben begint mijn wil ook te groeien... Ik investeer steeds meer vrije tijd aan trainen en begin trainen zelfs leuk te vinden..

Ontopic...wat body2 zegt. Het gaat in eerste instantie nog om de basis principes. Er vanuitgaande dat je nog een fiets hebt en niet ver kan reizen zou je die basis principes best in een stad als Tilburg moeten kunnen vinden. Als ik Google op boksles Tilburg kom ik toch een 3-tal opties voor je tegen. Heb je daar al naar gekeken?

Edit..Je zou ook de thai en kickboksscholen kunnen benaderen of er ook aparte bokslessen gegeven worden, dat gebeurt net als waar mijn zoon oa traint vaker. Zie tijdens die lessen bv mensen die alleen met de bokslessen meedoen.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in Tilburg, in Noord-Brabant...
Ik baal er dus ook van dat het te ver is om naar Apeldoorn te reizen, of Amersfoort (reclame bovenaan pagina - Fight & Power Academy)... De enige manier om dus echt wat te bereiken voor mij is echt hard trainen. En ik geloof dat ik daar goed gemotiveerd voor ben. Er gaat geen minuut voorbij dat ik niet aan boksen of trainen denk (wat dus best lastig is in de les op school). Dus dacht ik een maand geleden, dat ik niet moest denken, maar doen. Toen ben ik begonnen met hardlopen, touwtjespringen en eigenlijk die kleine oefeningen zoals Opdrukken etc.

Ik geloof er zelf in dat ik dit wel kan, en nadat ik er flink over nagedacht te hebben begint mijn wil ook te groeien... Ik investeer steeds meer vrije tijd aan trainen en begin trainen zelfs leuk te vinden..

zoek eens Quality Sport Centre. prima sportschool om te trainen, doen ook mee aan wedstrijden etc. daarnaast een prima trainer.
 
Back
Naar boven