XXL Nutrition

Goed of fout? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mana560

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
12 jan 2003
Berichten
14
Waardering
0
ik ben sinds kort weer 5 dagen per week aan het trainen, maar vroeg me af of het nu wel verstandig om bijvoorbeeld 2x borst (zondag + woensdag) in mijn schema te plaatsen... worden zo mijn borstspieren (en triceps) overbelast of kunnen ze dat wel aan? Meestal doe ik zo'n 6-7 setjes per keer (3-4 plat, 3-4 schuin).
 
Lijkt me zekers niet verstandig. je kan beter in een training per week je borst maximaal aanpakken ipv twee maal per week.
post je schema eens dan zullen we ns kijkne wat we ermee kunnen;)
 
je kan makkelijk je borst 2 x in de week trainen.. je moet even voor jezelf kijken of dat wel relevant is... daar bedoel ik mee... laat je spieren nakijken door iemand die wat ervaren mee is en laat hem bepalen welke spieren achter liggen.

als bv je borst en triceps achter liggen.. zou je die 2x in de week kunnen trainen en de andere spieren 1x zodat ze ongeveer gelijk komen na een bepaalde tijd.

je moet hierbij wel opletten dat je je borst dus goed laat rusten en je schouders + borst op dezelfde dag traint want die spieren liggen heel dicht opelkaar en je gebruikt ze ook allebei als je borst of schouder oefeningen aan t doen bent.

dus je zou dus bv:

maandag:
borst+schouders + buik of onderarmen
en vrijdag bv dan weer je schouders + buik kunnen doen...

en zo kun je dat dus ook doen met bv.. je triceps of je biceps als die achter liggen...

btw doe jij maar 2 oefeningen met 3-4 setjes? 1 schuin en 1 plat?
dat is veelste weinig. ik adviseer je om naast die 2 oefeningen nog 2 oefeningen bij te pakken: bijv. flys voor de zijkant van de borst en closed grip benchpress voor de binnenkant borstspier (krijg je zon duidelijke scheiding tussen je borste)
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Frenkpie
closed grip benchpress voor de binnenkant borstspier (krijg je zon duidelijke scheiding tussen je borste)

zal Kale blij mee zijn:D

maar vind jij dat verstandig, dat 2x trainen van achterliggende spiergroep. Vind bij mij dat schouders achterliggen maar die train ik maar eenmaal per week met voldoende rust ertusssen. onvoldoende herstel ligt toch snel op de loer, hoe je je schema ook indeelt

Originally posted by Frenkpie
maandag:
borst+schouders + buik of onderarmen
en vrijdag bv dan weer je schouders + buik kunnen doen...

maandag zijn de schouders zeker niet voldoende hersteld van de vrijdagworkout, laat staan dat ze kunnen groeien in dat weekend
 
1 x per week is voldoende en herstellen ze ook voldoende, geringer risico om overtraind te raken.
 
Originally posted by dandyman

maandag zijn de schouders zeker niet voldoende hersteld van de vrijdagworkout, laat staan dat ze kunnen groeien in dat weekend

jawel hoor.. als jij bijv. vrijdag avond je schouders+ borst traint.. en dan maandag avond weer gaat trainen heb je ongeveer 72 uur rust gehad. en dat is voldoende om voldoende te herstellen :)


maar vind jij dat verstandig, dat 2x trainen van achterliggende spiergroep. Vind bij mij dat schouders achterliggen maar die train ik maar eenmaal per week met voldoende rust ertusssen. onvoldoende herstel ligt toch snel op de loer, hoe je je schema ook indeelt

ja ik vind dat heel verstandig, heb het zelf ook gedaan en het heeft goed gewerkt ! (met mijn borst + bovenkant schouders). goed eten is hierbij natuurlijk heel belangrijk.. maar dat is het altijd...

voldoende rust is er echt wel.... als je t maandag en dan vrijdag weer traint zal je zeker wel genoeg rust hebben gehad. 48 - 72 uur rust heeft je spieren nodig om te herstellen. behalve je abs. die kan je bijna elke dag trainen.
 
maar herstel is toch geen groei?
 
Originally posted by mana560
ik ben sinds kort weer 5 dagen per week aan het trainen, maar vroeg me af of het nu wel verstandig om bijvoorbeeld 2x borst (zondag + woensdag) in mijn schema te plaatsen... worden zo mijn borstspieren (en triceps) overbelast of kunnen ze dat wel aan? Meestal doe ik zo'n 6-7 setjes per keer (3-4 plat, 3-4 schuin).

het kan, alleen moet je je schema wat 'periodiseren' dit wil zeggen, het is best andere oefeningen te gebruiken en niet op dezelfde intensiteit trainen. als je dit slim doet zal je je spieren niet overbelasten. integendeel ze zullen zich aanpassen (duh).
 
Originally posted by dandyman
Lijkt me zekers niet verstandig. je kan beter in een training per week je borst maximaal aanpakken ipv twee maal per week.
post je schema eens dan zullen we ns kijkne wat we ermee kunnen;)

dat is het probleem met veel mensen ook. ze doen altijd hetzelfde en beulen hun spieren altijd af tot het maximum. maar dit is in tegenstrijd met o.a. het GAS principe. verder stelt het SAId principe ook dat niet iedereen hetzelfde is en (tot een zekere mate) anders reageert.

soms moet je iets langer wachten tot je iets opnieuw kan trainen, soms niet. dit hangt dan weer af van verschillende variabelen. bvb, grotere spieren herstellen trager dan kleinere (er is hier iemand die zijn benen om de 8 à 10 dagen traint, en zijn armen om de 3 à 5 dagen); Witte spiervezels herstellen trager dan rode spiervezels (dus personen/spieren met meer rode spiervezels kunnen een extra training aan), etc etc.

dus het is niet 'beter' je borst maximaal aan te pakken ipv 2x per week. het kan heel goed werken. who won't try can't know.
 
Originally posted by Frenkpie
flys voor de zijkant van de borst en closed grip benchpress voor de binnenkant borstspier (krijg je zon duidelijke scheiding tussen je borste)

ik ga me hier niet kwaad maken maar ik begin het kalmpjes aan beu te worden dat zo'n onnozele gekkemansfabeltjes nog altijd blijven bestaan terwijl ze 100.00 keer al werden weerlegd!

een spier is een spier. je kan NIET (lees goed, NIET) bepalen welk bepaal deel van je spier je gaat stressen. het kan NIET. je spier trekt samen en ontspant zich over haar gehele lengte! die duidelijke scheiding komt er alleen door meer massa in je hele spier of door aanleg (heeft te maken met peesaanhechting).
 
Originally posted by Riki
1 x per week is voldoende en herstellen ze ook voldoende, geringer risico om overtraind te raken.

ik zou het omgekeerde beweren, altijd balls to the walls gaan en wachten tot je cns herstelt is (terwijl je spieren dat al zijn), die combinatie is IMO op termijn vertragend voor je vooruitgang. agreed, als je nu 5x per week op eenzelfde spier balls to the walls gaat, ontstaat de kans dat je kan overtrainen. maar zoals ik al eerder zei, het hoeft niet altijd BttW te zijn. periodiseren is op termijn veel beter en gezonder.
 
Originally posted by dandyman
maar herstel is toch geen groei?

ik ben geneigd jawel te zeggen.

je spier herstelt door zich onmiddellijk te aanpassen.

ik denk niet dat je spier eerst herstelt tot wat ze vroeger (voor de training) was, en DAN pas begint met 'he kijk zal ik nu maar es de rest sterker maken.'

je spier is eenmaal hersteld wanneer ze zich heeft aangepast (op welke manier ook).

maar dit hoeft ZEKER geen week te duren (ik zeg weer, HOEFT niet, het kan. hangt weer af van verschillende factoren). meestal rusten sommige mensen te lang.
 
Originally posted by Spike


ik ga me hier niet kwaad maken maar ik begin het kalmpjes aan beu te worden dat zo'n onnozele gekkemansfabeltjes nog altijd blijven bestaan terwijl ze 100.00 keer al werden weerlegd!

een spier is een spier. je kan NIET (lees goed, NIET) bepalen welk bepaal deel van je spier je gaat stressen. het kan NIET. je spier trekt samen en ontspant zich over haar gehele lengte! die duidelijke scheiding komt er alleen door meer massa in je hele spier of door aanleg (heeft te maken met peesaanhechting).


ow dus jij wilt zeggen dat wanneer je gaat bankdrukken dat je je bovenkantborst spier zeker zoveel belast als t midden van je borst?

lijkt me niet hoor ! je gehele borstspier zal natuurlijk meebewegen, maar je kan bepaalde delen van de borstspier harder later werken dan andere delen van de spier (lijkt me logisch)

als dat niet zo is zou je bovenkant borst toch evenveel groeien als je onderkant borst wanneer je alleen oefeningen doet die gericht zijn voor t trainen van de onderkantborst.

je hebt dus deels gelijk dat je NIET alleen één deel van je borstspier kan stressen, maar je kan wel zo trainen dat je een bepaald deel van de spier méér laat stressen
 
Ja maar hij had het over de lengte van een spier en jij over de breedte. Het gaat om het vezelverloop, je kan alleen dat niet in stukken verdelen... dus niet binnenkant en zijkant. Maar wat jij zegt boven en onderkant kan wel, dat ligt aan de aanhechting en vezelverloop.
 
Okee ik las ergens net dat herstel geen groei is. Mij is altijd verteld dat je spieren juist groeien in je rust (herstel) en niet tijdens je training. Dus dan is het toch wel dat een goed herstel groei van je spieren betekend?
 
Originally posted by Ryu
Okee ik las ergens net dat herstel geen groei is. Mij is altijd verteld dat je spieren juist groeien in je rust (herstel) en niet tijdens je training. Dus dan is het toch wel dat een goed herstel groei van je spieren betekend?

dat was mijn uitspraak en waar ik op doelde is dat zodra je getraind hebt de spier niet meteen herstelt, maar eerst herstelt van de werkzamheden en zich geleidelijk gaat aanpassen aan nieuwe kracht die er op zal worden uitgeoefend. Zodoende doel ik dus, vraag ik dus, dat welke vorm dan ook van 2 x per week geen optimale groei oplevert.

tuurlijk weet ik dat spieren niet op de sportschool groeien maar in de rust die darop volgt. Maar ik dacht altijd eerst herstel en gedurende dat herstel begint t groeiproces waarna je vervolgens op een punt komt dat de spier optimaal hertseld is en dan iets meer tijd nodig heeft om optimaal te groeien.
En dit neemt in mijn ogen meer tijd in beslag dan een paar dagen.
 
ik heb nog een vraagje over die flys: is het normaal dat je dan spierpijn in je schouders krijgt (achter)? of doe ik het dan verkeerd?
 
Originally posted by Frenkpie



ow dus jij wilt zeggen dat wanneer je gaat bankdrukken dat je je bovenkantborst spier zeker zoveel belast als t midden van je borst?

lijkt me niet hoor ! je gehele borstspier zal natuurlijk meebewegen, maar je kan bepaalde delen van de borstspier harder later werken dan andere delen van de spier (lijkt me logisch)

als dat niet zo is zou je bovenkant borst toch evenveel groeien als je onderkant borst wanneer je alleen oefeningen doet die gericht zijn voor t trainen van de onderkantborst.

je hebt dus deels gelijk dat je NIET alleen één deel van je borstspier kan stressen, maar je kan wel zo trainen dat je een bepaald deel van de spier méér laat stressen

Je borst spieren betaan uit een bovenste en onderste gedeelte.... maar niet uit een binnenste.
bovenste:
9iEfDYyQVRYUYPwtcsMcJDyl_oIoX1BD.gif

onderste:
9iEfDYyQVRYUYPwtcsMcJDyl_oIoX1BD.gif


En over herstel, ligt er dus maar aan hoe je het bekijkt, maar ik denk dat een spier zich inderdaad eerst zijn beschadigde vezels herstelt om daarna te groeien.... overcompensatie. Maar als je dat geheel hertelt noemt dan is dat herstel. Maar noway dat een spier helemaal hersteld (en/of gegroeid) is na 72 uur, niet als je maximaal traint.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zoals ik al zei in mijn vorige post, dit is niet in steen geschreven. daar kleinere spieren sneller herstellen dan grotere en niet alle training even 'afbrekend' is. en daar de borstspier een redelijke kleine spier is...

ook weer het hangt af van persoon tot persoon, dus experimenteren en variëren is de boodschap! :)
 
Back
Naar boven