AndroidHealthClinic

PPLUBLB > te hoog gegrepen om steeds te kunnen verbeteren + te lange trainingsduur

Bezoekers in dit topic

pimpel

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
9 sep 2013
Berichten
333
Waardering
17
Lengte
1m88
Massa
89kg
Vetpercentage
16%
Inmiddels volg ik nu een tijd een 5 daags pplublb schema.
Ben vrij dedicated en nog steeds kan ik het vrijwel elke keer overload toepassen.

Alleen de traningstijd gaat me inmiddels wat tegen staan.
Omdat ik al wat langer train heb ik ook een iets hoger volume erin verwerkt.
En omdat ik elke oefening het maximale eruit wil halen ben ik vaak na een uur al bijna leeg.
Ook zijn de trainingen erg lang, mijn push dag duurt bijvoorbeeld 1u en 45 minuten, de rest rond de 1.5u

Ben van mening als ik ga schrappen dat dit ten kostte gaat van massa opbouw.
Aan de andere kans, less is more.
Wat zouden jullie nog aanpassen in mijn schema ?


1.jpg

2.jpg
 
-
 
Laatst bewerkt:
Veel is dubbelop binnen dezelfde sessie, bijvoorbeeld 4 horizontale presses.
 
Het lijkt als of je een heel programma aan het afwerken bent, ipv dat je bepaalde spiergroepen een impuls geeft om te groeien.
Groei je hier goed op ?
 
Het lijkt als of je een heel programma aan het afwerken bent, ipv dat je bepaalde spiergroepen een impuls geeft om te groeien.
Groei je hier goed op ?

Blijkbaar zoek ik input om me verder te helpen.
Wat zou je voor willen stellen dan wat ik beter zou kunnen doen?
Progressie is in mijn geval een vast schema volgen en overload kunnen toepassen.
Lukt me zeker, maar het wordt zwaar omdat mijn schema me tegen gaat staan.

Zoek opbouwend advies.. dus als je wat weet, shoot aub :)
 
Ik zou kiezen voor meer richten op de compounds en minder isolatie oefeningen. Na een goed uur gaat de kwaliteit en vooral focus echt wel omlaag. En dan kan het junk volume worden/zijn.
 
Blijkbaar zoek ik input om me verder te helpen.
Wat zou je voor willen stellen dan wat ik beter zou kunnen doen?
Progressie is in mijn geval een vast schema volgen en overload kunnen toepassen.
Lukt me zeker, maar het wordt zwaar omdat mijn schema me tegen gaat staan.

Zoek opbouwend advies.. dus als je wat weet, shoot aub :)
Dan maak je toch een schema wat je wel leuk vind?
Uiteindelijk als een schema je tegen gaat staan (is bij mij het geval dan hè) ga je dingen afraffelen of verlies je motivatie.
Ik was niet tevreden met mijn pull-day en keek er elke dag tegenop nu heb ik wat aanpassingen gedaan en train ik weer met plezier.
 
Het lijkt als of je een heel programma aan het afwerken bent, ipv dat je bepaalde spiergroepen een impuls geeft om te groeien.
Groei je hier goed op ?
Ik zou kiezen voor meer richten op de compounds en minder isolatie oefeningen. Na een goed uur gaat de kwaliteit en vooral focus echt wel omlaag. En dan kan het junk volume worden/zijn.

Dit.

Je staat energie te verspillen.
 
Ik waardeer jullie reacties! Alleen tegelijkertijd brengen ze me ook niet veel verder (no offense).
Bovenstaand PPLUBLB heb ik ook middels dit forum 2 jaar terug in elkaar gedraaid, goed opgelet wat iedereen erin verwerkt en te snappen waarom.
JUIST aandacht besteden aan de compounds, daarom zitten ze ook allemaal erin. Maar ook genoeg volume draaien om progressie te kunnen maken.

Ik weet dat mijn grootste nadeel tegelijkertijd mijn "autisme" is om een schema af te werken.
Maar tegelijk zorg dit juist voor groei omdat ik (bijna) altijd erin slaag om overload toe te passen in een bulk, en in een cut deze zo lang mogelijk vol te kunnen houden.
Ik hou de laatste 6 jaar echt alles bij, ik track al mijn voeding, en je ziet mooi elke keer de stijgende lijn omhoog en weer omlaag verderop in de cut periode.

Helaas gaat mijn leven ook gepaard met blessures de laatste periode, wat ook betekend dat ik blijkbaar de lat te hoog leg.
Dat klopt ook omdat mijn (ub) trainingen toch wel minimaal 1.5u duren en ik echt tot 1 rep in reserve gaat meestal.
Loop nu al 4 maanden met een biceps ontsteking (onderarm aanhechting) waardoor ik deze niet kan trainen).

harpep
Ik waardeer je reactie. Normaliter heb je wel wat meer onderbouwing in je reacties.
Zou je aub wat meer richting willen geven ?

Als iemand geen schema volgt is het advies vaak om dit wel te doen, en als iemand hem te veel volgt (zoals ik nu) is het blijkbaar dus ook niet efficient en zit er junk in?
Als ik dus een uur zou moeten trainen kom ik met een PPLUBLB met de bovenlichaam dagen niet uit (UB, Push en Pull)
Dat betekent ofwel minder zwaar trainen waardoor ik sneller me volgende set kan pakken, ofwel minder volume, ofwel oefeningen schrappen.

Waar zie jij mijn "winst" kansen ?
Als ik hem zelf mag invullen.. een schema maken van max 1u ? .. gezien ik 5 daags train wordt het dan een standaard bro-split ?
Dan heb ik minder oefeningen per dag omdat ik mijn spieren 1x per week pak. Dan moet ik het wel redden in 1uur gok ik zo.

Ik train juist al vanaf het begin altijd 2x per week mijn spiergroepen (altijd ub/lb gedaan).
Dus dan zou ik voor het eerst nu daarvan af moeten stappen. (heb juist altijd geleerd ga voor 2x per week)

Als iemand me verder kan helpen met een goede reactie graag!
sta zelfs open voor een PT sessie met iemand om me even weer de goede richting in te sturen, of een aanbeveling van iemand die me hiermee kan helpen.
 
De adviezen zijn toch al gegeven? Kort je training in zodat het een uur duurt. Kies daarin de paar compounds en oefeningen die het meest effect hebben.
 
Wij weten niet waar jij je accenten wilt leggen.
Misschien is jouw front delt onderontwikkeld. Waarom anders een front cable rais erin ?
Die raak je wel met bankdrukvarianten én ohp.
Zo niet, dan train je nog niet zwaar genoeg.
En zo heb je veel van dat soort oefeningen in je programma.

Waarom niet terug weinig volume en meer intensiteit ? Dan kun je in uurtje klaar zijn en beginnen met herstellen. Juist zo min mogelijk doen, voor het maximale resultaat.
 
Wij weten niet waar jij je accenten wilt leggen.
Misschien is jouw front delt onderontwikkeld. Waarom anders een front cable rais erin ?
Die raak je wel met bankdrukvarianten én ohp.
Zo niet, dan train je nog niet zwaar genoeg.
En zo heb je veel van dat soort oefeningen in je programma.

Waarom niet terug weinig volume en meer intensiteit ? Dan kun je in uurtje klaar zijn en beginnen met herstellen. Juist zo min mogelijk doen, voor het maximale resultaat.

Thanks voor je reply. De front raise is er inderdaad uitgehaald. Heb je gelijk in :)
Had die even erin om de boel recht te trekken. Het is voor nu overkill.

Maar je geeft aan dat je nog meer overlap ziet? waar doel je op (ik gok op de pull dag)?
Heb de baseline proberen aan te houden..

UB:
2x borst
2x rug
schouder
biceps
triceps

Push:
3x borst
2x schouder
2x triceps

Pull:
Extra shrugs omdat traps achterlopen.
en 2x biceps.

Als ik als voorbeeld nu push eruit pak, zie ik persoonlijk geen gekke aantallen. Toch ben ik er vrij lang mee bezig.

Ik benoem bewust geen legs omdat ik daar geen problemen mee ondervindt.
Komt redelijk goed uit in 1u en 10 minuten met compounds vrij zwaar.
 
Push:
3x borst
2x schouder
2x triceps

Als ik als voorbeeld nu push eruit pak, zie ik persoonlijk geen gekke aantallen. Toch ben ik er vrij lang mee bezig.
Je hebt wel voor beide triceps oefeningen eigenlijk borst compounds gekozen. Tricep extensions kunnen makkelijker/sneller denk ik.

Maar als je volume wilt behouden en trainingstijd wilt verminderen zul je het gegeven volume of moeten verdelen over meer trainingen per week, of binnen de trainingen moeten combineren met supersets oid.

Je kunt daar bijvoorbeeld de flys en raises met tricep extensions supersetten.
 
Als je zó veel traint is het vragen om blessures man.
Pak meer op de compounds en op een hogere intensiteit. Als je zwaar BOR pakt en pull ups doet moet je eigenlijk daarna niet meer de kracht in je armen hebben om nog geïsoleerd biceps te trainen. Of in ieder geval je armen sparen om de dag erna nog alles te kunnen geven op presses. Dat werk.
 
Bv na bor en pull up's zijn je achterkant schouders en biceps toch ook klaar. Biceps misschien nog 1 oefening, 3 setjes maar dan klaar.
 
harpep
Ik waardeer je reactie. Normaliter heb je wel wat meer onderbouwing in je reacties.
Zou je aub wat meer richting willen geven ?

Als iemand geen schema volgt is het advies vaak om dit wel te doen, en als iemand hem te veel volgt (zoals ik nu) is het blijkbaar dus ook niet efficient en zit er junk in?
Als ik dus een uur zou moeten trainen kom ik met een PPLUBLB met de bovenlichaam dagen niet uit (UB, Push en Pull)
Dat betekent ofwel minder zwaar trainen waardoor ik sneller me volgende set kan pakken, ofwel minder volume, ofwel oefeningen schrappen.

Waar zie jij mijn "winst" kansen ?
Als ik hem zelf mag invullen.. een schema maken van max 1u ? .. gezien ik 5 daags train wordt het dan een standaard bro-split ?
Dan heb ik minder oefeningen per dag omdat ik mijn spieren 1x per week pak. Dan moet ik het wel redden in 1uur gok ik zo.

Ik train juist al vanaf het begin altijd 2x per week mijn spiergroepen (altijd ub/lb gedaan).
Dus dan zou ik voor het eerst nu daarvan af moeten stappen. (heb juist altijd geleerd ga voor 2x per week)

Als iemand me verder kan helpen met een goede reactie graag!
sta zelfs open voor een PT sessie met iemand om me even weer de goede richting in te sturen, of een aanbeveling van iemand die me hiermee kan helpen.

Ten eerste, een schema is een leidraad, een houvast en niet persé een dwingend harnas dat exact zo MOET worden gedaan.

Jij zegt": "Ben van mening als ik ga schrappen dat dit ten kostte gaat van massa opbouw"
Dat geeft voor mij aan dat je een beetje dwangmatig vastzit aan de gedachte dat je heel veel moet doen en alles moet afwerken, omdat het anders niet effectief genoeg is.
Je verstand zegt ook "less is more"" , maar blijkbaar is er daar een soort conflict tussen de emotie die je drijft en je rationele overweging daarin.
Wat een feit is, je hebt vaak veel minder trainingsprikkels nodig dan je denkt voor een optimaal resultaat. Houdt dat altijd in je achterhoofd.

Ten tweede, een deel van het 'antwoord' op je probleem/vraag geef je zelf al:

"Omdat ik elke oefening het maximale eruit wil halen ben ik vaak na een uur al bijna leeg"
Dan denk ik heel eenvoudig, reduceer dan gewoon het trainingsvolume tot maximaal een uur.
Dat kan door minder oefeningen te doen en/of minder sets per oefening.

Waar RonnReeves ook al op doelde is junk-volume. Dat is eigenlijk alles wat je nog doet nadat je eigenlijk al 'leeg' bent.
Dit kost wél extra energie, maar het trainingsrendement wordt steeds lager.
Vanuit een kosten-baten analyse is dat gewoon zonde, junk, d.i. "weggegooide inspanning".
Beter stop je dan de training en houdt je die energie over voor het herstel tussentijds en de volgende trainingssessie.




Dan nog wat nuttige achtergrond theorie voor jou.....

Een schema kan om verschillende redenen goed werken, maar doorgaans zijn ze op 2 verschillende principes gebaseerd:
1. kwaliteit en maximum "effort". Je doet een relatief beperkt aantal oefeningen en werksets per oefening, maar daarbij ga je wel helemaal tot het uiterste.
Grondslag is het 'to failure' gaan. (trainingsfilosofie achter HIT, Mike Mentzer)

2. Kwantiteit met de nadruk op veel volume en pomp. (trainings-filosofie vano.a. Ahnuld)
Grondslag is adaptatie op basis van 'workload' cq. 'tonnage' en niet intensiteit.

Beide methoden kunnen leiden tot maximale resultaten, maar doorgaans niet door ze ALLEBEI TEGELIJK toe te passen.
En dat is zoals ik het lees precies wat jij (fout) doet en zovelen met jou.


Dat brengt mij tot 2 heel simpel toe te passen oplossingen, dus keuze is daarbij aan jou.

1. Je gaat bij alle oefeningen en sets tot het uiterste, maar zorgt ervoor dat je niet meer oefeningen doet dan je binnen maximaal 45-60 minuten kunt doen.

of

2. Je volgt het volledige schema zoals boven aangegeven, maar je gaat niet voortdurend tot het uiterste in iedere set.
Probeer altijd 1 a 2 reps aan het einde van een set 'over' te houden.
Op die manier kun je ook meer oefeningen en sets doen in minder tijd (densiteit) omdat je rusttijden tussen sets veel korter kunnen zijn.

Uiteraard kun je beide vormen afwisselen over langere periodes. Mijn advies zou daarbij zijn om eerst een aantal maanden meer nadruk op volume te leggen en daarna volume verminderen en meer de nadruk op tot falen gaan te leggen.


Zo dan?
 
Laatst bewerkt:
Mag ik je danken voor je nuttige reply harpep .
Hier heb ik dus wat aan, en zet mij aan het denken.
Het is ook inderdaad een conflict in mijn hoofd om te moeten tippen aan mijn schema en dit keer op keer te moeten verbeteren.
Mijn schema is niet per definitie slecht denk ik, alles zit erin verwerkt zoals het hoort.
Alleen ik kan niet EN meer volume erin pompen, en telkens tot 1 RIR gaan op al mijn oefeningen en ook nog verbeteren.
Tenminste ik kan het wel.. daarom ook mijn blessures steeds.

Gezien ik ook altijd in mijn hoofd heb zitten dat 2x per week de spiergroepen pakken beter is (wat op zich ergens ook is, als ik alle studies mag geloven)
Denk ik dat het voor mij weleens goed is om na 6 jaar trainen met mixed resultaten door blessures, eens een overstap te maken naar traditioneel split schema met 1x per week de spiergroepen.
Hierdoor wat beter herstel voor mijn lichaam.
En op deze manier kan ik nog steeds zwaar gaan, en ben ik eerder klaar omdat er minder oefeningen in zitten.
Win win ?
 
Mijn schema is niet per definitie slecht denk ik,
Denkfout.
eens een overstap te maken naar traditioneel split schema met 1x per week de spiergroepen.
Zou ik niet doen. Kunt prima toe met 3-4 trainingen waarbij je belangrijke bewegingen tweemaal pakt. En dat kan in een kortere tijd dan je nu doet.
 
Ok.. Dank all! ben bovenstaand schema aan het schrappen van "junk".
Volume op compounds naar 4 sets, en isolatie op 3 sets.
Met max tijdsduur op 1u.

Ik zal deze week het resultaat plaatsen :) ben benieuwd
 
Back
Naar boven