Fitness Seller

Goede maaltijdvervanger

Bezoekers in dit topic

Markskeh

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
8
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
80kg
Heren,

Aanstaande donderdag wordt ik geopereerd aan mijn kaak en zal daarna een week of 6 op vloeibaar/zacht voedsel moeten teren. Vandaar dat ik op zoek ben naar een goede maaltijdvervanger.
Zelf zat ik te denken aan een Lean Gainer, enkel omdat ik waarschijnlijk niet veel zal trainen, zeker de eerste twee weken niet, vraag ik me af of dit wel een goed idee is.
Voorwaarde is ook dat het goedje goed mengt, ik heb namelijk geen zin in dat er resten van het supplement ergens tussen mijn kaak blijft kleven. :o

Ik vroeg me dus af of jullie nog tips hebben!

Mark
 
Ik zou oats ( havermeel pakken ) + een all day proteine
 
als je lean gainer/ massperfection gebruikt heb je ( tenminste, ik..)kans dat er stukjes inzitten die achter de binnenkant van mn lip blijven plakken.
 
Heren,

Aanstaande donderdag wordt ik geopereerd aan mijn kaak en zal daarna een week of 6 op vloeibaar/zacht voedsel moeten teren. Vandaar dat ik op zoek ben naar een goede maaltijdvervanger.
Zelf zat ik te denken aan een Lean Gainer, enkel omdat ik waarschijnlijk niet veel zal trainen, zeker de eerste twee weken niet, vraag ik me af of dit wel een goed idee is.
Voorwaarde is ook dat het goedje goed mengt, ik heb namelijk geen zin in dat er resten van het supplement ergens tussen mijn kaak blijft kleven. :o

Ik vroeg me dus af of jullie nog tips hebben!

Mark

Misschien dat je hier iets aan hebt:

http://www.nutriciamedischevoeding.nl/patienten-en-verzorgers/onze-producten

Daar vind je veel drinkbare "maaltijden".
Zal vast wel iets voor je bijzitten.
 
Ikzelf ben in mei vorig jaar geopereerd aan mijn kaak. Een breukje onderaan werd gemaakt door het plaatsen van 2 titanium plaatjes (niet zo'n probleem), een ander breukje dicht bij het scharnier (naast het oor dus) moest genezen door mijn mond te immobiliseren met een beugel. Ik zat dus in dezelfde situatie op het vlak van voeding. Ik zal mijn ervaring even delen :).

Fase 1: mond was volledig dichtgesnoerd (tanden vast op elkaar door beugels met rekkers) voor 8 of 9 dagen
Hier kon ik enkel voeding binnenzuigen langs de zijkant van mijn rij tanden, via de achterkant waar je wat ruimte hebt bij je kiezen/wijsheidstanden.
Medische voeding is inderdaad een mogelijkheid, maar dit heb ik maar enkele dagen gedronken omdat het nogal duur is en omdat porties maar maximum 300kcal zijn ofzo. Qua voedingswaarde is er met die producten zeker niets mis.
Ik had echter een dieet samengesteld met de volgende producten:
- Een standaard weightgainer met genoeg complexe koolhydraten (ik had Lean Gain maar er zijn genoeg alternatieven).
- Een standaard whey shake, ook al kom je met de weightgainer waarschijnlijk al aan genoeg eiwitten.
- Volle melk omdat de grootste uitdaging volgens mij was om voldoende vetten binnen te krijgen (je zou misschien ook olijfolie of flaxseed oil kunnen toevoegen).
- Multivitaminen en -minerelen die ik kon oplossen in water, gewoon van de winkel.
- Psyllium Husk van Now Foods om wat vezels binnen te krijgen en te kunnen schijten :). Deze maken alles wel wat dikker en een deel bleef onderweg hangen, dus moest erna zeker tanden poetsen.
- Wat fruitsap af en toe voor wat makkelijke carbs, probeerde dit wel te beperken.
- Ik heb ook ontdekt dat je kwark kan shaken met water en zo opdrinken :).

Fase 2: enkele rekkers losgeknipt waardoor ik een beetje ruimte kon creëren tussen tanden. Het was echter nog steeds onmogelijk om echt dingen in mijn mond te steken, moest nog steeds alles drinken. Wel ging dit veel vlotter dan ervoor en kon ik ook wat dikkere zaken drinken zoals smoothies en drinkyoghurt.

Fase 3: na nog eens 2 weken ongeveer was er een 2de operatie waarbij beugel werd verwijderd. Dan kon ik terug beginnen met effectief dingen te eten, aanvankelijk enkel in gepureerde vorm. Vanaf hier is het redelijk vanzelfsprekend eigenlijk ;).

Hopelijk ben je hier iets mee, succes met de operatie!
 
Hartelijk dank voor jullie reacties!
Die medische voeding ziet er inderdaad wel goed uit, daar zal ik eens op mijn gemak naar kijken.

Why so cereal, bedankt voor je reactie, zeker nuttig.
Ik heb inderdaad een soortgelijke behandeling, ze zetten echter mijn bovenkaak 4 mm naar voren en ben reeds 2 jaar trotse bezitter van een beugel, een reguliere blokjesbeugel dan wel, het is dus niet fijn dat hier stukjes van wat dan ook tussen zouden blijven zitten.
Gelukkig worden mijn tanden niet geheel op elkaar vast gezet maar heb ik (beperkte) ruimte om voedsel in mijn mond te kunnen stoppen.

Ik denk dat ik gewoon even ga kijken hoe het er donderdag/vrijdag bij staat. Ik ga er vanuit dat bijvoorbeeld kwark wel gewoon mogelijk is.

Bedankt!
 
Ah dat maakt het al iets makkelijker voor jou dan :-). Macro's tellen is sowieso makkelijk met een eenzijdig dieet na de operatie.
Fine cut oats zijn ook zeker een optie in jouw geval. Zoals ik zei is de grootste uitdaging om wat vetten in je dieet te krijgen. Misschien kan je eieren koken/bakken en ze vervolgens blenden, of pindakaas mee blenden ;-)
 
Ik gebruik nu nog steeds nutridrink.
Als je dat zou willen gebruiken kan je het aanvragen via je arts of huisarts. Voordeel is dat het dan waarschijnlijk vergoed wordt. Maar er zijn ook alternatieven met gewone voeding. Ik heb ook tijden op kwark en pap geleefd na mijn kaakoperatie. Maar de nutri was soms wel makkelijk.
Ik gebruik het nu nog puur om aan te komen.
 
Had je pijnklachten vanwege je kaak of was het meer cosmetisch? Kwam je tandarts met het voorstel of heb je 't zelf voorgesteld?
 
Je kunt ook zelf je maaltijdvervanger / maaltijdshake maken:
Koolhydraten:
Brinta, havermout, tarwevlokken e.d.
Ook kun je aan fruit denken. (Bevroren) banaan doet het erg goed.

Eiwitten:
Whey, melk, kwark, yoghurt, karnemelk, cottage cheese

Vetten:
Pindakaas, olijfolie, avocado, noten, pinda's

Ingrediënten selecteren, blenderen met eventueel wat extra water voor vloeibaarheid, opdrinken ;)
 
Is hier ook een topic waar hele lekkere tips staan voor shakes! Mocht dat een beetje helpen :)
 
Voor je groenten en fruit kan je ook baby voeding gebruiken.
 
De vraag is ... will it blend?

Nee even serieus, lange tijd keelontsteking gehad en ik ben erachter dat de blender echt een prachtuitvinding is.
Verder is fruit en vanille pudding echt een godenmaaltijd in zo'n situatie.
Aardappel puree uit een pakje is prima weg te werken..groentes en vlees zijn wel te pureren..als je een staafmixer of blender hebt. Erwten of bonen bv beetje water erbij anders wordt het wat melig.
 
ik moest vorigjaar geopereerd worden aan mn keel (niet vergelijkbaar met kaak operatie) maar toch wel met de voeding, want ik kon niks hard eten en kauwen ging ook niet zo lekker k heb 2 weken appelmoes moeten vreten van de dokter en melk moeten drinken, want hij vond dat shakes het niet goed gingen doen en dan ik daar niet op zou kunnen leven en het zeer deed met opdrinken, naja daar dus gewoon lekker schijt aan gehad en shakes gedronken, oja en kippen of groentesoep is ook lekker, zolang het maar niet te warm is, en voorderest kan een milkshake bij een ijsboer vandaan ook geen kwaad, zit toch wel wat eiwit in, t is vloeibaar en lekka
 
Back
Naar boven