XXL Nutrition

goede manier van trainen voor massa?

Bezoekers in dit topic

power

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
0
is dit een goede manier van trainen?

1e set: gewoon gewicht 8x
2e set: wat zwaarder gewicht 8x
3e set: maximum gewicht zoveel reps je kan
4e set: terug wat lichter gewicht zoveel reps je kan

Ik heb het dus vooral over de twee laatste sets waarbij je zoveel reps doet tot je echt niet meer kan...

(mijn doel is massa )

Lijkt me prima voor massa...

Wat je ook kunt doen is 10-8-6-3... doe ik zelf om de maand ( eerst 10-8-6-3, maand daarna 4x 8 en daarna weer omgedraaid enz... )

Ja dat kan, tis ook net hoe je t uitvoert.. Langzaam.. houd meer vocht vast.. en spieren langer onder spanning..
Maar die manier van trainen is verder goed!

Heb pas ook weer gehoord van German Volume Training.. er worden dan maar een stuk of 2 oefeningen per sessie gedaan. Bijv. 10 sets squatten met 10 hh. Die hh gaan dan uit van wat je RM is voor 15 hh naar ik meen. Sommige varianten gaan uit van 2, 3 of 4 verschillende oefeningen ook allemaal met 10 hh.

Maar ja, ze zeggen dat hetgene ik nu doe DE beste massa-bouwer zou zijn, nl. de Hypertrophy Stimulation Training wat je met bulken hoort te combineren.
Hopelijk pak ik er wat extra spiermassa mee, ondanks dat ik nog steeds aan het lijnen ben (het duurt nu al 1,5 jaar dat low-carben) ' n Heel seizoen bulken schijnt trouwens uit te zijn...ABCDE is wel weer in.

Espi, die op zich niets van modeverschijnselen aantrekt, maar ze wel fascinerend vindt

Dit is inderdaad een goed systeem wat ik zelf ook heb gebruikt blijf echter wel afwisselen als je langer als een jaar traint zou je ook piramide sets kunnen proberen als je hiermee klaar bent.

Het gaat zo: je begint met licht gewicht veel herhalingen en gaat naar steeds zwaarder gewicht met minder herhalingen als je je zwaarste gewicht hebt gehad ga je weer terug dus naar lichter gewicht meer herhalingen (kun je je de piramide al voorstellen).

hier een voorbeeld:

gew. herh. rust sec
50 18-20 90 set1
55 15-18 90 set2
60 12-15 90 set3
65 8-12 90 set4
70 5-8 90 set5
65 8-12 90 set6
60 12-15 90 set7
55 15-18 90 set8
50 18-20 90 set9

je moet bij elk setje zoveel mogelijk herhalingen doen als je kan vanzelf sprekend kun je op de terug weg minder herhalingen als de heenweg dit geeft niets verder moet je het gewicht steeds met ong 10 proc. verhogen en natuurlijk nu niet drie oefeningen gaan doen op deze manier. meestal is 1 oefening voldoende dus je zou dit met bankdrukken kunnen doen heb je de borst helemaal gedaan. beperk je wel tot basisoefeningen.

correctie: bij het 5de setje meer rust ong. 120-150

Men heeft onderzocht wat het beste gew. is voor het opbouwen van massa en ik geloof dat dat rond de 70 a 80 proc van je 1 rep ligt. Dat zou betekenen dat je ongeveer tussen de 8 en 12 herhalingen uitkomt.
Nu is het alleen zo dat je moet blijven afwisselen wil je progressie blijven boeken het piramide systeem is erop gebaseerd dat je meerdere soorten spiervezels aanspreekt net zoals je bij krachttraining ook weer andere vezels aanspreekt.
Zo kun je nieuwe vezels aanspreken die weer leiden tot extra massa. Ik zelf combineer nu bb met krachttraining waar je ook weer spiermassa door kunt winnen.
Je moet eigenlijk steeds weer de intensiteit verhogen en dit kan op allerlei manieren door schemas, herhalingen, gewicht, oefeningen.
een belangrijke regel is alles werkt voor even en niets voor altijd

Tja we hebben het over trainen dus niet over voeding, wat volgens mij de beste massabouwer is trouwens..

- 3/4 compound 1/4 isolatie
- Explosievere uitvoering bij compoundoef zoals bench, squat en deadlift.
- Traag en met gevoel trainen bij isolatieoef..
- Lekker veel afwisselen, veel (juiste) schocktecnieken gebruiken

Gevoel
Opgelet als je de rug en lats traint.. Laat je rug trainen en niet je armen.. Concentreer je op de spier die je moet trainen en niet op het gewicht. Je kan namelijk 2 dingen doen in de gym:

*Gewichten heffen
*Bodybuilden

Je moet af en toe es voor power trainen natuurlijk, dus gewichtheffen is ook belangrijk.. Maar je mag niet vergeet dat het bodybuilding blijft en geen powerlifting.. Bodybuilding draait om het gevoel dat je krijgt, geeft aan een bep spier en niet om de kracht..

bv: ik kan een biceps curl uitvoeren met 22kg, 12 maal als het kan... Ik moet veel moeite doen, ik cheat, ik riskeer blessure aan mn voorste schouderkoppen, en ben snel vermoeit...

Ik kan ook een bicepscurl uitvoeren met 10kg en ook 12maal maximaal als het kan.. Ik kan zelfs met een veel lichter gewicht intensiever trainen dan met een zwaarder. Ik krijg een lekker gevoel in mn biceps en ik zie resultaat..

Het juiste gewicht is dus belangrijk als je bodybuilt.. Niet te weinig, zodat je 100 reps kunt doen met een gewicht.. Dat is fout.. Niet te veel zodat je het "gevoel" verliest..

Ik deed bv enkele maanden geleden Shoulder Lateral Raises met 12 en 14kg, 10-8-6 reps ik kreeg ze lekker omhoog, maar groei zag ik echt niet..

Nu voer ik mn Lat Raises uit met 4 tot 6 kg en mn schouders zijn significant gegroeid..

:D :D

Ik heb juist weer het gevoel dat als ik een ietsiepietse cheat het lekkerder gaat en beter groei.

Dat en in combinatie met een zwaar gewicht natuurlijk :D. Het ligt ook aan de spiergroep/oefening.

dat maakt de sport zo interessant he, iedereen reageert weer anders op bepaalde dingen
enerzijds natuurlijk jammer dat er niet een methode is om zo snel mogelijk groot te worden maar hey, dan is er ook geen hol meer aan he.

Dylan zei:
Ik heb juist weer het gevoel dat als ik een ietsiepietse cheat het lekkerder gaat en beter groei.

Dat en in combinatie met een zwaar gewicht natuurlijk :D. Het ligt ook aan de spiergroep/oefening.

idd gewoon ietsje losser trainen zeg maar...

tonbors zei:
Voor massa is toch zwaar met lage herhalingen?

Neen en Ja, dat is net het leuke aan bodybuilding.. Het is paradoxaal genoeg een sport die veel kennis en nadenken vergt.

Zwaar* en Explosief = Mechanische belasting => white musclefiber = Goede Massabouwer

Zwaar* en Traag = Chemische belasting => red musclefiber = in theorie niet zon goede Massabouwer, mits de rode vezels 30%kleiner zijn, je boekt minder reeel resultaat. In praktijk blijkt dit ook een goede massabouwer te zijn mits je door de trage uitvoering meer je uithouding en dus chemiek belast. Tragere uitvoering zorgt voor een betere bloedsomloop, meer uithouding, meer glucose opslag in de spieren, enz..
Je spieren worden voller, dikker. Het blijkt dus ook een manier te zijn om massa te winnen, maar. Deze winst in massa is minder duurzaam dan je spierwinst door training met zware gewichten met explosieve uitvoering.
(*Zwaar in de betekenis van het juiste maximale gewicht)

Licht en snel = Chemische belasting => red musclefiber = Uithouding

Licht en traag = Niets, kun je beter op je zetel blijven zitten..

CONCLUSIE: Train voornamelijk met zware gewichten en met explosieve uitvoering voor massa.. Wissel af en toe eens af door er een tragere uitvoering tussen te gooien.. Let op dat je bij de negatieve beweging steeds een trage uitvoering toepast. De neg uitvoering oefent een gezonde belasting uit op je gewrichten, meer dan op je spieren en is noodzakelijk om gewrichts en spierblessures te voorkomen..

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven