AndroidHealthClinic

Goede multi-vitamine/mineralen/anti-oxidanten complex.? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DavyO

Freaky Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
17 apr 2005
Berichten
4.627
Waardering
19
Beste DBB-ers,

Ik ben op zoek naar een goede zware multi-vitamine/mineralen/anti-oxidanten complex. :D :D

Mijn oog is gevallen op 2 produkten:

  1. Universal Animal Pack - Product
  2. ISS Research Super Vitamin pak - ISS Products - Super Vitamin Pak™

Iemand ervaring met 1 of beide producten en welke zouden julie kiezen?
 
Universal Animal lijkt me een redelijk product maar vind ik prijs technisch wat duur,verder heeft univeral altijd de neiging veel verschillende soorten spullen in de packs te doen maar van ieder soort te weinig.Ik weet niet of dat bij deze ook is maar zou me niets verbazen.De iss is hetzelfde soort idee alleen met andere vitamines erin(imo beter).Ik zou gewoon een goede multivitamine kopen met eventueel extra losse vitamine C en omega vetzuren en je bent helemaal klaar.En daar heb je meer profijt van imo.
 
Beste DBB-ers,

Ik ben op zoek naar een goede zware multi-vitamine/mineralen/anti-oxidanten complex. :D :D

Contradictio in terminis?!

Bij hoge doseringen is de kans aanwezig dat je een pro-oxidatieve werking krijgt. Ik zou het rustig aandoen met de doseringen.

Ik heb verschillende studies gezien die aangeven dat die hoge doseringen negatieve effecten sorteren. Een ervan liet al negatieve effecten zien bij vitamine C vanaf 500mg. (Misschien is het wél positief wanneer die dosering uit fruit gehaald wordt ivm de bijkomende stoffen).

Een pilot study die ik zelf heb uitgevoerd gaf een net niet significante toename in oxidatie bij mensen die hoog gedoseeerde anti-oxidanten kregen tov placebo. Dat was in een onderzoekssetting waarbij mensen een oxidatieve belasting kregen door middel van 15 minuten onder de zonnebank.
De anti-oxidanten groep leek dus meer schade te ondervinden van de uv-stralen!

Als je hoopt op een positief effect van die pillen dan denk ik niet dat je er veel van moet verwachten. Je kan beter je geld uitgeven aan biologische groenten en fruit. Dat is een keuze die met meer zekerheid leidt tot het gewenste effect (anti-oxidatie). Eventueel kan je aanvullen met een bescheiden dosering vitamines en mineralen.

Kris
 
bij kruidvat heb je ook hele goedkope en lijkt me wel een goedesamenstelling te hebben.60 stuks voor 4 eu geloof ik
 
Contradictio in terminis?!

Bij hoge doseringen is de kans aanwezig dat je een pro-oxidatieve werking krijgt. Ik zou het rustig aandoen met de doseringen.

Ik heb verschillende studies gezien die aangeven dat die hoge doseringen negatieve effecten sorteren. Een ervan liet al negatieve effecten zien bij vitamine C vanaf 500mg. (Misschien is het wél positief wanneer die dosering uit fruit gehaald wordt ivm de bijkomende stoffen).

Een pilot study die ik zelf heb uitgevoerd gaf een net niet significante toename in oxidatie bij mensen die hoog gedoseeerde anti-oxidanten kregen tov placebo. Dat was in een onderzoekssetting waarbij mensen een oxidatieve belasting kregen door middel van 15 minuten onder de zonnebank.
De anti-oxidanten groep leek dus meer schade te ondervinden van de uv-stralen!

Als je hoopt op een positief effect van die pillen dan denk ik niet dat je er veel van moet verwachten. Je kan beter je geld uitgeven aan biologische groenten en fruit. Dat is een keuze die met meer zekerheid leidt tot het gewenste effect (anti-oxidatie). Eventueel kan je aanvullen met een bescheiden dosering vitamines en mineralen.

Kris

:eek:

Dus als ik het goed begrijp zijn beide producten TE hoog gedoseerd om enige positief effect te kunnen hebben? Vitamine C zit in beide 'packs' 1000mg per serving in (al hoewel Animal pack het heeft over een serving size van 2 paks, dus 500mg per pak).

Maar is deze studie uitgevoerd bij 'trainende' mensen? Want is het niet zo dat als je zwaar traint je gewoon meer nodig hebt?

Mvg Davy :D
 
:eek:

Dus als ik het goed begrijp zijn beide producten TE hoog gedoseerd om enige positief effect te kunnen hebben? Vitamine C zit in beide 'packs' 1000mg per serving in (al hoewel Animal pack het heeft over een serving size van 2 paks, dus 500mg per pak).

Maar is deze studie uitgevoerd bij 'trainende' mensen? Want is het niet zo dat als je zwaar traint je gewoon meer nodig hebt?

Mvg Davy :D

Naar mijn idee zijn ze inderdaad te hoog gedoseerd. Er zijn geen vaste regels te geven voor wat té hoog precies is. Dat weet niemand. Als je bescheiden doseert zit je waarschijnlijk goed.

Zware training maakt niet zóveel uit dat je ineens die enorme hoeveelheden vitamines nodig zou hebben. Je lichaam reageert immers ook op training door zijn lichaamseigen antioxidanten systeem op te voeren.

Als je gezond eet zal de extra calorie inname vanwege training alweer zorgen voor de inname van extra vitamines. Omdat gezond eten best moeilijk is, kan je aanvullen met een lichte multi.

Een paar dingen waar ik op zou letten bij een multi:

- Weinig of geen ijzer (tenzij je een jonge trainende vrouw bent)
- Geen chroompicolinaat
- Niet teveel vitamine A
- Weinig koper

Bij een zwar multi zou ik 1/3 doen van de aanbevolen dosering gebruiken. Magnesium kan je misschien beter apart supplementeren.

Wel vreemd dat zulke multi packs alleen magnesium oxide bevatten. Precies het ingredient dat je waarschijnlijk het meest nodig hebt. Magnesiumoxide neemt vrij slecht op. De animal pack bevat ook zinkoxide. Goedkoop en slecht opneembaar!
 
Ik heb pas sportvitaal gekocht met multivitamine met zink, zomaar om eens te testen was benieuwd. Dat is dus poeder en doe je in een glas, je giet er water bij en je hebt een lekker drankje :D

Normaal heb ik die van centrum performace, en losse vit c 1000mg (tuinen)

Die van centrum is hoog gedoseerd vaak zo'n 300% adh dus dat is waarschijnlijk ook teveel dan?
 
Die van centrum is hoog gedoseerd vaak zo'n 300% adh dus dat is waarschijnlijk ook teveel dan?

300% kan best met vitamine C, B (m.u.v. foliumzuur) en E. (Vit D is een verhaal apart. Daar waag ik me nu niet aan).

Voor de overige vitamines en mineralen is 300% (veel) teveel.
 
Gebruik zelf A.D.A.M. van Now foods:

Now Foods ADAM&#8482 Superior Men

Zit alles lekker hoog gedosseerd in. Zit zelfs ZMA in!

De ADAM van Now Foods is een heel aardige multi. :cool: Dat is dan ook degene die wij verkopen. Enige verschil is dat wij de capsulevorm aanbieden in plaats van de tabletvorm.

Verder adviseren we een lagere dosering dan de 3 capsules die Now Foods aangeeft op de verpakking.
Ons advies:
- onderhoud 1 capsule per dag
- perioden van extra zware training 2 capsules per dag
 
Naar mijn idee zijn ze inderdaad te hoog gedoseerd. Er zijn geen vaste regels te geven voor wat té hoog precies is. Dat weet niemand. Als je bescheiden doseert zit je waarschijnlijk goed.

Zware training maakt niet zóveel uit dat je ineens die enorme hoeveelheden vitamines nodig zou hebben. Je lichaam reageert immers ook op training door zijn lichaamseigen antioxidanten systeem op te voeren.

Als je gezond eet zal de extra calorie inname vanwege training alweer zorgen voor de inname van extra vitamines. Omdat gezond eten best moeilijk is, kan je aanvullen met een lichte multi.

Een paar dingen waar ik op zou letten bij een multi:

- Weinig of geen ijzer (tenzij je een jonge trainende vrouw bent)
- Geen chroompicolinaat
- Niet teveel vitamine A
- Weinig koper

Bij een zwar multi zou ik 1/3 doen van de aanbevolen dosering gebruiken. Magnesium kan je misschien beter apart supplementeren.

Wel vreemd dat zulke multi packs alleen magnesium oxide bevatten. Precies het ingredient dat je waarschijnlijk het meest nodig hebt. Magnesiumoxide neemt vrij slecht op. De animal pack bevat ook zinkoxide. Goedkoop en slecht opneembaar!

Waarom weining of geen ijzer en geen chroompicolinaat? Ik heb overigens een tijdje los gesupplementeerd met chroompicolinaat, ik moet zeggen dat ik weinig van heb gemerkt, ben er dan ook vrij snel weer mee gestopt.

De ADAM van Now Foods is een heel aardige multi. :cool: Dat is dan ook degene die wij verkopen. Enige verschil is dat wij de capsulevorm aanbieden in plaats van de tabletvorm.

Verder adviseren we een lagere dosering dan de 3 capsules die Now Foods aangeeft op de verpakking.
Ons advies:
- onderhoud 1 capsule per dag
- perioden van extra zware training 2 capsules per dag

de ADAM van Now Foods lijkt me ook een aardige multivit. Waarom adviseren julie een lagere dosering als de fabrikant?
 
Waarom weining of geen ijzer en geen chroompicolinaat? Ik heb overigens een tijdje los gesupplementeerd met chroompicolinaat, ik moet zeggen dat ik weinig van heb gemerkt, ben er dan ook vrij snel weer mee gestopt.

IJzer kan als een sterke pro-oxidant werken. Het is met name slecht voor je vaatstelsel. Het lichaam moet veel moeite doen om het ijzer in toom te houden. Als je bovenop je dagelijkse inname bijvoorbeeld 100% van de ADH gooit, kan dat wel eens teveel zijn.

Sporters hebben wel een eens een lichte bloedarmoede door een laag ijzer gehalte. Sommige experts veronderstellen echter dat die bloedarmoede een beschermend mechanisme is van het lichaam.

Je ziet ook wel eens bij mensen met een sluimerende infectie dat een lichte bloedarmoede ontstaat. Geef je dan extra ijzer dan zet de ziekte door. IJzer blijkt noodzakelijk voor de vermenigvuldiging van veel ziekteverwekkers.

Dat is een keer goed misgegaan bij een derde wereld project. Mensen die een multi met ijzer kregen, raakten van hun bloedarmoede af maar werden ook ziek.

Chroom in de picolinaatvorm wordt ervan verdacht het DNA te kunnen beschadigen. Chroompicolinaat zou zo goed opgenomen worden dat het niet of nauwelijks meer uit de lichaamscellen weg kan. Het kan daardoor ophopen en vervolgens schade aan het DNA veroorzaken.


de ADAM van Now Foods lijkt me ook een aardige multivit. Waarom adviseren julie een lagere dosering als de fabrikant?

Omdat we het beter denken te weten :D
(Bij ons staat gezondheid op de eerste plaats. We willen niets verkopen waarvan we denken dat het de gezondheid kan schaden. We hebben dan ook niet zoveel 'spulletjes' in ons assortiment).

Wij zijn gewoon geen fan van hoge doseringen. Bij 1/3 deel van de normale dosering van de ADAM heb je een prima ondersteuning zonder de risico's van 'overdosering'. Teveel is niet goed.

De hogere doseringen hebben ook geen echt nut voor jonge gezonde mensen. Ik denk dat er maar weinig sporters zijn die zich beter voelen en beter presteren als ze de volle dosering nemen t.o.v 1/3 deel van de dosering.

Misschien dat de vitamine B in hoge doserigen een pep geeft. Maar als je die pep nodig hebt kan je beter wat langer slapen.

Bij sommige orthomoleculaire toepassingen hebben hoge doseringen mogelijk een gunstig 'corrigerend' effect. Maar gezonde mensen kunnen beter rustig aan doen met die vitamientjes en mineralen. :)

Kris
 
Thanks voor je heldere uitleg Kris :D
 
Vroeger dacht ik bij een mulivit/mineraal: "hoe meer hoe beter".
Ik heb al een tijd het gedacht hoe minder hoe beter.
Ik gebruik nu vitamines voor sporters of multivit en mineralen van het kruidvat.
Van die laatste zit er van elke vitamine 100% ADH in.

Ik ben laatst ook in een supplementwinkeltje gaan vragen voor zo'n vitaminesupplement.
En het laagste was ook rond de 100% ADH (denk ik, als het niet hoger was)
Dus om eigenlijk off-topic verder te gaan bestaat er eigenlijk zo'n vitamine pil die laag gedosseert is?

Ik bedoel daar niet mee van die kids vitamine mix maar een pil met ook mineralen mix in.
Vroeger was er in het kruidvat zo'n leuke mix maar die is er blijkbaar niet meer te verkrijgen.
Kan iemand helpen?
groet
 
Ik haal mn multi gewoon uit de apotheek keer op keer.
Heb nu Pharmaton® Effergy
:thumbup:
 
ik ON's opti men
 
Ik neem Now Adam halve dosering.
 
Ik gebruik Essential Organics, 1-2 tabs per dag. Dosering fabrikant is 3 tabs.

Ga binnenkort ook over op Adam van Now Foods.

Is die ZMA wel nuttig icm met de calcium??
 
Back
Naar boven