AndroidHealthClinic

Goede sportschool almere (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik weet niet wat blessuregevoelige oefeningen zijn, het gros van wat ze doen zijn toch alledaagse sport- of gymnastische bewegingen. Ik denk dat een (zelf opgelegde) tijdsdruk en competitie in alle sporten blessures kunnen verhogen. Bij deze crossfit zit dan wel ten allen tijde zeer ervaren begeleiding en zoals ik al zei opsplitsing tussen beginners en schaling van oefeningen naar hun kunnen. Iedereen kan het op z'n eigen tempo doen.

Als je dat tegenover de sportschool zet dan is de begeleiding daar vaak belabberd, moeten mensen van alle niveaus het zelf uitzoeken of dure personal trainers inhuren die van twijfelachtige kwaliteit kunnen zijn, en is er onder sporters veel gebrekkige kennis met een cultuur van uitsloverij. Elke sportschool heeft dan ook voldoende lui met allerlei knie of schouder blessures van de meest elementaire oefeningen zoals squats en bankdrukken.

In de juiste opzet is het goed te doen. Zou zeggen ga eens langs voor een proefles of vrije sessie en blijf even hangen om in de gaten te houden hoe ze het er doen. Denk dat je het wel als geruststellend zult ervaren.

Heb het een tijdje gedaan met als resultaat een nare schouder blessure ;) terug kijkend kwam t vooral door slechte vorm door de tijdsdruk van de wods. Ja ze laten zien hoe het moet maar als je een high intensity wod doet en je bent vermoeid gaat je vorm achteruit zeker als je niet ervaren bent. In de sportschool kan je oefeningen op je gemak leren dat werkt voor de meeste veel beter.
 
Deze is wel goed. Heb er toen ze begonnen een poosje vrij mogen trainen en de hoofd coaches zijn echt serieus goed bezig met hun vak. Halen allerlei certs voor voeding, programmering, oly lifting, gaan naar lezingen en trainingen, en zetten zich in voor de landelijke kampioenschappen. Leren de leden uitgebreid over alle onderwerpen, nieuwelingen wordt alles uitgelegd en naar hun kunnen geschaald. Ook veel serieuze leden die zich echt inzetten om wat te bereiken in de sport. Goede sfeer en heel positieve instelling.
In mijn beperkte ervaring herken ik dit wel.

Grote onderlinge verschillen, maar ook echt instructeurs die weten wat ze aan het doen zijn en een oogje in het zeil houden. Het competitieve element zal voor sommige mensen een groter gevaar zijn dan voor anderen.

Ik zie in reguliere sportscholen gekkere dingen gebeuren dan tijdens vrije training in een Box waar ik weleens kom voor een vrije training.
 
Overigens zocht OP geen Box, maar een gym waar hij zelf kon trainen, soms kan het helpen als daar een Box bijhoort, dan is er vaak leuk speelgoed.
 
clean and jerk op tempo?
Op tempo is de tijdsrestrictie die ik er als losse factor noem. Zou de oefening an sich niet als blessuregevoelig beschouwen.

Daarnaast zal als de workout om tempo gaat het gewicht extreem licht zijn of kan de barbell vervangen worden door een ander instrument. Als het gewicht telt zal het eerder als ladder gedaan worden en wordt het tempo element dus anders. En hoe competief men is ligt anders tussen wedstrijd atleten en recreatieve sporters, en tijdens de wods anders dan tijdens wedstrijden of wedstrijdtraining.

Bij deze box weet ik bijvoorbeeld dat dit allemaal gedaan wordt. Wie niet proficient is met barbells kan het met een medicine ball oid doen, een vervangende oefening krijgen. Wie het met bar kon en wou doen ging in principe met de lichtste plate er op bezig. Degene die daadwerkelijk wedstrijden draaien doen het hoe zij het daarvoor willen oefenen. Reps werden in de gaten gehouden met constante feedback, alleen geteld als techniek valide was, etc.

Heb het een tijdje gedaan met als resultaat een nare schouder blessure ;) terug kijkend kwam t vooral door slechte vorm door de tijdsdruk van de wods. Ja ze laten zien hoe het moet maar als je een high intensity wod doet en je bent vermoeid gaat je vorm achteruit zeker als je niet ervaren bent. In de sportschool kan je oefeningen op je gemak leren dat werkt voor de meeste veel beter.
Was dat bij de box in Almere?
 
Op tempo is de tijdsrestrictie die ik er als losse factor noem. Zou de oefening an sich niet als blessuregevoelig beschouwen.

Daarnaast zal als de workout om tempo gaat het gewicht extreem licht zijn of kan de barbell vervangen worden door een ander instrument. Als het gewicht telt zal het eerder als ladder gedaan worden en wordt het tempo element dus anders. En hoe competief men is ligt anders tussen wedstrijd atleten en recreatieve sporters, en tijdens de wods anders dan tijdens wedstrijden of wedstrijdtraining.

Bij deze box weet ik bijvoorbeeld dat dit allemaal gedaan wordt. Wie niet proficient is met barbells kan het met een medicine ball oid doen, een vervangende oefening krijgen. Wie het met bar kon en wou doen ging in principe met de lichtste plate er op bezig. Degene die daadwerkelijk wedstrijden draaien doen het hoe zij het daarvoor willen oefenen. Reps werden in de gaten gehouden met constante feedback, alleen geteld als techniek valide was, etc.
Tijd is toch een vast element van de wod?
 
In de sportschool kan je oefeningen op je gemak leren dat werkt voor de meeste veel beter.
Van wie?

Wie houdt jouw form in de gaten als je teveel gewicht gebruikt bij het bankdrukken?
 

Wat ik bedoel is dat in de gemiddelde sportschool niet al teveel toezicht is en egoliften gebeurt ook overal.

Het is heel verleidelijk om je te laten meeslepen in de competitie, het kan je ook net wat verder pushen, maar maat houden is moeilijk.
 
CrossFit Almere is een leuke en goede gym. Naast groepstrainingen zijn er ook 'Open Gym' uren waarin je zelfstandig de bovenstaande oefeningen kunt doen:

"Voor iedereen die naast onze lessen graag nog zelf aan de slag wilt zijn er tijdens onze WOD uren altijd open gym uren. Daarvoor hebben wij een aparte ruimte. Je kunt dan vrij trainen om zwakke punten te verbeteren, om te oefenen met nieuwe skills of zelfstandig een workout te doen. Je bent tijdens deze uren op jezelf aangewezen om te verzinnen wat je gaat doen, maar er zijn wel coaches aanwezig die je kunnen voorzien van tips en tricks."
Weet je zeker dat de gym waar je in je ene post reclame voor komt maken beantwoordt aan de behoefte van OP?

Het klinkt mij als muziek in de oren een Box met een ruimte zonder lesjes, maar met al het speelgoed en eventueel coaches, vaak zijn de Open Gym uren nogal beperkt.
 
Wat ik bedoel is dat in de gemiddelde sportschool niet al teveel toezicht is en egoliften gebeurt ook overal.

Het is heel verleidelijk om je te laten meeslepen in de competitie, het kan je ook net wat verder pushen, maar maat houden is moeilijk.
Gecontroleerde uitvoering wordt gewoon wat gecompliceerder wanneer de explosiviteit toeneemt.

Denk aan een squat met bounch. Je veert omhoog waardoor het lastigste gedeelte wat makkelijker gaat. Gewicht verplaatsen an sich is makkelijker daardoor. Je lift sneller, meer gewicht en dat met minder energie. Vanuit het crossfit oogpunt is het waarschijnlijk prima. Dat de beweging uit de beweging komt (movement/motion) en dat je gewrichten de schok opvangen is bijzaak. Mede daardoor zijn je schoenen voor crossfit ook totaal anders (alleen bij crossfit is liften met een dikke zool een pluspunt).

Time under tension heb je daar niet bij. Bij bodybuilding kan spelen met je tut juist een enorme toegevoegde waarde hebben. Want in feite wil je juist dat de spiervezels samentrekken en kleine scheurtjes maken. Want het doel is spiermassa vergroten.

Bij crossfit is die tut juist een nadeel. Want het doel is vooral gewicht verplaatsen. Hoe meer tut, hoe sneller je moe wordt.

Over blessures: bijna 75% en bijna 10% operatief, vind ik achterlijk hoog.
 
Gecontroleerde uitvoering wordt gewoon wat gecompliceerder wanneer de explosiviteit toeneemt.

Denk aan een squat met bounch. Je veert omhoog waardoor het lastigste gedeelte wat makkelijker gaat. Gewicht verplaatsen an sich is makkelijker daardoor. Je lift sneller, meer gewicht en dat met minder energie. Vanuit het crossfit oogpunt is het waarschijnlijk prima. Dat de beweging uit de beweging komt (movement/motion) en dat je gewrichten de schok opvangen is bijzaak. Mede daardoor zijn je schoenen voor crossfit ook totaal anders (alleen bij crossfit is liften met een dikke zool een pluspunt).

Time under tension heb je daar niet bij. Bij bodybuilding kan spelen met je tut juist een enorme toegevoegde waarde hebben. Want in feite wil je juist dat de spiervezels samentrekken en kleine scheurtjes maken. Want het doel is spiermassa vergroten.

Bij crossfit is die tut juist een nadeel. Want het doel is vooral gewicht verplaatsen. Hoe meer tut, hoe sneller je moe wordt.

Over blessures: bijna 75% en bijna 10% operatief, vind ik achterlijk hoog.
Blessures komen idd vaak voor, er gaat voldoende fout. Dat ze het je goed leren wil niet zeggen dat het, zeker door beginners, ook zo uitgevoerd wordt.

Wie metcon zou moeten doen en hoe je dat zou moeten doen is één van de dingen die mij tegenstaat aan crossfit. Dat bijvoorbeeld kipping en butterfly pull ups weinig meer met het origineel te maken hebben en dat bij het gehaast en vermoeid uitvoeren van allerlei oefeningen de kans op blessures en ongelukken snel stijgt is een gegeven.

Dat van die schoenen herken ik niet. De Nano's, Metcons en Tribale Reign en weet ik het wat hebben volgens mij juist vrij dunne, platte en harde zolen zolen?

Dat tut verhaal kan ik me in vinden, maar dat gaat vooral op voor het metcon gedeelte. Daar zal het ook wel het meest fout gaan.
 
Gecontroleerde uitvoering wordt gewoon wat gecompliceerder wanneer de explosiviteit toeneemt.

Denk aan een squat met bounch. Je veert omhoog waardoor het lastigste gedeelte wat makkelijker gaat. Gewicht verplaatsen an sich is makkelijker daardoor. Je lift sneller, meer gewicht en dat met minder energie. Vanuit het crossfit oogpunt is het waarschijnlijk prima. Dat de beweging uit de beweging komt (movement/motion) en dat je gewrichten de schok opvangen is bijzaak. Mede daardoor zijn je schoenen voor crossfit ook totaal anders (alleen bij crossfit is liften met een dikke zool een pluspunt).

Time under tension heb je daar niet bij. Bij bodybuilding kan spelen met je tut juist een enorme toegevoegde waarde hebben. Want in feite wil je juist dat de spiervezels samentrekken en kleine scheurtjes maken. Want het doel is spiermassa vergroten.

Bij crossfit is die tut juist een nadeel. Want het doel is vooral gewicht verplaatsen. Hoe meer tut, hoe sneller je moe wordt.
Kun je mij wijzen naar een filmpje van zo een bounce squat? Ik heb hier nog nooit van gehoord, zeker niet van dikkere schoenen aan doen om zo hard mogelijk op te stuiteren. Ik zie niet voor me hoe dat zou werken want niemand squat zo diep dat ze letterlijk op hun schoenen terecht komen. Er bestaat wel een idee van 'bounce out of the hole' wat gaat om bij het keerpunt de stretch reflex gebruiken, maar dat geld voor squats bij elke kracht sport.

Squats die ik er heb gezien waren gewoon gecontroleerd. Voor metcons misschien snelle medicine ball- of sandbag squats ofzo? Wederom, als tempo uitmaakt weer extreem licht gewicht.

Over blessures: bijna 75% en bijna 10% operatief, vind ik achterlijk hoog.

Online vragen wie er geblesseerd is geraakt en dan uit 75% van de (slechts 132) reacties ja krijgen is natuurlijk totaal niet representatief. Denk je echt dat driekwart geblesseerd raakt en 10% van de crossfit klanten geopereerd moet worden? En wat staat er ook:

Injury rates with CrossFit training are similar to that reported in the literature for sports such as Olympic weight-lifting, power-lifting and gymnastics and lower than competitive contact sports such as rugby union and rugby league.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven