Fitness Seller

Golferselleboog :( 5 maandjes lekker onderweg, wat nu?

Bezoekers in dit topic

Bij golferselleboog moet je je spieren excentrisch trainen.

Dus je pakt je dumbbell en gaat dumbbell wrist curls doen:

-Gewicht < 50% RM
- 25 - 42 herhalingen
- 3 setjes
- 3x week

Bij het uitvoeren van de oefening ga je NIKS concentrisch doen dus je helpt met je onbelaste hand je belaste hand terug omhoog en laat dan rustig de dumbbell gedurende VIER seconden zakken.

Hoop dat je er iets aan hebt !

---------- Post added 3 September 2011 at 15:03 ----------

Ahja je spieren ook rekken.

Dagelijks doen 4x 30 seconden lang je flexoren rekken.

dit is zeker een heel goede oefening om erbij te doen.
door dus die negatieve beweging te maken met een gewicht houdt je spanning op de spier en pees.
door hem dan tegelijkertijd ook nog eens op te rekken gaan de vezels die nu door de war liggen in je pees weer terug in formatie komen.

dit is een wat technisch verhaal, en ik ken de juiste termen allemaal niet.
als je een foto zou kunnen vinden (google ofzo) en je houdt dan een gezonde en een tennis/golfelleboog naast elkaar zou je zien wat ik bedoel.

gewoon doen deze oefening, hoop op spoedig herstel voor je.
maar houdt rekening met een behoorlijke tijd dat je nodig zal hebben !
 
Het beste om te herstellen is de oefening die ik daarnet zei gecombineerd met stretching.

Als je pijn een heel pak vermindert is mag je concentrisch trainen, ga niet direct van niks naar helemaal concentrisch maar laat de onbelaste arm dan gewoon niet meer alleen de dumbbell naar boven helpen maar span je flexoren dan zelf ook aan.

Absolute rust heeft absoluut geen zin, daar gaat de blessure niet van genezen, of toch zeker niet permanent van genezen.

Ik zou met je kracht trainingsprogramma gewoon kijken bij welke oefening het pijn doet en dan die oefening niet meer doen 2tal weekjes en dan nog is evolueren.

Hoop dat de behandeling snel aanslaat, hou ons op de hoogte !

Kijk hier kan ik wat mee!:) Ik heb nu ongeveer een week totale rust gehad (geen krachttraining). Morgen moet ik een voetbalwedstrijd spelen en dan maandag ga ik weer rustig beginnen. Stretchen en koelen doe ik al. Stretchen probeer ik gewoon een aantal keer gedurende de dag te doen. Ik merk dat het op dit moment beter gaat, maar ik ben bang dat ik het wel weer ga voelen zodra ik ga trainen. Eerst maar eens rustig opbouwen maandag. Goede warming up en dan kijken wat er mogelijk is. Ik hou jullie sowieso op de hoogte van hoe het zich allemaal ontwikkeld;)

---------- Post toegevoegd Sat 3 Sep 2011 om 18:28 ----------

dit is zeker een heel goede oefening om erbij te doen.
door dus die negatieve beweging te maken met een gewicht houdt je spanning op de spier en pees.
door hem dan tegelijkertijd ook nog eens op te rekken gaan de vezels die nu door de war liggen in je pees weer terug in formatie komen.

dit is een wat technisch verhaal, en ik ken de juiste termen allemaal niet.
als je een foto zou kunnen vinden (google ofzo) en je houdt dan een gezonde en een tennis/golfelleboog naast elkaar zou je zien wat ik bedoel.

gewoon doen deze oefening, hoop op spoedig herstel voor je.
maar houdt rekening met een behoorlijke tijd dat je nodig zal hebben !

Daar ben ik ook mee begonnen ja. Ik stretch en rekoefeningen, koel het regelmatig (niet echt nodig geloof ik, maar baat het niet dan schaadt het niet) en ik zorg gewoon dat ik het verder rustig aan opbouw met een goede warming up voor iedere training.
Ik vroeg me alleen nog wel iets af. Er is al gezegd dat je er sowieso een aantal maanden mee zoet bent. Maar neemt de last af naarmate de tijd vorderd, of blijft deze redelijk gelijk? En hoe zit het met onderhoud en progressie? Want je pakt sowieso een stuk minder dan je normaalgesproken doet. Of valt dit op te bouwen? (Wat een vragen allemaal:D)
 
Daar ben ik ook mee begonnen ja. Ik stretch en rekoefeningen, koel het regelmatig (niet echt nodig geloof ik, maar baat het niet dan schaadt het niet) en ik zorg gewoon dat ik het verder rustig aan opbouw met een goede warming up voor iedere training.
Ik vroeg me alleen nog wel iets af. Er is al gezegd dat je er sowieso een aantal maanden mee zoet bent. Maar neemt de last af naarmate de tijd vorderd, of blijft deze redelijk gelijk? En hoe zit het met onderhoud en progressie? Want je pakt sowieso een stuk minder dan je normaalgesproken doet. Of valt dit op te bouwen? (Wat een vragen allemaal:D)[/QUOTE]

Ben van Account veranderd, was die maartencuypers. Pijn vermindert naarmate de revalidatie vordert. Als de pijn beter en je hebt je concentrische fase aangevat mag je het gewicht ook verhogen, wacht hier lang genoeg mee (enkele weken en serieuze pijn reductie).

Ivm krachtschema, ga zo diep mogelijk zonder pijn en probeer zo de schade te beperken...
 
Naardokter en 10 dagen antibiotica. Na 2 weken kan je dan weer rustig beginnen.

ben jij helemaal gek. wat kan antibiotica aan een peesontsteking doen. dit is geen ontsteking die door een bacteriële infectie is veroorzaakt.
 
ben jij helemaal gek. wat kan antibiotica aan een peesontsteking doen. dit is geen ontsteking die door een bacteriële infectie is veroorzaakt.

Mijn 2e reactie was dit, zegt genoeg:

Verkeerd(niet) gelezen. Mijn elleboog was gewoon overbelast, kon daardoor ook 2 maanden niet trainen. Dacht dat hij daar ook last van had.
 
Mijn 2e reactie was dit, zegt genoeg:

Verkeerd(niet) gelezen. Mijn elleboog was gewoon overbelast, kon daardoor ook 2 maanden niet trainen. Dacht dat hij daar ook last van had.
dan versta ik nog altijd niet wat je bedoelt met antibiotica nemen. voor een overbelaste elleboog krijg je toch geen antibiotica.
 
dan versta ik nog altijd niet wat je bedoelt met antibiotica nemen. voor een overbelaste elleboog krijg je toch geen antibiotica.

Hahaha je hebt helemaal gelijk, ik weet niet waar ik de afgelopen dagen heb gezeten met m'n hoofd. Maare bedoelde dus onstekingsremmers.
 
Ik heb gisteravond weer getraind, borst en biceps. De training ging wel redelijk. Vooral met het oppakken van zwaardere gewichten voor de borst wilde ik wel eens een wat trekkends voelen rondom mijn elleboog. Cable flyes gingen minder. Dumbbell pressess waren heerlijk (zowel plat als schuin), zelfs met redelijk gewicht. Ik moet dus wel kijken naar borstoefeningen die naast mijn presses/benchen kan doen. Ik wissel benchen en losse dumbbells af iedere week. Iemand nog enig idee voor goede borstoefeningen, die misschien minder belastend zijn voor mijn elleboog. Ik heb het vermoeden dat het door de hoek komt, waar mijn elleboog dan in staat. ???
Biceps gingen wat minder. Hammer curls deden eigenlijk geen pijn, maar bij de preacher curls voelde ik het wel. Overhead cable curls gaven ook geen problemen. Zittende bicep curls waren ook geen succes. Ik had weinig tijd, dus heb verder niet veel meer kunnen proberen. Misschien dat ik de volgende keer concentration curls probeer. Iemand verder nog goede bicepoefeningen (rekening houden met mijn elleboog)? :)
 
biceps trainen is waardoor je vooral last krijgt van een golfelleboog. Vooral zware straightbar/EZ bar curls doen veel kwaad. Dumbbell curls kan je wat flexibeler uitvoeren, dus dan kan je beter voelen of het irriteert of niet.

Ik doe zelf alleen hammercurls, rope hammercurls, alternating dumbbell curls (geen hoog gewicht!) en die posing curls met cables op hoofdhoogte.
 
bij mij heb rust geholpen
 
Hahaha je hebt helemaal gelijk, ik weet niet waar ik de afgelopen dagen heb gezeten met m'n hoofd. Maare bedoelde dus onstekingsremmers.

ook die krijg je niet :o
 
Hey!

Nog steeds last van de elleboog? er bestaan heel wat misverstanden over de golfers- en tenniselleboog. Zoals dat het een peesontsteking is, of dat het een botvliesontsteking of irritatie is. Zijn allebei niet mogelijk, helaas. Anders zou een goeie kuur ontstekingsremmers wel voldoende zijn. De irritatie komt bijna altijd door stijfheid in de spiergroep, die zorgt voor een constante rek aan de spierpeesovergang. Door de stijfheid kan collageen slecht herstellen, hierbij komt een verhoogde concentratie glutamaat vrij, dit is een neurotransmitter die het zenuwstelsel prikkelt, en dat ervaren wij als pijn.

Duurt dit proces lang, gaat een pees zich wat verdikken. Dat noemen ze een tendinopathie. Dit is een proces dat wel omkeerbaar is, mn door excentrisch trainen en de stijfheid uit het spierweefsel te halen. Dit kan gezien worden op een echo. Dus opzoek naar een fysio die er verstand van heeft en die een echo kan maken!

Anders is het losmaken van de flexoren van je onderarm vaak al voldoende om te herstellen! Dit gaat pijn pijn doen maar is wel erg effectief!

Succes!
 
Hey!

Nog steeds last van de elleboog? er bestaan heel wat misverstanden over de golfers- en tenniselleboog. Zoals dat het een peesontsteking is, of dat het een botvliesontsteking of irritatie is. Zijn allebei niet mogelijk, helaas. Anders zou een goeie kuur ontstekingsremmers wel voldoende zijn. De irritatie komt bijna altijd door stijfheid in de spiergroep, die zorgt voor een constante rek aan de spierpeesovergang. Door de stijfheid kan collageen slecht herstellen, hierbij komt een verhoogde concentratie glutamaat vrij, dit is een neurotransmitter die het zenuwstelsel prikkelt, en dat ervaren wij als pijn.

Duurt dit proces lang, gaat een pees zich wat verdikken. Dat noemen ze een tendinopathie. Dit is een proces dat wel omkeerbaar is, mn door excentrisch trainen en de stijfheid uit het spierweefsel te halen. Dit kan gezien worden op een echo. Dus opzoek naar een fysio die er verstand van heeft en die een echo kan maken!

Anders is het losmaken van de flexoren van je onderarm vaak al voldoende om te herstellen! Dit gaat pijn pijn doen maar is wel erg effectief!

Succes!

Erg late reactie van me, sorry :) Maar ik heb er inderdaad nog steeds wel wat last van, maar slechts sporadisch. De pijn is grotendeels weg en ik kan de meeste oefeningen wel weer met een redelijk gewicht pakken. Met sommige oefeningen moet ik wel oppassen, maar er zit progressie in. Ik probeer te strekken en te koelen, maar moet wel zeggen dat ik dat de laatste tijd wat minder consequent doe. De echte pijn is namelijk al verdwenen.
Is het nog steeds raadzaam om een fysio op te zoeken?
 
Back
Naar boven