Fitness Seller

Graag advies voor beginner (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
18 apr 2018
Berichten
13
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
67kg
Vetpercentage
20%
Hallo allemaal,

Ik ben 20 jaar oud en ik ben al een flinke tijd aan het denken om te beginnen met fitness. Sinds ongeveer een maand ben ik bezig met krachttraining, maar na gesproken te hebben met een vriend denk ik dat ik het niet helemaal goed aanpak. Om deze reden wil ik graag mijn verhaal even voorleggen aan jullie en misschien dat iemand me wat advies kan geven? Dat zou ik erg fijn vinden.

Ik ben 20 jaar oud en ben 1.84m lang en ik weeg zo'n 67 kg. Ik heb een vetpercentage van 20% (wat behoorlijk hoog is), maar ik ben niet dik. Dit houdt denk ik in dat ik totaal geen spieren heb en op basis van wat ik kan optillen vergeleken met vrienden zal dit wel kunnen kloppen :)

Ik drink na de trainingen die ik heb een eiwitshake, omdat ik de gedachte heb dat dit mogelijk helpt. Ik zou graag meer spieren opbouwen, niet zo zeer voor de kracht, maar meer voor mijn uiterlijk. Hoe kan ik dit het beste doen? Een vriend zei dat ik geen cardio moet doen, omdat ik het vet wat ik nu heb om kan zetten in spieren d.m.v. krachttraining. Ik weet niet hoe vaak ik moet sporten, welke oefeningen, wat voor voeding, etc. Kan iemand me een beetje wegwijs maken alsjeblieft?

Alvast bedankt.
 
Je bent 184 cm, 67 kg en 20% vet? Lijkt me sterk...
 
Ik zal eerst even een geheimpje verklappen, vet kan je niet in spiermassa omzetten.
Wat je kan doen om aan te komen in spiermassa is door te trainen en door meer te eten.

Qua training zou ik als beginner een full-body schema 3x per week gaan doen.
Qua eten, zorgen dat je boven je dagelijkse calorie behoefte zit en je eiwitten ook voldoende zijn!

Als laatste: Lees de sticky's eens door :D
 
HertogSandBox Het is toch echt zo haha

Corneden Wat zijn sticky's? En ik hoorde dat het goed was om juist bijvoorbeeld 5 keer in de week te trainen en dan niet full body maar segmenten? Maar full body is dus beter?
 
In de stickies staat een hoop informatie, qua schema's, voeding etc. Ik kan niet geloven dat je 20% vet hebt bij 1.84 m en 67 kg. Hoe heb je dit bepaald? Zeker op zo'n weegschaal?

Met die stats denk ik dat je vetpercentage vrij laag is. Kun je je buikspieren zien? Post anders eens een foto, dan weten we meer.

Ik zou zeggen met 1.84 en 67 kg dat je serieus moet gaan trainen en eten.
 
Een expert ben ik niet maar ongeveer 1.5 maand geleden heb ik me hier ook aangemeld met de vraag wat ik als beginner het beste kon doen. Het antwoord was eigenlijk unaniem dat het goed is om met een beginnersschema te beginnen die gebaseerd is op krachtopbouw. Zeker voor een beginner is krachtopbouw en spiermassa onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zelf ben ik toen overgestapt van de standaard sportschoolschema's met 8-12 herhalen naar StrongLifts 5X5 en dat heeft me echt ongelooflijk veel opgeleverd in een hele korte tijd.

Het is hierbij wel erg belangrijk dat je goed eet en rust, dat zijn namelijk naast het daadwerkelijk training 2 hele belangrijke ingrediënten voor goede resultaten. Dat zijn ingrediënten waar ik zelf voorheen nooit zo zeer bij stil heb gestaan maar ben er inmiddels wel achter dat het belangrijk samenspel is tussen die drie onderdelen.

Voor de rest laat ik het aan de experts over om te adviseren maar dit is een reactie vanuit mijn eigen ervaring.
 
Een expert ben ik niet maar ongeveer 1.5 maand geleden heb ik me hier ook aangemeld met de vraag wat ik als beginner het beste kon doen. Het antwoord was eigenlijk unaniem dat het goed is om met een beginnersschema te beginnen die gebaseerd is op krachtopbouw. Zeker voor een beginner is krachtopbouw en spiermassa onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zelf ben ik toen overgestapt van de standaard sportschoolschema's met 8-12 herhalen naar StrongLifts 5X5 en dat heeft me echt ongelooflijk veel opgeleverd in een hele korte tijd.

Het is hierbij wel erg belangrijk dat je goed eet en rust, dat zijn namelijk naast het daadwerkelijk training 2 hele belangrijke ingrediënten voor goede resultaten. Dat zijn ingrediënten waar ik zelf voorheen nooit zo zeer bij stil heb gestaan maar ben er inmiddels wel achter dat het belangrijk samenspel is tussen die drie onderdelen.

Voor de rest laat ik het aan de experts over om te adviseren maar dit is een reactie vanuit mijn eigen ervaring.
Ik ben ook geen expert, maar iets dergelijks als Stronglifts of Starting Strength is het best om te mee beginnen. Bijv. 3x per week full body, focus op de compounds (Bench Press, Squat, Deadlift, Overhead Press, eventueel Pull Ups en BB Rows), laag in de reps, bijv. 5x5.

Qua voeding staat in de stickies hoe je je energiebehoefte kan berekenen. Ga uit van ca. 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht, minimaal 1 gram vet per kg lichaamsgewicht, de rest koolhydraten. Zorg dat je dit enigszins over de dag verspreid. Na je training is een shake prima, maar zorg dat je binnen 2 uur een volwaarde maaltijd neemt. Als je (spier)massa wil aanzetten, kun je ca. 300-500 kcal boven je behoefte gaan zitten. De ervaring leert wat je echte behoefte is en op welk aantal kcal je massa aanzet, zonder dat je te veel vet aankomt.
 
Ik heb dit inderdaad gemeten met een weegschaal. Welke voeding zou ik het beste kunnen eten en wat voor soort oefeningen?
 
Vissertje1980 Heb je meer info en tips hierover voor me?

In de reactie van Kevin staat een linkje naar een topic over beginnersprogramma waarin onder andere ook wordt verwezen naar StrongLifts 5X5. Is heel veel leesvoer over te vinden. Ik heb de app op mijn telefoon geïnstalleerd en die heb ik er altijd bij in de sportschool.
 
Als je in playstore zoek op stronglifts vind je hem gegarandeerd.
 
Back
Naar boven