XXL Nutrition

Graag tips en advies nodig (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
21 dec 2015
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
71kg
Vetpercentage
21%
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig om mijn vet percentage te verminderen. Mijn huisgenoten hebben dit forum aan mij geadviseerd om kennis op te doen. Dus ben ik enkele dagen rond gaan snuffelen op dit forum.

Maar word nu platgegooid met informatie. ik heb van de informaties dat ik heb gelezen een voedingsschema gemaakt. In de bijlagen kunnen jullie dit vinden.


Voor de rest heb ik enkele vraagjes waarschijnlijk zullen enkele hier niet thuis horen maar vond het zo overzichtelijker door het in een keer te stellen. Desnoods kan ik de vragen hier verwijderen en in de desbetreffende forums stellen.


1.Ik zag toevallig dat je zuivel producten beter niet kunt nuttigen tijdens je cut schema. wat is hier een goed budget alternatief voor ? dus voor melk en voor beleg. ( liefst geen kipfilet)

24. Klopt het dat je beter geen melk/zuivel drinkt/eet bij het cutten/diëten?
Zuivelproducten zijn een prima eiwitbron en bovendien erg gezond, maar ze kunnen een effect hebben op de huid. Zuivelproducten bevatten volgens onderzoekers hormonen en bioactieve moleculen [1], die o.a. acne en een vettigere/dikkere huid kunnen veroorzaken


bron ;https://forum.bodybuilding.nl/topics/centraal-veelgestelde-vragen-topic-voor-beginners.163703/


2. Ik hoorde ooit van een apotheker dat fatburners slecht zijn voor het lichaam, omdat je lichaam het eten niet volledig zou verteren voordat je dit ontlast. Op dit forum kwam ik tegen dat fatburners juist nuttig zijn. Hoe zit het nu werkelijk in elkaar? En is het in mijn geval verstandig om fatburners te gebruiken?

Werkend (Werken of zijn nuttig, vormen de basis).

Whey, eiwit shakes, creatine (alle vormen behalve vloeibaar), creatine transportsystemen, weightgainers/maaltijdvervangers, post- en pre workout shakes, omega vetzuren, multi-vitamine, mineralen, ZMA, fatburners, vitamine B12 depot, glucosamine & chondroitine

bron: https://forum.bodybuilding.nl/topics/welke-supplementen-heb-ik-nodig.46503/


3. Een onderwerp waar veel over word gediscuteerd en veel meningsverschillen zijn. Cutten in de winterperiode en bulken in de zomerperiode. Ik zelf wil ongeveer tot februari- maart proberen vet te verliezen. Ik weet dat mijn gewicht niet zo heel zwaar is (71.5 kg) maar in de winter eet ik vrij weinig buiten waardoor ik meer op mijn eten kan opletten. < Wtf? nou oke.. Its weird maybe. Maar in de bodybuilding normen hoe verstandig is het dat ik tot februari ga cutten met minimaal doel ( 4 kg) vet te verliezen. en vanaf februari ga bulken?


4. Ik gebruik momenteel ratio 40% Eiwit 40% koolhydraten en 20% vet met als doel af te vallen. Is dit goed of kan ik beter andere ratio's aanhouden?

5. En laatste vraag : moet ik twee aparte schema's aanhouden een voor trainingsdagen een voor rustdagen ?


Misschien handig dat ik erbij vermeld hoe ik aan bepaalde gegevens kom in mijn voedingsschema.

Ik heb mijn VVM (Vet Vrije Massa) berekent. : 56,9kg


Energiebehoefte berekent : 1844 kcal


en daarna voedingschema gemaakt; zie bijlage





Tot slot;
Een aantal keer heb ik gelezen dat men vragen stelt en ze als antwoord: 'Koop het boek BFFM daar staat alles in wat je wilt weten ' krijgen. Ik wil best deze boek aanschaffen maar meteen in het diepe te springen boeken te lezen, voeding- en trainschema's maken word voor mij te veel in een keer. Natuurlijk ga ik op den duur me meer verdiepen in het literatuur dat geadviseerd word maar alles met z'n tijd. Ik hoop dan ook dat ik op mijn vragen een antwoord krijg waardoor ik een goed begin heb.
 

Bijlagen

  • Voedingschema - kopie.xlsx
    13 KB · Weergaven: 144
jij hebt volgens mij je caloriebehoefte in ruststofwisseling, dit is zonder werk, beweging, training gerekend...
je effectieve caloriebehoefte zal ergens tussen de 2100-2500 cal liggen.
hier kun je het berekenen inclusief dagelijkse beweging:
http://www.runinfo.nl/caloriebehoefte-harris-benedict.htm

Zuivel kun je inderdaad in je cut proberen te vermijden ivm de redenen die je al opsomde, ma gezien je van een vetpercentage van 21 procent komt zou ik me daar
niet op blindstaren, dat zijn details waar je vanaf een 12 procent kunt beginnen aan denken...

Op rustdagen kun je inderdaad wat lager in calorieën gaan, door wat minder carbs te eten

Je macro's zitten redelijk goed, je kan ze met tijd nog wat aanpassen en kijken waar je best op reageert...

Fatburners zou ik nu niet meteen aan denken, met goede voeding en een goed trainingschema ben je al goed op weg :)
Daarnaast zijn er ook weinig fatburners die effectief wat doen...

Wanneer jij cut en wanneer je bulkt, dat hangt volledig van jou af

Je voedingschema kan ik niet openen (ligt aan mijn laptop) dus daar kan ik niet echt iets over zeggen...
 
1, Jij kan prima zuivel nuttigen, zuivel ondersteunt ook de vetverbranding zeer goed. Dikkere of vettere huid is alleen van belang voor wedstrijdbodybuilding
2, Fatburners, wat jou verteld is is onzin. Maar jij hebt niet bij alle fatburners echt extra profijt. Je zou eventueel kunnen starten met elke dag grapefruit eten,, vitamine B complex, extra vitamine c, carnitine en appelazijn als je iets van ondersteuning nodig denkt te hebben. Belangrijkste is een goed voedingschema en goede effectieve trainingen.
3, Cutten of bulken. Cutten doe je wanneer je te vet begint te worden en bulken als je gewicht kwijt raakt of te droog wordt, dus om wat zwaarder te worden en optimaal of beter spiermassa te bouwen.
4, Verhoudingen in EKV, er is geen absoluut beste gemiddelde ratio. Je zal hier en daar moeten aanpassen en schuiven naar de voor jou best werkende verhoudingen en hoeveelheden per macro nutriënt.
5, Schema voor trainingsdagen en rustdagen, nee hoeft niet. Als je wilt werken met hoge en lage koolhydraatdagen dan is dat wel handig maar als je ee gemiddeld dag totaal aanhoudt is prima. Werkt voor beginners zeer goed.

succes.
 
Back
Naar boven