XXL Nutrition

Grip deadlift

Welke grip bij de deadlift?


  • Totaal stemmers
    147

Bezoekers in dit topic

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
9 dec 2005
Berichten
23.972
Waardering
3.517
Sinds enkele maanden ben ik bij de deadlift van mixed grip overgestapt op hook grip. Zelf begin ik altijd met een pronated grip totdat deze faalt waarna ik over ga op hookgrip. Voor gewichtsheffers is de hook grip niks nieuws maar ik zie ze nooit bij powerlift wedstrijden. Bij mixed grip vergroot je het risico op een bicep tear, waarom hanteren zoveel kracht atleten nog deze grip? Wanneer je de hook grip goed onder controle hebt lijkt het mij ook mogelijk deze bij max. gewichten succesvol te hanteren.

Nu nemen wij niet allemaal deel aan powerlift wedstrijden maar in trainingen kan je ook gebruik maken van straps. Welke grip hanteren jullie voornamelijk bij de deadlift?


Hier een voorbeeld van een hookgrip met een aardig gewicht al zeg ik het zelf.
http://www.youtube.com/watch?v=DhwsCCtsaDk&feature=related

Pronated grip (overhands)

IMG_1826-900x599.jpg


Straps
silver_dollar_deadlift_Stongman_world_record_1.jpg


Mixed grip
alt_grip.jpg


Hook grip
7657.jpg
 
Mixed, hook grip doet nog te veel pijn richting hoge gewichten, maar probeer het wel elke training tot 3e/4e warm up set op deads.
 
Pronated tot faal, daarna mixed.
 
Mixed, hook grip doet nog te veel pijn richting hoge gewichten, maar probeer het wel elke training tot 3e/4e warm up set op deads.
Wat is de reden dat jij je hook grip aan het trainen bent? Heeft dat met bicep tears te maken?
Merk je enige progressie hierin?

Zelf ben ik tot 180kg met hook grip gegaan en dat was goed te doen. Herhalingen met een hookgrip doet inderdaad flink pijn.
 
Laatst bewerkt:
Mixed, maar nooit wat anders geprobeerd eigenlijk.
 
Wat is de reden dat jij je hook grip aan het trainen bent? Heeft dat met bicep tears te maken?
Merk je enige progressie hierin?

Zelf ben ik tot 180kg met hook grip gegaan en dat was goed te doen. Herhalingen met een hookgrip doet inderdaad flink pijn.

Nee niks met biceps tears, maar om de een of andere reden glijdt de halter rechts weleens uit m'n hand naar me vingertoppen, dan kan ik hem nog wel een minuut zo vasthouden maar is niet fijn.
Is gewoon om te testen. Ik heb er wel 220 ofzo mee getrokken, maar dat voelde als hel, nu tijdje niet gedaan en hou ik het bij 170 of 200.
 
ik gebruik hooked maar heb het gevoel dat ik met mixed meer zou kunnen tillen
 
Bij mixed grip vergroot je het risico op een bicep tear, waarom hanteren zoveel kracht atleten nog deze grip?

de oorzaak van die tears ligt over het algemeen ergens anders, een onbalans tussen de tri's + bi's of met gebogen armen begonnen en pas zodra je de barbell pulled strekken (oftewel rukken aan de barbell). als je dat soort dingen hebt/doet is er een verhoogd risico met mixed grip, maar wat ik altijd begrepen heb is dat mixed grip op zich geen probleem is.
 
Eens
Maar we weten allebei dat deze combinatie fataal kan zijn bij een mixed grip en bij andere vormen is dat niet het geval.
Er is dan toch een causaal verband aan te brengen tussen deze grip en de blessure.
 
Tot nu toe ken ik niemand persoonlijk die er last van heeft gehad dus maak me er sowieso niet zo druk om.
 
Zelf heb ik er ook nooit last van gehad, niet eens een irritatie aan de biceps.

Na mijn rug/heup blessure (opgelopen na een deadlift vorig jaar) merkte ik dat mixed grip mijn rug niet gelijkmatig belaste. Steeds wanneer ik weer terug greep op de mixed grip kreeg ik pijnscheuten op de plek waar ik de blessure had zitten. Bij straps had ik nergens last van. Dat heeft mij doen besluiten nooit meer mixed grip te liften.
 
hook = auw ! (voor mij dus straps met een pronated grip of mixed voor singles)
 
Mixed grip, omdat ik dat het fijnste vind.
Maar heb de hook grip ook nog niet geprobeerd, lijkt mij wel pijnlijk bij hoge gewichten.
 
ik gebruik double overhand.

enkel voor de zware singles mixed grip
 
Pronated, kan niet wennen aan mixed.
 
Pronated tot +/- 80% intensiteit, daarna mixed. Powercleans en -snatch doe ik hooked.

Deadlift hooked geprobeerd maar kon niet snel genoeg wennen aan de pijn. Misschien ooit nog eens fatsoenlijk de tijd voor nemen.
 
double overhand tot 90%, max met straps, terug naar 90% en 2 single timed holds.
 
mixed en straps :o
 
Mixed, elk setje handen ook omdraaien.
 
Warm up sets doe ik met een duimloze pronated grip, daarna hook grip, maar is nog pijnlijk. Mixed grip vind ik niet fijn aanvoelen aan de schouders.
 
Back
Naar boven