XXL Nutrition

Grip verlies

Bezoekers in dit topic

patrickd4l

Novice
Lid sinds
26 feb 2024
Berichten
17
Waardering
9
Lengte
1m68
Massa
77kg
Vetpercentage
23%
Hey,
Ik heb even een vraagje. Ik ben sinds 7 maanden actief aan het trainen maar ik loop tegen het volgende aan. Nu ik steeds sterker word en meer gewicht kan pakken, merk ik dat ik met regelmaat een oefening moet stoppen omdat ik m'n grip verlies terwijl ik eigenlijk nog wel kracht heb om een paar reps extra te pakken. Het wordt dan zweterig en glij weg. Ik heb dit vooral met het trainen van rug, lat pulldown, rows en ook met pull-ups. Ik glij dus echt weg na een aantal herhalingen. Nu heeft een maat van mij oude wristwraps geleend maar ook die zijn niet echt praktisch merk ik, het om een stang of grip heen binden is niet ideaal. Zijn er nog andere mogelijkheden die ik kan proberen?
 
Gebruik je de straps wel op de juiste manier? Ik herinner me dat Steks ze achter zijn polsen langs trok bij eerste gebruik.

 
Thanks voor de tips allemaal. Zal idd checken of ik de Wraps goed gebruik. Magnesium lijkt me ook handig, zal vragen aan de sportschool of dat oké is. Lijkt mij wel als ik het gewoon schoon achter laat :)
 
Of je gooit de straps in de hoek en zorgt voor een paar degelijke onderarmen. Dat kan je, naast de hiervoor gegeven tips, doen door Fat Gripz te gebruiken en door de tip in onderstaand filmpje te gebruiken (@8:40m):

 
BigGuy84 ja als het voor mij niet werkt zal ik ze idd in een hoek gooien haha. Ik denk opzich wel dat ik best wel krachtige onderarmen heb, alleen dat het zo zweterig/glad wordt op sommige stangen lijkt vooral het probleem te zijn. Ook heb ik niet echt bepaald grote handen dus misschien dat dat ook een dingetje kan zijn. Wel zal ik de oefening die jij stuurde eens proberen, dat is nooit verkeerd.
 
Deadhangs en je onderarmen trainen.
 
alleen dat het zo zweterig/glad wordt op sommige stangen lijkt vooral het probleem te zijn.
Herkenbaar hoor.

Wel zal ik de oefening die jij stuurde eens proberen, dat is nooit verkeerd.
Die laatste deed ik in een Smith machine, en toen ik die een tijd deed vloog m'n gripkracht echt omhoog. Succes!
 
Als beginner is het belangrijker dat je de oefening correct uitvoert, en dat je pezen wennen aan het gewicht. dus niet te snel omhoog gaan in gewicht.
 
Straps zouden verplicht moeten zijn bij pull oefeningen. Niet alleen voor pull kan je ze gebruiken, maar denk oa aan RDL/ lunges, bss met dbs, noem het maar op.
 
Straps werken goed als je ze goed gebruikt. Heb ze zelf ook, maar gebruik liever een trucje waarbij ik mijn handen niet sluit, maar mijn vinger als een haak gebruik. Met deze techniek kon ik met 140kg pulldowns en machine rows doen zonder los te hoeven laten.
 
Thanks voor de tips allemaal. Zal idd checken of ik de Wraps goed gebruik. Magnesium lijkt me ook handig, zal vragen aan de sportschool of dat oké is. Lijkt mij wel als ik het gewoon schoon achter laat :)
Mocht je voor (sommige) oefeningen magnesium gaan gebruiken, dan kan je kijken naar vloeibare, dat geeft vaak minder troep. In het Engels heet dat "liquid chalk".

Als je het niet kan vinden bij de afdeling fitness, kan je ook kijken bij de afdeling klimsport.

Dat gezegd denk ik dat je ook grip en correcte uitvoering zou moeten trainen als dat een beperking is en ook alleen voor je topsets of werksets straps zou moeten gebruiken. Tips hierover zijn al gepost.

Succes!
 
Dead hang, hammer curls en heel hard in de dumbbells knijpen
 
Zeker geen straps gebruiken.... Gewoon dead hang doen om je grip sterker te maken
edit: zie dat ik hieral gepost had, geheugen is wazig
 
Hey,
Ik heb even een vraagje. Ik ben sinds 7 maanden actief aan het trainen maar ik loop tegen het volgende aan. Nu ik steeds sterker word en meer gewicht kan pakken, merk ik dat ik met regelmaat een oefening moet stoppen omdat ik m'n grip verlies terwijl ik eigenlijk nog wel kracht heb om een paar reps extra te pakken. Het wordt dan zweterig en glij weg. Ik heb dit vooral met het trainen van rug, lat pulldown, rows en ook met pull-ups. Ik glij dus echt weg na een aantal herhalingen. Nu heeft een maat van mij oude wristwraps geleend maar ook die zijn niet echt praktisch merk ik, het om een stang of grip heen binden is niet ideaal. Zijn er nog andere mogelijkheden die ik kan proberen?

Misschien is hij al wel voorbij gekomen, maar heb ik hem dan niet gezien: De haakgreep (hookgrip)


Kost wel wat oefenen, aanpassen en wennen maar is uiteindelijk een van de sterkste grepen, ook bij superzware deadlifts.


Wat je verder ook doet, het is voor iedere krachtatleet absoluut aanbevolen om je onderarmen en gripkracht te trainen VANAF DAG1.
En dan doel ik niet op wat wrist curls zo af en toe, maar echt het gehele spectrum aan kenmerken:

- Supporting grip (deadhangs, thick bar/fat grip werk)
- Pinching grip (plate/hub pinches)
- Crushing grip (diverse grippers)
- Polswerk deviation/rotation (lever bar variaties)
- Polsflexoren/extensoren (wrist rollers, wrist curls, reverse wrist curls)

Klinkt als veel werk, maar het mooie is dat je al dit soort oefeningen heel makkelijk tussen de hoofdoefeningen door kunt doen (staples) tijdens iedere training.
Dan zijn het leuke afleidingen tussendoor die ook nog eens je training, tijd en resultaat efficiënter maken.

De uiteindelijke beloning is een paar grote en sterke onderarmen en handen!
 
Back
Naar boven