AndroidHealthClinic

Aankondiging Interesse grip wedstrijden

Ik wil dit jaar deelnemen aan de Sterkste Hand van Nederland


  • Totaal stemmers
    9
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als de wedstrijd op de sap cup zou staan dan is het de vraag of Denzil ook meedoet : Dan moet je het toch maar weer in Oktober, bij POWERHOUSE DORDRECHT, doen dit keer!

Ja dat snap ik eigenlijk ook niet. Waarom zou het niet nog een keer kunnen bij Powerhouse Dordrecht? Natuurlijk is het klein en heeft het misschien weinig exposure, maar de gripsport is (zeker in Nederland) nog helemaal niet klaar voor iets groters. Als we een veld van 10-12 kunnen regelen, zoals vorig jaar, dan is het toch prima? Wellicht is de titel 'Sterkste hand van Nederland' in dat opzicht een beetje pretentieus, want er lopen vast sterkere jongens rond in den lande, maarja als je niet mee doet(of wilt doen) kun je ook niet winnen.:1e:
 
Volgens prosteenstoter moet ik deze ook meedoen maar de meeste van die onderdelen ga ik op de dag zelf pas voor de 1ste keer zien, is er om een beetje fatsoenlijk mee te kunnen draaien training nodig op die specifieke onderdelen of kom je gewoon met een behoorlijke grip ook met alles weg ?
 
Volgens prosteenstoter moet ik deze ook meedoen maar de meeste van die onderdelen ga ik op de dag zelf pas voor de 1ste keer zien, is er om een beetje fatsoenlijk mee te kunnen draaien training nodig op die specifieke onderdelen of kom je gewoon met een behoorlijke grip ook met alles weg ?

Als je gewoon loeisterk bent hoef je niet persé specifiek te trainen om mee te kunnen doen. Er zijn bijvoorbeeld voorbeelden bekend van mensen die een #3 gripper kunnen sluiten de eerste keer dat ze het proberen. Dat is een feat waar de gemiddelde persoon vaak minimaal een jaar, maar meestal meerdere jaren specifieke training voor nodig heeft. Aan de andere kant is het ook wel weer zo dat niet iedereen die loeisterk is ook een hele goede grip heeft. Verder is het hebben van grote handen is voor alle griponderdelen in meer of mindere mate een voordeel, maar het is geen must, ook met gemiddelde handen kun je een heel eind komen (ondergetekende).

Als ik naar de 'grote 3' kijk:
Grippers: De meeste mensen hebben op zijn minst een goede uitleg nodig om te weten hoe je de gripper optimaal in je hand plaatst, anders komt je echte knijpkracht niet maximaal tot uitdrukking. Een keertje oefenen met iemand die er verstand van heeft zou toch zeker aan te raden zijn, ook als je er verder niet specifiek op wilt trainen.
Fat bar: Vooral mensen met grote handen hebben hierbij een groot voordeel en als je dan ook nog sterk bent, dan hoef je hier niet specifiek op te trainen.
Pinch: Is een heel specifieke manier van kracht zetten met je handen, waarbij een aantal keer oefenen je zeker kilo's extra zal opleveren. Maar met grote handen en veel basiskracht kom je een heel eind.

Voor alle griponderdelen geldt wel: ook al train je al 20 jaar kracht, als je nog nooit specifiek op gripkracht getraind hebt dan kun je het eerste jaar echt genieten van 'newbie gains' en heel veel progressie boeken. Daarna zul je echter voor elke kilo vooruitgang moeten vechten.

Oh... bijna vergeten. Je moet zeker meedoen!
 
Ik was eigenlijk niet van plan om het weer bij PHD te doen maar ik kan het in overweging nemen. Veel is nog onzeker omdat ik daar misschien dit jaar nog vertrek. Als dat zou gebeuren dan zal het zeer karig zijn want het is de vraag of ik een sponsor kan vinden op deze schaal. Shirts en prijzengeld zullen er dan niet meer inzitten.
 
Volgens prosteenstoter moet ik deze ook meedoen maar de meeste van die onderdelen ga ik op de dag zelf pas voor de 1ste keer zien, is er om een beetje fatsoenlijk mee te kunnen draaien training nodig op die specifieke onderdelen of kom je gewoon met een behoorlijke grip ook met alles weg ?
Pinch en axle deadlift kun je toch trainen? Je hebt ook grippers dus die kun je ook trainen.
 
Shirts en prijzengeld zullen er dan niet meer inzitten.

Dat is natuurlijk jammer maar geen ramp lijkt mij. Zelf vind ik het vooral gewoon leuk om mijn grip met anderen te kunnen meten.
 
Ik verwacht wel axle rond de 200 dit jaar. Ik heb me vorige keer voor de eerste keer in mijn leven voor iets af moeten melden, dit kwam doordat ik binnen twee dagen compleet moest verhuizen. Dat zal dit jaar niet gebeuren. Ik vind het persoonlijk geweldige onderdelen en ook mooi dat het aansluit op buitenlandse wedstrijden, dan kun je je een beetje vergelijken. Ik kom over een maand ofzo een keer naar dordrecht, ben benieuwd wat het doet qua pinch onderdelen, thuis niet geweldig volgens mij.
 
Ik verwacht wel axle rond de 200 dit jaar. Ik heb me vorige keer voor de eerste keer in mijn leven voor iets af moeten melden, dit kwam doordat ik binnen twee dagen compleet moest verhuizen. Dat zal dit jaar niet gebeuren. Ik vind het persoonlijk geweldige onderdelen en ook mooi dat het aansluit op buitenlandse wedstrijden, dan kun je je een beetje vergelijken. Ik kom over een maand ofzo een keer naar dordrecht, ben benieuwd wat het doet qua pinch onderdelen, thuis niet geweldig volgens mij.

haha okay teun doet mee, game over voor iedereen!
 

Knipsel.PNG
 
Het was heel jammer dat Teun er niet bij was bij de vorige editie maar ik denk toch echt dat jullie de huidige kampioen onderschatten. Op de pinch was Roy onverslaanbaar en hoe is Teun met grippers?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij ken je teun niet
 
Ik ken hem van tv. :D
Maar gripwedstrijden zijn zeer vergelijkbaar met strongman wedstrijden. Je moet allround een sterke grip hebben en een flinke axle maakt je nog geen kampioen anders had Xander vorig jaar wel gewonnen.
 
Is inderdaad allemaal niks van te zeggen, ken de exacte onderdelen die vorig jaar gebruikt zijn niet, maar 100 kg pinchen kon ik bij lange na niet
 
Het was heel jammer dat Teun er niet bij was bij de vorige editie maar ik denk toch echt dat jullie de huidige kampioen onderschatten. Op de pinch was Roy onverslaanbaar en hoe is Teun met grippers?

Tja.. Bedankt voor het vertrouwen.:hedbang:Ik denk wel dat iemand als Hijskraan een enorm surplus aan algemene kracht heeft tov het volledige deelnemersveld van vorig jaar. Met een beetje specifieke training kan zich dat zeker vertalen naar een hele goede grip op alle onderdelen. In Amerika, Rusland en Finland heb je echter wel een paar echte 'giant killers' rondlopen. Gasten van onder de 100kg, waar zelf de grootste strongman nog moeite mee zal hebben om ze te verslaan in een allround gripwedstrijd. Bijvoorbeeld een Kody Burns, Adam Glass(paar jaar terug) of Timo Lauttamus(en nog een aantal anderen). Zo'n beetje rond de 100kg lijkt het omslagpunt te zitten, dat meer gewicht/kracht niet persé ook een betere grip betekent, met uitzondering van de Axle en andere thickbaronderdelen. Je moet tenslotte wel makkelijk 200kg kunnen deadliften wil je ook 200kg op een Axle kunnen trekken...
 
Zo'n beetje rond de 100kg lijkt het omslagpunt te zitten, dat meer gewicht/kracht niet persé ook een betere grip betekent, met uitzondering van de Axle en andere thickbaronderdelen. Je moet tenslotte wel makkelijk 200kg kunnen deadliften wil je ook 200kg op een Axle kunnen trekken...

Dit is nu exact wat ik bedoel met het juist smaller maken qua toegankelijkheid, terwijl we roepen dat we het voor een breder publiek toegankelijk willen hebben.:thumb:

Wat willen we nu eigenlijk?:haha:
 
Als we spreken over toegankelijkheid dan moeten we het niet hierover hebben maar over het probleem dat sporters niet in aanraking komen met de gripsport. Waar in Nederland kun je nu echt grip trainen? Waar is het toegankelijk voor iedere sporter? Er is momenteel maar een echte locatie in Nederland beschikbaar en dat is bij Powerhouse Dordrecht. Bij PowerBase in Best hebben ze ook een aantal grip onderdelen en verder zijn er een paar man die thuis met grip aan de gang zijn. Dat laatste is leuk maar het helpt niet de sport toegankelijk te maken. Net als met strongman moeten er meer locaties in Nederland komen waar je echt grip kunt trainen. Als dat lukt kun je pas spreken over een sport wat toegankelijk begint te worden.
 
Dit is nu exact wat ik bedoel met het juist smaller maken qua toegankelijkheid, terwijl we roepen dat we het voor een breder publiek toegankelijk willen hebben.:thumb:

Wat willen we nu eigenlijk?:haha:

Dat is waar. Toch ben ik niet tegen een Axle hoor. Als we een éénhandig thickbar onderdeel zouden doen, zoals de inch dumbbell vorig jaar, dan zou dat 99% zeker dezelfde winnaar opleveren. De meeste 'normale' mensen komen met de axle niet voorbij de 160kg, zelfs een Jedd Johnson, toch een hele grote naam in de gripwereld, trekt niet meer dan 180-185kg. Overigens heeft zo'n Adam Glass (toch ook een lichtgewicht) wel over de 200kg gedaan op de Axle volgens mij.

Dat inch dumbbell onderdeel kostte wel veel tijd met gewichten verwisselen, dus dat was wel een nadeel. Iets met een roterend handvat en een loading pin zou wel een optie kunnen zijn, maar is wel minder 'spectaculair' dan de Axle voor eventueel publiek.
 
Youri wou deze ook gaan meedoen maar past wegens de axle.
 
Als we spreken over toegankelijkheid dan moeten we het niet hierover hebben maar over het probleem dat sporters niet in aanraking komen met de gripsport. Waar in Nederland kun je nu echt grip trainen? Waar is het toegankelijk voor iedere sporter? Er is momenteel maar een echte locatie in Nederland beschikbaar en dat is bij Powerhouse Dordrecht. Bij PowerBase in Best hebben ze ook een aantal grip onderdelen en verder zijn er een paar man die thuis met grip aan de gang zijn. Dat laatste is leuk maar het helpt niet de sport toegankelijk te maken. Net als met strongman moeten er meer locaties in Nederland komen waar je echt grip kunt trainen. Als dat lukt kun je pas spreken over een sport wat toegankelijk begint te worden.

Heeeeeeeeeeeeeeeelemaal mee eens!!!!!!!!!!

En jij bent er al zeer goed mee bezig om een opening te zoeken! Ik had het er al eens over gehad om iets op dit forum op te zetten om onderdelen en trainings manieren te laten zien. Soort online workshops ofzo....
Mijn werk helpt niet mee om zoiets op poten te zetten, maar ik loop met het idee en dus zit het er wel in dat ik zoiets ga doen.

Als het dan langzamerhand meer bekendheid gaat genieten is er een kans van slagen dat je meer locaties gaat krijgen waar meer specifiek grip trainingsmogelijkheden komen.

:thumbs:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven