AndroidHealthClinic

Groeipijn na leg workout.

Bezoekers in dit topic

MirjamW

Cool Novice
Lid geworden
5 nov 2018
Berichten
84
Waardering
149
Lengte
1m74
Massa
64kg
Vetpercentage
24%
Nu vaker meegemaakt, dat ik na een goede leg workout, last ervaar in mijn knieën en heupen. Met name onder mijn knieschijf. Niet tijdens het trainen maar meestal als ik in rust stand sta, dus in bed. Dus in ieder geval in de avond... Vergelijkbaar met een zeurderig, pijnlijk stekend gevoel. Ik denk ik mijn spieren of iets. Nee, geen spierpijn.

Iedereen heeft het ervaren, groeipijn, dus iedereen heeft een beeld bij het gevoel.

Ik ben al eens naar de fysiotherapeut geweest en hij zei dat ik mijn knieën verder moest strekken, overstrekken tijdens legpress bijvoorbeeld. Dit heb ik echter niet gedaan, omdat ik dat niet echt handig vind. Overtrekken, dus lokken...

Ik weet niet of jullie dit herkennen en wel eens hebben ervaren. Ik zou het alleen erg zonde vinden dat ik niet verder kan bouwen naar meer gewicht. Overigens, ligt het uiteraard niet aan mijn vorm. Ik sport met mijn partner en hij geeft PT en ook sport ik vaak alleen of samen met mensen die ook weten wat ze doen. With other words. Help.
 
Je fysio wil je zeker weer snel terug zien :o


Maak anders een filmpje van je uitvoering. Waarschijnlijk zitten daar wat verbeterpunten. Genoeg mensen hier die je daar graag mee helpen. Doe je ook leg extension?
 
Voor het kniedeel van je klachten; klinkt als patellofemoraal, vaak veroorzaakt door overbelasting of irritatie van de patellapees, kan onder andere komen door verkeerd sporen van de patellapees over het kniegewricht.
Wat voor oefeningen doe je en heb je het idee dat bepaalde oefeningen het uitlokken?
 
Misschien eens een tijdje free-weight trainen. Als de klachten wegblijven weet je dat het door de uitvoering van een apparaat oefening komt.
 
Voor het kniedeel van je klachten; klinkt als patellofemoraal, vaak veroorzaakt door overbelasting of irritatie van de patellapees, kan onder andere komen door verkeerd sporen van de patellapees over het kniegewricht.
Wat voor oefeningen doe je en heb je het idee dat bepaalde oefeningen het uitlokken?
Ik heb het idee door squatten, de kans zit er ook in dat het lunges kan komen.
 
Ik had ook veel last aan mijn knieën na een legday. Ook niet echt spierpijn, maar moeilijk te beschrijven en ergens rond mijn knie waardoor de dagen erna trappen lopen op den duur lastig was.
Sinds ik knee sleeves draag tijdens mijn squat en leg extension heb ik zo goed als geen last meer in mijn knie.
 
Nu vaker meegemaakt, dat ik na een goede leg workout, last ervaar in mijn knieën en heupen. Met name onder mijn knieschijf. Niet tijdens het trainen maar meestal als ik in rust stand sta, dus in bed. Dus in ieder geval in de avond... Vergelijkbaar met een zeurderig, pijnlijk stekend gevoel. Ik denk ik mijn spieren of iets. Nee, geen spierpijn.

Iedereen heeft het ervaren, groeipijn, dus iedereen heeft een beeld bij het gevoel.

Ik ben al eens naar de fysiotherapeut geweest en hij zei dat ik mijn knieën verder moest strekken, overstrekken tijdens legpress bijvoorbeeld. Dit heb ik echter niet gedaan, omdat ik dat niet echt handig vind. Overtrekken, dus lokken...

Ik weet niet of jullie dit herkennen en wel eens hebben ervaren. Ik zou het alleen erg zonde vinden dat ik niet verder kan bouwen naar meer gewicht. Overigens, ligt het uiteraard niet aan mijn vorm. Ik sport met mijn partner en hij geeft PT en ook sport ik vaak alleen of samen met mensen die ook weten wat ze doen. With other words. Help.
Hoe vaak train je legs?
Hoe zit je schema in elkaar, gewicht, herhalingen etc etc?
 
Ik heb het idee door squatten, de kans zit er ook in dat het lunges kan komen.
Door het voorwaartse momentum zijn lunges wel uitermate geschikt om (dit soort) knieklachten te veroorzaken.

Ik zou voorstellen om in plaats hiervan achterwaartse lunges of nog liever stilstaande split squat varianten te gaan doen.
 
zoals al eerder word gevraagd: post een filmpje van bijv je squats. Liefste zowel zijwaarts als van voren/achteren. Zo kan er gekeken worden naar je uitvoering en of er tips gegeven kunnen worden over techniek
 
zoals al eerder word gevraagd: post een filmpje van bijv je squats. Liefste zowel zijwaarts als van voren/achteren. Zo kan er gekeken worden naar je uitvoering en of er tips gegeven kunnen worden over techniek
Daar voel ik me een beetje Awkward bij, ik weet dat ik mijn squats echt goed doe.
Door het voorwaartse momentum zijn lunges wel uitermate geschikt om (dit soort) knieklachten te veroorzaken.

Ik zou voorstellen om in plaats hiervan achterwaartse lunges of nog liever stilstaande split squat varianten te gaan doen.

Thanks voor de tip, ik ga dit zeker eens doen!
 
Let op de voorwaardese beweging bij zowel lunges als squats.
Doe anders je lunges eens achterwaards.
 
De verwoording van groeipijn vind ik een beetje gek, want het enige wat onder je knie zit is een pees en pezen groeien niet naar mijn weten. PT's zouden toch ook een stukje blessure kennis moeten hebben vind ik.
Voor het kniedeel van je klachten; klinkt als patellofemoraal, vaak veroorzaakt door overbelasting of irritatie van de patellapees, kan onder andere komen door verkeerd sporen van de patellapees over het kniegewricht.
Dit schoot mij ook gelijk te binnen en als iemand 'onder de knieschijf' aanwijst dan kun je hier bijna zeker over zijn, maar een 'goede' fysio kan hier meer over vertellen. Wat je fysio zei kan ik in ieder geval helemaal niet relateren aan dit probleem.

Wat ik er van weet:

- Pijn na de training wijst op een irritatie en dit is het voorstadium van een echte blessure aan je pees waar je echt heel lang zoet mee kunt zijn
- Bij pure krachttraining kan het komen door disbalans in spierstijfheid, verkeerde vorm bij de uitvoering, disbalans in spieren. Als in: je kunt je knieen scheef over de richting van je voeten sturen (verkeerde vorm, scheef door die knie geul) maar het kan ook zijn dat je te strakke spieren hebt die je knieschijf scheef laten stroken door dat geultje waar hij doorheen moet (disbalans in spieren/stijfheid)
- Pezen hebben geen baat bij rust in het herstel, ze hebben een load nodig die geen klachten opleveren waardoor ze een goede doorbloeding krijgen voor herstel. Dus heel anders dan spierblessures.
- Vermoeidheid is ook vaak een veroorzaker en PT's die je laatste herhalingen eruit coachen missen dan ook vaak de focus op die vorm op dat moment.
- Cardiosporten zijn er maar wat bekend mee, bij vermoeidheid gaat je lichaam dan met omliggende spieren aan de gang om de vermoeide spieren te 'helpen' toch die volgende stap te zetten, met als gevolg ook een vorm die niet ideaal is voor die pezen.

Persoonlijk merk ik dat wanneer ik oefeningen die veel balans vergen (lungens, pistol squat etc.), die overigens heel goed zijn voor die pees als je ze goed uitvoert, je vaak de fout in gaat omdat je genoeg kracht heb opgebouwd uit andere oefeningen (e.g. Squat) en daardoor die pees onder een te zware belasting net wat meer op een neer gezwabbert wordt. Dus rustiger opbouwen en extra focus op die stabiele bewegingen

Voor meer info om bij jezelf na te gaan of dit het is en hulp bij je herstel zou je het volgende youtube kanaal kunnen raadplegen en het filmpje geeft imo prachtige uitleg over herstel: Squat university

Overings hou ik vooral een slag om de arm, want op een forum is zo'n diagnose puur op basis van tekst.
 
Laatst bewerkt:
sport met mijn partner en hij geeft PT en ook sport ik vaak alleen of samen met mensen die ook weten wat ze doen
Als ze akkoord geven dat je knieën naar buiten vallen zou ik een andere PT nemen. Ik schrik soms wel van de tips van sommige PTers, of hetgeen wat hun acceptabel vinden. ze helpen op deze manier mensen eerder de vernieling in, dan dat ze iets toevoegen, Vooral als je denkt het goed te doen en jaren zo door traint.
Ik sta steeds vaker met mn oren te klapperen, wat een cowboys. Een PT zegt niks over zn kennis of ervaring. Ik kan vanmiddag nog PT worden, 50 euro inschrijving bij de KVK en ik ben "volledig te vertrouwen ".
 
Als ze akkoord geven dat je knieën naar buiten vallen zou ik een andere PT nemen. Ik schrik soms wel van de tips van sommige PTers, of hetgeen wat hun acceptabel vinden. ze helpen op deze manier mensen eerder de vernieling in, dan dat ze iets toevoegen, Vooral als je denkt het goed te doen en jaren zo door traint.
Ik sta steeds vaker met mn oren te klapperen, wat een cowboys. Een PT zegt niks over zn kennis of ervaring. Ik kan vanmiddag nog PT worden, 50 euro inschrijving bij de KVK en ik ben "volledig te vertrouwen ".
laat maar, ze wil denk ik toch niet gecorrigeerd worden of verbeteren. Alle kennis om haar heen zo te lezen :shrug:
 
Back
Naar boven