MuscleMeat

Groeipotentie na jaren training

Bezoekers in dit topic

AztecM

Novice
Lid geworden
9 sep 2013
Berichten
28
Waardering
4
Lengte
1m87
Massa
82kg
Vetpercentage
13%
Beste leden,

Ieder mens heeft wat betreft spieren een genetisch maximum. Is het zo dat je hier aan kunt afdoen? Dus bijvoorbeeld door ontzettend lang op onderhoud te trainen en daardoor je lichaam te veel laten wennen aan trainen, waardoor je minder groot zou kunnen worden dan in vergelijking tot het maximale eruit halen in deze (eerste) jaren training, waar je volgens literatuur en bronnen de meeste kilo's aan spiermassa wint?

Samenvattend: is het zo er factoren zijn die invloed hebben op je genetisch maximum als naturel?

Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Vriendelijke groeten :)
 
Beste leden,

Ieder mens heeft wat betreft spieren een genetisch maximum. Is het zo dat je hier aan kunt afdoen? Dus bijvoorbeeld door ontzettend lang op onderhoud te trainen en daardoor je lichaam te veel laten wennen aan trainen, waardoor je minder groot zou kunnen worden dan in vergelijking tot het maximale eruit halen in deze (eerste) jaren training, waar je volgens literatuur en bronnen de meeste kilo's aan spiermassa wint?

Samenvattend: is het zo er factoren zijn die invloed hebben op je genetisch maximum als naturel?

Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Vriendelijke groeten :)

Ik volg dit topic, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar...
 
Beste leden,

Ieder mens heeft wat betreft spieren een genetisch maximum. Is het zo dat je hier aan kunt afdoen? Dus bijvoorbeeld door ontzettend lang op onderhoud te trainen en daardoor je lichaam te veel laten wennen aan trainen, waardoor je minder groot zou kunnen worden dan in vergelijking tot het maximale eruit halen in deze (eerste) jaren training, waar je volgens literatuur en bronnen de meeste kilo's aan spiermassa wint?

Samenvattend: is het zo er factoren zijn die invloed hebben op je genetisch maximum als naturel?

Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Vriendelijke groeten :)

Je conclusie is nogal kort door de bocht en gaat zeker niet zo op. Natuurlijk spelen voeding, training en rust een grote rol waar het op groeipotentieel aankomt. Maar je genetics kun je helaas niet aan voorbij gaan, ongeacht op welke manier je te werk zult gaan. Je hebt te maken met hormonen, Testosteron en groeihormoon bijvoorbeeld, maar ook de manier waarop jouw lichaam omgaat met de nieuwe massa zal meetellen, denk hierbij aan myostatine en de aanmaak hiervan, die uiteindelijk jouw spiergroei zal remmen.

Kortom, als natty zul je snel of langzaam richting je max gaan, maar je max doen beïnvloeden zal slechts marginaal lukken.
 
Je genetische bepaalde maximum kun je niet beinvloeden, het is immers 'hard' gecodeerd in je DNA.
Behalve dan met vormen van genetische manipulatie. (als dat al mogelijk is natuurlijk)

Het enige wat je binnen deze context op allerlei manieren kunt beinvloeden is het tempo en/of de tijdspanne die het duurt om je genetische maximum te bereiken of benaderen
 
Er is natuurlijk gezien een limiet. Die kan je niet doorbreken. Maar de meeste mensen komen vast te zitten op plateau's en niet hun limiet. Plateau's kan je wel doorbreken door anders te gaan trainen of je voeding te veranderen.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eerder benieuwd naar of je maximale limiet naar beneden gehaald kan worden in plaats van naar boven. Dus niet het overschrijden van het limiet, maar zijn er factoren waardoor je limiet juist daalt?
 
Je genetische bepaalde maximum kun je niet beinvloeden, het is immers 'hard' gecodeerd in je DNA.
Behalve dan met vormen van genetische manipulatie. (als dat al mogelijk is natuurlijk)

Het enige wat je binnen deze context op allerlei manieren kunt beinvloeden is het tempo en/of de tijdspanne die het duurt om je genetische maximum te bereiken of benaderen
Niks wat CRISPR niet kan fixen. :cool:
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eerder benieuwd naar of je maximale limiet naar beneden gehaald kan worden in plaats van naar boven. Dus niet het overschrijden van het limiet, maar zijn er factoren waardoor je limiet juist daalt?
Verlaagt testosteron doormiddel van alcohol etc kan natuurlijk je potentie naar beneden halen.
 
Verkeerde voeding, verkeerde middelen etc die je hormoonwaarden negatief beïnvloeden en op lange termijn mogelijk zelfs permanent zouden je mogelijkheden flink omlaag kunnen halen.
 
Bedankt helden voor jullie reacties :-) Is tijd ook een factor die je maximum naar beneden kan halen? Of geld voor elk stadium, van 1 jaar-lifter tot 10-jaar lifter: sterker worden en meer eten?
 
Bedankt helden voor jullie reacties :-) Is tijd ook een factor die je maximum naar beneden kan halen? Of geld voor elk stadium, van 1 jaar-lifter tot 10-jaar lifter: sterker worden en meer eten?
Volgens mij is het wel van hoe later (hou ouder) je begint met trainen hoe minder testosteron je hebt dus hoe trager het gaat.
Verder is de gemiddelde natuurlijke potentie van de spiermassa (lengte in cm-100 met een bf van 5%) niet super moeilijk om te halen.
 
Bedankt helden voor jullie reacties :-) Is tijd ook een factor die je maximum naar beneden kan halen? Of geld voor elk stadium, van 1 jaar-lifter tot 10-jaar lifter: sterker worden en meer eten?
Na je 25e dacht ik gaat zoals hierboven genoemd je natuurlijke testosteron waarden omlaag. Dus hiermee zal je potentie ook langzamerhand steeds lager worden.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben eerder benieuwd naar of je maximale limiet naar beneden gehaald kan worden in plaats van naar boven. Dus niet het overschrijden van het limiet, maar zijn er factoren waardoor je limiet juist daalt?

Zoals ik al eerder zei, je genetisch bepaalde limiet is 'hard-coded' dus kan niet verhoogd maar eigenlijk ook niet verlaagd worden.

Het zijn de kansen om je limiet te benaderen/behalen daarentegen, die wel degelijk sterk kunnen worden verlaagd.

Slechte leefstijl, ouder worden e.d. zijn allemaal factoren die afbreuk doen aan de mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel het de originele vraag niet echt was: er is een enorme individuele variatie in genetische limiet. Je kan ook nooit van te voren uitrekenen wat jouw max zal zijn. Dat is natuurlijk wel een practisch puntje.
Men mag er vanuit gaan dat topsporters die discipline hebben gekozen die (optimaal) met hun genetische potentie overeen komt.
Dat geldt voor de zware kant: (pre AAS) bodybuilders, zware boxers, rugbyers etc. En ook aan de lichte kant: lichtgewicht olymische gewichtheffers, marathonlopers, klimmers (zowel de berg wielrenners als die op een klimwand).
 
Verder is de gemiddelde natuurlijke potentie van de spiermassa (lengte in cm-100 met een bf van 5%) niet super moeilijk om te halen.
Dit is wel een heel simpele schatting van de natuurlijke potentie. Dit zal vast een enorme spreiding hebben.
Man/vrouw, etniciteit, brede/smalle botstructuur etc zal ook in een formule moeten zitten wil het voor een individu een beetje relevant zijn.
 
Je weet je max potentie nooit, het enigste wat ervoor kan zorgen dat je het niet haalt is het mentale aspect, hiermee bedoel ik mensen die continu naar FFMI refereren of mensen die continu zeggen mijn genetisch potentieel is niet zo hoog als dat van jouw.

Daarnaast kunnen blessures, training, voeding en rust natuurlijk ook limiterende factoren zijn maar dit voel je als het goed is naar een tijdje aan wat het beste voor je werkt.
 
Je weet je max potentie nooit, het enigste wat ervoor kan zorgen dat je het niet haalt is het mentale aspect, hiermee bedoel ik mensen die continu naar FFMI refereren of mensen die continu zeggen mijn genetisch potentieel is niet zo hoog als dat van jouw.
.
Theoretisch haalbare FFMI is voor mij juist de reden dat ik geloof dat ik nog wat vooruit zou moeten kunnen gaan zonder kuren.
 
Natuurlijk kan je je max neg. beïnvloeden door in het begin verkeerd te trainen/eten/levenstijl/enz.

Er komt gewoon "eens" en moment van terugval waarbij je ook waneer je alles goed geregeld heb al blij bent met stilstand ipv winst (stilstand is in dat geval al winst want er is geen verlies.

Hoe dichter je bij je max bent op het moment dat het "verval" (:D) begint des te groter/gespierder/sterker/enz je blijft (zolang je blijft trainen)
 
Verder is de gemiddelde natuurlijke potentie van de spiermassa (lengte in cm-100 met een bf van 5%) niet super moeilijk om te halen.
:rolleyes:???:D 5%.... Geloof je dit echt? Zoiets is zo goed als NIET haalbaar, dat wat jij hier loopt te claimen.
Wel klopt de regel die je zegt, dat je 100cm ervan doet, maar het bf zal niet zo ongezond laag liggen.
 
Back
Naar boven