Fitness Seller

Groot olietekort op komst

Bezoekers in dit topic

agree waar haal jij je kwark vandaan?
 
de elektrische auto had er allang moeten en kunnen zijn.
Het schijnt dat alle oliemaatschappijen en autofabrikanten samenwerken om alle goede ideen gelijk aan banden te leggen.
Want zeg nou eerlijk dit gaat om astronomische hoge bedragen, die er dan misgelopen worden. Een elektro motor vergt immer geens onderhoud waardoor auto het superlang uithouden , en kost geen brandstof waardoor oliematschapijen en autofabrikanten geen omzet meer krijgen
 
de elektrische auto had er allang moeten en kunnen zijn.
Het schijnt dat alle oliemaatschappijen en autofabrikanten samenwerken om alle goede ideen gelijk aan banden te leggen.
Want zeg nou eerlijk dit gaat om astronomische hoge bedragen, die er dan misgelopen worden. Een elektro motor vergt immer geens onderhoud waardoor auto het superlang uithouden , en kost geen brandstof waardoor oliematschapijen en autofabrikanten geen omzet meer krijgen
Er zijn toch bijv. al wat bussen op elek. Maar er zijn ook nadelen aan verbonden dacht ik... Het feit dat er overal tankstations zijn voor diesel/benzine, en een elek. wagen moet volgens mij 's nachts opladen, die kan je niet zo snel even 'tanken' dacht ik.
 
Er zijn toch bijv. al wat bussen op elek. Maar er zijn ook nadelen aan verbonden dacht ik... Het feit dat er overal tankstations zijn voor diesel/benzine, en een elek. wagen moet volgens mij 's nachts opladen, die kan je niet zo snel even 'tanken' dacht ik.

Er was al een laadpunt 45min voor 300km ;)
 
We moesten reeds lang zwaar investeren in alternatieve-en kernenergie zodat we de arabische wereld niet meer schatrijk maken.
 
Er was al een laadpunt 45min voor 300km ;)
Zoals ik zei, er zijn veel te weinig laadpunten. Bovendien heb je geen koffer in zo'n wagen , die zit vol met accu's. Hoeveel mensen denk je dat zo'n wagen willen? Het is allemaal niet zo eenvoudig als jullie denken hoor, de elek.wagen is niet de grote oplossing die even de huidige wagen gaat vervangen. Misschien later, als zonnepanelen efficiënter/goedkoper worden en verwerkt kunnen worden in autolak oid.
 
Waterstof is zeker geen optie omdat het veel energie kost om dit op te wekken. En deze energie wordt meestal gehaald uit, inderdaad, olie.
Dit geldt ook voor bijna elke elektriciteitscentrale. Kernenergie is ideaal op het afval na. Windenergie en zonneenergie kan nooit genoeg leveren. Shell is bezig om diesel uit algen te maken, maar ook dit zie ik niet als de oplossing.

Koude kernfusie zou wat kunnen zijn, maar dat moet eerst nog uitgevonden worden :)
 
@zeekip: zonne-energie heeft natuurlijk wel een enorm potentieel, windenergie ook, maar alleen écht interessant in landen met grote onbewoonde oppervlakten waar de windmolens kunnen staan. Op dit moment geef ik je gelijk dat het niet voor het grootste aandeel aan energie kan zorgen, maar in de toekomst zie ik de zon (en wind) nog wel de hele planeet van energie voorzien. Ondertussen moeten we natuurlijk wel een overgangsfase door, dus dan moet je denken aan schonere kernenergie (centrales van type 4) en biobrandstoffen die je bijvoorbeeld uit niet-eetbare planten gaat halen. Want voeding in brandstof omzetten is niet bepaald goed voor de voedselprijzen, dat hebben we allemaal gemerkt.
 
allemaal op de fiets :thumb:

Precies. Mensen die in eigen stad werken moeten maar fietsen. Anderen kunnen altijd samenrijden met vrienden of familie of de trein nemen.

Een auto is en blijft een luxeproduct, de staat moet die belasting helemaal niet verlagen. Zoals Eric al zei moet dat begrotingstekort dan elders opgevuld worden, waardoor anderen de dupe worden.

Ik ben ook niet van plan een auto te nemen tot ik afgestudeerd ben op mn 22 of 24, liever spaar ik dat geld voor wat meer financiële zekerheid in de toekomst.
 
Precies. Mensen die in eigen stad werken moeten maar fietsen. Anderen kunnen altijd samenrijden met vrienden of familie of de trein nemen.

Een auto is en blijft een luxeproduct, de staat moet die belasting helemaal niet verlagen. Zoals Eric al zei moet dat begrotingstekort dan elders opgevuld worden, waardoor anderen de dupe worden.

Ik ben ook niet van plan een auto te nemen tot ik afgestudeerd ben op mn 22 of 24, liever spaar ik dat geld voor wat meer financiële zekerheid in de toekomst.

landmeters, monteurs, enz. wil je massal op de fiets krijgen?

en gereedschap zeker in een karretje erachter?
:roflol:
 
@bigt: Ik had eens een sommetje gezien dat de hoeveelheid energie die de zon dagelijks loslaat op de aarde bij lange niet genoeg is om ons energieverbruik op te vangen. En dan ga je er van uit dat het rendement 100% is. Wind is te onzeker. Niet eetbare planten of bioafval is een optie, maar ook dit is slechts een druppel op een gloeiende plaat. En deze biostromen zijn ook vormen van zonnenenergie.
 
@bigt: Ik had eens een sommetje gezien dat de hoeveelheid energie die de zon dagelijks loslaat op de aarde bij lange niet genoeg is om ons energieverbruik op te vangen. En dan ga je er van uit dat het rendement 100% is. Wind is te onzeker. Niet eetbare planten of bioafval is een optie, maar ook dit is slechts een druppel op een gloeiende plaat. En deze biostromen zijn ook vormen van zonnenenergie.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar hier staat wat anders:

De Zon produceert ongeveer 3,8·1026 watt stralingsvermogen. Daarvan bereikt slechts een fractie de Aarde, namelijk 1,7·1017 watt. Dat is nog altijd meer dan tienduizendmaal het huidige wereldenergiegebruik!
Bron: http://www.kennislink.nl/web/show?id=83377

Maw, maak zonnecellen goedkoper, investeer in nieuwe technologie en pas de wereld aan en je hebt de beste energiebron die je je kan indenken. De zon zal er voor de mens namelijk zijn tot ze is opgebrand, en dat duurt nog wel even :)

Voor de geïnteresseerden: voor 16.000 euro heb je tegenwoordig zonnepanelen op je dak, die voorzien alle energie die je nodig hebt. Een deel daarvan wordt terugbetaald door de overheid dmv subsidies.
 
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar hier staat wat anders:


Bron: http://www.kennislink.nl/web/show?id=83377

Maw, maak zonnecellen goedkoper, investeer in nieuwe technologie en pas de wereld aan en je hebt de beste energiebron die je je kan indenken. De zon zal er voor de mens namelijk zijn tot ze is opgebrand, en dat duurt nog wel even :)

Voor de geïnteresseerden: voor 16.000 euro heb je tegenwoordig zonnepanelen op je dak, die voorzien alle energie die je nodig hebt. Een deel daarvan wordt terugbetaald door de overheid dmv subsidies.
dat idee hebben ze nu op Curacao ook langzamerhand doorgekregen!!
:thumbs:
 
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar hier staat wat anders:

Klopt!
Maar het feit blijft dat met de huidige technologie het omzetten en het opslaan van zonneenergie nog bij lange niet haalbaar is. Investeren in fundamenteel onderzoek is nodig.
 
Het is ook wel logisch dat de olieprijs verder gaat stijgen. De vraag neemt alleen maar toe met de steeds welvarender wordende Chinezen en Indiërs. Ik denk dat het verstandig is te gaan kijken naar een héél zuinig autotje, en niet te ver van je werk te gaan wonen. Eigenlijk is het nog een geluk dat we hier zo'n hoge belasting op benzine hebben, daardoor is onze infrastruktuur al aangepast aan hoge prijzen, en kan er wat af als het te gek wordt. Al moet je je natuurlijk afvragen of dit kabinet weet wat het woord 'belastingverlaging' betekent.

:roflol:

De vraag is al een hele tijd juist aan het dalen. De stijgingen van de laatste tijd zijn hoofdzakelijk het gevolg van speculaties op de internationale markten. Na de publicaties van winstcijfers van Shell en consoorten weten we waarom. Het zijn deze bedrijven die er baat bij hebben dat er internationale onrust heerst op de markten.

Het zou me niks verbazen moesten deze bedrijven ook de rebellen in Nigeria steunen.
 
Gisteren een mooi interview in NOVA met Jeroen van der Veer van RDS.

[Link niet meer beschikbaar]
 
:roflol:

De vraag is al een hele tijd juist aan het dalen. De stijgingen van de laatste tijd zijn hoofdzakelijk het gevolg van speculaties op de internationale markten. Na de publicaties van winstcijfers van Shell en consoorten weten we waarom. Het zijn deze bedrijven die er baat bij hebben dat er internationale onrust heerst op de markten.

Het zou me niks verbazen moesten deze bedrijven ook de rebellen in Nigeria steunen.

Ik ben blij dat ik je zo aan het lachen maak, hilarisch he. Een stijgende vraag naar olie, hoe verzin ik het.
 
Gisteren een mooi interview in NOVA met Jeroen van der Veer van RDS.

[Link niet meer beschikbaar]

Het blijft een beetje een welles nietes spelletje. Wubbo Ockels zegt er wordt belachelijk weinig geïnvesteerd in duurzame energie, Jeroen van der Veer zegt van wel. Ik vond Ockels daarbij trouwens iets geloofwaardiger overkomen. Met zoveel miljarden winst is het niet raar om een paar miljard te steken in research voor de lange termijn. Aan de andere kant, zolang energie uit olie nog steeds goedkoper is dan duurzame energie heeft het nog geen zin om daar alles op in te zetten, dan maak je verlies en ga je uiteindelijk failliet omdat de concurrentie je verslaat.

Toch blijft het een feit dat oliemaatschappijen tientallen miljarden winst maken per maand, en dat die gewoon uit de portemonnee van de consument komt. Zolang die winst nuttig wordt geïnvesteerd in de toekomst is dat ok, maar ik vraag me af in hoeverre dat zo is.
 
Oboema wil in oliemaatschappijen extra gaan belasten en dat geld teruggeven aan de burgers. Het zal wel verkiezingsretoriek zijn en volgens mij is het misschien handiger om energieprijzen te maximaliseren aan de hand van bepaalde percentages t.o.v. de grondstofprijs. Waarbij de percentages dan afnemen als de grondstofprijs stijgt, het is namelijk voor bedrijven als Shell niet opeens duurder geworden om benzine uit olie te raffineren. Zo blijven de winsten voor de bedrijven nog redelijk intact en hoeft er niet eerst een omslachtig belastingstelsel in het leven te worden geroepen.

Natuurlijk is prijsmaximalisatie geen vorm van een volledig vrije markt maar in een wereld waar zoveel prijzen van grondstoffen, halfproducten en fabrikaten kunstmatig zijn lijkt me een maximale prijs voor derivaten van olie geen slecht idee.
 
Oboema wil in oliemaatschappijen extra gaan belasten en dat geld teruggeven aan de burgers. Het zal wel verkiezingsretoriek zijn en volgens mij is het misschien handiger om energieprijzen te maximaliseren aan de hand van bepaalde percentages t.o.v. de grondstofprijs. Waarbij de percentages dan afnemen als de grondstofprijs stijgt, het is namelijk voor bedrijven als Shell niet opeens duurder geworden om benzine uit olie te raffineren. Zo blijven de winsten voor de bedrijven nog redelijk intact en hoeft er niet eerst een omslachtig belastingstelsel in het leven te worden geroepen.

Natuurlijk is prijsmaximalisatie geen vorm van een volledig vrije markt maar in een wereld waar zoveel prijzen van grondstoffen, halfproducten en fabrikaten kunstmatig zijn lijkt me een maximale prijs voor derivaten van olie geen slecht idee.

Ik mag hopen dat het retoriek is. Lijkt me namelijk een behoorlijk slecht idee dat te doen. Oliemaatschappijen zullen dan waarschijnlijk uitwijken naar landen waar die belasting niet wordt geheven en van daaruit hun olie aan Amerika verkopen, schieten ze dus niets mee op. Bovendien zijn het wel die winsten waarvan de investeringen worden betaald om later nog steeds olie te kunnen blijven oppompen. Je hebt bovendien ook kans dat er een spiraal ontstaat waarin oliebedrijven de extra belasting betalen door de prijzen te verhogen, die belasting wordt waarschijnlijk gewoon een sigaar uit eigen doos.

Het lijkt me wel een goed idee inderdaad om te kijken naar de mechanismen die maken dat oliebedrijven meer winst maken als de grondstofprijs stijgt. Een vat van 30 dollar raffineren en distribueren zou net zoveel moeten kosten als een vat van 120 dollar. Misschien kan daar inderdaad een vaste marge op geplakt worden, alhoewel dat toch ook weer een een erg kunstmatige maatregel is die ook moeilijk rekening kan houden met het feit dat het steeds duurder wordt olie op te pompen.

Misschien is een vast percentage van de winst verplicht laten investeren in duurzame energie een beter idee.
 
Back
Naar boven