MuscleMeat

Groot olietekort op komst (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik ben blij dat ik je zo aan het lachen maak, hilarisch he. Een stijgende vraag naar olie, hoe verzin ik het.

Er is uiteraard een stijgende vraag naar olie geweest, wat de prijs heeft doen stijgen. Maar sinds een tijdje is de vraag naar olie algemeen gezien aan het dalen (enkel in China en India nog een lichte stijging). In de VS en Europa is er een duidelijke daling van de vraag naar olie.

Ondanks die dalende vraag is de prijs toch nog een tijdje spectaculair blijven stijgen, tengevolge van internationale speculaties en onrust, maar de laatste tijd zie je toch weer een daling. En terecht.
 
Er is uiteraard een stijgende vraag naar olie geweest, wat de prijs heeft doen stijgen. Maar sinds een tijdje is de vraag naar olie algemeen gezien aan het dalen (enkel in China en India nog een lichte stijging). In de VS en Europa is er een duidelijke daling van de vraag naar olie.

Ondanks die dalende vraag is de prijs toch nog een tijdje spectaculair blijven stijgen, tengevolge van internationale speculaties en onrust, maar de laatste tijd zie je toch weer een daling. En terecht.

In de westerse wereld zal er inderdaad iets zuiniger met olie worden omgesprongen, maar de opkomst van nieuwe olieverslindende economieën zal dat ruimschoots compenseren. Het is echt geen 'lichte' stijging in India en China.
 
Brandstofprijzen zijn wel weer met 10 cent gedaalt ,hopelijk nog wat meer...
 
haha, dat is maar tijdelijk. Dat flikken ze telkens weer.

Zeggen dat het de overheid is dat de prijzen hoog zijn , maar ondertussen maakt de ROYAL Shell recordwinsten :p
 
Volgens mij worden de prijzen op dit moment kunstmatig hoog gehouden. De oliesector maakt gewoon misbruik van het zogenaamde "tekort" om de prijzen steeds te verhogen. Ze maken miljarden winst (meer dan ooit tevoren en meer dan elke andere industrietak). Ze zijn ons dus gewoon aan het naaien en wij maar tanken.
 
Volgens mij worden de prijzen op dit moment kunstmatig hoog gehouden. De oliesector maakt gewoon misbruik van het zogenaamde "tekort" om de prijzen steeds te verhogen. Ze maken miljarden winst (meer dan ooit tevoren en meer dan elke andere industrietak). Ze zijn ons dus gewoon aan het naaien en wij maar tanken.

Volledig mee eens. Die lobby is gewoon gigantisch. Tekort, my ass.
 
Volledig mee eens. Die lobby is gewoon gigantisch. Tekort, my ass.

Waar, net zoals we al lang allemaal met elektrische wagen hadden kunnen rondrijden. Maar ook dat wordt door de oliemagnaten nog onderdrukt.

De rijken nog rijker maken he :(
 
Zeggen dat het de overheid is dat de prijzen hoog zijn , maar ondertussen maakt de ROYAL Shell recordwinsten :p

2008 € 0,694 accijns + nog 19% btw. Een groot gedeelte gaat dus naar de overheid, ja. RDS maakt ondertussen ook dikke winsten, maar de overheid profiteert ook lekker.
 
Waar, net zoals we al lang allemaal met elektrische wagen hadden kunnen rondrijden. Maar ook dat wordt door de oliemagnaten nog onderdrukt.

De rijken nog rijker maken he :(

Met geld maak je geld, dat is algemeen bekend. :D
 
2008 € 0,694 accijns + nog 19% btw. Een groot gedeelte gaat dus naar de overheid, ja. RDS maakt ondertussen ook dikke winsten, maar de overheid profiteert ook lekker.

En dan moet je nog geld dokken aan die toiletk*t bij de ingang van de plees bij Shell:mad::mad:
 
Het blijft een beetje een welles nietes spelletje. Wubbo Ockels zegt er wordt belachelijk weinig geïnvesteerd in duurzame energie, Jeroen van der Veer zegt van wel. Ik vond Ockels daarbij trouwens iets geloofwaardiger overkomen. Met zoveel miljarden winst is het niet raar om een paar miljard te steken in research voor de lange termijn. Aan de andere kant, zolang energie uit olie nog steeds goedkoper is dan duurzame energie heeft het nog geen zin om daar alles op in te zetten, dan maak je verlies en ga je uiteindelijk failliet omdat de concurrentie je verslaat.

Toch blijft het een feit dat oliemaatschappijen tientallen miljarden winst maken per maand, en dat die gewoon uit de portemonnee van de consument komt. Zolang die winst nuttig wordt geïnvesteerd in de toekomst is dat ok, maar ik vraag me af in hoeverre dat zo is.

Wie heeft er meer inzicht in de investeringen van Shell, Ockels of van der Veer? Als van der Veer hierover zou liegen, is dat zeer slecht voor zijn imago en die van Shell. Shell is al een pispaal omdat zij groot en rijk zijn (calimero syndroom bij anderen) dus een beetje liegen over cijfers is niet zo handig. Omdat dit zo gecontroleerd kan worden.

En trouwens, Shell handelt in olie en maakt daar winst op. Zij dienen zich te houden aan de wet en voor de rest mogen zij zelf uitmaken wat zij er mee doen.
Of moet de consument uitmaken waar de winst van bijvoorbeeld een A&H naar toe moet?
Verkapte manier van communisme!
 
Wie heeft er meer inzicht in de investeringen van Shell, Ockels of van der Veer? Als van der Veer hierover zou liegen, is dat zeer slecht voor zijn imago en die van Shell. Shell is al een pispaal omdat zij groot en rijk zijn (calimero syndroom bij anderen) dus een beetje liegen over cijfers is niet zo handig. Omdat dit zo gecontroleerd kan worden.

En trouwens, Shell handelt in olie en maakt daar winst op. Zij dienen zich te houden aan de wet en voor de rest mogen zij zelf uitmaken wat zij er mee doen.
Of moet de consument uitmaken waar de winst van bijvoorbeeld een A&H naar toe moet?
Verkapte manier van communisme!

Wie heeft belang bij de waarheid verdraaien, Ockels of van der Veer? Van der Veer hoeft niet te liegen. Op kwalitatieve termen als 'veel investeren' kan niemand je immers pakken. Het verdachte aan zijn optreden is juist dat hij er zo vaag over blijft. Ockels komt tenminste met concrete bedragen. Als Shell echt zoveel investeerde waarom kwam vd Veer dan niet met harde meetbare uitspraken zoals 'wij investeren meer dan de concurrentie'?

En ik heb in een andere post duidelijk gezegd dat ik niet vind dat je winsten extra moet gaan belasten of maximumprijzen moet opleggen. Dat was een laatste communistische stuiptrekking van onze boomknuffelaar. (geintje Eric :D )
 
Van der Veer vertelt dat er meer geinvesteerd wordt dan zij verdienen. Dat is toch wel meetbaar.
 
Van der Veer vertelt dat er meer geinvesteerd wordt dan zij verdienen. Dat is toch wel meetbaar.

Ja en het klopt niet. Investeringen zijn $ 24,5 miljard en de nettowinst in 2007 was $31,9 miljard. Valt vrij snel uit het jaarverslag te halen. Investeringen zijn
 
Ja en het klopt niet. Investeringen zijn $ 24,5 miljard en de nettowinst in 2007 was $31,9 miljard. Valt vrij snel uit het jaarverslag te halen. Investeringen zijn

Volgens mij wilde jij een verhaal vertellen :)
 
Back
Naar boven