MuscleMeat

Breaking News Grootste antidoping aktie ooit! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

huggybear1968

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
9.373
Waardering
2.204
Lengte
1m85
Massa
150kg
17 dopingbendes opgerold bij grootste anti-dopingactie ooit!!!

Bij een grote internationale actie tegen doping zijn zeventien criminele bendes opgerold. De actie werd gecoördineerd door de Italiaanse en Griekse politie. Er deden in totaal 33 landen aan mee, waaronder Nederland. Volgens de Europese politie-organisatie Europol was het de grootste anti-dopingactie ooit.

Het onderzoek was vooral gericht op de productie en levering van verboden middelen aan amateursporters, voornamelijk bodybuilders, fitness-fanaten en wielrenners. Maar het ging bijvoorbeeld ook om middelen om renpaarden sterker te maken.

Online verkoop
De doping werd verkocht via sportscholen en online-apothekers. De leveranciers maakten vooral reclame via sociale media. Om de middelen op te sporen, werd gebruik gemaakt van dopingtests bij sportevenementen. Er werden 1356 bloed- en urinetests afgenomen.

Er zijn negen ondergrondse laboratoria ontmanteld en 234 mensen gearresteerd, in welke landen is niet duidelijk. Er werd 24 ton aan ruw steroïdepoeder in beslag genomen, net als 3,8 miljoen eenheden doping en namaakmedicijnen.

Testosteron
De operatie heette Viribus, een vervoeging van het Latijnse woord voor kracht. Behalve politiekorpsen deden onder meer de internationale dopingautoriteit WADA en het Europese anti-fraudeagentschap OLAF eraan mee. De 33 betrokken landen zijn vooral EU-lidstaten, maar ook bijvoorbeeld Albanië, Oekraïne, Colombia en de VS.

Sporters gebruiken onder meer anabole steroïden om hun prestaties kunstmatig te verbeteren. De middelen zijn afgeleid van het mannelijke geslachtshormoon testosteron en verhogen de opbouw van eiwitten, maar kunnen ook schadelijk zijn voor bijvoorbeeld hart, lever en nieren.

Een illegaal productielab beginnen is relatief eenvoudig. Dankzij handleidingen op internet hoef je geen chemicus te zijn om doping en namaakmedicijnen te produceren, zegt Europol.

Bron:https://nos.nl/artikel/2292678-17-dopingbendes-opgerold-bij-grootste-anti-dopingactie-ooit.html

upload_2019-5-31_12-14-59-jpg-jpg.jpg
Keep sport safe & fair, say no to doping!
 
Om de middelen op te sporen, werd gebruik gemaakt van dopingtests bij sportevenementen. Er werden 1356 bloed- en urinetests afgenomen.

Dit roept zoveel vragen op, want hoe is dit gegaan dan? positief gecontroleerde sporters op sportevenementen kregen bezoek van de politie, en daarna ondervraagd waar ze het spul kochten??
Vind maar een vreemd stuk propoganda, alsof VS, Colombia mee gaan werken met Italiaanse/Griekse politie voor dit. Die hebben wel ander drugsprobleem aan hun hoofd.
Zal vast een kern van waarheid in zitten en een paar knutselaars opgepakt hebben maar verhaal rammelt van alle kanten.
 
Dit roept zoveel vragen op, want hoe is dit gegaan dan? positief gecontroleerde sporters op sportevenementen kregen bezoek van de politie, en daarna ondervraagd waar ze het spul kochten??
Dat lijkt me juist wel aannemelijk en erg makkelijk te doen. Amateurtje pakken vragen z'n link/email waarmee hij besteld heeft te delen (voor strafmindering), daarmee een gerechtelijk bevel regelen voor de internet provider van die contactpersoon om z'n adresgegevens en geschiedenis inzichtelijk te krijgen. Klaar.

Of ze hoeven het niet eens te vragen gezien ze dat vast wel als bewijs kunnen uitzoeken na arrestatie van de amateur.

Vind maar een vreemd stuk propoganda, alsof VS, Colombia mee gaan werken met Italiaanse/Griekse politie voor dit. Die hebben wel ander drugsprobleem aan hun hoofd.
Zal vast een kern van waarheid in zitten en een paar knutselaars opgepakt hebben maar verhaal rammelt van alle kanten.
Wat betreft VS waarschijnlijk voor de uitwisseling van gebruikersdata van sociale media (instagram, facebook).
 
  • Like
Waarderingen: 040B
Lijkt me dat de markt voor recreatieve drugs een stuk groter is dan voor steroïden.
 
België is het land dat de oorlog verklaard heeft aan anabolen steroïden, geen wonder dat je dat soort propaganda terugvind op HLN.BE :roflol:

Laten we het niet groter maken dan het is, de dopingmarkt is nog geen 1% van de gehele drugsmarkt. En de marges voor de fabrikanten zijn net zo dik als de marges voor de fabrikanten van steroïden poeders.

Jij spreekt ook altijd zo mooi in gekleurde tekst, overigens jouw goed recht natuurlijk en ik praat voor niemand iets goed, maar dit past allemaal wel heel erg in jouw anti doping straatje ;)
 
België is het land dat de oorlog verklaard heeft aan anabolen steroïden, geen wonder dat je dat soort propaganda terugvind op HLN.BE :roflol:

Laten we het niet groter maken dan het is, de dopingmarkt is nog geen 1% van de gehele drugsmarkt. En de marges voor de fabrikanten zijn net zo dik als de marges voor de fabrikanten van steroïden poeders.

Jij spreekt ook altijd zo mooi in gekleurde tekst, overigens jouw goed recht natuurlijk en ik praat voor niemand iets goed, maar dit past allemaal wel heel erg in jouw anti doping straatje ;)

Het is een feit dat daar waar in Nederland dopinbestrijding vooral als taak van de sportwereld wordt gezien het in België als een maatschappelijke taak wordt gezien en de overheid er dan ook veel actiever is bij het bestrijden van doping dan bij ons.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes en heeft recht op een eigen mening en van mijn anti-doping standpunt heb ik nog nooit een geheim gemaakt, integendeel.
Maar één ding heb ik nog nooit gedaan: "nieuws maken". Ik verwijs altijd naar de bronnen waar ik bepaalde info vandaan heb en zuig niets uit mijn duim.
Ik ben niet thuis in de wereld van doping en drugs en weet niet wat er verdient wordt en waar er meer verdient wordt. Dat het om heel grote bedragen gaat moge duidelijk zijn. Maar ik neem aan dat jij jouw bewering dat doping nog geen 1% van de drugsmarkt is ook op externe onderzoeken en bronnen is gebasseerd? Zijn het feiten of "bro-science" ;)
 
Het is een feit dat daar waar in Nederland dopinbestrijding vooral als taak van de sportwereld wordt gezien het in België als een maatschappelijke taak wordt gezien en de overheid er dan ook veel actiever is bij het bestrijden van doping dan bij ons.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes en heeft recht op een eigen mening en van mijn anti-doping standpunt heb ik nog nooit een geheim gemaakt, integendeel.
Maar één ding heb ik nog nooit gedaan: "nieuws maken". Ik verwijs altijd naar de bronnen waar ik bepaalde info vandaan heb en zuig niets uit mijn duim.
Ik ben niet thuis in de wereld van doping en drugs en weet niet wat er verdient wordt en waar er meer verdient wordt. Dat het om heel grote bedragen gaat moge duidelijk zijn. Maar ik neem aan dat jij jouw bewering dat doping nog geen 1% van de drugsmarkt is ook op externe onderzoeken en bronnen is gebasseerd? Zijn het feiten of "bro-science" ;)

Het aanhalen van bronnen heeft weinig zin als de inhoud daarvan net zo gekleurd is als de mening van tante Jannie.

En iedereen die kan hoofdrekenen kan binnen enkele ogenblikken helder voor geest halen dat de doping versus drugs total market value met grote waarschijnlijkheid kleiner is dan 0,1% en derhalve met grote zekerheid in elk geval kleiner dan 1% van het totaal is van de drugs market value. Dus daar is geen bro science voor nodig en het was ook enkel om maar even aan te geven hoe de nieuwsberichten uit zijn verband worden getrokken als instanties als het WADA het nieuws als feiten de wereld in slingeren. Terwijl er geen enkele wederhoor plaatsvindt, omdat dit een zogeheten Autoriteit betreft en direct voor waar aangenomen wordt door velen en dus ook nieuwssites. (helaas, geldt dit voor heel veel zaken en niet alleen de doping problematiek, zoals zij het mooi noemen).
 
Het aanhalen van bronnen heeft weinig zin als de inhoud daarvan net zo gekleurd is als de mening van tante Jannie.

En iedereen die kan hoofdrekenen kan binnen enkele ogenblikken helder voor geest halen dat de doping versus drugs total market value met grote waarschijnlijkheid kleiner is dan 0,1% en derhalve met grote zekerheid in elk geval kleiner dan 1% van het totaal is van de drugs market value. Dus daar is geen bro science voor nodig en het was ook enkel om maar even aan te geven hoe de nieuwsberichten uit zijn verband worden getrokken als instanties als het WADA het nieuws als feiten de wereld in slingeren. Terwijl er geen enkele wederhoor plaatsvindt, omdat dit een zogeheten Autoriteit betreft en direct voor waar aangenomen wordt door velen en dus ook nieuwssites. (helaas, geldt dit voor heel veel zaken en niet alleen de doping problematiek, zoals zij het mooi noemen).

Ik lees..."met grote waarschijnlijkheid" en met "grote zekerheid"...op welke autoriteit basseer jij dan je kennis (by the way...ik ben altijd vrij goed in hoofdrekenen geweest ;))?
En het nieuws dat er de grootste anti-dopingaktie ooit heeft plaatsgevonden o.l.v. Europol is toch niets uit zijn verband getrokken? Ik vind het aannemelijk klinken dat doping lucratiever zijn kan dan drugs. Maar het doet er voor mij verder ook niet aan toe wat lucratiever is. Feit is dat er de grootste anti-dopingaktie ooit plaatsgevonden heeft en dat daarbij diverse bendes zijn opgerold en bepaalde personen gearresteerd zijn en veel dingen in beslag genomen zijn. En dat is goed nieuws voor hen die anti-doping zijn.
 
Ik lees..."met grote waarschijnlijkheid" en met "grote zekerheid"...op welke autoriteit basseer jij dan je kennis (by the way...ik ben altijd vrij goed in hoofdrekenen geweest ;))?
En het nieuws dat er de grootste anti-dopingaktie ooit heeft plaatsgevonden o.l.v. Europol is toch niets uit zijn verband getrokken? Ik vind het aannemelijk klinken dat doping lucratiever zijn kan dan drugs. Maar het doet er voor mij verder ook niet aan toe wat lucratiever is. Feit is dat er de grootste anti-dopingaktie ooit plaatsgevonden heeft en dat daarbij diverse bendes zijn opgerold en bepaalde personen gearresteerd zijn en veel dingen in beslag genomen zijn.

Natuurlijk is dat wel uit zijn verband getrokken: https://www.europol.europa.eu/newsr...tion-against-trafficking-of-misused-medicines

Welke was nu groter dan? Het is gewoon uit zijn verband getrokken, want het zijn gewoon medicijnen.
 
blijft grappig dat AAS niet voor persoonlijk gebruik verkrijgbaar zijn, niet vanwege gezondheidsredenen maar puur omdat ze bang zijn dat het in sport gebruikt wordt.
maar legaliteit is voor topsport natuurlijk geen enkel issue.


Vind het verder een beetje een raar verhaal en dat het groter is dan recreatieve drugs geloof ik echt niks van.
 
Natuurlijk is dat wel uit zijn verband getrokken: https://www.europol.europa.eu/newsr...tion-against-trafficking-of-misused-medicines

Welke was nu groter dan? Het is gewoon uit zijn verband getrokken, want het zijn gewoon medicijnen.
Als ik het goed gelezen heb waren er bij Viribus 33 landen betrokken en bij Mismed 16...wellicht heeft het daar op betrekking? Het is uiteindelijk Europol zelf die die bewering doet en niet bv. de WADA. Bij Viribus worden voor zover ik gezien heb geen geldbedragen vermeld.
 
Als ik het goed gelezen heb waren er bij Viribus 33 landen betrokken en bij Mismed 16...wellicht heeft het daar op betrekking? Het is uiteindelijk Europol zelf die die bewering doet en niet bv. de WADA. Bij Viribus worden voor zover ik gezien heb geen geldbedragen vermeld.

Precies mijn punt; allemaal subjectief en kwestie van interpretatie en extrapolatie naar een nieuwsbericht. Maar goed dat is allemaal niets nieuws onder de zon, nieuws moet sensatie bevatten anders lezen de volgelingen niet.
 
blijft grappig dat AAS niet voor persoonlijk gebruik verkrijgbaar zijn, niet vanwege gezondheidsredenen maar puur omdat ze bang zijn dat het in sport gebruikt wordt.
maar legaliteit is voor topsport natuurlijk geen enkel issue.


Vind het verder een beetje een raar verhaal en dat het groter is dan recreatieve drugs geloof ik echt niks van.
Of AAS al dan niet legaal verkrijgbaar zou moeten zijn voor persoonlijk gebruik is een ander verhaal, toch?

Zoals gezegd weet ik niet wat lucratiever is...ik heb het nieuws op nederlandse, belgische en duitse sites gelezen...hoe betrouwbaar deze nieuwssites zijn weet ik niet. Feit is inderdaad dat er ook veel fakenews is. Ik heb het in elk geval niet uit mijn duim gezogen.
 
Precies mijn punt; allemaal subjectief en kwestie van interpretatie en extrapolatie naar een nieuwsbericht. Maar goed dat is allemaal niets nieuws onder de zon, nieuws moet sensatie bevatten anders lezen de volgelingen niet.
Eens. Nieuws moet sensatie bevatten. En het nieuws is zelden objectief...als er iets op de wereld gebeurd zullen Amerikanen het anders interpreteren dan Russen. Moeilijk om als leek overal door heen te prikken.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Misschien lucratiever in de zin dat de winstmarge per eenheid groter is, dat zou kunnen. Maar zelfs als 100% van de fitnessers zou kuren is dat denk ik nog minder dan de markt voor recreatieve drugs.
 
Het dopingbeleid in België is belachelijk, strongman wordt niet erkend als sport, maar wel als men kan controleren en beboeten, dan is het opeens wel een sport.
Zo kom je als naturel atleet continue uit tegen buitenlandse atleten die wel gebruiken, heb je toch altijd een handicap..
Je kan het je ook riskeren natuurlijk en een schorsing/rechtbankbezoek/huiszoeking en boete ervoor over hebben, dat is de reden dat ik nooit gebruikt heb, de consequenties van onderzoek betaald door belastingsgeld. Maf eigenlijk.
Met wat bemoeien ze zich eigenlijk, vadertje staat, maar goed :)
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Heeft iemand enig idee hoeveel procent van atleten in de 'drug-free' BB/PL wedstrijden toch nog gebruiken? Als je 1 a 2 weken voor je controle stopt met injecteren kunnen ze kortlopende esters toch amper terugvinden... :roflol:
 
Back
Naar boven