Fitness Seller

Guts Forever (4 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

In theorie misschien, maar dat is daarom niet zo in praktijk.
Als je niet gewoon bent om lage reps met hoog gewicht te doen ga je volgens mij niet onmiddellijk de 180 squaten als je 20x140 kan.
Daarvoor moet je je CNS eerst trainen dat het die zware gewichten opnieuw aankan, met als gevolg dat je eerst een paar weken moet trainen met lage gewichten.:)
Ik heb altijd getraind met 5jes, vaak 5x5 of 3x5, en als ik een max attempt probeerde geraakte ik niet zoveel hoger als mijn 5RM. Gewoon omdat ik het niet gewoon was.

Maar ik betwijfel niet dat je met hoge gewichten kracht bijkomt.
Bill Starr verteld in een artikel over een periode waarin hij enkel met lage gewichten kon trainen. Dus trainde hij met hoge reps zodat hij aan dezelfde workload kwam, en na 6maanden kon hij amper 10kg minder squaten (als ik het mij goed herinner toch:p het was indrukwekkend in ieder geval:p). En dat waren dan echt lage gewichten, veel lager dan 140kg.


met 20x140 weet ik 100% zeker dat je 180kg ook squat, indien je went aan 3rm's en 5rm's zit er een 190 ook wel in.
het is ook weer niet zo dat je bij 20x140 meteen struggle op 160 hebt.
 
  • Like
Waarderingen: Guts
Maar waarom zou je 20-reppers gaan doen als er efficiëntere methodes zijn?
 
  • Like
Waarderingen: Guts
met 20x140 weet ik 100% zeker dat je 180kg ook squat, indien je went aan 3rm's en 5rm's zit er een 190 ook wel in.
het is ook weer niet zo dat je bij 20x140 meteen struggle op 160 hebt.
Ik ben dit niet zo zeker. Sommigen zullen dit wel kunnen, anderen niet. Ik denk veel van het lichaam van de persoon.
 
  • Like
Waarderingen: Guts
Maar waarom zou je 20-reppers gaan doen als er efficiëntere methodes zijn?

Dat is precies wat ik al eerder aangaf ja.

---------- Post toegevoegd Thu 8 Nov 2012 om 15:51 ----------

Ik ben dit niet zo zeker. Sommigen zullen dit wel kunnen, anderen niet. Ik denk veel van het lichaam van de persoon.

Ik doe meestal 1/3 reps en ben pas begonnen met high reps voor mijn zijn high reps 5 of meer, ik kan je garanderen dat een hele andere manier van trainen is.
 
  • Like
Waarderingen: Guts
Ik doe meestal 1/3 reps en ben pas begonnen met high reps voor mijn zijn high reps 5 of meer, ik kan je garanderen dat een hele andere manier van trainen is.
Dat denk ik dus ook!
 
met 20x140 weet ik 100% zeker dat je 180kg ook squat, indien je went aan 3rm's en 5rm's zit er een 190 ook wel in.
het is ook weer niet zo dat je bij 20x140 meteen struggle op 160 hebt.

Alle 10+ repouts zijn onbetrouwbaar als indicatie voor een 1RM. Je hebt reppers en maxers. Kijk naar Booyaka, die met 10x130 theoretisch 173 moet squatten, maar 160 niet haalde deze week. Durf te wedden dat met een paar weken 3'jes en 5'jes op gewichten tussen 130 en 160 het wel lukt. Ook Guts zal zo'n gewenningsfase aan hogere gewichten nodig hebben.

Maar waarom zou je 20-reppers gaan doen als er efficiëntere methodes zijn?

Hij kickt er gewoon op :)

Tis mijn ding ook niet, maar ook ik train voor de lol, dus ik snap het wel.
 
  • Like
Waarderingen: Guts
Maar waarom zou je 20-reppers gaan doen als er efficiëntere methodes zijn?

ik weet zeker dat er efficientere manieren zijn voor kracht, daar twijfel ik geen moment aan, maar dit werkt net zo zeer als eender welke trainingsmethode, het voldoet aan alle elementen; hard werk, progressie en hoge intensiteit, dus imo is het een prima werkmethode, net als 5x5, smolov, of eender welk soort schema dan ook. Het doel is sterk worden en hoe je dat doet is niet echt van belang, zolang het werkt en je er ZELF ook hard voor werkt right? :D

Ik ben dit niet zo zeker. Sommigen zullen dit wel kunnen, anderen niet. Ik denk veel van het lichaam van de persoon.

nou ik denk van niet, percentages zijn percentages, en das voor iedereen hetzelfde, conditie kan een rol spelen, maar net als bij eender welke sport verbetert deze factor zeer snel.

Alle 10+ repouts zijn onbetrouwbaar als indicatie voor een 1RM. Je hebt reppers en maxers. Kijk naar Booyaka, die met 10x130 theoretisch 173 moet squatten, maar 160 niet haalde deze week. Durf te wedden dat met een paar weken 3'jes en 5'jes op gewichten tussen 130 en 160 het wel lukt. Ook Guts zal zo'n gewenningsfase aan hogere gewichten nodig hebben.

je kunt 1rm calculators niet meer vertrouwen na rep 6 eigelijk, maar dat wilt niet zeggen dat er geen corelatie is tussen je 10rm en je 1rm, en zoals ik al zei is dat een ratio van 5 tot 6, dus 83%. En als we dan het voorbeeld van je vriend booyaka nemen: 130 x 1.2 = 155, dus dan klopt het wel :) je moet gewoon de juiste verhoudingen weten, en dat is 83% voor 10rm en 75% voor je 20rm.
Maar goed ik vind dit wel heel interessant om te kijken of dit allemaal wel klopt, ik heb zelf nog niet zolang aan 20 reppers gewerkt dus ik zal als proefkonijn dienen.

ik zal opwerken naar 20x140, wat nog wel eventjes kan duren, maar zal tussendoor NIKS anders dan 20 reppers doen voor squat, en eens ik het haal, ga ik maxen, mijn max zou dan 185 moeten zijn (185x0.75=140) dus als ik dat getal haal (of toch minstens 180) dan lijkt het me duidelijk dat 20 reppers het CNS voldoende stimuleren en dat een inwerkfase niet nodig is, wat denken jullie? :D
 
Je zult geleidelijk moeten inwerken, je kan niet zomaar 20 reps doen en dan 1 je kunt jezelf zelf blesseren.

---------- Post toegevoegd Thu 8 Nov 2012 om 22:35 ----------

Deze is redelijk betrouwbaar hij pakt ook de 1rm van elke oefening apart.
[Link niet meer beschikbaar]
 
Ik denk dat je ervoor moet gaan! 20x140 is bruut.
Eerst 20x120 en 130 doen? Of reppen op 140 tot je 20 reps haalt?
 
Je zult geleidelijk moeten inwerken, je kan niet zomaar 20 reps doen en dan 1 je kunt jezelf zelf blesseren.


ik heb ooit al 20 reppers gedaan en had opgewerkt tot 100kg, daarna heb ik gemaxt en heb een max van 135 gehaald, en laat 100 nu net 75% van 135 zijn ;D dus ik denk dat het wel gaat werken, maar uiteraard zal ik geen gekke dingen doen

Ik denk dat je ervoor moet gaan! 20x140 is bruut.
Eerst 20x120 en 130 doen? Of reppen op 140 tot je 20 reps haalt?

ik weet het nog niet goed, deze maandag blijf ik wel op 140 en kijk ik wat voor progressie ik daar heb gemaakt, als het maar 1-2 reps is zak ik wss in gewicht, 130-135 ofzo :)
 
Met een 1RM van 190 kon ik 16x140

Ik ben zelf voorstander van veel afwisseling in aantal reps en sets. Blijft leuk, aanpassen aan hoe je je voelt
 
Met een 1RM van 190 kon ik 16x140

Ik ben zelf voorstander van veel afwisseling in aantal reps en sets. Blijft leuk, aanpassen aan hoe je je voelt

uiteraard :) ik ga ook niet heel de tijd op 20 reppers zitten, nu is het gewoon even 'ma thang' :D ik ga nog tijd genoeg hebben om alle rep ranges te gebruiken :)
 
je kunt 1rm calculators niet meer vertrouwen na rep 6 eigelijk, maar dat wilt niet zeggen dat er geen corelatie is tussen je 10rm en je 1rm, en zoals ik al zei is dat een ratio van 5 tot 6, dus 83%. En als we dan het voorbeeld van je vriend booyaka nemen: 130 x 1.2 = 155, dus dan klopt het wel :) je moet gewoon de juiste verhoudingen weten, en dat is 83% voor 10rm en 75% voor je 20rm.

Jij blijft je vasthouden aan dit principe, je kan niet zomaar zo'n cijfers zeggen. Tot een beperkt aantal reps klopt het grotendeels maar hoe meer reps je met een bepaald gewicht doet, hoe groter de onzekerheid op je berekende 1RM. Hoe hoger je in reps gaat hoe meer conditie het ook word en minder kracht. Doet me een beetje denken aan je redenatie dat je press een x aantal kg minder is dan je benchpress.
 
geef me aub een beetje meer credit dan dat, alsof ik zomaar cijfers ga verzinnen:

1rm.png

Bron: Arthur Jones, Nautilus Training Principles. p.324
Nu mag je van mij nog altijd denken dat je je shit beter kent dan Arthur Jones, ook al zat hij toen hij dit schreef al langer in the iron game dan dat jij of ik leven.
ksnap niet waarom er moeilijk blijft gedaan worden over die 10 miezerige reps of 20 by that logic, is dat echt zoveel meer dan 5? een 5x5 kan wel aanzien worden als een betrouwbare krachtperimeter terwijl het meer dan 2 keer zoveel reps is? 'conditie' een factor? Hoe slecht moet een atleet zijn condititie niet zijn als 10 reps al een probleem vormen.
conclusie: is een 2rm betrouwbaarder dan een 10rm? absoluut, maar moeten we daarom echt mierennken over zulke kleinigheden? :')

dat van die press kwam trouwens rechtstreeks uit een artikel van Bill Starr hemzelve, maar ik zal er op letten dat ik in het vervolg alleen wetenschappelijk onderbouwde stellingen plaats met bronvermelding, mijn excuses.

je wordt hier nogal in het oog gehouden op dit forum
 
Het belangrijkste is dat jij plezier in je training hebt, en een tijdje 20 reps (moet er zelf niet aan denken) is natuurlijk een mooie afwisseling. Denk dat sterk zij in een dergelijke reprange wel belangrijker is voor strongman doeleinden dan voor pl doeleinden. Gijs is daar bijvoorbeeld super sterk in. 1 rm calculatoren zijn grappig om af en toe eens op te kijken, meer ook niet.
 
4 maal correct, ook dat het voor SM wel eens goed zou kunnen zijn is één van de redenen dat ik het ook doe, er is altijd wel een max lift of een lift for reps, dus beide zijn belangrijk om te trainen. Kheb Gijs zijn filmpjes ook gezien, te ziek voor woorden, 14x200 en wss al veel meer atm, weer een reden waarom ik high reps zo bruut vind :D
 
Mooi gesproken DG80. Aangezien Guts doet wat hij leuk vindt, en een eigen trainingsfilosofie ontwikkelt en volgt waar je heus niet slapper van wordt, zeg ik: go for it :)
 
amen brotha :)

harde training van vandaag

MP
7x72.5kg
5x70kg

opwerken naar 10x72.5, moet wel lukken, wel sterk dat ik nog zoveel reps in de tank had met 70kg, had niet waar geweest met 75kg

DL
10x160
zonder belt, straps aangedaan na rep 5, kun je zien in het filmpje :)

Dumbbell Rows
10x45
niet meer zo mooie reps, op dit gewicht blijven en meer reps doen

Fat bar rack pull
11x105kg
das tot failure en gewoon 4 reps meer dan vorige keer!

pompaf :) Gisteren was ik met de fiets geslipt op een natte plek en door de schok kreeg ik een monsterlijke trek in mijn rechterschouder waardoor ik alles heerlijk hoorde kraken, dus daar had ik vandaag nog wel last van dus mss dat het mijn 'presstaties' (copyright sanca's log) heeft beinvloed, dat zien we volgende week wel :)

http://www.youtube.com/watch?v=vLZshcncfo0
hmm nudat ik het filmpje zie, niet echt tevreden over de laatste reps, form is niet rampzalig maar kan wel beter. En ik zie dat ik mijn hoofd totaal niet neutraal hou wtf is up with that! kga op dit gewicht blijven en naar 15 reps werken
 
nice one guts. je bent echt sterk bezig.
Word wel wat misselijk van het aantal reps:p
 
Back
Naar boven